כאשר הקורונה חשפה בפני מורי ותלמידי העולם את נושא הלמידה מרחוק, החליט בית הספר הכפר הירוק ע"ש לוי אשכול, לתת רוח גבית לחלומן של המנהלות להביא קידמה וחדשנות למוסד החינוכי. נעמי אלישיב, מנהלת ביה"ס השש-שנתי, מספרת כי "החלום שלי לא היה קשור לקורונה, אבל המשבר עזר לנו, שלושת המנהלות (בשיתוף עם מנהלת חטיבת הביניים דפנה מנור ומנהלת החטיבה העליונה עירית יצחק) להרים את היוזמה כמעט בין לילה". לדבריה, "שאפתי תמיד להקפיץ טכנולוגית את המערכת שלנו בכפר הירוק, הקורונה עזרה לי להבין את הכיוון שאני רוצה להגיע אליו בצורה מדויקת יותר ועזרה לי להאיץ את התהליכים בתוך הארגון".
בהתאם לחלום והחזון, המנהלות החליטו לאמץ את הפלטפורמה הלימודית Teams, המגיעה כחלק מחבילת Office365. סביבת ה Teams מציעה מרחב פדגוגי מקיף למורים ולתלמידים, המסייע לתהליך הלמידה והניהול הפדגוגי באמצעים טכנולוגיים - בחסות הקורונה
"בית הספר הכפר הירוק מונה 250 מחנכים ואנשי הוראה ולמעלה מ-2,500 תלמידים, המחולקים בין חטיבת ביניים וחטיבה עליונה, כך שלהחלטה לעבור למערכת Teams הייתה השפעה רחבת היקף", מספרת אלישיב. "שקלנו את מגוון האפליקציות הקיימות בשוק, ומצאנו שסביבת הטימס היא המתאימה לנו ביותר. כשהסתכלנו אל מעבר לתקופת קורונה, היה חשוב לנו לאמץ מערכת פדגוגית מקוונת אחידה, שתלווה אותנו גם לאחר מכן".

4 צפייה בגלריה
הכפר הירוק
הכפר הירוק
הכפר הירוק
(צילום: הכפר הירוק)

אחרי בחינת הצרכים של בית הספר, נבחרה המערכת הייעודית של Microsoft Teams

"המערכת של Microsoft Teams נראתה לנו חכמה ומאובטחת ברמה גבוהה מאוד. מצא חן בעינינו שהפלטפורמה מותאמת במיוחד לצרכים הפדגוגים של בית הספר, והיא מאובזרת בכלים ובשימושים להן זקוקים המורים והתלמידים ומאפשרת לנו חוויה לימודית מלאה והמשכית. ידענו מראש שתידרש למידה והיכרות עם הממשק, הן מצד המורים והן מצד התלמידים, ובזכות ההדרכה, והליווי שקיבלנו ממיקרוסופט, ביצע צוות ההוראה המסור שלנו סדרה של השתלמויות קיץ בסיסיות, מה שסייע לנו להתחיל את השנה הנוכחית במצב מצוין".
ד"ר אייל דורון, חוקר ומפתח חשיבה יצירתית ובעצמו הורה לשני ילדים בבית הספר הכפר הירוק, אומר: "כהורה, חוויתי את Teams בשנה האחרונה באופן אישי ומוחשי. ראיתי את ההתמודדות של הילדים שלי עם למידה מרחוק, ולתחושתי, הבחירה ב-Teams על ידי בית הספר, מאפשרת לילדים למידה שבעיני משמעותית ואפקטיבית יותר. אני מאוד מעריך את בית הספר, שקפץ למים, עם אימוץ ה-Teams, שהיא מערכת שצריך ללמוד ולהטמיע, אבל מצד שני נותנת עולם הרבה יותר עשיר, שמציע לילדים שלי המון אפשרויות של התקדמות והתפתחות".אני מאמין שטכנולוגיה ומרחבים דיגיטליים הינם אמצעי למה שקוראים לו 'חינוך טוב' או 'חינוך מותאם למאה ה-21'. הדור הצעיר כיום ניחן במיומנויות וביכולות יוצאות דופן, ושמחתי לגלות שבית הספר בחר בפתרון שמזמין את הילדים שלי לתהליך כמעט אינסופי של גילוי וחקירה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר אייל דורון
ד"ר אייל דורון
ד"ר אייל דורון
(צילום: אלן דני)

כל בית הספר - במרחב הווירטואלי של Teams

לדברי ד"ר דורון, "מרחב דיגיטלי חכם מאפשר מכפלת כוח בחיבור של כל המרכיבים - בין המחברות לאפליקציות לסטטיסטיקה, למסמכים המשותפים. ה- Teams משקפת את האופן שבו אנשים כיום מתנהלים בעולם. מדובר במערכת דינאמית עם המון שכבות ולכן מתכתבת בצורה מאוד מעניינת עם העולם שהילדים צריכים ללמוד ולהתפתח לתוכו. הטכנולוגיה מחברת ומזמינה את התלמידים להיות כל הזמן פתוחים להמון אפשרויות של אינפורמציה ומצד שני לגבש את הקול האישי שלהם. אני מאוד אוהב את החיבור העוצמתי בין חוויה, לימוד ומוטיבציה פנימית של הילדים. חיבור כזה הוא מאוד נדיר".
"כיום, הכפר הירוק מנהל את מרבית האספקטים הפדגוגיים שלו ב-Teams", אומרת אלישיב. "אחד היתרונות של המערכת, הוא שהיא עונה על הצרכים של המורים ושל התלמידים, תחת קורת גג אחת. זה היה החלום המקורי שלנו. מקום אחד מסודר, ולא אינספור ערוצים שונים של תקשורת וניהול שלא יודעים לדבר ביניהם. מצד אחד המורים מקבלים מבט רחב על תפקוד הכיתה, וקיימת להם האפשרות להעריך את הביצועים של התלמידים באמצעות תובנות המתקבלות ב-Teams. מצד התלמידים, רואים ביומן את מערכת השעות השבועית ומתחברים לשיעורים בלחיצת כפתור.עוברים בקלות מצוות לצוות ומכיתה לכיתה ,מתמצאים במרחב ומוצאים בקלות את כל מה שנדרש להם ללמידה ותקשורת. "זה דורש שינוי הרגלים, כמו להוציא אותם מהוואטסאפ שאינו מיועד להיות כלי למידה, והם עשו את זה כי נוצר סדר וארגון, הכל מרוכז במקום אחד. המורים רוצים שיהיה נוח לתלמידים, אפשר לעשות הוראה דיפרנציאלית לקבוצות שונות לא רק בשיעור מקוון. Teams הוא כלי פדגוגי שרק הולך ומשתפר."
4 צפייה בגלריה
הכיתה הוירטואלית של מיקרוסופט Teams
הכיתה הוירטואלית של מיקרוסופט Teams
"מצב ביחד"
(צילום: מיקרוסופט)

פתרון ללא עלות עבור בית הספר, בליווי מקצועי של צוות ייעודי של מיקרוסופט

"כמו בכל חוויה חדשה, קיימת עקומת למידה וצריך להתרגל. באופן יחסי, אני חושבת שאנחנו במצב מצוין, בהתחשב בעובדה שהתחלנו את המסע הדיגיטלי שלנו רק לפני מספר חודשים ובאמצע משבר הקורונה. התחלנו את המסע בתחושה מאוד מבולגנת ולא ברורה, והיה חשוב לנו להכניס יציבות וסדר לתלמידים, בנוסף למענים הפדגוגיים. היה חשוב לי שהפתרון הטכנולוגי שלנו יהיה הטוב ביותר שאנו יכולים להעניק לתלמידים. היה ברור לי שהאתגר הגדול ביותר שלנו הוא השינוי המחשבתי. וכבר בתקופת השיחות הראשוניות עם מיקרוסופט, הרגשתי שיש לי פרטנר אמיתי, שמבין חינוך ויודע לדבר את השפה שלנו. צוות החינוך של מיקרוסופט, שליווה את צוותי ההוראה שלנו ממש מההתחלה, תמך בנו וסייע לנו להכיר את הפלטפורמה ולעבוד איתה באופן החלק ביותר ".
ד"ר דורון מציין כי "בעיני זה משמעותי שבתי ספר מקבלים את המערכת וזוכים לתמיכה מלאה ללא תשלום. מורים ומנהלים יכולים להשתמש במערכת כדי לטפח את היכולות והמיומנויות שלהם ומסיבה זו חשוב שהם יעבדו עם מערכות שהן פשוטות לשימוש מצד אחד, אבל מסוגלות להתנהלות מורכבת מספיק, ויכולות לעזור להם להתפתח".
4 צפייה בגלריה
"מצב ביחד"
"מצב ביחד"
הכיתה הוירטואלית של מיקרוסופט Teams
(צילום: מיקרוסופט)

"הפתרון הנכון לחינוך עכשיו ובעתיד"

"המשבר הוכיח לכולנו את החשיבות הרבה שיש בשילוב טכנולוגיות להוראה ולמידה. אין ספק שהיכולת להטמיע את המערכת באופן מהיר סייעה המון בלייצר המשכיות עבור המורים והתלמידים שלנו" אומרת אלישיב. גם ד"ר דורון סבור כי מהפיכות לא מתרחשות ביום או יומיים: "תהליך ההטמעה מלא מורכבויות, אבל אני חושב שלטכנולוגיה ובמיוחד ל-Teams יש את הפוטנציאל למשוך את הילדים למעלה. התפקיד שלנו כמחנכים הוא לעזור לתלמידים להשתמש במשאבים כדי לצמוח".
ד"ר דורון מוסיף כי "גם היום וגם בעתיד לא יהיה תחליף למפגש בין מורה מעולה לתלמיד ולשני צדדים שיוצרים מסע משותף. מורים הם טאלנטים וצריך לחזק אותם ולהעצים אותם ואת הכלים שבתי הספר נותנים להם. אני מקווה מאוד שלמרות הנטייה הטבעית שלנו לחזור במהירות להרגלי עבר, הפעם לא נחזור אחורה, ונמשיך לעבוד בצורה דינאמית ובהמון מרחבים, מישורים ומצבים". אלישיב מחזקת את דבריו של דורון ואומרת כי "ה- Teams יישאר משאב אדיר לבית הספר כולו גם הרבה אחרי הקורונה. הפלטפורמה מתפתחת וכך גם אנחנו. אני מאמינה שבעתיד נצטרך להשכיל לשמור על 'גם וגם' - דיגיטלי ופרונטלי, טכנולוגי ובינאישי".