מאת: ענתי גלעד
כמו שלא מחליפים קבוצת כדורגל, כך גם העירייה והאוהדים לא הסכימו לוותר על איצטדיון בלומפילד הישן. עובדה זו יצרה מורכבות מיוחדת בהקמה ובשיפוץ האיצטדיון התל אביבי הוותיק, בשל הצורך לשלבו עם האיצטדיון החדש שנבנה. היקף הפרויקט הוא מהגדולים שבוצעו בעיר, והוא נדרש לביצוע בזמן קצר ביותר על ידי המזמין, כשהקמת מיזמים בהיקף דומה ארכה כ-5 שנים. מורכבות הפרויקט, הכפלת הנפח של אצטדיון קיים ולוח הזמנים היומרני שקבעה העירייה, גרמו לרבים לפקפק בהכרזה כי ניתן לעמוד במשימה בתוך כשנתיים. בסופו של דבר העירייה, יחד עם המבצעים – חברת גרין מבנים, עמדו באתגר, ומאוגוסט 2019 בלומפילד המחודש והמודרני חזר לפעילות.
הפרויקט בוצע בסביבה עירונית צפופה, שהצריכה שילובים לוגיסטיים מיוחדים. גבולות המגרש – הרחובות שסביבו - היו נתון קיים, והקורות שנושאות את הטריבונות (קונזולות) נדרשו להיות באוויר, ממש מעל הכביש. כדי להגיע לבליטה מאוד ארוכה – צריך דריכות בטון מורכבות מבחינה הנדסית ומבחינת הביצוע. קבלן הדריכה שעבד בפרויקט, שהוא מהמובילים בארץ, טען כי הוא ייחודי מסוגו ומהווה אתגר מיוחד. במטרה להתאים את האצטדיון לסטנדרטים נדרשים, הורידו אף חלק מהחזית המערבית שלו. השלמת החלק החדש דרשה תיאום מושלם לקיים. כניסות קהל קיימות הותאמו במידותיהן, נפתחו כניסות חדשות בטריבונות הקיימות, בוצעה חביקה של עמודים לצורך חיבור של ישן וחדש ועוד. "מדובר בעומסים מטורפים, צריך לעשות את החיבורים הנכונים, כדי שהעסק יעבוד", מציינים בחברה.


3 צפייה בגלריה
 אצטדיון בלומפילד
 אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד
(צילום: ינאי דיטש)


גרין מבנים נרתמה לצרכים ועבדה בהיקפים יוצאי דופן, כגון עבודות קידוח כלונסאות עם 13 מכונות קידוח במקביל. בהמשך, בעבודות השלד, עבדו 4 עגורני צריח ועוד 8-9 מנופי עזר, כשהעבודה התבצעה סביב השעון על ידי כ-300 פועלים מדי יום. במטרה לעמוד בזמנים היה צורך בתיעוש אלמנטים רבים במבנה וייצורם במפעל מראש, כדי שיהיו מוכנים להתקנה ברגע שהשלד יושלם.
בניית המודל, מדידות ושילוב עם הקיים דרשו תכנון הנדסי, מיפויים ברמה של מילימטרים וזאת כדי שבסוף הרכבת כל האלמנטים של הבטון (כ-800 במספר) והפלדה יתחברו יחד ויעמדו בתקנים המחמירים שקיימים באצטדיונים בהיקף שכזה.
את ההצלחה מייחסים בחברה לשיתוף פעולה והמחויבות בין כל הגורמים, לצד צוות חריג בהיקפו של 18 אנשי הנדסה, שאיפשר עבודה במקביל, בסביבה בטוחה, וגם הצעת פתרונות און-ליין. גרין מבנים השקיעה השקעה משמעותית בתחום הגהות והבטיחות, למשל כניסה מבוקרת – עם מערכת ייחודית של קורא פנים וסבסבת בכניסה לאתר המתוקשר, שרבים ניסו להיכנס אליו בתהליך החידוש.
3 צפייה בגלריה
אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד
(צילום: ינאי דיטש)
אפילו הדשא זכה להתייחסות מיוחדת. כדי שיתאפשר לשחק מיד בגמר השתילה, הכינה גרין עבור העירייה דשא היברידי, שגודל וטופח בפארק דרום, וזמן קצר לאחר הנחתו בבלומפילד כבר התקיים משחק. "במקום שזרוע שנמשך חודשיים-שלושה, מביאים דשא שאמור להתאים לתקנים של אופ"א ומגדלים אותו בתוך אריג – עם שילוב של דשא סינטטי בתוכו שמחזק אותו", מסבירים בחברה.

"אבא ואימא של הפרויקט"

גרין מבנים היא חברה ותיקה בתחום הקבלנות החוזית, המתמחה בפרויקטים מורכבים, הדורשים עבודה איכותית, הנדסה ולוגיסטיקה. הנישה של החברה היא תו האיכות ויכולות הביצוע הגבוהות. בחברה פועל צוות הנדסי שנבחר בקפידה וזוכה להדרכה ולליווי צמוד, לצד צוות מינהלה מסור.
האווירה המשפחתית והתומכת וכוח האדם האיכותי הם המנוע המרכזי שמאפשר לחברה את המצוינות בביצוע לאורך השנים. בין הישגיה הבולטים, מונים אנשיה את השמירה העקבית על איכות הביצוע, תוך שיפור מקצועי מתמיד, שיתוף פעולה יוצא דופן עם ספקים וקבלני משנה, שמירה של ערכי אמינות ודוגמה אישית וכמובן, שביעות רצון הלקוחות.
"אין זו הפעם הראשונה שאנחנו מועמדים לפרס המצוינות, ובכל פעם זה מרגש מחדש", מוסרים מגרין מבנים. לבצע פרויקט הנדסי זה קצת כמו להיות האבא והאימא שלו, אתה מלווה אותו מלידתו על הנייר ועד לשלב שהוא ממלא את ייעודו".
3 צפייה בגלריה
אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד
אצטדיון בלומפילד
(צילום: ינאי דיטש)

הפרויקט שעומד לשיפוט בתחרות: אצטדיון בלומפילד

קטגוריה: בתחרות מבנה ציבורי
שם הפרויקט: אצטדיון בלומפילד
מיקום: תל אביב-יפו
היקף (רשימה חלקית): בנייה: כ-31,000 מ"ר, יציעים: כ-16,650 מ"ר,
מספר מושבים: כ-29,150
יזם: עיריית תל אביב-יפו
אדריכל: מנספלד קהת
פיקוח וניהול פרויקט: – קידן

שם החברה: גרין מבנים
מי הבעלים: אורי גבעולי מנכ"ל משותף, אל גרין מנכ"ל משותף
שנת הקמה: 1968
תחומי פעילות/התמחות: חברת בנייה בתחום הקבלנות החוזית
פרויקטים נבחרים/בולטים: איצטדיון בלומפילד, אתר הנצחה לחללי צה"ל הר הרצל, מוזיאון העיצוב חולון, היכל הספורט טוטו חולון, מרכז לידר גני תקווה, שיפוץ מבנה עיריית תל אביב, תחנת רכבת שלום תל אביב, מחלקות קורונה בשיא המגיפה ועוד