הקרב על שער הכניסה הכמעט יחיד לישראל: שופטי בג"ץ לא מאפשרים לממשלה להאריך משבת את התקנות המגבילות כניסה של 3,000 אנשים לישראל ביום, ואת אלה המחייבות אישור ועדת חריגים טרם יציאה עבור מי שאינם מחוסנים או מחלימים. השופטים הכריעו כי הגבלות אלה "אינן חוקתיות". המשמעות היא כי מיום ראשון יבוטלו ההגבלות, ו"השמיים ייפתחו", אלא אם יוטלו הגבלות חדשות.
5 צפייה בגלריה
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
הנוחתים מארה"ב ללא צורך בועדת חריגים
חוזרים מארה"ב
(צילום: נדב אבס)
בהחלטה שבאה בעקבות העתירה שהגישה התנועה לאיכות השלטון, טענה הנשיאה אסתר חיות שהגבלות אלה מהוות פגיעה בליבת הזכות החוקתית לכניסה לישראל וליציאה ממנה ובזכויות נוספות המצויות במרכז החיים הדמוקרטיים. בית המשפט ציין עוד כי פרק הזמן הממושך שבו חלות ההגבלות, מבלי שניתנה לאזרחים שהות מספקת להתארגנות ומבלי שהובהר המועד שבו יוסרו, מעצים את הפגיעה בזכויות האזרח. כך גם הסמיכות של ההגבלות ליום הבחירות.
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, היה ראשון המתייחסים מצד בכירי משרד הבריאות לפסיקה, ושעות אחרי החלטת בג"ץ טען כי היא מקרבת את מדינת ישראל לגל תחלואה גבוה. "ההחלטה מעוררת דאגה מכיוון שתאפשר כניסת וריאנטים מסוכנים לישראל ותחלואה רבה", הוא אמר. "עשינו צעדים רבים כדי למנוע זאת, וחבל שאנחנו מציבים בסיכון את נתוני התחלואה המעודדים". גם סגן שר הבריאות יואב קיש, תקף את קביעת בג"ץ ואמר כי "הוא לוקח אחריות על הסיכון בכניסת מוטציות לישראל. בהצלחה לנו".
5 צפייה בגלריה
נחמן אש, נמל תעופה בן גוריון
נחמן אש, נמל תעופה בן גוריון
(צילום: הדר יואביאן, שאול גולן)
אבל יש כאלה שחושבים אחרת במשרד הבריאות. ד"ר ליאון פולס, חבר הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות, אמר ל-ynet כי "בג"ץ צדק באיזון בין הזכויות החוקתיות של הציבור לבריאות הציבור. הפתרון לבעיית הווריאנטים הוא יותר בדיקות ובידוד לצד אכיפה – ולא בסגירה הרמטית של נמל התעופה. אני אומר את זה על סמך מה שעשו מדינות אחרות. גם מדינות שהתמודדו עם תחלואה לא סגרו את שעריהן. יש לתת פתרון למחוסנים".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי בריאיון לאולפן ynet
(צילום: משה מזרחי, אבי חי)

מוקדם יותר היום התראיין מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לאולפן ynet וסיפר כי הזן הברזילאי התגלה בארץ. לדבריו, "רמתם זניחה, ממש אחד או שניים - הווריאנט הדרום-אפריקני נמצא כאן בשיעור של 1% והוא מדאיג אותנו משום שהחיסונים של מודרנה ופייזר יעילים נגדו פחות לעומת העמידות הטובה מול הזן הבריטי. לכן, עדיין צריך להיזהר". עם זאת, לאחר הדברים הללו במשרד הבריאות הבהירו: "לא התגלו מקרים של הזן הברזילאי בארץ עד כה. עם זאת, התגלו שני מקרים של זן גלובלי (שמסומן B1.525). בשני המקרים הספציפיים נקטעה שרשרת ההדבקה ואין מגעים".
הבחירות מתקרבות - ועוד פחות משבוע נלך לבחור מי יהיו הח"כים בכנסת ה-24: ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט סיפר בריאיון לאולפן ynet כי בבחירות הקרובות הוא יצביע למפלגת העבודה - לראשונה בחייו: "אני מאמין שמרב מיכאלי תהיה הפתעת הבחירות". הוא מתח ביקורת על עמיר פרץ ואיציק שמולי ש"ניתקו את המפלגה", תקף את ראש הממשלה בנימין נתניהו על ניהול משבר הקורונה, וטען: "העובדות הן שעל החיסונים שילמנו כפול. פנינו לפייזר באיחור".
ריאיון עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט: אצביע לראשונה למפלגת העבודה
(צילום: אבי חי)

גם יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, התראיין באולפן ואמר כי הוא לא צופה בחירות חמישיות. לדבריו, הוא "בונה על ממשלה בלי גדעון סער" - שלגביו הודה כי "נתניהו פגע בו וזה היה מיותר". דרעי הוסיף כי הוא לא שולל עריקות מהליכוד אחרי הבחירות וגם לא את איתמר בן גביר בקואליציה.
ריאיון עם יו"ר ש"ס אריה דרעי: נתניהו פגע בסער, זה היה מיותר; סיכוי טוב להקים ממשלה
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)

מי שעוד התראיין באולפן היה שר המודיעין אלי כהן שהעריך כי ארבע המדינות הקרובות ליצירת הסכמים עם ישראל, כפי שציין אתמול ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון מיוחד ל-ynet, יהיו סעודיה, עומאן, קטאר וניז'ר שבאפריקה.
ריאיון עם שר המודיעין אלי כהן: הסכמי השלום יהיו עם ערב הסעודית, עומאן, קטאר וניז'ר
(צילום: אבי חי)

והיו גם חדשות מהעולם: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יצא במתקפה חריגה נגד נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכינה אותו "רוצח חסר נשמה". בריאיון לרשת ABC האמריקנית אמר ביידן כי יהיו השלכות לניסיון ההתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארה"ב 2020.
"פוטין ישלם מחיר על ההתערבות הרוסית בבחירות", אמר ביידן והוסיף כי "זה יקרה בקרוב". כאשר נשאל מה יהיו ההשלכות לניסיון ההתערבות, השיב "תראה בקרוב", אך לא פירט. בתגובה הודיעה רוסיה על החזרת השגריר מוושינגטון.
5 צפייה בגלריה
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
ארכיון 2011 סגן נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
פוטין וביידן ב-2011
(צילום: AP)
ועוד מעבר לים. טבח מזעזע את ארצות הברית: גובר החשד כי אף ש-6 מ-8 הקורבנות בטבח שביצע לפנות בוקר רוברט ארון לונג במכוני ספא באטלנטה היו אסייתיות, המניע לרצח אינו גזעני. החוקרים סבורים שהצעיר בן ה-21 נהג לפקוד את מכוני הספא, וחושדים שהתמכר למין ורצה "לחסל את הפיתוי". לדבריהם, מג'ורג'יה התכוון להמשיך בנסיעה לפלורידה, ושם לפתוח באש במקומות הקשורים לתעשיית הפורנו.
הלילה ומחר בבוקר קיים סיכוי לגשם מקומי בצפון ובמרכז. הטמפרטורות יעלו בסוף השבוע, בעיקר בשבת, שבה מזג האוויר יהיה אביבי ונוח. בתחילת השבוע הבא הטמפרטורות יעלו עוד ויהיה חם מהרגיל. ביום שני יהיה מעונן וחם, וייתכן גשם מקומי בצפון. ביום הבחירות, 23 במרץ, צפוי השרב המשמעותי הראשון של האביב - עם רוח יבשה, עננות וגם אובך. עם זאת, צריך לזכור שהתחזית מעבר לארבעה ימים אינה מדויקת, ויכולים להיות שינויים. בכל אופן, השרב צפוי להישבר ביום רביעי, עם ירידה לכ-15 מעלות וגשם מקומי.

סקר של כל האוכלוסייה - הגיע הזמן. לאחרונה, ירד מספר בדיקות הקורונה המתבצעות בארץ ויחד עם זאת, האפשרות לחקירה אפידמיולוגית של כל המגעים.
בשנה שעברה נבדקה כל אוכלוסיית סלובקיה (5.5 מיליון תושבים), זאת, פרט לילדים קטנים. בסקר זה התגלו מאומתים רבים שלא היו ידועים קודם לכן. בקיץ, עודדה ממשלת לוקסמבורג באופן אקטיבי את כל האוכלוסייה להיבדק. בנוסף לתושבי המדינה, הקמפיין כלל גם את אלה שגרים במדינות אחרות ומגיעים ללוקסמבורג לצורך עבודה. מחצית מהתושבים וחמישית מהעובדים הזרים נבדקו. התגלו מאות רבות של מאומתים ובנוסף, מאות מגעים מאומתים גם כן. זאת, בלי איכון טלפוני של כל התושבים. מספר גדול במיוחד של מאומתים התגלה בעסקים הנותנים שירות, במלונאות ובאתרי בנייה.
המדענים שביצעו את הסקר דיווחו על כך שללא הסקר לא היו מתגלים רוב המאומתים נטולי התסמינים. מסקנתם, ששיטה זו המבוצעת במדינה כולה או באזוריה, יכולה לדכא את התפשטות המגפה. במיוחד לנוכח העובדה הידועה, שאנשים חיוביים לקורונה ללא תסמינים מהווים מקור משמעותי להדבקה.
ברור שהן סלובקיה ובמיוחד לוקסמבורג הן מדינות קטנות מישראל. יחד עם זאת, לאור העובדה שמספר החולים הקשים יורד לאיטו ועדיין ישנם בישראל מוקדים שעלולים לגרום להתפשטות חוזרת וכמו כן, מספרי המאומתים החדשים מדשדשים בין 1,000 ל-3,000 בכל יום, והעלייה במספר המחוסנים הואטה, יש לתכנן צעדים חדשים, שלא ננקטו עד עתה. בקמפיין ההתחסנות, ישראל השיגה הישגים גדולים בחודשים הראשונים ואפשרה, בקצב מסחרר, לאלה שהשתוקקו להתחסן לקבל אותו. מאגר זה של אנשים מוצה. דווקא עכשיו חשוב לבצע סקר בכל המדינה או לפחות, ביישובים בהם אחוז המתחסנים נמוך, על מנת לגלות את המצב האמתי, לעודד אנשים להתחסן ולמנוע גל חדש.
שני סינים מתו השנה מקורונה: אחת המדינות שחזרו לשגרה שלפני הקורונה, עוד הרבה לפני ישראל היא סין. בזמן שכמעט כל המדינות ברחבי העולם נאבקות בתחלואה ובתמותה מהנגיף הקטלני, בסין דווח על שני מקרי מוות מקורונה מאז תחילת השנה.
למעשה, מאז תחילת השנה אובחנו בסין כ-3,000 מאומתים לנגיף (קצת פחות ממה שמאובחנים אצלנו ביומיים בקצב הנוכחי) ומספר החולים הפעילים כיום עומד על 182. לשם השוואה, לפי נתוני משרד הבריאות יש באופקים 192 חולים פעילים.
סין, שנפגעה בעיקר בגל הראשון, עושה מאמצים כבירים כדי שהתחלואה לא תחזור. בסך הכול אובחנו במדינה המאוכלסת בעולם כ-90 אלף מאומתים. 4,636 מתו.
נתן גושן. למה? בגלל נישואיו של הזמר בן ה-34 אתמול לבת זוגו בחודשים האחרונים, לירון אלביליה בת ה-21, שאותה הכיר בשידוך. גושן ואלביליה התחתנו מול כ-40 אורחים – קרובי משפחה וחברים קרובים בלבד. חנן בן ארי שר לבני הזוג בדרכם לחופה את הדואט החדש של השניים "שני ילדים בעולם", ואחריו ישי ריבו עלה להופיע. אלביליה התפרסמה בעונה הרביעית של תכנית הריאליטי "אייל גולן קורא לך".
מזמינים מאמזון? מחירי השילוח מאמזון ארה"ב לישראל ירדו בעשרות אחוזים. בחלק מהמוצרים גדולי הנפח, מדובר בירידה של כ-30-20 דולר במחיר השילוח. ההוזלה הזאת הופכת מוצרים רבים למשתלמים שוב לקנייה עבור ישראלים, שדי נטשו את האתר, בשל מחירי השילוח שהאמירו. במוצרים קטנים הירידה מינורית יותר ומסתכמת בדולרים בודדים. בסך הכול מדובר בירידה של 40%-20% בעלות המשלוח.
ברחוב אבן גבירול בתל אביב כרתה העירייה עצי דקל באי תנועה במרכז הכביש - והתושבים זועמים. חלקם הביעו חשש שבקרוב ייכרתו עצים נוספים. עיריית תל אביב: "העצים בתוואי אינם ראויים להעתקה משום שסיכויי הקליטה שלהם בשנית קטנים".
5 צפייה בגלריה
עצי דקל שנכרתו
עצי דקל שנכרתו
עצי דקל שנכרתו
וגם איך נראות הכוכבות בלי איפור? מיכאלה ברקו, נטלי דדון, מארינה מקסימיליאן, נורית גפן, סתיו סטרשקו ומאיה ורטהיימר הן רק חלק מהנשים שהסכימו לדגמן בלי הסתרות עבור צלם האופנה איתן טל: "לחשוף את מי שהן באמת".