לרוב זה קורה בהפתעה: התינוק שלנו זוחל ומתהפך כהרגלו על משטח הפעילות, מתקדם באיטיות לעבר רהיט שניתן לאחוז בו ופתאום הוא מתרומם ונעמד. בזהירות הוא עוזב יד אחת, מתייצב, עוזב גם את היד שנייה, מאבד לרגע את שיווי המשקל, מתעשת, מתרכז, מגיע לידי החלטה – והופ, יש לנו צעד ראשון.
זה אירוע מכונן בחיים שלנו ושלו. אבל רגע, מה עושים עכשיו? חלקנו נוטים לרוץ מיד לחנות ולמדוד נעליים. אבל האם זה הדבר הכי נכון לעשות?
3 צפייה בגלריה
(צילום: רייצ׳ל מאיירס קלמן)
הורים משקיעים לא מעט זמן ומחשבה בהחלטות הנוגעות לנעלי הצעד הראשון, ובצדק. מדובר בשלב קריטי בהתפתחותו המוטורית של התינוק. הנה 5 כללי ברזל שכדאי להקפיד עליהם:
1. חכו. אין מה למהר. כל עוד התינוק מתמקד בעמידה – ואפילו אם פה ושם הוא כבר עושה צעד או שניים – מוטב לחכות עם רכישת הנעליים הראשונות. אף על פי שמדובר בחוויה מרגשת שכולכם מחכים לה, ההליכה הבריאה, הנכונה והטבעית ביותר לתינוקות בשלב הראשון היא דווקא הליכה יחפה.
לפני שנועלים את הנעל, שרירי כף הרגל שלהם מתפתחים בצורה אופטימלית וכף הרגל גדלה ומתחזקת מהר וטוב יותר. המלצת רופאי הילדים והאורתופדים היא לעודד אותם ללכת יחפים כמה שיותר, בכל הזדמנות. כמו שהוא נוגע בכל דבר ומכניס לפה, התינוק חש את העולם גם דרך כפות הרגליים שלו.
״אם ילד התחיל ללכת רק אתמול, אנחנו ממש מסרבים למכור להורים שלו נעליים", מסביר אריק ליבוביץ', מנכ"ל מותג הנעלת הילדים ״פפאיה״. אני מסרב למכירה כזאת כי אני יודע שאני צריך לשמור על הילד וגם על ההורה״.
ההמלצה של ליבוביץ' היא לחכות כשבועיים מרגע שהילד לומד ללכת, עד שהוא צובר ביטחון, ורק אז לבחור את הנעל הראשונה.

3 צפייה בגלריה
(צילום: רייצ׳ל מאיירס קלמן)

2. לא חייבים נעל מעור. בעבר הלא רחוק היה מקובל לחשוב שנעלי צעד ראשון איכותיות צריכות להיות עשויות מעור בלבד. היום אפשר למצוא לא מעט תחליפים שחלקם אף טובים יותר לכף רגלו של התינוק. חשוב מאוד שהנעל תהיה עשויה מחומרים איכותיים, אלסטיי ורכים כמו מיקרופייבר.
"עד לפני כמה שנים הייתה דרישה להביא נעליים רק מעור", אומר ליבוביץ', "בשנים האחרונות זיהינו מגמה של טבעונות ועשינו התאמות. הוספנו, לצד נעלי העור, גם נעליים טבעוניות לקטלוג שלנו. איכות החומרים לא נופלת מהעור והמחירים לצרכן דומים״.
3. ודאו שהסוליה גמישה. בצעדים הראשונים שלהם, תינוקות נופלים לא מעט, ומשלבים הליכה עם זחילה. לכן אין צורך בסוליה קשיחה כמו של מבוגרים, שלא תאפשר להם את הגמישות הזאת, אלא להפך – עדיפה סוליה גמישה. במקרים רבים שווה לשקול נעל עם רפידת ג'ל שתסייע בבלימת זעזועים.
בכל חנות נעלי ילדים שתיכנסו אליה, תראו אימהות ואבות לוקחים נעל ופשוט מכופפים אותה ביד, ולא סתם – הם יודעים מה הם עושים. אל תתביישו, כופפו את הנעל בעצמכם ובדקו שהסוליה אכן מספיק רכה, אבל שימו לב שהיא גם מספיק חזקה כדי להגן מגופים כמו קוצים או אבנים שנתקלים בהם מחוץ לבית.
4. השאירו מרווח לצמיחת הרגל. מכיוון שתינוקות גדלים מהר, וכיוון שהנעל צריכה להיות נוחה, רצוי לבחור נעל שמשאירה קצת מרווח לאצבעות. כשהילד נועל את הנעל, ההורה צריך להשחיל אצבע בין הקרסול לגב הנעל. האצבע צריכה להיות להצליח לגעת ברפידה בעזרת הציפורן, אבל לא להיות חופשיה מדי. באתר של נעלי פפאיה יש סרגל מדידה קל לשימוש, באמצעותו ניתן למדוד את רגל התינוק ולהזמין נעליים דרך האתר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: רייצ׳ל מאיירס קלמ)

5. בדקו את מבנה הנעל לעומת מבנה כף הרגל. ההנדסה שמאחורי נעלי הצעד הראשון התפתחה מאוד בשנים האחרונות, ובמהלכן התחדדה ההבנה כי חשוב לבדוק גם את מבנה כף הרגל ולהתאים אליה את הנעל.
דגמים שונים של נעליים מיוצרים באופן שונה. לכן עשוי להיות מצב שבו נעל במידה נכונה עדיין לא תתאים לכף רגלו של התינוק, בזמן שנעל מדגם אחר – באותה מידה – כן תתאים. בדקו שהנעל מתאימה גם ברוחב ובמבנה שלה, ולא רק במידה.
״אנחנו מציעים נעליים לכל סוגי הרגליים: בגזרה צרה, בינונית ורחבה״, מסביר ליבוביץ', ״נעל מתאימה תסייע לילד לשפר את שיווי המשקל שלו, ותאפשר לו ללכת בצורה תקינה, בריאה וקרובה ככל האפשר להליכה יחפה״.

פורסם לראשונה: 14:43, 25.04.21