פרופ' אש: המסכות יחזרו בשבוע הבא

פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש הזהיר הערב (יום ה') כי ההתפרצות שהחלה בבנימינה ובמודיעין מתפשטת גם לערים אחרות ברחבי הארץ. פרופ' אש הוסיף כי בשבוע הבא תחול שוב חובת עטיית מסכות בחללים סגורים, וקרא לציבור לעטות מסכות עוד לפני כניסת החובה לתוקף.
בפתח דבריו, אמר אש כי "ההתפרצות שהייתה ממוקדת בבנימינה ומודיעין מתפשטת למקומות נוספים - כפר סבא, רמלה והרצליה ולערים נוספות. המשימה של כולנו היא להשתלט על ההתפרצות ולהוריד את התחלואה למינימום. אני קורא למי שצריך - לבוא להיבדק. מי שהיה במגע עם מאומת חשוב להיבדק, לא חשוב אם אתה מחוסן או לא מהבחינה הזאת". במקביל, משרד הבריאות הודיע כי שרידי קורונה אותרו במערכת הביוב באשקלון. במערכת הבריאות חוששים כי התוצאה מאשקלון מלמדת על התפרצות חבויה, אך משום שהשיטה חדשה נוקטים בזהירות בהתייחסות לתוצאות ומשמעותן.
אבל האם יש מקום לדאגה? ד"ר אלון רפפורט, המנהל הרפואי של פייזר ישראל, אמר הבוקר כי החיסון של החברה מעניק הגנה יעילה אל מול הזן ההודי (דלתא) שמתפשט בימים אלה: "הנתונים שיש לנו ממחקרים שאנחנו עושים במעבדה, גם כאלה שנעשים במקומות שבהם אותו וריאנט הודי תפס את המקום הראשון, מצביעים על יעילות מאוד גבוהה של החיסון. אנחנו מדברים על סביב ה-90% במניעה של מחלה סימפטומטית, וכ-95% יעילות במניעה של מחלה קשה שמתבטאת באשפוזים".
מצד שני נדב איל מפרסם הבוקר שתי התפתחויות מטרידות. הראשונה היא שכמחצית מהמחוסנים שנדבקו (יש יותר מ-110 מחוסנים כאלה) מראים מחלה תסמינית. זאת על אף העובדה שבבריטניה טענו כי שתי מנות חיסון פייזר מספקות הגנה של 88 אחוז מפני מחלה עם סימפטומים. ההתפתחות השנייה היא שבמבט ראשון נראה שיש יותר הדבקה ממה שאפשר היה לצפות. יתרה מכך: חקירות אפידמיולוגיות שנערכו ביממות האחרונות מעלות כי מחוסנים לא רק נדבקו - אלא גם הדביקו. חשוב להדגיש כי בינתיים המספרים קטנים מאוד.

2 צפייה בגלריה
מחסנים בני נוער בחולון
מחסנים בני נוער בחולון
מחסנים בני נוער בחולון
(צילום: AFP)



המנהל הרפואי של פייזר באולפן
(צילום: משה מזרחי)
לקריאה נוספת

"רחפן תקף את מפעל הצנטריפוגות המרכזי באיראן"

מתקן הגרעין האיראני שלכאורה הותקף אתמול ליד העיר כראג' הוא מפעל הצנטריפוגות המרכזי של הרפובליקה האיסלאמית - כך אמרו פקידים איראנים ל"ניו יורק טיימס" לפנות בוקר (חמישי). לדבריהם את התקיפה ביצע רחפן בעל ארבעה מדחפים, שהמריא מאדמת איראן, סמוך למפעל.
האיראנים טוענים כי הם סיכלו את התקיפה. אם יש ממש בטענותיהם, יהיה זה הישג ראשון שלהם אחרי שורת כישלונות בשמירה על פרויקט הגרעין, אך לפי שעה הדיווחים על נסיבות האירוע וטיב התקיפה סותרים.
גורמים אמריקניים סיפרו כי מדובר במפעל בשם TESA, וכי הוא היה בין היעדים שהוצגו על-ידי ישראל לממשל טראמפ בתחילת 2020 כמטרה אפשרית לתקיפה באיראן. לפי גורם במודיעין האמריקני ששוחח עם ה"ניו יורק טיימס", האתר הזה הופיע ברשימת האתרים שישראל הציגה בתחילת 2020 לפקידים בכירים בוושינגטון, ובהם מזכיר המדינה מייק פומפיאו, ראש ה-CIA ג'ינה הספל, ואף הנשיא דונלד טראמפ עצמו, כיעדים אפשריים לתקיפה במסגרת המערכה הרחבה שישראל תכננה נגד פרויקט הגרעין האיראני.
ניסיון החבלה אירע אמש בשעות הבוקר, והוא סוכל הודות למה שבדיווח תואר כי "אמצעי אבטחה קפדניים", שאומצו לכאורה בעקבות אירועי חבלה קודמים במתקני גרעין באיראן, וכן בשל חיסולו בנובמבר אשתקד של מדען הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה, בפעולה שיוחסה לישראל.
כל הפרטים עם יוסי יהושוע
(צילום: משה מזרחי)
לקריאה נוספת

3 נאשמים בניסיון לינץ' בעכו

הפרקליטות הגישה כתבי אישום נגד קוסאי עבאס, אדהם בשיר ובילאל חילואני, שהשתתפו בניסיון הלינץ' שבו נפצע קשה מור ג'אנאשוילי. שניים מהם מואשמים במעשה טרור, ראש צוות החקירה: "בקרוב נאתר חשודים נוספים".
אימו של ג'אנאשוילי ראתה את הלינץ' שעבר מחלון ביתה, אך באותה שעה לא ידעה שמדובר בבנה. כרגע היא עברה לגור איתו בחיפה, וחוששת לחזור לביתה שבעכו. הוא עצמו סיפר היום באולפן ynet כי "יש לי פגיעה פיזית בגב, פגיעה נוירולוגית שפוגעת בניידות שלי, וכמובן המצב הנפשי שלדעתי זה הכי קשה. זה משהו שמלווה אותי ואני חווה את האירוע יום-יום".

תיעוד קשה - ניסיון הלינץ' במור ג'נאשוויל

מחר יתקיים מצעד הגאווה בתל אביב. בשנה שעברה לא התקיים המצעד בשל התפרצות הקורונה והשנה יתקיים האירוע תחת הכותרת "קהילה יוצרת שינוי". רחובות רבים יהיו סגורים ובין האמנים שיופיעו יהיו אלה לי, נגה ארז, עדן חסון, רן דנקר, נינט טייב, נסרין קדרי, עדן אלנה, נופר סלמאן, מרינה מקסמיליאן, אנה זק ועוד.
2 צפייה בגלריה
מפה אינפו מסלול מצעד הגאווה ב תל אביב 2021
מפה אינפו מסלול מצעד הגאווה ב תל אביב 2021
מפה אינפו מסלול מצעד הגאווה ב תל אביב 2021
בערוץ התרבות יתפרסם בסוף השבוע ריאיון עם אתי לוי, אחותה התאומה של זהבה בן, שבגיל 52 מספרת לכתבנו רן בוקר: "אני אהיה אימא. אני כבר בתהליכי פונדקאות. אני מוכנה היום יותר מתמיד. פסגת שאיפותיי בחיים זה להביא ילד".
בסוף השבוע תורגש התחממות, ובשבוע הבא צפוי גל חום ממושך. הימים החמים ביותר שני ושלישי - אז עומס החום יהיה בינוני עד כבד מאוד בכל הארץ.
כ-1,294,000 ישראלים בני 12 ומעלה טרם התחסנו נגד קורונה. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 205 אלף מבין אלו שלא התחסנו הם בני יותר מ-50, 265 אלף הם בני 30 עד 49, 194 אלף הם בשנות ה-20 לחייהם, 168 אלף הם בני 16 עד 19 והיתר בני 12 עד 15, שחיסונם החל לפני כמה שבועות.
מהנתונים עולה כי 89% מהישראלים בני 50 ומעלה הם מחוסנים, וכך גם 83% מקבוצת הגיל 40 עד 49, 77% מבני 20 עד 29 ו-62% מבני 16 עד 19.
אתמול נשבר שיא של יותר מחודשיים, לאחר שלמעלה מ-10,000 ישראלים קיבלו את מנת החיסון הראשונה. מהנתונים ניתן לראות כי רוב מקבלי החיסון אתמול הם בני פחות מ-19.
גלעד שליט. אחרי שלוש שנות זוגיות וטבעת יהלום אחת נוצצת, גלעד שליט ובת זוגו ניצן שבת נישאו אמש זה לזו באירוע חגיגי לעיני בני משפחה, חברים קרובים ופעילים מהמאבק להצלתו של גלעד מהשבי.
מקצוע חדש בחופי תל אביב: מאמן פרטי למטקות.
האזינו: העדות הדרמטית של בריטני ספירס בבית המשפט.
עדותה של בריטני ספירס
וסין מתכננת לשלוח בני אדם למאדים ב-2033.