כמעט 140 שנה חלפו מאז נוסדה נס ציונה, מושבה קטנה שתושביה, אנשי העלייה הראשונה, עסקו בעיקר בחקלאות. אומנם ב־1992 היא הוכרזה כעיר, אבל לתושביה היה חשוב לשמר את האופי המיוחד של המקום לאורך השנים, כשלסמל העיר התווסף ב־1993 הכיתוב: "עיר עם לב של מושבה". גם ראש העיר המכהן, שמואל בוקסר, הוא נצר למייסדים - סבי סבתו, ראובן לרר, הוא מייסדה של נס ציונה וסבו היה המוכתר הראשון שלה.
כדור חמישי לחקלאי המושבה, שמואל בוקסר משקיע משאבים רבים בפיתוח העיר מתוך חזונו להפוך את נס ציונה לעיר בוטיק ייחודית, השומרת על צביון של מושבה, מתקדמת לפיתוח עירוני חדשני השומר על סביבה ירוקה, על ערך הקהילה והערבות ההדדית ועל מצוינות בחינוך הטכנולוגי. צורכי התושבים זוכים למענה הוליסטי תחת החזון – "לחיות במקום שבו עובדים, ולעבוד במקום שבו חיים".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

פסגת ההשקעה: חינוך טכנולוגי רב-גילאי

התחום שאותו מובילה העירייה בגאון הוא ללא ספק, חינוך טכנולוגי חדשני. זאת מתוך שאיפה להעמיד דור בוגרים בעלי ערכים, כישורים, מיומנויות וכלים רלוונטיים להתמודד עם אתגרי המאה ה־21.
מגמות עולמיות, המשלבות את הטכנולוגיה כחלק בלתי נפרד מחיי היומיום, הובילו בנס ציונה להבנה, שחינוך טכנולוגי צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר - כבר בגיל הגן. בעיר נבנתה תוכנית חינוכית־טכנולוגית הוליסטית רב גילאית. "חינוך דור העתיד הוא ערך עליון עבורי", מסביר שמואל בוקסר. "מלבד תוכנית הלימודים של משרד החינוך, אני מבין את החשיבות הרבה של מתן כלים נוספים להבנה של העולם הטכנולוגי כבר בגיל צעיר. אם הילדים יקבלו את הכלים הטובים ביותר לחקור את יכולותיהם, הם יידעו למצות את הפוטנציאל הטמון בהם ולהצליח טוב יותר בעולם המחר".
כ־14,000 ילדי העיר מתחנכים ב־82 גנים, 14 בתי ספר יסודיים, שני בתי ספר לחינוך מיוחד וחמישה בתי ספר שש־שנתיים. באמצעות למידה ייחודית, מקבלים כלל הילדים את הכלים הנחוצים להוביל בעולם התעסוקה העתידי ולהשתלב בעולם הגלובלי באמצעות תהליכי למידה משמעותיים, המעודדים חשיבה עצמאית, יוזמות יצירתיות ועבודה בשיתוף פעולה, תוך עידוד ראייה מערכתית.
התוכנית - המתקיימת תוך שיתופי פעולה עם משרד החינוך, הקהילה, צה"ל, אקדמיה, תעשיות ושותפים רבים נוספים - מיועדת לכלל ילדי העיר ובנויה מרבדים רב־גילאיים תוך התאמה לצורכי כל שכבת גיל:
גני ילדים מדעיים טכנולוגיים ייחודיים - בהם לומדים חשיבה מתמטית, תכנות, מדעים (חלל, פיזיקה וכו'), אוריינות דיגיטלית וזאת במתכונת רב-תחומית מותאמת גיל.
בתי ספר יסודיים - התלמידים נחשפים לשפת הקוד לפחות פעם בשנה במסגרת אירועי "שעת הקוד" ובקבוצות מצוינות.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

חינוך על-יסודי - התוכנית העירונית "קוד כשפה שלישית", לכיתות ז'־ח', היא גולת הכותרת. מעל 1,000 תלמידים לומדים כמקצוע חובה בכיתה ז' את יסודות התכנות (סקראץ') ובכיתה ח' פיתוח אפליקציות מובייל Appinventor. מדובר בלימודי תכנות ומדעי המחשב לכלל התלמידים בעיר, וזאת במסגרת משאבים ייעודיים שהקצתה הרשות. בשכבות גבוהות יותר, לצד מגמות טכנולוגיות כהנדסת תוכנה, רפואה וסייבר, מושם דגש על עידוד בנות לבחירת מקצועות טכנולוגיים ותיקון מגדרי, אחת מתוכניות הגדל בעיר היא תוכנית לימודי הפיזיקה אשר מתקיימת במסגרת תוכנית ייחודית המועברת על ידי מדעני מכון רייסמן, במימון מלא ומשותף של מכון וויצמן והעירייה. התוכנית הובילה לשילוש כמות מסיימי 5 יח פיזיקה בתיכוני העיר, נתון כפול מהממוצע הארצי. 22% לעומת 11%.
בשנתיים האחרונות הושקעו כ־50 מליון ש"ח, תקציב נוסף לתקציב החינוך הרגיל ולפעילויות נוספות ויזומות של הרשות. השקעה שכוללת הן הוספות תוכניות למידה ייחודיות ומתקדמות, הן חידוש והתאמת מבנים והן בשיפור תשתיות ומחשוב. בתוך כך שודרגו בכל בתי הספר כלל תשתיות המחשוב, בוצעו הדרכות טכנו־פדגוגיות לצוותי החינוך, הוטמעה פלטפורמה ייחודית לכיתות וירטואליות (Google Classroom), אומצו פלטפורמות משחקיות ללימודי מתמטיקה, ונעשה שימוש רב בסביבת למידה מבוססת נתונים ללמידה דיפרנציאלית, כך שמערכת החינוך בעיר מתפקדת כל הזמן בסוג של "שגרה חדשנית".
במהלך משבר הקורונה נבנה והוטמע בעיר מודל ללמידה היברידית (המשלבת שיעורים סינכרוניים וא־סינכרוניים, מקרוב ומרחוק). המודל מתאפיין בהרמוניה המתקיימת בין הלמידה הסינכרונית בזום תוך שילוב עם למידה פרונטאלית המתקיימת בזמן, במקום ובאופן שמתאים לכל לומד. כל אלה מגובים בהערכה מעצבת, חניכה וטיפול רגשי וחברתי בלומד. הלמידה משלבת כלים וטכנולוגיות ללמידה שיתופית, משחקיות ו"תיבול" מפגשי הזום, כך שיהפכו למעניינים יותר.
"מגפת הקורונה הציבה בפני מערכת החינוך העירונית אתגרים רבים. בין היתר היא הדגישה את הצורך בידע, רכישת הרגלים והבנה מעמיקה של העולם הדיגיטלי", מסביר שמואל בוקסר. "אני מאמין, כי גם כאשר המגפה תמוגר, חינוך ללמידה עצמאית לצד פיתוח תקשורת באמצעים דיגיטליים יישארו וישמשו בסיס למערכת הלימודים העתידית".
6 צפייה בגלריה
ראש העיר, שמואל בוקסר
ראש העיר, שמואל בוקסר
ראש העיר, שמואל בוקסר
(צילום: יח"צ)

בינוי ותשתיות: שדרוג לוותיקים ואופק לצעירים

הביקוש למגורים בעיר עולה בעקביות, וכדי לתת לו מענה, צפויים 51,000 תושבי העיר ליהנות ממתיחת פניה ומקידום פרויקטים מגוונים להתחדשות עירונית, הכוללים לראשונה קידום דיור לזוגות צעירים וסטודנטים.
בשנה האחרונה הוקמה מינהלת התחדשות עירונית, האמונה על חידושם של שבעה מתחמים שונים, רובם נבנו בשנות ה־50: מתחם נחמיה, מתחם האצ"ל מרגולין, מתחם בן צבי, מתחם הבנים, מתחם העצמאות, מתחם יד אליעזר ואזור מרכז העיר. תפקיד המינהלת לנהל תהליכי התחדשות בשקיפות מלאה, בשיתוף עם התושבים ובאופן מקצועי, יעיל ומהיר.
בימים אלו מקודמים שני פרויקטים נוספים של פינוי־בינוי (מתוך שבעה), שנמצאים בשלבי סיום תכנון והכנה להגשה לוועדות: ביד אליעזר מרגולין והאצ"ל וברמת בן צבי - רח' הטייסים.
שמואל בוקסר: "רוב השכונות ממוקמות במיקום אסטרטגי ומרכזי ויש להן מלוא הפוטנציאל להפוך למתחם מגורים חדש ויוקרתי. בתהליך אני מבקש להעניק תנאים טובים ליותר לאוכלוסייה מבוגרת שמתגוררת בבתים מיושנים ללא מעלית וממ"ד, ובמקביל לאפשר לזוגות צעירים ילידי העיר להישאר בה".
השכונה הראשונה החדשה העתידה להיבנות היא שכונת פיקוד העורף, הנמצאת כבר בשלבי היתרים. מעבר לכך שמדובר בשכונה איכותית הקרובה לדרכי הגישה ליישוב, היא מייעדת דירות גם לצעירים. לאחרונה אישרה העירייה תוספת של 20% מיחידות הדיור בהקלות שבס עבור דיור בר השגה לצעירי העיר. המשמעות היא שיימכרו כבר בשנת 2021 דירות קטנות של 80 מטר, בעדיפות ראשונה לתושבים שאין ברשותם דירה – בהנחת קבלן.
כחלק מהמגמה להרחיב את כבישי הגישה לפארק המדע בנס ציונה החל בשנת 2019 פיתוח מסיבי של כבישים, המשולב עם פיתוח נופי, גינון ותאורה בעלות כוללת של כ־100 מיליון שקל. לאחרונה נפתח כביש 423, המאפשר ירידה מכביש 431 היישר לפארק המדע. מדובר בבשורה של ממש, שתחסוך זמן יקר לעובדי הפארק ותצמצם את התנועה העוברת בתוך השכונות. בקרוב תתחיל גם סלילת כביש עוקף מדרך הנפת הדגל לכיוון מערב, וזאת כדי להשלים את הטבעת ההיקפית של היישוב.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

מסחר ותעסוקה: עירוב שימושים בפארק המדע

נס ציונה מצויה בתחילתה של תנופת בנייה בכל הנוגע לשטחי מסחר ותעסוקה. בעוד שבין השנים 2018-2008 ניתנו היתרי בנייה על שטח של 70,000 מטר, רק מ־2019 ועד 2020 בלבד קפץ המספר לכ־300,000 מטר.
שמואל בוקסר: "היעד לפיתוח אזורי תעסוקה עונה על צורך של התושבים לקיום מסחר ופנאי קרוב לבית. משבר הקורונה הביא להבנה, כי יש לתת את הדעת לשינויים חברתיים, למשל הפחתה בצורך בשטחי משרדים. לכן הוחלט לשנות מדיניות ולאפשר עירוב שימושים בפארק המדע. התכנון המקורי היה לייעד את האזור לצורכי משרדים, תעשייה, מרפאות, מוסדות חינוך וכדומה. בעקבות המשבר ומתוך רצון להמשיך בתנופת הבנייה, הוחלט לאפשר גם מגורי סטודנטים, מכללות, מלונאות ואולמות אירועים. פארק המדע הוא המקום האידיאלי ליצירת הזדמנויות תעסוקה חדשות עבור תושבי העיר, בלי לעמוד בפקקים בדרך לעבודה ובסביבה חדישה ונעימה שבה מגוון שירותים משלימים. כחלק מהמהפכה הדיגיטלית פעלה העירייה בשנתיים האחרונות להנגשת מידע לתושב החל מתוכנית עבודה מקושרת תקציב המפורסמת לתושב, כמו גם הנגשה דיגיטלית של שירותי העירייה, מתן שירות און ליין, אתר חדש ושקוף ועוד.

6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)


משבר הקורונה: בידוד TV ותרופות עד הבית

עיריית נס ציונה זיהתה את הצורך בהקמת משל"ט עירוני מקצועי. המערך לקטיעת שרשראות ההדבקה ויצירת קשר שוטף עם מבודדים וחולים הוכיח את עצמו. בנוסף, סבסדה העירייה פעילויות רבות בתקופת הקורונה, בהובלת החברה לתרבות ופנאי, כגון: ערוץ בידוד TV עם תוכניות העשרה ופעילות ביתית, אירועי דרייב־אין, הופעות חיות על פי מתווה הקפסולות שאירחו למעלה מ־3,000 איש, משלוחי ספרים מהספרייה, שליחת ערכות הפגה למבודדים, משאיות מוזיקה, שליחת חבילות לחיילים תושבי העיר ברחבי בסיסי צה"ל, תוכנית תרבות ופנאי לאזרחים ותיקים ועוד רבים.
מיזמי התנדבות רבים קמו בימי המגפה לבני הגיל השלישי, ביניהם הבאת תרופות עד הבית, חגיגות ימי הולדת בפתח הבית ועוד שיתופי פעולה מקסימים בין בני הנוער לאזרחים הוותיקים.

איכות חיים: מפארק ספורט ייחודי ועד מרכזי שירות נגישים לאזרח

מלבד מערכת חינוך מצוינת וחיי קהילה עשירים, הייחודיות של נס ציונה מתבטאת בסלוגן שלה – "עיר עם לב של מושבה". בין הפרויקטים המתוכננים, שעתידים לשפר אף יותר את איכות חיי כלל התושבים:
פארק הספורט החדש - ריאה ירוקה בלב העיר, שתוקם על שטח של 60 דונם, שתשלב פעילויות ספורט, תרבות ופנאי ותכלול מגוון מבנים ומתקנים כגון: בתי קפה, מתחמי הופעות, ופינות בילוי למשפחה. בבנייה ישומרו עצים ותיקים לצד שתילת מדשאות רחבות וצמחייה. בימים אלה החל שיתוף הציבור מתוך מחשבה שיש לשמוע את צורכי התושבים ורצונותיהם ולהכלילם בתכנון מתקני הפארק.
גינות ציבוריות - בשנתיים האחרונות שודרגו 26 גינות ציבוריות ברחבי העיר עם תוספת של מתחמי כושר פונקציונלי, תנופת התחדשות שתמשיך גם בשנת 2021.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ)

תחבורה ציבורית - התוכנית להרחבתה בעיר אושרה לאחר הליך שיתוף ציבור רחב. הפרויקט מחכה לתקצוב ממשלה.
אגף חדש לרווחה ולחינוך - ב־2021 ייבנה מבנה חדש, שיאכלס את אגף הרווחה ויאפשר גישה נגישה, מזמינה ונוחה למבקרים. למבנה זה יעבור גם אגף החינוך.
מרכז שירות חדש לאזרח - המרכז המתוכנן נועד לרכז מגוון שירותים במקום אחד. יעברו אליו אגף שפ"ע, ביטחון ושיטור, מי ציונה, חברה כלכלית, אגף הגבייה וכן נקודת מד"א, כיבוי אש ונקודת משטרה חדשה. מדובר בבשורה גדולה לתושבים, כשלראשונה יתכנסו שירותים חיוניים שהיו מפוזרים ברחבי העיר במבנה אחד חדיש ונגיש. המהלך ישחרר מבנים, שאותם יהיה אפשר להסב לשימוש הקהילה.
בשנתיים האחרונות מורגשת מהפכת המיחזור בעיר עם הוספת של 17 מרכזי מיחזור חדישים, כדי להפוך את העיר לירוקה.
ראש העיר שמואל בוקסר מסכם: "נס ציונה ידועה כפנינת השפלה, עיר השומרת על האיזון העדין בין היותה קרובה למרכז וללב העניינים מחד, ומאידך מאפשרת לתושביה איכות חיים בסביבה ירוקה, קהילתית ושלווה, קהילה ענפה אשר בוחרת בהתנדבות כדרך חיים וזוכה לתמיכת העירייה.
בשנתיים האחרונות מורגשת מהפכת המיחזור בעיר עם הוספת של 17 מרכזי מיחזור חדישים, כדי להפוך את העיר לירוקה".