שחזור הירי באיאד אלחלאק

שני שוטרי משמר הגבול שהיו מעורבים בירי באיאד אלחלאק, בעל צרכים מיוחדים על הרצף האוטיסטי, שחזרו אמש (יום ד') ובלילה את המעשה בזירה ליד שער האריות בעיר העתיקה בירושלים. השניים מסרו לחוקרי מח"ש את גרסתם לאירוע תחת אבטחה כבדה.
3 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אל חלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אל חלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
איאד אלחלאק
אלחלאק, בן 32 במותו, נורה למוות בסוף מאי מכיוון שנחשד בהחזקת חפץ דמוי אקדח. מיד לאחר התקרית שעוררה סערה גדולה בשל מוגבלותו של אלחלאק, פתחה מח"ש בחקירה לבירור נסיבות הירי.
בין היתר נבדק חשד שלפיו אחד מהשוטרים שמעורבים בתקרית המשיך לירות באלחלאק אף על פי שקיבל פקודה מפורשת לחדול את הירי. בנוסף נבדק אם ההרוג נמלט מהשוטרים לחדר אשפה במרחק של כמה עשרות מטרים מבית הספר שבו למד - ושם נורה.
3 צפייה בגלריה
מח"ש מבצעת שחזור לירי באיאד אלחלק
מח"ש מבצעת שחזור לירי באיאד אלחלק
אחד השוטרים שהיו מעורבים בירי שחזר
(צילום: יואב דודקביץ)
10 מצלמות בנתיב המרדף אחר אלחלאק
(צילום: אלי מנדלבאום)

בשכונת ואדי ג'וז במזרח ירושלים, שבה התגורר אלחלאק, זעמו בעקבות הירי לעברו של האיש על הרצף האוטיסטי. אחד מקרובי משפחתו אמר כמה שעות לאחר התקרית: "השוטרים רצחו אותו בדם קר מבלי שיהווה סכנה לחייהם. הוא יצא מהבית לכיוון בית הספר כמו בכל יום, וכשהגיע לשער האריות נורה למוות".
"מי שרואה אותו ולא מכיר אותו מיד יבין שיש לו נכות. אבל השוטרים בחרו לרצוח אותו בטענה שהחזיק בנשק, ובסוף לא מצאו אצלו שום דבר. הוא בחיים לא פגע באף אחד. אלה לא שוטרים, אלה פושעים. קל להם ללחוץ על ההדק ולפגוע בערבים".
3 צפייה בגלריה
ההפגנה בכיכר ספרא
ההפגנה בכיכר ספרא
הפגנה בירושלים בעקבות הירי באלחלאק
התחקיר הראשוני שביצעה המשטרה העלה כי לעברו של אלחלאק נורו בין שבעה ל-10 כדורים. פרקליטיו של אחד השוטרים המעורבים טענו כי מרשם ומפקדו קיבלו הכוונה שלפיה עליהם לפתוח במרדף אחר מחבל פלסטיני מסוכן. סנגוריו של השוטר השני טענו כי לשניים היה ברור בזמן אמת שהם פועלים בדיוק באופן המצופה מהם וכי היו משוכנעים שפעולתם תמנע פיגוע דמים.
פרט לזעם במזרח ירושלים, הוביל מותו של אלחלאק להפגנות ברחבי הארץ שבהן השתתפו גם יהודים רבים. גם בהפגנות השבועיות מול מעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב בלפור הונפו שלטים שעליהם נכתב "צדק לאיאד". במהלך ההפגנות קישרו כמה מהמוחים בין המקרה של אלחלאק למותו של העצור השחור ג'ורג' פלויד בארה"ב.
בחודש שעבר נפגשו נציגי מח"ש עם הוריו של אלחלאק, והודו בפניהם כי רגעי הירי בבנם לא תועדו במצלמות האבטחה מאזור התקרית.
פורסם לראשונה: 23:19, 26.08.20