שלא נגיע לבחירות נוספות בקרוב. לאחר ארבע מערכות בחירות תוך שלוש שנים, ארבעה עשר יום אחרי הבחירות, הושבעו היום 120 חברי הכנסת ה-24 - השבעה רביעית תוך שנתיים של חברי כנסת. נשיא המדינה ראובן ריבלין התריע בנאומו מקרע בעם וקרא לגלות "מנהיגות שמתרחקת מבדלנות ומניכור, שאולי יפים לקמפיין". הנשיא אף לא נשאר לצילום עם נתניהו וראשי הרשימות כמקובל.
ראובן ריבלין בפתח השבעת הכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)
חברי הכנסת של הרשימה המשותפת - איימן עודה, עאידה תומא סלימאן, סמי אבו שחאדה ועופר כסיף - עוררו סערה כשניסו להוסיף מילים לנוסח ההצהרה, ובכללן "מתחייב אני לבטל את חוק הלאום". לפי תקנון הכנסת, הארבעה יצטרכו להצהיר אמונים במועד אחר. עשרות ארגונים מחו מחוץ למשכן נגד נתניהו ונגד השבעת נציג מפלגת נעם, אבי מעוז. אחד המפגינים נעצר לאחר שלטענת המשטרה סירב להישמע להוראות.
4 צפייה בגלריה
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
השבעת הכנסת ה- 24
(צילום: דוברות הכנסת, תדמית הפקות)
יו"ר הכנסת האחרונה יריב לוין עקץ את המערכת המשפטית ואמר בנאומו "חסרונותיה של דמוקרטיה רבים ובהם חוסר הסכמה של כהונה ארוכה ויציבה של מוסדות השלטון, אך הדמוקרטיה הייתה ועודנה טובה בהרבה מכל שיטה אחרת, היא טובה משלטון טוטליטרי בכוח הזרוע ושל פקידי ציבור המשתמשים בכוחם לסכל את מדיניותו, היא טובה משלטון השופט המתערב בחוסר סמכות בחקיקה. דווקא משום כך, האחריות המוטלת עלינו היא להשיב את היציבות עם ממשלה גדולה במיוחד, ישראל זקוקה לממשלה".
ושעות ספורות לאחר שהנשיא ריבלין החליט להטיל עליו את המנדט להקמת הממשלה, אמר נתניהו בישיבת סיעת הליכוד: "אעשה כל מאמץ להוציא את ישראל ממעגל של מערכת בחירות חמישית". אחר כך התייחס למלאכת הרכבת הממשלה: "המלאכה לא פשוטה אבל לא בלתי אפשרית. אני מעריך שנוכל לעשות את זה".
לקריאה נוספת
ריבלין החליט - נתניהו. נשיא המדינה הטיל על ראש הממשלה המכהן בנימין נתניהו את המנדט להרכבת הממשלה הבאה. "אני מודע היטב לעמדת רבים בציבור לפיה על הנשיא להימנע מהטלת תפקיד על מועמד שיש נגדו כתב אישום, אלא שעל פי החוק והחלטת בית המשפט העליון, ראש הממשלה יכול להמשיך לשמש בתפקידו גם תחת כתבי אישום. זו לשון החוק וזאת החלטת בית המשפט העליון בבג"ץ שהוגש אליו", אמר.
4 צפייה בגלריה
הנשיא ריבלין מחליט על הטלת המנדט
הנשיא ריבלין מחליט על הטלת המנדט
הנשיא ריבלין
(צילום: לע"מ)
"הכרעה זו אינה הכרעה קלה בעיניי ברמה המוסרית והערכית", אמר הנשיא. "מדינת ישראל איננה דבר מובן מאליו. נולדתי 10 שנים לפני שקמה, ובכל אותה התקופה ראיתי את תקומתה ואת הנפת הדגל שלה לראש התורן. אני חרד למדינתי, למדינתנו, אך אני עושה את המוטל עליי במסגרת תפקידי כנשיא מדינת ישראל הכפוף להוראות החוק והוראת בית המשפט".
החלטתו הגיעה לאחר שאתמול פקד את בית הנשיא מצעד הממליצים: פרט לליכוד, המליצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו גם יתר המפלגות השייכות לגוש שלו - ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית - ובסך הכול 52 ממליצים. על לפיד המליצו מפלגתו שלו, וכן כחול לבן, העבודה, ישראל ביתנו ומרצ - 45 ממליצים בסך הכול. על בנט המליצה רק מפלגתו ימינה - 7 ממליצים. נציגי תקווה חדשה של גדעון סער, הרשימה המשותפת ורע"ם של מנסור עבאס לא המליצו על איש.
לקריאה נוספת
היום התקיים היום השני לשלב ההוכחות בתיק 4000, שבמסגרתו מיוחסת לראש הממשלה קבלת שוחד וכן מרמה והפרת אמונים בפרשת וואלה-בזק. מנכ"ל וואלה לשעבר, אילן ישועה, סיפר שבני הזוג ביקשו שישמיד ראיות מקבוצת ווטסאפ משולשת בטלפון הנייד שלו: "הם ביקשו שנתאם מה כל אחד יגיד".
בפתח הדיון אמרה התובעת ליאת בן ארי כי ישועה קיבל איומים אחרי עדותו אתמול: "הודעות לא נעימות שהוא מרגיש בעיה איתן. העברנו למשטרה". השופטת הגיבה: "כשעד אומר שקיבל הודעות לא נעימות יכולה להיות השפעה על התנהלותו".
משפט נתניהו נמשך
(צילום: גיל יוחנן, משי בן עמי)
פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, תקף היום את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאמר אחרי הדיון במשפטו כי מתנהל נגדו "מסע ציד" ו"ניסיון הפיכה" מצד הפרקליטות. ניצן, שאחראי במידה רבה לכתבי האישום שהוגשו נגד נתניהו, אמר כי הנאום היה "רצוף האשמות מופרכות ודברים שאינם אמת", והזהיר: "יש הסתה נגד הפרקליטות, ואני לא רוצה לחשוב מה היא יכולה לגרום". לדבריו, הוא עדיין לא בטוח שהמשפט יתנהל עד סופו.
ריאיון עם פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן: נאום נתניהו מופרך וחסר שחר
(צילום: אלי סגל)
לקריאה נוספת
"המגפה הולכת ודועכת". ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, אמרה היום: "רוב מדינת ישראל נמצאת ביישובים ירוקים. אנחנו יכולים לפתוח את המשק ולתת אפשרויות לחתונות, הופעות ואירועים וגם לפתוח בהדרגה את החינוך. זה הישג אדיר למערכת הבריאות ולמדינת ישראל שכולנו יכולים להיות גאים בו".
ד"ר אלרעי פרייס: "המגפה הולכת ודועכת"
(צילום: לע"מ)
פרייס הזהירה: "יש לנו פלח גדול של האוכלוסייה שהוא לא מחוסן, ובתוכו פלח גדול של ילדים. נעשה את הפתיחה של מערכת החינוך בצורה זהירה ובטוחה כדי שלא תהיה עלייה של התחלואה בקרב הילדים. השמירה על הקפסולות היא עדיין זהירה כשאנחנו נמצאים עם מאות מאומתים ביום".
עוד אמרה: "הדיונים לגבי מסכות נערכים וברגע שנגיע להחלטה נפרסם את זה לציבור. אנחנו שוקלים הורדת מסכות באוויר הפתוח ברגע שנרגיש שהדבר בטוח".
לקריאה נוספת

משפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו יימשך גם ב-09:00, וכך גם בשבועות הקרובים בימים שני-שלישי-רביעי.
בשעה 20:00 תתקיים עצרת הפתיחה הממלכתית ביד ושם לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה בנוכחות נשיא המדינה וראש הממשלה.
מחר מידות החום יירדו מעט אך עדיין יהיה חם ויבש ורק בחמישי תורגש ירידה משמעותית בטמפרטורות ויהיה נוח.
קורונה וטיפול נמרץ. נכון לשעה זו יש בישראל 319 חולי קורונה במצב קשה. חלק גדול מהם מאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ. בצרפת, הגיעו היום היחידות לטיפול נמרץ לאי-ספיקה קשה עם מעל ל-5,000 מאושפזים. במהלך הגל האחרון, עקב מחסור ביחידות טיפול נמרץ, העבירו חולים הזקוקים לטיפול נמרץ מצ'כיה לפולין.
שיחה עם ד"ר ירון בר-לביא, יו"ר האיגוד הישראלי לטיפול רפואי נמרץ, מנהל אגף טיפול נמרץ במרכז רפואי רמב"ם.
ל.א.: מהי יחידת טיפול נמרץ ומי מטופל בה?
י.ב.: יחידה לטיפול נמרץ היא מחלקה מיוחדת בבית החולים שם מרוכזים החולים הקשים ביותר שיש להם פגיעה במערכות גוף חיוניות והם בסיכון למות ממנה, אבל עם טיפול ייחודי ונמרץ יש סיכוי להציל את חייהם.
ל.א.: איזה טיפולים ניתנים בטיפול נמרץ?
י.ב.: טיפולים אינטנסיביים שתומכים באיברי גוף הנכשלים עקב מחלה קשה, כגון: הנשמה מלאכותית, אקמו (ריאה מלאכותית), דיאליזה (כליה מלאכותית) ובנוסף, מטפלים בזיהומים קשים, נותנים הזנה ומאזנים שחלוף חומרים בגוף.
ל.א.: האם אנשי צוות העובדים בטיפול נמרץ צריכים הכשרה מיוחדת?
י.ב.: החולים הקשים ביותר המאושפזים ביחידות טיפול נמרץ מטופלים על ידי צוות מיוחד. מומחה בטיפול נמרץ הוא רופא בעל שתי התמחויות לפחות, כגון: הרדמה וטיפול נמרץ, רפואה פנימית וטיפול נמרץ. וגם האחיות הן בעלות הכשרה מיוחדת בטיפול נמרץ. בנוסף, ישנם טכנולוגים רפואיים, פיזיותרפיסטים, תזונאים ועובדות סוציאליות.
ל.א.: כמה יחידות טיפול נמרץ כללי יש בארץ וכמה מיטות יש בהן?
י.ב.: סה"כ כ-30 יחידות ובסה"כ כ-350 מיטות בכל הארץ.
ל.א.: כמה מיטות טיפול נמרץ כללי וכמה רופאי טיפול נמרץ צריך בישראל?
י.ב.: כדי לספק את הצרכים (לפני הקורונה) יש צורך בכ-1000 מיטות טיפול נמרץ. כדי לספק את הטיפול המיטבי יש צורך בכ-500 רופאי טיפול נמרץ בישראל.
ל.א.: כיצד השפיעה מגפת הקורונה על מצב הטיפול הנמרץ ואיך התמודדתם עם הצרכים?
י.ב.: היה צורך בפתיחת יחידות טיפול נמרץ קורונה נפרדות במקביל ליחידות הקיימות. זאת, על ידי אותו הצוות בתוספת רופאים ממקצועות אחרים, כמו פנימית והרדמה, ותוספת אחיות. כמובן, שהעומס הגופני והנפשי על צוותים אלה הוא קשה ביותר וגורם לתשישות רבה.
ל.א.: אילו לקחים צריך להפיק?
י.ב.: יש להגדיל באופן משמעותי את מספר מיטות הטיפול הנמרץ (לפחות להכפילו ללא דיחוי) וגם להתחיל להכשיר צוותים בהתאם ובאופן מידי.
לפי עדכון הבוקר של משרד הבריאות, מספר החולים הפעילים ממשיך לרדת מכ-80 אלף לפני חודשיים לכ-5,000 היום.
גבעת שמואל הפכה הבוקר לעיר הראשונה מזה כמה חודשים שבה אין חולי קורונה פעילים. בנוסף יש כמה יישובים שבהם מספר החולים הפעילים עומד על 0. מדובר בין היתר באבן יהודה, שמשית, קיסריה, אורנית, אלפי מנשה, פסגות, לפיד, חספין, קדומים, בית אריה, אבטין, הר הדר, גבעת ברנר, עומר, בת חפר, קציר, נופית, פסוטה, כפר תבור, עץ אפרים, בית אל, כוכב יאיר, עמנואל, אלקנה, בני עי"ש, אלון שבות וכפר האורנים.
בנוסף יש מספר ערים שבהן יש פחות מ-15 חולים פעילים. יש להדגיש כי בשל הוראות שקיבל משרד הבריאות הוא נמנע מלפרסם מספרים מדויקים – אם הם נמוכים מ-15. הערים שבהן יש פחות מ-15 חולים פעילים: ראש העין, מודיעין עילית, אופקים, הוד השרון, גבעתיים, אלעד, ביתר עילית, קריית מלאכי, מעלה אדומים, כפר סבא, כרמיאל, נוף הגליל, קריית מוצקין, טירת כרמל, רמת השרון, נס ציונה, אור יהודה, קריית אונו, שדרות, עכו, יהוד, סכנין, כפר יונה, קריית ביאליק, קריית שמונה, עפולה, חריש, נשר, מגדל העמק, בית שאן, אור עקיבא וקריית ים.
אילן ישועה. למה? כדי לקרוא עוד על העד המרכזי בתיק 4000, שהחל את עדותו אתמול. ישועה בן ה-64, מנכ"ל וואלה לשעבר, הוא בעל תואר ראשון ברפואה ותואר שני במנהל עסקים. מונה למנכ"ל וואלה ב-2006, ממנה פרש ב-2019.
4 צפייה בגלריה
אילן ישועה בכניסה לדיון תיקי האלפים
אילן ישועה בכניסה לדיון תיקי האלפים
אילן ישועה בכניסה לדיון תיקי האלפים
(צילום: יואב דודקביץ)
לפני כן כתב ספרי הדרכה במרכז לטכנולוגיה חינוכית, ואחר כך מונה למנכ"ל חברת "אנציקלופדיה בריטניקה". הוא נשוי ואב לשלושה ילדים ומתגורר בתל אביב.
המונה טועם הגיע בטעות לכפר מע'אר, ושם, בדוכן של הסמבוסק, חיכתה לו הפתעה - מאפה מושלם של ספיחה עם זעתר, לאבנה וגם עם כבש.
המונה טועם טעה בדרך והגיע לגן עדן בשם סמבוסק בכפר
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)

טסים לחו"ל? בעקבות תביעה ייצוגית כל אחד יקבל שוקולד או בושם חינם בדיוטי פרי.
היום ב"הכותרת", הפודקאסט היומי: המשחק המסוכן של איראן. רון בן ישי צולל אל מאחורי הקלעים של המשא ומתן המתחדש.
וכדאי שתכירו את הסלב החדש של אמריקה: הבחור עם השלט.
4 צפייה בגלריה
סת' פיליפס הבחור עם השלט
סת' פיליפס הבחור עם השלט
סת' פיליפס הבחור עם השלט
(צילום: אינסטגרם)