במשך עשרות שנים היה רחוב הנשיא ויצמן בחדרה עורק תנועה מרכזי בעיר, שניקז את התנועה הרבה מכביש 4 לכביש החוף. שדרת החנויות המפורסמת שלו הייתה מוקד משיכה ובילוי מועדף על תושבי העיר והסביבה. אבל המצב רחוק מימי זוהר. חנויות רבות נסגרו לאחרונה, ומשבר הקורונה רק החריף את המצב. כתבה שנייה בסדרת "ביקור רחוב".
ביקור ברחוב הנשיא בחדרה

עת צהריים בחדרה. באופן מפתיע יש הרבה חנייה לאורך הרחוב וערמות אשפה ניצבות בלא מעט פינות. ההליכה הקצרה לאורך הרחוב הראשי של חדרה משרה אווירה מעיקה, במיוחד בשל העובדה שלא מעט מהחנויות ברחוב סגורות ועליהן שלטי השכרה.
קובי שפשה, הבעלים של מאפיית "ברכת יעקב", אחד העסקים הוותיקים ברחוב, מצביע מצד אחד על החנויות הסגורות ומנגד על המרכז המסחרי החדש עם חנויות שמעולם לא נפתחו. "רחוב הנשיא הפך למקום מוכה אסון, עיר רפאים. אפילו המכוניות הפסיקו לעבור פה".
4 צפייה בגלריה
קובי שפשה הבעלים של בית המאפה "ברכת יעקב"
קובי שפשה הבעלים של בית המאפה "ברכת יעקב"
שפשה. "עיר רפאים, אפילו מכוניות כבר לא עוברות"
(צילום: אסף קמר )
הוא הוסיף: "כשעוברים ברחוב רואים יותר חנויות סגורות מפתוחות וזה הולך ונהיה יותר ויותר גרוע. המצב קטסטרופלי, זה מחמיר מיום ליום ואנחנו לא יודעים מה לעשות – אבל זה לא קשור רק לקורונה".
כמו בעלי חנויות נוספים, שפשה טוען שהבעיה המרכזית היא שהעירייה הזניחה הרחוב על חשבון הקניונים ומרכזי הקניות החדשים באזור. "אנחנו סובלים כבר שלוש שנים. המדרכות רעועות, התאורה לא עובדת טוב, הרחוב נראה רעוע. התרענו בפני ראש העיר וכלום לא נעשה. אני מאוד מודאג. המקום שלי פה הוא בדמי מפתח, אם הוא היה בשכירות – מזמן הייתי סוגר".
4 צפייה בגלריה
 סימה הרוש בעלת חנות הנעליים הוותיקה "נעלי לי ולך"
 סימה הרוש בעלת חנות הנעליים הוותיקה "נעלי לי ולך"
הרוש. "יש פה הזנחה טוטאלית של העירייה וחוסר אכפתיות"
(צילום: אסף קמר )
גם סימה הרוש, בעלת חנות הנעלים הוותיקה "נעלי לי ולך", טוענת שהבעיות הקשות ברחוב התחילו שנים לפני המגפה. "הבעיות כאן הן ממש לא בגלל הקורונה, יש פה הזנחה טוטאלית של העירייה וחוסר אכפתיות. יש לפחות 20 חנויות סגורות מסביב, ובהמשך יש עוד".
"פעם היה פה מעולה, הייתה תנועה ואנשים הסתובבו וטיילו כאן", נזכרה הרוש. "את חנויות הבגדים של הרחוב סגרו כי אין כאן תנועה של קונים. העירייה בנתה עוד ועוד מתחמים והם בלעו את הרחוב. אני מאוד מודאגת כי זה עסק של 45 שנה, וכל פעם שאני מנסה לדחוף לעשות דברים חדשים אני מתייאשת. אני מבקשת מהעירייה שלפחות יתקנו כאן את התאורה. אחרי 17:00 הרחוב נראה כמו עזה".

"הקורונה זה הקש ששבר את גב הגמל"

עבור רבים מבעלי העסקים ברחוב, משבר הקורונה תרם לא מעט לקריסת החנויות השכנות. "הרבה חנויות כאן נסגרו בגלל הקורונה", סיפרה מיטל נעים, שמפעילה את "פיצה פומדרו" עם ילדיה. "לנו עוד הייתה קצת עבודה עם המשלוחים, עדיין שורדים מול הבנקים, אבל יש לנו הרבה בעיות. בגלל זה העובדים שלי הלכו ואנחנו, בעלי העסק באנו לעבוד. אין ברירה, אין לנו איך לשלם לעובדים. אבל יש לי את בורא עולם ואני לא מודאגת".
4 צפייה בגלריה
חנויות סגורות בחדרה
חנויות סגורות בחדרה
רחוב הנשיא בחדרה."הרבה חנויות כאן נסגרו בגלל הקורונה"
(צילום: אסף קמר)
גם מעצב השיער נתנאל אחרק, שמספרתו היא בין העסקים שפתחו את שעריהם ברחוב, מצביע על המגפה. "יש כאן 30 חנויות להשכרה, רוב החנויות סגורות כאן בגלל הקורונה. לידי סגרו חנות בגלל הקורונה, מספרה לידי נסגרה בגלל הקורונה, זה מדאיג. גם לפני הקורונה סגרו פה הרבה חנויות כי רוב הלקוחות הולכים למתמחי הקניות החדשים".
משבר הקורונה השפיע מאוד גם על השכירות ברחוב, שהיה עד לפני שנים שדרת קניות שוקקת. אחד המתווכים שנמצא על הרחוב סיפר כי "מחיר השכירות לחנות ברחוב הנשיא ירדה בעקבות משבר הקורונה לחצי – פחות מאלפיים שקל בחודש, אבל אף אחד לא רוצה להיכנס".
במהלך ההליכה בין החנויות הסגורות ותלונות בעלי העסקים שפתחו נעצרנו לקפה אצל דניאל ממוס, זכיין של קופיקס. הוא מודאג ומדבר באופן גלוי על סגירת העסק. "בגלל משבר הקורונה נסגרו המון חנויות ברחוב. 75% מהחנויות ברחוב סגורות, וגם אנחנו חושבים לסגור בקרוב".
4 צפייה בגלריה
דניאל ממוס זכיין ברשת קופיקס
דניאל ממוס זכיין ברשת קופיקס
סניף קופיקס ברחוב. "הרחוב התרסק לחלוטין"
(צילום: אסף קמר )
ממוס טוען שהקורונה היא "הקש ששבר את גב הגמל" ושהבעיות של הרחוב החלו עוד קודם. "הרחוב התרסק לחלוטין, אין לנו אפשרות להחזיק את המקום. נכון שהיו בעיות גם לפני הקורונה והחזקנו בשיניים, אבל היום בשגרת הקורונה אנחנו לא יודעים מה לעשות. אם יהיה עוד סגר אני סוגר את התריס והולך הביתה".
מעיריית חדרה נמסר בתגובה: "בעקבות פנייתכם, ולאחר בירור במוקד העירוני, לא התקבלה כל תלונה או פנייה על אי איסוף פסולת ברחוב הנשיא, שם העירייה מפנה אשפה שלוש פעמים בשבוע. במרחק של 100 מטרים מהרחוב, ברחוב מקביל, ניתן למצוא רחוב עסקי שוקק חיים עם חנויות ועסקים שפועלים בהצלחה מרובה. באשר לטענה הצודקת בנוגע לבניית מתחמי קניות חדשים, בחדרה הוקמו בשנים האחרונות כמה מתחמים חדשים המוכרים בכל המדינה ומושכים לקוחות מכל הארץ. מדובר בעסקים פרטיים שאינם זקוקים לאישור מהעירייה להקמתם".
"בעקבות משבר הקורונה הקים ראש העיר, צביקה גנדלמן, ועדה בהשתתפות נבחרי ציבור ואנשי מקצוע שתמליץ כיצד לסייע לעסקים. יודגש כי ברחוב הנשיא יש גם עסקים משגשים לאורך שנים רבות ושני פרויקטים של התחדשות עירונית, הכוללים מאות מקומות חנייה נוספים ושטחי מסחר, שבוודאי ישפיעו לחיוב על הרחוב כולו".