רצח את בת זוגו: "המניע – קנאה". לטרישיה לני פוינטר, בת 53, נרצחה הבוקר בביתה בירוחם. המשטרה עצרה את בן זוגה, סקוט ניומן, שהתקשר למוקד 100 ודיווח שחנק אותה. הקורבן היא בת לקהילת העבריים - בירוחם המונה משפחות ספורות. בני הזוג חיו יחד כמה חודשים ולא היו מוכרים למשטרה או לרשויות הרווחה המקומיות. הנרצחת הייתה אם לארבעה ילדים בגירים. לפני כשנתיים עברה לירוחם מדימונה.
5 צפייה בגלריה
הארכת מעצר לבעל אשר חשוד ברצח אשתו בירוחם
הארכת מעצר לבעל אשר חשוד ברצח אשתו בירוחם
הארכת מעצר
(צילום: חיים הורנשטיין)
אף שהשניים לא היו מוכרים לרשויות, אחת השכנות סיפרה כי היחסים בין השניים היו לאחרונה מתוחים. היא סירבה להרחיב מעבר לכך. בית משפט השלום בבאר שבע האריך הערב את מעצרו של ניומן בשבוע.
"המניע הוא קנאה וסכסוכים כלליים עם האישה, חוסר תעסוקה של החשוד", אמר נציג המשטרה בדיון. על גופו של החשוד נמצאו שריטות. "השריטות זה ניסיונות של המנוחה לשחרר עצמה", הוסיף הנציג בנוגע ללטרישיה, שעבדה כמנקה במפעלי צין.
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית.
מערכת החינוך תיסגר? תלוי את מי שואלים. אם שואלים את יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ, הוא מתנגד לדרישת משרד הבריאות לסגור את מוסדות החינוך: "זה הדבר הכי חשוב בעיניי, ונעשה את הכול כדי לשמור על מערכת החינוך פתוחה".
(צילום: משי בן עמי)

לעומת זאת, אם שואלים את סגן שר הבריאות, יואב קיש, הרי שהמשרד ידרוש מחר בישיבת הקבינט "לחזור לסגר משמעותי ואפקטיבי" כולל "סגירה של כל מערכת החינוך וצמצום משמעותי ביציאה לעבודה, כך שיישארו רק העובדים החיוניים".
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)
מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד הזהירה כי תשבית את בתי הספר מיום שלישי הבא אם לא יחוסנו צוותי הוראה. לקראת הדיון בקבינט הקורונה, שצפוי מחר, קראה בן דויד לשרים "לקבל החלטה אמיצה ולהשבית את מערכת החינוך למשך עשרה ימים ובמהלכם לחסן את צוותי ההוראה".
5 צפייה בגלריה
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע
תיכון מקיף א' בבאר שבע. למצולמים אין קשר לכתבה
(צילום ארכיון: בראל אפרים)
מנתוני מרכז השליטה למאבק בקורונה, שפרסם משרד הבריאות עולה כי 37% מהנדבקים מכלל האוכלוסייה הם תלמידים. מדובר בשיעור הגבוה ביותר זה יותר מחודש - וכמובן שגם במספר הרב ביותר, על רקע העלייה המתמשכת במספר המאומתים. 5% מכלל המאובחנים כחולי קורונה הם אנשי צוות במערכת החינוך. מספר בתי הספר הסגורים נותר יציב יחסית בתקופה האחרונה ועומד על 13. נכון לעכשיו, פרט לכיתות ה' עד י' בערים אדומות וכתומות - כל שאר מערכת החינוך פועלת כסדרה, מלבד בתי ספר וגנים שנסגרו עקב מקרי תחלואה.
גרמניה שוקלת לדחות את המנה השנייה. יותר ויותר מדינות שוקלות את האפשרות לעכב את מתן מנת החיסון השנייה – ובמקום זאת לחסן אנשים רבים יותר במנה הראשונה. היום הודיעה גרמניה כי היא שוקלת זאת ואילו דנמרק כבר הודיעה רשמית על עיכוב המנה השנייה כך שבין שתי המנות יוכל להיווצר פער של עד שישה שבועות. בריטניה נקטה בצעד דומה בשבוע שעבר.
פייזר ו-BioNTech, שהחיסון שלהן הוא זה שבו משתמשות מדינות האיחוד האירופי, הודיעו הערב כי אין ראיה לכך שהמנה הראשונה של החיסון תמשיך להגן מפני הנגיף עד המנה השנייה, אם זו תינתן אחרי פרק הזמן שנבדק בניסויים: "אין שום נתונים המראים שההגנה שנותנת הזריקה הראשונה נמשכת אחרי 21 יום".
מוקדם יותר הבוקר בריטניה הפכה למדינה הראשונה בעולם שמחלקת לאוכלוסייתה את החיסון נגד הנגיף שפיתחה חברת אסטרהזניקה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד. החיסון הזה זול יותר ממתחריו, וניתן לשנע אותו בקלות רבה יותר כיוון שאינו דורש הקפאה עמוקה כמו חיסונים אחרים. לישראל יש הסכם גם עם אסטרהזניקה אך עדיין לא ברור מתי יגיעו החיסונים לארץ - ההערכה היא שראשוני המנות יגיעו רק ברבעון השני של השנה.
לקריאה נוספת

מה יהיה בדרכון הירוק? שר הבריאות יולי אדלשטיין ופרויקטור הקורונה פרופ' נחמן השתתפו בוועדת החוקה ופירטו על פרויקט "הדרכון הירוק" למתחסנים ולמחלימים. הפרויקטור הדגיש כי הוא מעודד את הציבור להתחסן, אך אמר כי גם מי שלא יעשה זאת יוכל לקבל דרכון ירוק ל-72 שעות - אם יעבור בדיקה. לדבריו, תוקף הדרכון למתחסנים ולמחלימים יהיה חצי שנה, אך ייתכן שיוארך בהמשך.
5 צפייה בגלריה
פרופסור נחמן אש בועדת החוקה
פרופסור נחמן אש בועדת החוקה
פרופסור נחמן אש בועדת החוקה
(צילום: ערוץ כנסת)
עוד אמר אש: "כדי שנוכל להגיע לחסינות עדר במדינת ישראל, אנחנו מדברים על 70% מחוסנים. הדרכון הירוק הוא אמצעי שאנחנו רוצים להשתמש בו לניהול שגרת החיים כאשר מספר המחלימים הולך וגדל". תעודת מתחסן תינתן למתחסנים לאחר מנה שנייה, ותהיה בתוקף משבוע לאחר המנה השנייה למשך חצי שנה. היא תספק פטור מחובת בידוד. ישנה גם גרסה באנגלית לטובת טיסות לחו"ל.
"דרכון ירוק", מנגד, ישמש כתו-מעבר שיאפשר כניסה לפעולות. הוא לא יינתן רק למתחסנים, אלא גם למחלימים ולנבדקי PCR ובדיקות מהירות. הוא יונגש על-גבי אפליקציה, בהנפקת טופז פיזי וב-IVR. הוא יכלול אישור תו מעבר לבני משפחה וילדים, ויופעל בכפוף למדיניות פתיחת המשק.
הדרכון לא יופעל במערכת החינוך, במקומות העבודה, בחנויות הרחוב, בתחבורה הציבורית ובבתי התפילה. במשרד הבריאות אמרו כי יהיה ניתן להפעיל את הדרכון הירוק במופעי תרבות, אירועי ספורט, כנסים, אירועים ומוזיאונים. ייתכן שהוא כן יופעל במסעדות, בתי קפה, קניונים, מלונות, חדרי כושר ובריכות השחייה.
לקריאה נוספת
גם הבוקר, בדומה לאתמול, שרר ערפל עם הגבלות ראות במישור החוף המרכזי והדרומי ובצפון מערב הנגב. בצפון תנשב רוח מזרחית חזקה ובלילה יהיה קר. עדיין לא צפוי גשם השבוע. ובכלל, עתיד החורף לוט בערפל: לאן נעלם הגשם ומה צפוי בהמשך?
לרגל אירועי יום העברית תחשוף האקדמיה ללשון עברית את בחירת הגולשים - מהי מילת השנה, מהי המילה המצחיקה, מהי המילה הנדירה האהובה ועוד.
טעויות, מחירן ושקיפות. היום, לקראת הידוק הסגר, יש לחזור ולדרוש שקיפות ומתן הסברים מקצועיים וענייניים ולא רק סיסמאות. במהלך כל המגפה לא השכילה הממשלה להגדיר את בסיס הנתונים על פיו מתקבלות החלטות על הטלת סגרים. ההחלטה על הסגר הראשון נלקחה מתוך חוסר הבנה מוחלט של המגפה ושל כללי ההתמודדות איתה. לגבי הסגר השני, ניתנה סיבה שנראתה הגיונית: עומס בבתי החולים וסכנת קריסה. נאמר לנו שמנהלי בתי החולים "הרימו דגל אדום". יצוין, שהעומס שהיה באותם הימים, היה רחוק מלהיות אחיד בבתי החולים השונים. הממשלה לא הצליחה לווסת חולים בין בתי החולים.
במסגרת משרד הבריאות פועל צוות לטיפול במגפות (צט"ם). פעם אחר פעם, הממשלה מקבלת החלטות בניגוד להמלצות הצוות. גם הפעם, רוב חברי הצוות היו נגד הטלת סגר שלישי. במקום לקבוע מספר יעד בלתי מבוסס של 1,000 מאומתים ביום, הממשלה צריכה לקבוע כללים ברורים, לשקף אותם לציבור ולפעול על פיהם מבלי לזגזג. ייתכן שזה ישיב, ולו במקצת, את אמון הציבור בצעדי הממשלה, מחד, ויאפשר ל"איש/ה מן היישוב" לתכנן את צעדיהם, מאידך. אם מחליטים שהמדד הקובע הוא מספר מאומתים ליום, מדוע לא התחילו את הסגר, במיוחד במקומות מועדים להתקהלות, בחג החנוכה, כאשר לפני החג מספר הנדבקים עמד על יותר מ-1,500? בהמשך התרחש מה שהיה צפוי: מספר המאומתים לאחר החג זינק ועלה וממשיך באותה המגמה. לחילופין, ניתן בהחלט לקבל כקריטריון את מקדם ההדבקה – R המפורסם. היום הוא עומד על 1.25 (על סמך מאומתים חדשים). יש הצדקה אפידמיולוגית לשאוף שמקדם זה יהיה קטן מ-1. אולם, הוא חצה את הקו האדום של 1 בתחילת נובמבר וכבר הגיע ל-1.3 במחצית הראשונה של דצמבר. אז מה עכשיו?
כפי שאמרנו, בטיפול במגפה אנו רואים יותר מדי פוליטיקה ומעט מדי רפואה. למרות זאת, מתוך תקווה לשנות את הדברים, אנו נמשיך להצביע על הטעויות בתחום הבריאות שהביאו למחיר הכבד בכלכלה, בהשכלה, במרקם החברתי, מחיר אותו ימשיכו לשלם הדורות הבאים.
ממוצע המאובחנים עם קורונה בשבעת הימים האחרונים עומד על 5,461, לא רחוק מהשיא שנרשם בסוף ספטמבר תחילת אוקטובר, אז אובחנו 5,806 נדבקים ביום בממוצע בשבעה ימים. השיא נרשם כשבועיים לאחר תחילת הסגר השני, שהוטל בישראל בערב ראש השנה – אז היו ימים שבהם שיעור החיוביים עמד על 15%. מאז אותו שיא שלילי חלה ירידה חדה במספר הנדבקים בשבועות שלאחר מכן. באמצע נובמבר, למרות שלושה שלבים של הקלות, הגיע מספר הנדבקים הממוצע ל-667.
אבל מאז חג החנוכה ניתן להבחין בזינוק חד ומדאיג מאוד במספר הנדבקים היומי. כפי שזה נראה כעת - המגמה של העלייה בהידבקות נמשכת, כיוון שמקדם ההדבקה R הוא עדיין מעל 1. לכן, בשבוע הבא השיא השלילי של ממוצע הנדבקים בשבעה ימים - צפוי להישבר.
אליעזר בן יהודה. למה? ככל הנראה לרגל יום השפה העברית שיצוין מחר. בן יהודה, מחייה השפה העברית, נולד ב-1858 ברוסיה ומת ב-1922 בגיל 64. הוא המציא המון מילים בעברית ובהן את המילים "גלידה", "בובה" ו"אופניים", וסבר שיש להקפיד על דיבור עברי בלבד. ב-1881 הוא נישא לדבורה יונאס, ולשניים נולדו חמישה ילדים, ששלושה מהם מתו בילדותם. אחרי מות אשתו נישא לאחותה הצעירה חמדה, ולהם נולדו שישה ילדים, ששניים מהם מתו בילדותם.
בזמן שמרבית המלונות סגורים כבר מספר חודשים - נראה כי ישנם כמה בתי מלון שבחרו לפתוח את שעריהם, חלקם באופן גלוי וחלקם מתחת לרדאר.
מלונות בסגר
(כתב ועורך: גלעד ילון | צילום: גלעד ילון, משי בן עמי)
נדיר: שני דולפינים מסוג מגובנן במפרץ אילת. אימא וגור נצפו לראשונה במפרץ.
5 צפייה בגלריה
 הדולפינים במפרץ אילת
 הדולפינים במפרץ אילת
הדולפינים במפרץ אילת
(צילום: חן טופיקיאן רשות הטבע והגנים)
200 יום לטקס הפתיחה בטוקיו, יאיר קטן מספק תמונת מצב מעודדת.
והסיפור הלא ייאמן על המלצרית שפרסמה בסנאפצ'ט תמונה של סועדים מהמסעדה בא עבדה וכתבה: "שלשול נעים לכם מתוקים". מה הפיצוי שבית המשפט פסק שעליה לשלם לבעלי המסעדה?

נילי לוין, עורכת +ynet: סדרה על חבורת סקייטריות מניו יורק נשמעת על הנייר נישתית מצד אחד וצעירה מאוד מצד שני. אבל "בטי" של HBO (שעלתה השנה ב-yes, HOT וסלקום טיוי) לא מיועדת רק למשוגעים לדבר וגם לא רק לקהל צעיר (או צעיר ברוחו). היא פשוט סדרה יפה ומרגשת על חבורת בנות שנלחמות על מעמדן בעולם הסקייטרים הגברי, כל אחת בדרכה שלה. הן מקסימות ומרגשות והנופים של ניו יורק נראים מעולה בזמן שהן חולפות על פניהם בגלישה מהירה.
5 צפייה בגלריה
מתוך "בטי"
מתוך "בטי"
מתוך "בטי"
(צילום: Alison Cohen Rosa/HBO)
אין שום קשר ל"בנות". בטח שלא ל"סקס והעיר הגדולה". הן נשים צעירות בניו יורק והן מתמודדות עם המון דילמות, ופה מסתיים הדמיון. המתחים החברתיים והמגדריים שמקיפים אותן נכנסים, כמעט בלי שנשים לב, בשישה פרקים קצרים ועשויים היטב שמלאים באווירה הכי מגניבה שיש. אם לסכם את הסדרה הזו במילה אחת: קול. ואם בשתיים - ממש קול.
.