שנת 2021 נפתחה בנתון מדאיג של רבע מיליון מובטלים והערכה ל־60 אלף עסקים נוספים שייסגרו השנה. אנחנו שומעים על אלפי עסקים שנאלצו להדק חגורות, להוריד מחירים, לאתר לקוחות נוספים ולעיתים אפילו לשנות לחלוטין את תחום העיסוק שלהם. הכל כדי לשרוד במציאות הכלכלית המאתגרת שנכפתה עלינו. מנגד, אנחנו צופים בנתונים שונים לחלוטין דווקא במגזר הציבורי. לאלה שאינם מכירים, המגזר הציבורי הוא שם כולל לא רק למוסדות הממשלה אלא לרשימה ארוכה של גופים הכוללים את מערכות הביטחון, החינוך, העיריות, חברות ממשלתיות, נציבויות ועוד גופים רבים. הגופים הללו מגייסים מעל אלף משרות בכל חודש ומפרסמים אלפי מכרזים לעבודות ושירותים שעסקים קטנים ובינוניים רבים יכולים לספק אותם.
חברת יפעת מכרזים היא החברה הגדולה והוותיקה בישראל לחיבור בין אלה המפרסמים מכרזים ואלה המתמודדים עליהם, ולאחרונה אף נכנסה לשוק חיפוש העבודה עם השקת אפליקציית "תןJOBS" שמנגישה מכרזי כוח אדם ציבוריים למחפשי עבודה. בעקבות המצב הכלכלי החליטו ביפעת להירתם למען ציבור מחפשי העבודה ולספק שירותים רבים בחינם.
2 צפייה בגלריה
שלושת סמארטפונים
שלושת סמארטפונים
שלושת סמארטפונים
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)

למה אנחנו מפחדים ממכרזים?

גופים ציבוריים מחויבים על פי חוק בפרסום מכרזים גם עבור משרות וגם עבור עבודות שונות. מדובר לרוב במודעה קטנה בעיתון שמובילה למסמך של מספר עמודים ובתוכו עשרות דרישות. אלה המתמודדים על מכרז נדרשים למלא לא מעט טפסים ולצרף מסמכים שחלקם גם מצריכים חתימות של רואי חשבון ועורכי דין. כל התהליך נעשה בלוח זמנים נוקשה שכל חריגה ממנו מהווה פסילה מיידית של ההגשה. זאת הסיבה שישראלים רבים נמנעים מלחפש ולגשת למכרזים.
אולם אלה שהתנסו כבר יודעים שהפחד ממכרזים חולף. אחרי הפעם הראשונה שניגשים למכרז כבר יודעים בדיוק איך לענות גם על המכרזים הבאים: כל הדרישות ברורות, כל המסמכים מוכנים ובסופו של יום גם כל הטפסים דומים זה לזה. כשמתנסים במענה למספר מכרזים גם משפרים משמעותית את סיכויי הזכייה. זכייה במכרז מספקת חוזה ארוך טווח עם גוף ציבורי, ובמילים אחרות: יציבות תעסוקתית ושקט נפשי לטווח ארוך.

טכנולוגיה חדשנית שמאפשרת התאמה מרבית

מדי חודש מתפרסמים בישראל קרוב ל־2,000 מכרזים שונים. מערכת המכרזים מלקטת את הפרסומים בזמן אמת ומקטלגת אותם לפי 74 קטגוריות שונות במשק הישראלי. כל לקוח מקבל מספר פעמים ביום ריכוז של המכרזים הרלוונטיים רק עבורו. לאורך זמן מערכת המכרזים לומדת את הלקוח ומדייקת יותר ויותר את החיפושים כדי לוודא התאמה מרבית. השירות ללקוח ניתן באמצעות דואר אלקטרוני, דרך הטלפון הנייד או באמצעות אפליקציה סלולרית ייעודית.
בשנים האחרונות מציעה יפעת גם שירות פרמיום, שכולל ליווי אישי של מומחה להגשת מכרזים. המומחה קורא את המכרז יחד עם הלקוח, מסביר את הדגשים ש"מאחורי הקלעים", עוזר להפיק ולארגן את המסמכים הדרושים וממליץ איך כדאי למלא את הפרטים, מה כדאי להדגיש, אילו מחירים כדאי לבקש כדי להגדיל את סיכויי הזכייה ועוד. עסקים רבים מבקשים להיעזר במומחים בפעם הראשונה שהם ניגשים למכרזים ציבוריים, ואילו אחרים מסתייעים בשירותי הליווי במכרזים משמעותיים בהם הם מאמינים כי עזרה מבחוץ תמקסם את סיכויי ההצלחה שלהם.
לפני חצי שנה הושקה ביפעת אפליקציית "תןJOBS", שמחוברת למאגר המידע של יפעת מכרזים ומיועדת לעולם חיפוש העבודה. באופן דומה, כל משתמש מגדיר את תחומי העיסוק ואת אזורי התעסוקה המועדפים עליו, ומקבל התראה לטלפון הנייד בכל פעם שנפתח מכרז למשרה שעשויה להיות רלוונטית עבורו.

הטבות לעסקים ולעובדים

בעקבות המצב הכלכלי החליטו ביפעת להירתם לעסקים ולמחפשי העבודה, ולספק הטבות משמעותיות לסל השירותים: עסקים שפונים ליפעת בתקופת הסגר או ההגבלות מקבלים חודשיים חינם ואת ליווי הפרמיום להגשת מכרז אחד ללא עלות (בכפוף לתנאים שבאתר החברה). אפליקציית חיפוש העבודה זמינה להורדה בחינם ונכון לעכשיו כל התכנים שלה שהיו בעבר בתשלום זמינים לתצוגה - חינם עד לסוף חודש מרץ.
דיאנה לברן, מנכ"לית יפעת מכרזים אומרת ש"יפעת מכרזים מחברת כבר מעל ל־40 שנה בין המגזר הציבורי למגזר העסקי. בתקופה כזו שבה הקשר מתערער זה תפקידנו ואפילו חובתנו לחזק את הקשר ולתרום להתאוששות ולהחזרת היציבות של העובדים והעסקים בישראל".
יפעת מתכננת להמשיך ולסייע לעסקים ולמחפשי העבודה באמצעות הדרכות, עצות והכוונות נוספות שמקורן בניסיון המצטבר של מומחי החברה. התכנים יועלו ללא תשלום לאתר ולדף האינטרנט בשבועות הקרובים. 