יום גדוש בפוליטיקה. לאחר שאתמול הודיע בני גנץ על הישארותו בראשות כחול לבן בבחירות, ולאחר עזיבת אבי ניסנקורן לשמש כסגנו של רון חולדאי, הודיע היום גבי אשכנזי כי הוא לוקח פסק זמן מהחיים הפוליטיים.
(צילום: ירון ברנר)
עוד היום בזירה הפוליטית: הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט התקשר לראשי כל המפלגות שביקשו שייכנס לעולם הפוליטי והודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות. ובמפלגת העבודה, לאחר שהיו"ר, עמיר פרץ, הודיע כי לא יוביל את המפלגה, פנו בכירים לעפר שלח על מנת שיוביל את המפלגה ובהמשך אף יתאחד עם מפלגה אחרת בגוש לקראת סגירת הרשימות.
3 צפייה בגלריה
כנס כחול לבן כפר סבא
כנס כחול לבן כפר סבא
כנס כחול לבן בכפר סבא
(צילום ארכיון: יריב כץ)
בליכוד, מסתמן כי לא ייערכו גם הפעם פריימריז לכנסת ויו"ר המפלגה נתניהו יוכל להציב שלושה מועמדים מטעמו במקומות שישוריינו ברשימה. יוקצה לו מקום 5 או 10, ושמו של ראש העיר מודיעין חיים ביבס עלה כמי שעשוי לקבל שיריון במקום זה. בנוסף יקבל נתניהו שיריון במקום ה-26, ה-28, ה-36 ועוד שניים עד מקום 40. לאחד השיריונים הוא מייעד את השרה אורלי לוי-אבקסיס - שבבחירות הקודמות התמודדה ברשימה עם מרצ ומפלגת העבודה.
ג'ונתן פולארד בישראל. המרגל היהודי נחת בישראל במהלך הלילה יחד עם רעייתו אסתר, כחודש לאחר שההגבלות עליו הוסרו. עם נחיתתו, נישק את אדמת ישראל וקיבל מראש הממשלה בנימין נתניהו תעודת זהות כחולה. זמן קצר לפני נחיתת בני הזוג, ביטל קבינט הקורונה את חובת הבידוד במלוניות למגיעים מחו"ל והשניים נכנסו לבידוד ביתי בדירה פרטית למשך זמן של לפחות עשרה ימים.
3 צפייה בגלריה
המרגל ג'ונתן פולארד נחת בארץ לפנות בוקר
המרגל ג'ונתן פולארד נחת בארץ לפנות בוקר
ג'ונתן פולארד נחת בארץ לפנות בוקר
פולארד נעצר עם אשתו דאז, אן, ב-21 בנובמבר 1985 בפתח שגרירות ישראל בוושינגטון שבה קיוו למצוא מקלט. הוא הודה במשפטו בעבירות של מסירת מידע מסווג למדינה ידידותית במסגרת עסקת טיעון, אך השופט החליט לדחות אותה ונגזר עליו בשנת 1987 עונש מרבי של מאסר עולם. אשתו אן שוחררה כעבור ארבעים חודשי מאסר עקב בעיות בריאותיות. פולארד התגרש והיא עלתה לישראל. במהלך השנים הוא חזר בתשובה וב־1993 התחתן עם איילין זייץ ששינתה בהמשך את שמה לאסתר.
(צילום: ירון ברנר)
במהלך השנים עלה נושא שחרורו של פולארד בשיחות בין ישראל לארצות הברית, אך מאמצים אלה לא הואילו והאסיר היהודי שוחרר רק אחרי שסיים לרצות את תקופת המאסר שנגזרה עליו כלל.
לקריאה נוספת
שיא של כשלושה חודשים בנדבקים ובשיעור החיוביים וטיסה עמוסת חולים מדובאי. אמנם החיסון כבר כאן וקצב החיסונים מעודד ומספר המחוסנים הוא הגבוה בעולם, אך למרות הסגר השלישי, התחלואה ממשיכה לעלות. לפי נתוני משרד הבריאות, שפורסמו הבוקר, אתמול נרשם שיא במספר המאומתים היומי. 5,585 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לנגיף הקורונה, כמעט מאה יותר מהמספר ביום שני - שהיה הגדול ביותר מאז 5 באוקטובר.
(צילום: אבי חי, ירון ברנר)
בסוף השבוע הקרוב יסתיים השבוע השני למבצע חיסוני הקורונה. משרד הבריאות מסרב לפרסם את כמות מנות החיסון שהגיעו לישראל, אך על פי הערכות במערכת עד מחר יגיעו לישראל בסך הכול מתחילת המבצע 3.8 מיליון מנות חיסון - כולל אלו שכבר נעשה בהן שימוש. הבוקר הודיע משרד הבריאות כי עד כה חוסנו 647 אלף בני אדם במנת החיסון הראשונה מתוך השתיים, בהם שיא של 152 אלף ישראלים אתמול.
חברת פייזר התחייבה לספק עוד 4 מיליון מנות חיסון לשני מיליון מתחסנים ברבעון הראשון של 2021, ואולם בהינתן כמות מנות החיסון שישנה כרגע בישראל וברקע היעד של 150 אלף חיסונים ביום והבטחת המנה השנייה לכלל המתחסנים שקיבלו את מנת החיסון הראשונה - כמות החיסונים מספיקה לעוד פחות משבועיים. בנוסף, בשלב זה עוד לא ברור מתי בדיוק יגיעו מנות החיסון הראשונות של חברת מודרנה.
3 צפייה בגלריה
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
הפגנת המבודדים במלונית במלון גראנד קורט בירושלים
(צילום: גלעד כהן)
ואילו בדיון בוועדת חוקה, חוק ומשפט שהתקיים הבוקר, גילתה ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור: "עד לא מזמן דובאי הייתה מדינה ירוקה. מתנהלים שם בצורה מופלאה, אמרו לנו. והנה חוזר לנו מטוס עם 14 חולים מאומתים עכשיו, ממש עכשיו, ונמצא בתחקיר". לאחר דבריה, התברר שמדובר במטוס שנחת שלשום. בתום הדיון אישרה הוועדה את ביטול החובה הגורפת לבידוד במלוניות. השבים מחו"ל יוכלו לקיים בידוד ביתי בכפוף לבדיקת קורונה בנתב"ג.
לקריאה נוספת

השילוב של שמים בהירים ורוח יבשה יגרום לטמפרטורות לרדת בחדות היום בלילה, וזה אולי הרמז היחיד לכך שאנחנו בכלל בחורף. לא צפוי גשם בשבוע הקרוב לפחות.
מחר בחצות נעבור לשנת 2021 - ללא חגיגות המוניות וללא אירועים בהתקהלות. ועדיין, האירוע יצוין ברחבי הגלובוס.
קורונה בצבא. לאחרונה הופיעו דיווחים מדעיים של רופאים בצבא ארה"ב. מקרה אחד הוא על השבתת נושאת המטוסים "תאודור רוזוולט" עקב הדבקה בקרב ימאים המשרתים עליה. סך הכול, צוות נושאת מטוסים זו מונה 4,779 איש – כמו ישוב קטן שחי בצפיפות בלב הים. אבל הם לא מנותקים לחלוטין ממה שמתרחש על היבשה. לאחר חופשה אליה יצאו הימאים באחד מהנמלים, התחילה להתפשט המחלה בקרב הצוות. הוחלט על בדיקה של כולם ויותר מרבע מהימאים נמצאו חיוביים לקורונה.
בזמן הבדיקה, כ-70% מהם לא ידעו שהם נדבקו, כ-1.5% שנזקקו לאשפוז, בודדים מהם בטיפול נמרץ. אחד מהימאים מת. יצוין שמדובר באנשים צעירים, במצב בריאותי טוב באופן כללי. יותר ימאים נדבקו מקרב אלה שעבדו בחללים צפופים או ישנו בתאים דחוסים.
תיאור אחר הוא של מעקב אחרי נחתים במהלך הטירונות באחת מהיחידות המובחרות. הם הגיעו מבתיהם ומיד עברו בדיקה. כ-1% מהם נמצאו חיוביים (מאומתים). כולם, פרט לאחד, היו ללא תסמינים, כלומר, לא ידעו שהם נדבקו. בנוסף, כ-2% התגלו חיוביים בסוף השבוע הראשון או בסוף השבוע השני. אם לא היו עושים להם בדיקה, לא היו מגלים שהם נשאים של הנגיף, מאחר שהם לא הציגו כל תסמין של המחלה. מספר עובדות: סמיכות חדרי המגורים והמקלחות המשותפות לא נמצאו כקשורים להדבקה. בטירונים אלה, כמו במקרה של נושאת המטוסים, ההדבקה הייתה נפוצה יותר בין החיילים שגרו באותו החדר וגם בין אלה ששירתו באותה המחלקה. זאת לא הפתעה. עוד הוכחה לכך שאי שמירת מרחק פיזי בין אנשים הוא הגורם החשוב ביותר להפצת נגיף הקורונה.
גם במדינות השכנות של ישראל אובחנו מאות אלפי נדבקים בקורונה. בירדן מספר המאומתים מתקרב ל-300 אלף ובממלכה כבר נרשמו יותר מ-3,800 מקרי מוות. בסוף ספטמבר היו בירדן קצת יותר מ-10,000 מאומתים, אך מאז המגפה משתוללת ובכל יום מאובחנים נדבקים רבים. אתמול אובחנו בה 1,645 נדבקים בקורונה.
גם השכנה מצפון סובלת מהמגפה, בעיקר בחודשים האחרונים. בלבנון אובחנו עד כה 175 אלף נדבקים ונרשמו 1,430 מקרי מוות מקורונה. בארץ הארזים ניתן לראות עלייה חדה במספר הנדבקים מחודש ספטמבר. אתמול אובחנו בה 2,298 נדבקים חדשים. בסוריה, אם אפשר לסמוך על הנתונים, אובחנו למעלה מ-11 אלף נדבקים וקרוב ל-700 חולים מתו. גם בסוריה רואים עלייה במספר הנדבקים מאז ספטמבר.
במצרים אובחנו כ-135 אלף נדבקים ו-7,520 חולים מתו. ברשות הפלסטינית אובחנו כ-136 אלף נדבקים ומספר המתים עומד על 1,371.
שפי פז. למה? כתב אישום הוגש אתמול נגד פז ושני חבריה מ"החזית לשחרור דרום תל אביב" המייחס להם עבירות שביצעו נגד מבקשי מקלט בדרום תל אביב. לפני כשבועיים הם פרצו למעון לילדי מבקשי מקלט ועובדים זרים בתחנה המרכזית החדשה בת"א והתעמתו עם הצוות החינוכי במקום במחאה על פעילותם.
תיעוד האירוע
פז מתגוררת בדרום תל אביב בשכונת שפירא. החל משנת 2013 היא מפגינה ונאבקת נגד מסתננים מאפריקה לישראל ומהגרים בלתי חוקיים בדרום תל אביב.
אין רחמים! עוד לא ראיתם? זה הזמן להשלים כי עוד מעט עולה העונה השלישית - אז איך הפכה "קוברה קאי" ללהיט ענק?
(באדיבות נטפליקס)
רואן אטקינסון מגלם את בת' הרמון מ"גמביט המלכה" בסרטון דיפ פייק שאי אפשר להוריד ממנו את העיניים.
וושינגטון וויזארדס לא מתאימה לדני אבדיה: כתבנו ברק חקלאי סבור שבקבוצתו יש שחקנים אגואיסטים וסבור שהקבוצה שבחרה בו לא תאפשר לו להראות את יכולותיו האמיתיות.
ומגפת הקורונה ברוסיה גרמה לעלייה בצריכת האלכוהול. אחרי עשור אישר פוטין לפתוח מחדש תחנות התרעננות לשיכורים.
רן רימון, עורך עמוד הבית וכותב סיכום זה: יש כמה נקודות אור בקורונה. אנשים עובדים מהבית, כשאין סגר אנשים יושבים בגינות ואוכלים יחד, ואני משלים פערי קריאה. הספר האחרון שהשלמתי הוא "עד שיום אחד" של שמי זרחין. מי שאוהב את היצירות הקולנועיות של זרחין ימות על הספר, ומי שלא מכיר אותן ירוץ לצפות בסרטים אחרי הספר.
גיבור הספר שיצא בשנת 2011 הוא שלומי ולא סתם נזכרים בגיבור "הכוכבים של שלומי" כי גם שלומי של הספר אוהב לבשל ונחשף לעולם השירה מכל כיוון. הצעיר מטבריה גדל בבית לא ממש נורמלי, עם אמא שמושפעת ממיטב המשוררים בבית אפוף כישופים. סיפור חייו הוא פתלתל ומרתק, התבגרותו מהפנטת והאירועים שהוא עובר מדהימים תוך תיאורם בשפה עשירה של זרחין.
מלבד השפה הנהדרת של זרחין, הספר הניע אותי כמטוטלת בין בכי לצחוק, וכמי שמדקלם את "הכוכבים של שלומי", גרם לי לעמוד על הדו-שיח שבין הספר לסרט ולגמוע את הספר בשקיקה.