הורים נגד המתווה
(צילום: אבי חי)

תשלומי הורים בשתי פעימות והגדלת קרן המלגות לתלמידים נזקקים לסכום כולל של 120 מיליון שקלים: זו חלק מהפשרה שהושגה בין משרד החינוך לבין ועדת החינוך של הכנסת, פשרה שתובא הבוקר (יום ג') לאישור סופי והצבעה בוועדה. לפי ההצעה, הסכום המקסימלי לאישור ינוע בין 478 שקלים בכיתות א'-ב' לבין 1,068 שקלים בי"ב.
כמה נשלם בכל כיתה? ההצעה המלאה של משרד החינוך
בתוך כך, בעקבות סיכום בין שרת התחבורה מירי רגב לשר הבריאות יולי אדלשטיין ועל רקע ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים, הוחלט לאפשר תפוסה של 75% ממקומות הישיבה באוטובוסים בשעות 9:30-6:00 בבוקר ו-17:00-14:00 אחר הצהריים. זאת, במטרה לאפשר למערך התחבורה להמשיך ולתפקד גם מול הביקושים הצפויים עם חזרת התלמידים לבתי הספר. התפוסה תתאפשר בשעות השיא בבוקר ואחר הצהריים.
4 צפייה בגלריה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
נשפי סיום הלימודים שנה שעברה
מסיבת סיום? השנה יהיו רק טקסים
(צילום: סקאי הפקות)
עד כה ועדת החינוך של הכנסת סירבה לאשר גביית תשלומי הורים ודרשה להפחתת הסכום הכולל של התשלומים הנגבים. לפי מתווה משרד החינוך שיאושר היום, בשלב הראשון ישלמו ההורים ישלמו רק מחצית מסעיפי הטיולים, סל התרבות ושל"ח. המחצית השנייה תידון בעוד שלושה חודשים ותיגבה בהתאם למצב. סעיפי הספרים וביטוח תאונות אישיות ייגבו במלואם כבר בתחילת השנה.
במשרד החינוך הסבירו זאת ב"אי הוודאות באשר להיתכנות קיום חלק מהפעילויות וכדי להתאים את גביית תשלומי ההורים לקיום הפעילויות בפועל". הם כתבו בהצעה כי "התשלום שייגבה בתחילת שנת הלימודים יוכל לשמש גם עבור שירותים שיתקיימו לאורך השנה. כמו כן ניתן להזמין פעילויות ושירותים שיתקיימו במחצית השנייה של שנת הלימודים ולשלם עבורם דמי קדימה באמצעות התשלום שייגבה בתחילת שנת הלימודים. יתרות כספים שנגבו במחצית הראשונה ולא נעשה בהן שימוש יוכלו לעבור למחצית השנייה".
4 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"הוזלת העלויות תסייע לכל משפחה". שר החינוך גלנט
(צילום: אבי מועלם)
4 צפייה בגלריה
ועדת חינוך
ועדת חינוך
יו"ר ועדת החינוך, רם שפע
(צילום: ערוץ כנסת )
בנוגע לתשלומי הרשות, יופחת סעיף סל התרבות בשיעור של 10% לעומת שנת הלימודים תש"ף בכל שכבות הגיל. בנוסף, יתקיימו טקסי סיום במקום מסיבות סיום, וזאת בכפוף להוראות הבריאות. הסכום המרבי לגבייה בסעיף זה - אף הוא תשלום רשות - יופחת בשיעור של 50% לעומת השנה שחלפה. גם סכום זה יובא לאישור הוועדה בדצמבר.
שר החינוך יואב גלנט אמר: "הורדת חלקם של ההורים בנטל הכלכלי הכרוך בחינוך ילדיהם היא חלק מתפיסתי באשר לאחריות המדינה כלפי אזרחיה. הוזלת העלויות תסייע לכל משפחה, בצל המשבר הכלכלי שאיתו אנחנו מתמודדים".
יו"ר ועדת החינוך רם שפע (כחול לבן) הוסיף: "הבאנו בשורה ענקית להורי ישראל, לראשונה כמחצית מתשלומי ההורים יישארו בשלב זה בחשבון הבנק שלהם ולא ישולמו מראש כצ'ק פתוח לבתי הספר. אני מודה לשר גלנט ולצוות משרד החינוך על שחברו אליי בהבנה כי אנו נמצאים בתקופה קשה ויש לעשות הכל על מנת להקל על ההורים. אני סומך על מנהלי בתי הספר שידעו לייצר את הפתרונות החינוכיים המתאימים ביותר עבור הילדים תוך התחשבות מקסימלית בהוריהם".
מנכ"לית המועצה לשלום הילד, ורד וינדמן, אמרה בתגובה על המתווה: "גם לאחר ההחלטה על גבייה בשתי פעימות, תשלומי ההורים נותרו מס ילדים ותשלומים מרצון נותרו תשלומים מכורח. הצבעה בעד תשלומי ההורים היא הצבעה בעד הנצחת פערים וקיפוח. יש לבטל לחלוטין את תשלומי ההורים המשמשים כמעין מס חינוך רגרסיבי המוטל על ההורים בישראל. מנגנון תשלומי ההורים, במתכונתו, מביא לאי-שוויון ולהגדלת פערים בין תלמיד לתלמיד ובין בית ספר לבית ספר".
השתתפה בהכנת הכתבה: הדר גיל-עד