הסטנדרט של 'סדאן 1.6 ליטר לכל משפחה' השתנה דרמטית בעשור האחרון. סגמנט הרכבים המשפחתיים הקלאסיים נשחק בכל שנה, בעיקר לטובת קטגוריית ה-SUV מצד אחד וקטגוריית הסופר מיני (ואפילו המיני) מצד שני.
על פי נתוני מסירות הרכבים של איגוד יבואני הרכב בישראל, סגמנט הרכבים המשפחתיים הקלאסיים צנח מ-19% בשנת 2017 ל-9% בלבד ב-2020, ובכך המשיך במגמת ירידה מתמשכת שהחלה לפני יותר מעשור.
מהן ההעדפות הצרכניות שהפכו את הרכבים המשפחתיים לקטגוריה פחות נחשקת עבור הנהגים הישראלים? ומהי ההשפעה של הקורונה על ההחלטה ברכישת רכב חדש?

מתופעות הקורונה - קניית רכב כתחליף לחופשה בחו"ל

השנה האחרונה השאירה ישראלים רבים בבית, במקום לצאת לחופשות משפחתיות בחגים ובעונת הקיץ. בכל הנוגע לשוק הרכב, נראה שהמטרה של רכישת רכב חדש השתנתה אצל הצרכן הישראלי. מסקירה שערכנו בקרב חברות הליסינג המוכרות רכבי 0 ק"מ, ניתן להבין כי בתקופת הקורונה היה אפשר לחוש שעצם קניית רכב חדש בחלק נכבד מהמקרים היה סוג של 'מתנת ניחומים' על אי היכולת לצאת לחופשות/לנסוע לחו"ל ואף לצאת לבלות.
בכיר בענף טוען כי "הישראלים אמנם מחפשים לנחם את עצמם עם רכב 'מהניילונים', אבל הם ממשיכים לנטוש את הרכבים המשפחתיים, שלא נתפסים בתור הגשמת חלום המשפחה המושלמת עם הרכב המשפחתי המושלם".
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

טווח המחירים התרחב, ורכב כבר לא עולה 100 אלף ₪ ומעלה

אם בעבר כמעט כל המשפחתיות תומחרו ברמת מחיר זהה והישראלים ראו ברכב שעולה מעל 100 אלף ₪ בתור גזירת גורל, היום טווח המחירים רחב והאפשרויות מגוונות בהרבה - החל מדגמי המיני הפופולריים המוצעים בטווחי מחירים זולים הרבה מ-100 אלף ₪, דרך רכבי סופר מיני קומפקטיים שמתאימים למשפחות רבות בישראל ומוצעים במחירים נמוכים בעשרות אלפי ₪ מרכבים משפחתיים, ועד רכבי SUV בגדלים שונים, חלקם במחירים של רכבים משפחתיים אבל עם תוספת של סטייל וחוויית נהיגה.

SUV: הג'יפון הוא הסטנדרט המשפחתי החדש

דגמי ה-SUV הם הלהיט הבלתי מעורער של שוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות, ונראה שהם הפכו לסטנדרט החדש בישראל, החל ממשפחות ועד לנהגים מבוגרים יותר שרוצים להרגיש חוויית נהיגה גבוהה ובטוחה. רכבי הפנאי הקטנים והבינוניים היוו כ-40% משוק הרכב הישראלי ב-2020, והם ממשיכים לצמוח בקצב מסחרר, בעיקר על חשבון הרכבים המשפחתיים: נתח השוק של רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV) רשם ב-2020 צמיחה של 25%, ונתח השוק של רכבי הפנאי הבינוניים צמח ב-36%.
כאשר טווח המחירים שלהם נע בין 120 אלף ₪ ל-180 אלף ₪ (לרכבים שאינם רכבי יוקרה), דגמי ה-SUV מציעים חלופה אטרקטיבית למשפחתיות המסורתיות, עם יכולת שטח (ברמות משתנות לפי הדגם), תא מטען גדול ויעיל, ורכב הרבה פחות משעמם מהמשפחתית הסטנדרטית.

משפחות קטנות לא צריכות מכוניות משפחתיות מנופחות - ה'סופר מיני' היא התחליף המושלם

המשפחות הישראליות של 2021 יודעות שלא צריך 'טנק מרכבה' כדי לספק משפחה ישראלית צעירה ממוצעת. רכבי סופר מיני תופסים כ-13% משוק הרכב הישראלי, והם אלו ששברו את מחסום ה-100 אלף ₪ לרכב חדש, בעזרת שיטת ה-'0 ק"מ' של חברות הליסינג.
בעידן בו הישראלי מחליף רכב כל 5 שנים בערך, זוגות צעירים יכולים בהחלט לרכוש בתחילת הדרך דגם 'סופר מיני' ולהתנייד עם שני ילדים קטנים, במיוחד בערים הגדולות בהן יש מצוקת חנייה וככל שהרכב קצר יותר, כך יש יותר סיכוי לאתר חנייה. אותן משפחות 'קופצות' מהסופר-מיני ישירות ל-SUV, בהרבה מהמקרים, ובכך פוסחות על הרכבים המשפחתיים הקלאסיים.

הדגמים ההיברידיים מצילים את סגמנט המשפחתיות (אך מגיעים גם לקטגוריות האחרות)

הקטגוריה שמשאירה אותה רלוונטית בשוק הרכב הישראלי היא ללא ספק הרכבים ההיברידיים: מתוך 12,290 יחידות של טיוטה קורולה שנמסרו ב-2020, רק 1,206 היו קורולה בנזין. יונדאי איוניק הוא דגם היברידי, ללא גרסת בנזין כלל.
אך גם בחזית זו, לרכבים המשפחתיים צפויה שחיקה עתידית מול הקטגוריות האחרות. אם עד לא מזמן רכבים היברידיים הגיעו רק בתצורה משפחתית, כיום הסגמנט ההיברידי מתחיל לכלול יותר ויותר דגמים מקטגוריות אחרות, ואף דגמים חשמליים.
בקטגוריית הסופר-מיני, כ-40% מתוך המסירות של טיוטה יאריס בישראל היו של גרסה היברידית.
בסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, יונדאי קונה, הרכב השלישי בפופולאריות בסגמנט עם יותר מ-3,000 מסירות ב-2020, זכה להצלחה לא מעט בזכות הגרסה ההיברידית החדשה שלו, ממנה נמסרו 1,259 יחידות במהלך השנה.
גם בסגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים (C-SUV), חלק מהדגמים רוכבים להצלחה על גבי גל ההיברידיות – קיה נירו, הדגם המוביל בקטגוריה עם 5,752 מסירות ב-2020, רשם 1,167 יחידות בגרסה ההיברידית-נטענת. גם טיוטה ראב4, הרכב השני בפופולאריות שלו בקטגוריה עם 5,200 מסירות, מסר הרבה יותר רכבים היברידיים מאשר דגמי הבנזין.

מהפכת רכבי '0 ק"מ' מנפצת את ההבדלים בין הקטגוריות ופותחת את השוק לכולם

אחת המהפכות שהיו חלק בלתי נפרד משחיקת סגמנט המשפחתיות, היא הצמיחה של שיטת ה'-0 ק"מ', המהווה כיום כבר כ-10% מרכישות הרכבים החדשים בישראל.
רכב 0 ק"מ הוא רכב חדש 'מהניילונים' שחברת ליסינג קונה בהנחה, אותה היא 'מגלגלת' לצרכן בדמות מכירה במחיר נמוך משמעותית מהמחירון של היבואנית.
התוצאה, שהישראלים אימצו בשמחה, היא רכבי SUV בטווחי מחירים של 105 אלף ₪ עד 165 אלף ₪ (בגדלים שונים), רכבי סופר מיני בפחות מ-100 אלף ₪ ורכבי מיני במחירים הכי משתלמים בשוק. כיום, דגמים כמו קיה פיקנטו (אחד הרכבים הנמכרים בישראל), יונדאי i10 ומיצובישי ספייס סטאר משמשות משפחות צעירות שלא נזקקות לתא מטען מנופח, והן מוצעות על ידי חברות הליסינג בטווח מחירים של מעט מעל 70 אלף ₪.
2 צפייה בגלריה
(צילום: מאגר יבואני הרכב ו-shutterstock)

כיום הישראלים שואפים לשדרג לרכב חדש, אך מנסים לאתר את ההזדמנות הטובה ביותר לרכישה ומגלים יותר ויותר את אופציית '0 ק"מ'. מסתבר ככל הנראה שהקורונה הביאה את כולנו להתנחם על אובדן החופשה מצד אחד, אבל לחסוך כל שקל מצד שני. לכן, דגמי 0 ק"מ הם אופציה מעולה לחסוך בעלויות ולקבל רכב חדש לחלוטין, שישמש את המשפחה למשך שנים רבות.