מיהו יהודי. החלטה דרמתית של בית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ. אחרי יותר מ-15 שנה של עתירות נגד מערך הגיור, ושלושה שבועות לפני הבחירות, השופטים קבעו הערב כי גם מי שלא עבר גיור כהלכה בארץ יוכל להיות מוכר כיהודי. הרכב של תשעה שופטים, בראשות הנשיאה אסתר חיות, קבע כי גם מי שעבר גיור רפורמי וקונסרבטיבי יוכל ליהנות מחוק השבות.
4 צפייה בגלריה
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
 בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
בג"ץ דן בהסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לכחול לבן
(צילום: אורן בן חקון)
"נמנענו מהכרעה בנושא זה קרוב לחמש שנים נוספות – מתוך גישה מכבדת כלפי עמדתו של המשיב, על מנת לאפשר קידומה של חקיקה מסודרת בנושא", כתבה השופטת דפנה ברק ארז. "אולם, איננו יכולים לחכות עד בוש". היחיד שנותר בדעת מיעוט והתנגד הוא השופט נעם סולברג, שהסכים עם המסקנה המשפטית - אך אמר כי יש לחכות עם כניסתו של פסק הדין אחרי שתחלוף שנה מכינון הממשלה הבאה.
כיום למערך הגיור הממלכתי, הפועל תחת הרבנות הראשית, אין מעמד בחוק ולא ניתן להבטיח כי רק גיורים שנעשו על פי ההלכה יוכרו על ידי המדינה. ואף על פי כן, המציאות בשטח עד כה הייתה שגיורים רפורמיים שנערכו בארץ מוכרים רק לרישום המתגיירים כיהודים במרשם האוכלוסין (עניין הצהרתי שאינו מקנה זכויות) – אך לא לעניין זכאות חוק השבות וקבלת אזרחות ישראלית.
הצעד המשמעותי ביותר שנעשה עד היום היה בשנת 2014, כאשר ח"כ אלעזר שטרן (אז מסיעת התנועה וכיום ביש עתיד), קידם פשרה שהייתה אמורה לחסל את המונופול של מערך הגיור הממלכתי ולאפשר גם לרבני עיר להקים בתי דין משלהם. בנוסף הוא ביקש לקבוע שישראל כולה תוגדר כאזור אחד לעניין זה. המשמעות היא שהסמכות הבלעדית בנושא תישאר אמנם בידיים אורתודוכסיות, אך רבנים המקלים בהלכה יוכלו אף הם לעסוק בתחום, ולא פחות חשוב מכך – לגייר כל אדם.
כתבנו לענייני חרדים, קובי נחשוני, פירש את המחלוקת: "הרבנות הראשית והמפלגות החרדיות יכולות להאשים בדיעבד רק את עצמן במצב החדש, שבו נושא הגיור נתון מעתה רק לחסדי בית המשפט או ריבונו של עולם. עם גישה פרגמטית קצת יותר, שאפילו לא דרשה פשרות בהלכה, בג"ץ היה עשוי להשתכנע כי המדינה לא התעלמה לחלוטין מהטענות העולות בעתירה אלא נקטה צעדים כלשהם לצמצום הפערים - ולהסתפק בכך".
לקריאה נוספת
"חיית אדם". הוארך בארבעה ימים מעצרו של ירין שרף, שחשוד באונס בת 13 בעת ששהה במלונית לחולי קורונה. בפתח הדיון פנתה אמה של הנערה לשופט: "אני פה ברגליים רועדות ובלב נשבר. הוא צילק אותה לעולם ועד. ילדה תמימה וטהורה שלא עשתה כלום. נטרפה על ידי חיית אדם שלא שלט ביצרים שלו".
4 צפייה בגלריה
ירין שרף
ירין שרף
שרף
(צילום: מוטי קמחי)
המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו של שרף ב-10 ימים, אולם בית המשפט קבע כי הוא יישאר מאחורי סורג ובריח עוד ארבעה ימים. לפי החשד, שרף אנס את הנערה בשתי הזדמנויות, הכה וחנק אותה וניסה לשדל אותה לצרוך איתו סמים ואלכוהול.
אמה של הנערה
(צילום: שחר גולדשטיין)
נציג המשטרה, יבגני קפילביץ, אמר בדיון: "המארג הראייתי התחזק נגד החשוד ויש לנו התכתבות בין החשוד לקטינה שבה הוא כתב שהוא רוצה לבוא והיא אמרה לו לא להגיע אליה לחדר". לפי המשטרה, שני אירועי האונס התרחשו ביום שהחשוד הגיע למלונית ולמחרת.
לקריאה נוספת
מאחורי הגב של שר החינוך. ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע היום להסכמה עם שר הבריאות יולי אדלשטיין שתלמידי כיתות ז'-י' יחזרו ללימודים פרונטליים בבתי הספר רק ביום ראשון הקרוב, ולא בהמשך השבוע הנוכחי כפי שנתניהו הצהיר אתמול במסיבת עיתונאים. "אנחנו רוצים להמשיך בפתיחת מערכת החינוך", אמר נתניהו בפתח ישיבת הממשלה. "אנחנו רוצים לאפשר פתיחה של כיתות ז'-י' בערים עם אחוז מתחסנים גבוה".
שר החינוך יואב גלנט: השכר הנוסף למורים בקיץ יהיה כמו משכורת חודשית
(צילום: ירון ברנר)
נתניהו לא עדכן את שר החינוך יואב גלנט בשינוי עמדתו. זמן קצר לפני כן ציין שר החינוך גלנט לקראת ישיבת הממשלה שאמורה לעסוק בין היתר בנושא כי משרדו ערוך ומוכן להחזיר את תלמידי כיתות ז'-י' בערים הירוקות, הצהובות והכתומות הבהירות כבר ממחר.
בישיבת הממשלה השרים דנו גם בפעימה השלישית של היציאה מהסגר. ראש הממשלה תקף את שר הביטחון בטענה שאינו מאפשר את המענקים הכספיים: "למה אתה מתנגד לתת עזרה?". גנץ ענה: "תקציב מדינה היה פותר את זה".
יאיר נתניהו ישלם חצי מיליון שקל? בית משפט השלום בכפר סבא פסק נגד בנו של ראש הממשלה בתביעת הדיבה שהגישה נגדו דנה כשדי בגין רמיזות שהעלה בנו של ראש הממשלה בטוויטר לפיהן מתקיים קשר אינטימי בינה לבין בני גנץ. פסק הדין ניתן לאחר שנתניהו לא הגיש כתב הגנה ולכן עדיין קיימת אפשרות לבטל.
יאיר נתניהו חויב בחצי מיליון שקל בתביעת דיבה. התובעת בריאיון: לא שמחה, זה רק התחיל
(צילום: ירון ברנר)
כשדי סיפרה היום ל-ynet: "אין פה חגיגה וניצחון". על ההחלטה שניתנה לאחר שלא הוגש כתב הגנה, ועדיין אפשר לבטלה אמרה: "זה נוהל בלפור להגיד 'לא ידעתי' - כתב התביעה נמסר כדין".
היום חלה ירידה במידות החום וגשם מקומי ירד מדי פעם בצפון ובמרכז. מחר ייתכן גשם מקומי בצפון בלבד, וביום רביעי שוב ייתכן גשם מקומי גם בצפון וגם במרכז.
דן (שם בדוי) בן 27, חלה בקורונה בחודש ינואר: שיעול, חום גוף גבוה, חולשה. בשבוע השני של המחלה מצבו התדרדר. הרגיש קשיים בנשימה. הגיע לבית החולים. במדידת חמצן בדם באמצעות מד ריווי חמצן התגלה שגופו סובל מחוסר חמצן קשה – 76% (מדד תקין - מעל 96% כשחולה נושם בלי תוספת חמצן). בחדר מיון – המחלקה לרפואה דחופה, הוא קיבל חמצן שהוזרם דרך מסכה שמכסה אף ופה. ריווי החמצן עלה ל-85%. דן הועבר למחלקת קורונה להמשך הטיפול. למחרת, מצבו המשיך להתדרדר. מספר הנשימות עלה וריווי החמצן ירד ל-80%. על מנת לספק יותר חמצן לגוף, מסכת החמצן הוחלפה במשקפי חמצן מיוחדים, שמחוברים לאף ובאמצעותם ניתנת זרימה גבוהה במיוחד, עד 60 ליטר בדקה, של חמצן מחומם ולח. בעקבות כך, ריווי החמצן עלה משמעותית, אך רק לכמה שעות. הרופאים החליטו לנקוט באמצעי נוסף וזאת, השכבתו על הבטן.
שכיבה זו בחולים הסובלים מפגיעה בריאות עקב מחלת קורונה (ולא רק במחלה זו), משפרת בחלק גדול מהחולים את היחס בין האוורור לבין זילוח-זרימת הדם בריאות ועקב כך, יותר חמצן נספג מהריאות לתוך הדם. לא לכל אדם נוח לשכב שעות על הבטן. הרושם הוא, שבאופן כללי, נשים יותר מגברים, רגילות לישון על הבטן. זה יכול להיות יתרון נוסף של נשים בהתמודדות עם מחלת הקורונה. דן המשיך לקבל חמצן באותה השיטה של משקפי חמצן מיוחדים ושכב על הבטן. עצם השכיבה בתנוחה אליה הוא לא רגיל הפריעה לו, אבל כשהפכו אותו חזרה על גבו, ריווי החמצן ירד, קצב הנשימות שהיה גבוה מתחילת המחלה עלה עוד יותר, ולמעשה, הוא לא היה מסוגל להמשיך לנשום בכוחות עצמו. הרופאים הרדימו אותו והתחילו להנשימו באמצעות צינור שהוכנס לקנה ודרכו נדחס חמצן בלחץ חיובי לריאות. טיפול זה נמשך כבר 3 שבועות. רק כך נשאר דן בחיים. בדיקות חוזרות של קורונה, לא גילו נשאות של הנגיף, אך המחלה ממשיכה.
טעיתי, טעה, טעיתם, טועים, טעה, טעות...: משרד הבריאות עדכן היום את כתובות המגורים של המתחסנים, כתוצאה מכך חלו שינויים – לפעמים די חדים – בנתונים שמציג המשרד לגבי שיעור ההתחסנות.
בנתונים המעודכנים עולה כי היישוב בעל שיעור המתחסנים הגבוה ביותר במנה השנייה הוא עומר עם 67.31%, אחריו בפער קטן נמצאים סביון, כוכב יאיר, חשמונאים, נופית ולהבים.
העיר עם שיעור המתחסנים הגבוה ביותר במנה השנייה, לאחר העדכון של משרד הבריאות, היא רעננה עם 56.42%. אחריה נמצאות רמת השרון, הרצליה, כפר סבא, הוד השרון, מודיעין מכבים רעות, גבעתיים, קריית אונו וקריית מוצקין – בכל אותם יישובים יותר מ-50% מהתושבים קיבלו את שתי מנות החיסון.
לעומת זאת, בתל מונד, שלפי הנתונים אתמול 84.18% מהתושבים התחסנו במנה השנייה, השתנתה לגמרי התמונה לפי העדכון הטכני היום. מהנתונים החדשים עולה כי נתוני משרד הבריאות שפורסמו עד עתה היו רחוקים מאוד מהמציאות ושיעור המתחסנים ביישוב שבשרון במנה השנייה עומד על 54.52%. רחוק מאוד מהמספר שפרסם רק אתמול משרד הבריאות.

סמי ברדוגו. למה? בגלל זכייתו של הסופר בפרס ספיר לספרות לשנת 2020 על ספרו "חמור". ברדוגו גבר על ארבעת המועמדים האחרים לפרס, שמחלק מפעל הפיס, והוא יקבל על זכייתו 150 אלף שקלים.
4 צפייה בגלריה
הסופר סמי ברדוגו
הסופר סמי ברדוגו
סמי ברדוגו
(צילום: טל שחר)
בנוסף, ספרו, שראה אור בהוצאת הספרייה החדשה, יתורגם וייצא לאור בשפה הערבית ובשפה זרה נוספת על פי בחירתו. זוהי הפעם השישית שבה ברדוגו מועמד לפרס.
באמת וונדר וומן: גל גדות בהיריון שלישי.
4 צפייה בגלריה
גל גדות היריון
גל גדות היריון
גל גדות היריון
(צילום: מתוך אינסטגרם)
והיום בפודקאסט החדשות של ynet - "הכותרת": כתבנו לענייני פלסטינים אליאור לוי על יחסי האהבה-שנאה של הרשות והפוליטיקאים הערבים.
תגלית בפומפיי: "הלמבורגיני של המרכבות".
מרכבה התגלתה באתר הארכיאולוגי פומפיי שבאיטליה
(צילום: רויטרס)
ואת זה לא ידעתם. הבן דוד של פרינס הוא ראפר חרדי: "בישראל יש גזענות ממוסדת".