שוטרים ירו למוות בצעיר שמשפחתו טוענת כי הוא לוקה בנפשו. מוניר ענבתאווי, בן 33 מחיפה, נורה למוות על-ידי שוטרים שניסו לעצור אותו ברחוב אל סלט בשכונת ואדי ניסנאס, ולפי המשטרה ניסה לדקור אותם. המחלקה לחקירות שוטרים פתחה בבדיקת נסיבות הירי.

תיעוד: הקטטה בין השוטר למוניר ענבתאווי
בני המשפחה סיפרו כי ענבתאווי, גרוש ואב לילדה בת 7, היה לוקה בנפשו. האחות שירין אמרה: "רצחו את אח שלי בדם קר, הוא אדם חולה וצריך טיפול, למה יורים לעברו? מה זאת אומרת הוא השתולל?". על טענת המשטרה שלפיה ענבתאווי ניסה לדקור שוטרים, אמרה האחות: "הוא ברח מהם וראה את המשטרה. הוא ברח למטה כדי שאקח אותו, ואז למטה הרגו אותו. הוא לא החזיק סכין, הסכין הייתה למעלה, הוא שם אותה על השולחן ואז ירד. אימא התקשרה לא בשביל להתלונן, רק כדי שייקחו אותו לטיפול. הוא מקבל טיפולים ואף פעם לא היה עצור במשטרה".
5 צפייה בגלריה
מוניר ענבתאווי
מוניר ענבתאווי
מוניר ענבתאווי
עטאף ענבתאווי, אמו של ההרוג, אמרה: "אני לא יודעת למה הרגו את הבן שלי. בסך הכול ביקשתי שיטפלו בו, לקחת אותו למרכז טיפול נפשי בטירת כרמל ולא לירות בו למוות.
לפני כמעט שנה נורה למוות איאד אלחלאק, תושב שכונת ואדי ג'וז בן 32 בעל צרכים מיוחדים. שוטרי מג"ב ירו בו לאחר שהחזיק חפץ שנראה להם כמו אקדח סמוך לשער האריות בעיר העתיקה בירושלים. הנשק שלכאורה החזיק לא נמצא. בדצמבר האחרון, יוסף פליישמן, לוקה בנפשו, נמצא שרוע ביער בירושלים סובל מהיפותרמיה במצב בינוני לאחר ששוחרר ממעצר שווא משטרתי.
לקריאה נוספת
התנועה בתעלת סואץ חודשה. קרוב לשבוע אחרי שנתקעה, שוחררה לחלוטין ספינת הענק Ever Given מגדות תעלת סואץ. עדי ראייה סיפרו שהספינה שבה לשוט ורשות התעלה הודיעה שהתנועה חודשה. עדי ראייה סיפרו שהספינה נמצאת בתנועה. בטלוויזיה המצרית הציגו צילום של הספינה במרכז התעלה.
5 צפייה בגלריה
ספינה Ever Given לאחר שחרורה מ גדות תעלת סואץ מצרים
ספינה Ever Given לאחר שחרורה מ גדות תעלת סואץ מצרים
ספינה Ever Given לאחר שחרורה מ גדות תעלת סואץ מצרים
(צילום: AP)
הבוקר דווח כי הספינה שוחררה באופן חלקי מגדות התעלה והתיישרה, שישה ימים אחרי שנתקעה, וכי המנוע שלה חזר לפעול. בהמשך דווח כי הספינה שינתה את מיקומה בשל הרוחות באזור, אך לא נתקעה שוב באדמה. הספינה תעבור סדרת בדיקות לפני שתוכל להמשיך בדרכה.
אחרי שחרור הספינה: חודשה התנועה בתעלת סואץ
(צילום: רויטרס)
לקריאה נוספת
ריבלין יודיע על המועמד שיקבל ראשון את המנדט ביום רביעי הבא - רק שלא ממש ברור נכון לעכשיו מי זה יהיה. נתניהו? לפיד? בנט או בכלל סער. הנשיא הזמין את ראשי המפלגות לסבב התייעצויות שיתחיל ביום שני הבא כשגם השנה השיחות יועברו בשידור חי.
5 צפייה בגלריה
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
לו"ז פוליטי בחירות התייעצויות נשיא ראובן ריבלין
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
אריה דרעי, יו"ר ש"ס, אמר היום כצפוי, כי בכוונתו להמליץ לנשיא להטיל את המנדט על נתניהו. יו"ר כחול לבן בני גנץ פנה היום ללפיד, בנט וגדעון סער וקרא להם להתכנס לפגישה מרובעת: "בואו נשב בהקדם, נמצא את הדרך לעצור את שלטון נתניהו ולהקים ממשלה ישרה". בשלב זה גם לא ברור מה מתכוון לעשות יו"ר ימינה נפתלי בנט: להמליץ על לפיד, על נתניהו - או שחברי מפלגתו דווקא ימליצו להטיל עליו את הרכבת הממשלה.
מסתמן: סער ובנט לא ימליצו על לפיד | כל הפרטים עם כתבתנו הפוליטית מורן אזולאי
(צילום: משי בן עמי)
בריאיון באולפן ynet שב היום יו"ר מרצ ניצן הורוביץ על אמירתו שלפיה מפלגתו תמליץ על יו"ר יש עתיד לפיד להרכבת הממשלה הבאה, אך לא פסל שיתוף פעולה עם חברי הכנסת בנט וסער. גם ישראל ביתנו של ליברמן הודיעה כי תתמוך בלפיד לראשות הממשלה.
מי יקבל את המנדט להרכבת הממשלה?
(צילום: משי בן עמי)
ואילו הפיצול במפלגות הערביות הקטין את יכולות המיקוח של הרשימה המשותפת, אולם ח"כ עאידה תומא סלימאן אמרה בריאיון לאולפן ynet כי מפלגתה פתוחה להצעות: "השאלה העיקרית היא כמה אלה שרוצים להחליף את נתניהו יכולים ללכת רחוק ולבוא לקראתנו כדי להחליף אותו". בפנייה של המשותפת לעבאס נמסר: "ממשלה עם בן גביר לא עושה טוב לאף אחד".
לקריאה נוספת
מחר ייפתח מעבר טאבה. הממשלה אישרה כי רשות שדות התעופה תווסת את מספר היוצאים והנכנסים דרך מעבר גבול טאבה לכ-300 נוסעים יוצאים ו-300 חוזרים ביום.
עד יום חמישי יהיה נעים ביום וקר בלילה. בחמישי יתקרר מעט וייתכן גשם מקומי קל. ביום שישי, ערב החג השני, יהיה קר יותר וגשם ירד מידי פעם בצפון הארץ ובמרכזה. האווירה תהיה חורפית יותר. בשבת מזג האוויר יתייצב וכרגע לא נראה שיירד גשם.
איך תשפיע המגפה על הדמוגרפיה של ישראל ושל העולם? היום פרסם "בלומברג" מאמר דעה של טיילר קוון, על הסכנה שבירידת אוכלוסיית העולם. המסקנה היא שהעולם צריך יותר בני אדם. "בלומברג", כגוף מסחרי, צריך להיות מודאג ממחסור בידיים עובדות ומירידה במספר משלמי המיסים. לאחרונה, בקמפיין הבחירות שמענו על "תוכנית סינגפור". לידיעה, שיעור הפריון (מספר ילדים לאישה) בסינגפור כבר ירד מתחת ל-1. האוכלוסייה בגיל עבודה מהווה רק 60% מכלל האוכלוסייה ביפן. שיעור זה נמצא בירידה תלולה גם בקוריאה, צרפת, גרמניה ואיטליה. הזדקנות האוכלוסייה דורשת יותר השקעה בבריאות מחד גיסא, אך ירידה באוכלוסייה העובדת מצמצמת מיסים ואת יכולת המדינה להשקיע בבריאות, מאידך. לכן, עתיד המשאבים לבריאות בסכנה.
חשבתי לתומי, שבמהלך המגפה, עם הסגרים וההימצאות בבית, הילודה בכל המדינות תעלה. זה לא קרה, ככל הנראה, עקב אי ודאות ותחושת קריסת העולם המוכר והבטוח. גם בישראל, בשנת 2020 נולדו רק 176,000 תינוקות, כ-1,000 פחות מהשנה הקודמת. ידוע שתנאים חברתיים ודמוגרפיים משפיעים על הבריאות. רוב האנשים שנפטרו במהלך המגפה הם קשישים. טרם שמעתי התייחסות של חברות הביטוח לכך. במדינות רבות נצפתה בשנה שחלפה תמותה עודפת מעבר לאלה שמתו עם אבחנה של "קורונה". לחץ נפשי (סטרס), הזנחה של מחלות כרוניות על ידי המטופלים (מחלות לב, ריאות, סוכרת וכו') שמתבטאת בפנייה מאוחרת לעזרה רפואית ולבדיקות ובאי התמדה בנטילת תרופות, הן הסיבות הרפואיות האפשריות לתמותה עודפת. גם בישראל יש עלייה במספר התושבים שנפטרו, מ-45,000 בשנת 2019, ל-50,000 בשנת 2020, דהיינו, ההפרש הוא 5,000 נפטרים, כאשר, עד סוף דצמבר דווח על כ-3,300 נפטרים מקורונה.
אין ספק, המגפה עתידה להשפיע על הדמוגרפיה ב-2021 ולשנים רבות קדימה.
לפי נתוני משרד הבריאות כ-1,046,000 ישראלים, בני 16 ומעלה, טרם קיבלו את מנת החיסון הראשונה נגד קורונה.
מדובר בכ-39 אלף ישראלים בני 80 ויותר, כ-44 אלף ישראלים בשנות ה-70 לחייהם, כ-69 אלף בני 60 עד 69 וכ-92 אלף בשנות ה-50 לחייהם. כמו כן לא התחסנו כ-144 אלף ישראלים בשנות ה-40 לחייהם, כ-197 אלף בני 30 עד 39, וכ-254 אלף בשנות ה-20 לחייהם. כמו כן לא התחסנו 208 אלף נערים בני 16 עד 19.
ובינתיים קצב החיסונים ממשיך לרדת. מתחילת החודש ניתנו 507,053 מנות ראשונות של החיסון. מדובר בממוצע של 18,109 חיסונים ראשונים ביום בלבד. למעשה, את אותם אנשים שלא התחסנו אפשר לחסן תוך פחות משבוע – כמובן אם אלו יבואו להתחסן סוף סוף – כיוון שבתחילת מבצע החיסון ניתנו יותר מ-150 אלף מנות חיסון מדי יום ואפילו יותר.
רשות הטבע והגנים. למה? כדי למצוא לאן כדאי לטייל עם פתיחת חול המועד. הרשות מסרה היום כי האתרים המובילים לביקור היו גן לאומי קיסריה, גן לאומי ירקון (תל אפק), מצדה, שמורת עין גדי, תל אשקלון, בית גוברין ופארק אשכול. חלק משמורות הטבע נסגרו בשל עומס מטיילים.
המלצה יומית – הטיולים השווים לחול המועד של פסח 2021 עם גלעד כרמלי
(צילום: משי בן עמי)
בין חניוני הלילה הבולטים: חורשת טל, אכזיב ומעיין חרוד. כבר בשעות היום המוקדמות נרשמו כמויות רבות של מטיילים, ובהתאם של עומסי תנועה.
הנסיך וויליאם הוכתר כ"גבר הקירח הסקסי בעולם" - והאינטרנט זעם..
5 צפייה בגלריה
הנסיך וויליאם קייט מידלטון
הנסיך וויליאם קייט מידלטון
הנסיך וויליאם
(צילום: Gettyimages)
חתול בצבע כחול, ורוד וסגול נצפה בכפר עזה.
5 צפייה בגלריה
החתול נראה חולה ועייף
החתול נראה חולה ועייף
החתול נראה חולה ועייף
(צילום: רועי עידן)
היום בפודקאסט היומי של ynet, הכותרת: האם כך יבלמו את נתניהו? הפרשן המשפטי ד"ר מתן גוטמן מציג: המדריך המלא ל"חוקי נתניהו". האזינו.
וקבלו 10 מתכונים ללחם ולחמניות כשרים לפסח.
ראש דסק החדשות, סער הס, ממליץ: חול המועד כאן, ואיתו המצות, הטיולים, הנסיעות - וגם ה"משעמם לי" הקבוע מהמושב האחורי בדרך אל הצימר, המלון או האוהל. מחפשים דרך להעביר את הזמן ברכב לילדים, מבלי להשאיר אותם שעות מול המסכים? אוטוטו (וגם אחותו) הם פתרון מצוין ואיכותי.
סדרת תקליטורי האודיו הדיגיטליים של אוטוטו, שפיתחה טובית נייזר, כוללת שירים, משחקים, סיפורים וגם חידות. למי שמתגעגע לדרך לנתב"ג באחד הפרקים אוטוטו ואחותו סוסיתא מטיילים גם ברחבי הגלובוס, באחרים הם נוהגים ומבלים מהצפון ועד לדרום. הילדים ייהנו מהחידות, הם (ולפעמים גם אתם) יצחקו מהבדיחות ובכל מקרה לכם יהיה קצת שקט בפקקים. החדשות הרעות: יכול להיות שבחודש הקרוב תזמזמו בלי הפסקה את שיר הנושא.