שלג בירושלים. אחרי שנתיים ללא שלג, פתיתים נראו בבירה, לאחר שמוקדם יותר ירד שלג בגולן, בגליל העליון ובשומרון. מזג אוויר סוער נרשם מדרום עד צפון - שם יורדים שלגים באזורים גבוהים בהיקפים שלא נראו כמותם שנים. פתיתי שלג ירדו בהרי השומרון ולפי התחזיות - פסגות נוספות ייצבעו בלבן. בחלק מהיישובים הצפוניים השלג נערם לגובה של כ-40 ס"מ. בשעות הערב כביש מספר 1 נחסם לתנועה.
השלג הגיע לבירה, ירושלים מתכסה בלבן
(צילום: אבנר פורשפן, שיר פרקש)
בלילה יירד גשם חזק, ברקים ורעמים ויהיה קור עז. משבי הרוח יגיעו למהירות של עד 80 קמ״ש ושלג כבד ינחת בצפון ובמרכז. ממחר בשעות הבוקר המאוחרות השלג בירושלים יהפוך לגשם - והסערה תירגע. מזג האוויר החורפי הותיר נזקים: בפרדסיה שליד נתניה דליקה פרצה בבית כתוצאה מפגיעת ברק. צוותי כיבוי הוזעקו למקום.
2 צפייה בגלריה
שלג בירושלים
שלג בירושלים
שלג בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
כתוצאה מהקור אלפי פניות התקבלו בעמותות וארגונים בבקשה לקבל מוצרי חימום. "קיבלנו כמעט 1,000 פניות ב-24 השעות האחרונות", סיפרה תשובה כברה, מנהלת השטח בעמותת חסדי נעמי.
לקריאה נוספת
מו"מ לשחרורה של ישראלית מסוריה. הותר לפרסום כי ישראלית שחצתה את הגבול מישראל לסוריה עומדת במוקד עסקת חילופין בין המדינות שמתנהלת בתיווך רוסי ועל העסקה דנו אמש בישיבת הממשלה הסודית. היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת ומתאם השבויים והנעדרים בלשכת ראש הממשלה, ירון בלום, טסו למוסקבה כדי לדון בתנאי שחרורה של הישראלית כשלפי דיווחים זרים מדובר בתושבת קריית ספר שבמודיעין עילית.
2 צפייה בגלריה
ניהאל אל מקת
ניהאל אל מקת
ניהאל אל-מקת ודיאב קהמוז
(צילום: עידו ארז )
על פי סוכנות הידיעות הסורית "סאנא", בתמורה לשחרורה תשחרר ישראל שניים - ניהאל אל-מקת ודיאב קהמוז. אל-מקת היא אחותו של "זקן האסירים הסורים" ששוחרר בעסקה קודמת עם דמשק, ואילו קהמוז הואשם לפני ארבע שנים וחצי בתכנון לבצע פיגוע בשם חיזבאללה במרכזי קניות בצפון ונשלח ל-14 שנות מאסר. מטעם "מועדון האסיר הפלסטיני" נמסר כי קהמוז מתעקש לחזור לביתו בכפר רג'ר, ולא לסוריה.
חוק נגד סרבני חיסונים. נוסח ראשוני של הצעת החוק שאותה יקדם בימים הקרובים שר הבריאות יולי אדלשטיין, פורסם על ידי כתבנו לענייני בריאות, אדיר ינקו. מטרת החוק היא לצמצם משמעותית הגעת עובדים שבחרו שלא להתחסן למקומות העבודה שלהם, ובראש ובראשונה של עובדי הוראה למערכת החינוך.
החוק יכלול "הגבלה על כניסה לעסק של עובד שאינו מחלים או מחוסן, או שלא הציג בכניסה למקום העבודה תוצאה שלילית בבדיקת קורונה, במקום ובמועד שייקבעו בתקנות, וחובת הגורם האחראי על המקום למנוע כניסה של עובד כאמור לעסק".
מהלך החקיקה צפוי להיתקל בביקורת ובמכשולים משפטיים. אחת ההתנגדויות מגיעה מטעם האגודה לזכויות האזרח. "דרישה כזו היא לא חוקית, פוגעת בפרטיות ובחירות של העובד, ועשויה להוות אפליה אסורה על בסיס מוגבלות או השקפה", נמסר מהאגודה. "לעמדתנו, למעסיק אסור לבלוש אחר החלטתו של עובד אם להתחסן או לחייב עובד להתחסן, ולפגוע בפרנסתו אם יסרב".
מחר יעלו הטמפרטורות והשלג יהפוך שוב לגשם. ביום שישי תגיע אלינו מערכת גשם חזקה חדשה, ללא שלגים, וקיימת סכנה מפני הצפות ושיטפונות.
שלג אחרי השרב: איך התהפך כך מזג האוויר? דני רופ מסביר
(צילום: אורי דוידוביץ)

קורונה, חיסונים ושחיתות. בתחילת השבוע התפרסמה ידיעה שבמדינת פרו שרים התפטרו בשל קבלת חיסונים נגד קורונה בחשאי טרם פתיחת קמפיין החיסונים. בשעות אלה נודע שיותר מ-480 איש, ביניהם שרים, הנשיא לשעבר ומקורביהם, התחסנו בשקט לפני כולם. "הם ניצלו את מעמדם וקיבלו חיסון" אמר נשיא פרו. מדובר בחיסון הסיני, בו אמורים להתחסן תושבי המדינה. שערורייה זו זכתה להדים רבים.
במהלך השנה שעברה הזהיר מזכ"ל האו"ם מפני שחיתות בכל מה שנוגע לטיפול במגפה. גם הנהלת ה-OECD הצטרפה לאזהרות ואפילו השוותה מספר דוגמאות להתנהגות מאפיונרית. ציינו בעבר, שבמגפה זו מדינות חזרו לגישה לאומנית והתבצרו במה שידוע כ"עניי עירך קודמים". כבר מתחילת המגפה התחיל מרדף, תוך שימוש בשיטות מפוקפקות, אחר אמצעי מיגון, מכשירי הנשמה ועכשיו, חיסונים. מדהים לראות איך מצוקת החיסונים גורמת לאנשים לנצל את מעמדם כדי לקבל חיסון לפני שהגיע תורם. אלוף בצבא (בספרד לדוגמה), מיליארדרים אמריקאים, פוליטיקאים כאמור, מוצאים דרכים "להקפיץ" את תורם אפילו אם בשביל זה צריך לנסוע למקומות מרוחקים ולקבל חיסון על חשבון תושבים מקומיים. חלק מהם משלמים מחיר ציבורי ולא רק כלכלי. ידוענים ואנשים "חשובים" ממציאים סיבות מדוע הם צריכים לקבל חיסון לפני אחרים. כדוגמה נוספת משמשת ההחלטה של חלק מהמדינות לקדם תורם של ספורטאים כדי לאפשר להם השתתפות במשחקים האולימפיים בטוקיו, זאת, למרות שהוועד האולימפי מסתייג מכך. הרי, לא יתכן שבמשחקים אולימפיים יתנו עדיפות לספורטאים ממדינות עשירות בעלות אמצעים לחסן.
כמו תמיד, שקיפות לגבי מדיניות החיסונים ופרסום ממצאים אמיתיים לגבי מה שמתרחש בפועל, זו הדרך להיאבק בשחיתות, כמו אור השמש המחטא. הדילמה האמיתית היא, האם הקדמת התור לידוענים ולשרי הממשלה בהכרח מקדמת את קמפיין החיסונים ומשכנעת את ההמונים להתחסן, או שהם פשוט מנצלים את מעמדם למען בריאותם האישית.
בכל מקרה, קביעת מדיניות ברורה, עמידה בה ושקיפות מלאה, זו התשובה המנצחת. .
82,697 ישראלים הגיעו אתמול כדי לקבל את מנת החיסון הראשונה. מניתוח הנתונים של משרד הבריאות עולה כי 7,508 מהמתחסנים אתמול היו בני 16 עד 19, 26,298 בני 20 עד 29 ו-21,598 בני 30 עד 39. כלומר, 67% - שניים מכל שלושה – מאלו שקיבלו אתמול את מנת החיסון הראשונה הם בני פחות מ-40.
עוד עולה מהנתונים כי 12,850 מאלו שקיבלו אתמול את מנת החיסון הראשונה הם בשנות ה-40 לחייהם, 7,727 בשנות ה-50 לחייהם ו-3,904 בשנות ה-60 לחייהם. בנוסף 1,860 ישראלים בני 70 עד 79 הגיעו להתחסן אתמול בפעם הראשונה וכך גם 777 בני 80 עד 89 וגם 175 קשישים בני 90 ומעלה.
שיעור המתחסנים הגבוה ביותר הוא בקבוצת הגיל 70 עד 79, שם 96.8% מהישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה וקרוב ל-90% גם את השנייה. מנגד, בקבוצת הגיל 20 עד 29 – 46.4% מהישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה ו-17.7% גם את השנייה. יש לקוות כי בעוד חודש נגיד לאחוזי התחסנות גבוהים גם אצל הצעירים יותר.
אבתיסאם מראענה מנוחין. למה? ועדת הבחירות המרכזית פסלה הבוקר את מראענה מנוחין, מספר 7 ברשימת מפלגת העבודה בעקבות עתירה של סיעת הציונות הדתית. 16 חברי ועדה הצביעו בעד הפסילה, ו-15 הצביעו נגדה. כעת ההחלטה עוברת אוטומטית לבית המשפט העליון שיצטרך להכריע אם תוכל להיכלל ברשימת המפלגה בבחירות.
אחרי שפתח בתי אוכל בארבע יבשות בעולם חנך איל שני, לראשונה מאז אוקיינוס הירושלמית, מסעדה בישראל מחוץ לתל אביב - בצומת בני דרור.
שני פותח מסעדה בבני דרור
(צילום: שמוליק דודפור)
לאחר לא מעט זמן, כל חנויות איקאה ייפתחו בשבוע הבא - כולל כל הקומות למעט מסעדות החנות ו"ממלכת הילדים".
האם בתו של בונו תהפוך לכוכבת הבאה של נטפליקס? סמדר שילוני ניסתה לענות על השאלה.
הקזינו המיתולוגי של טראמפ הושמד