הולכים לסגר מתוך הסגר. זה היה באוויר ולאחר הסכמתו של יו"ר כחול לבן זה קורה - החל מיום שישי ישראל תיכנס לסגר מהודק. הממשלה כונסה אחר הצהריים אך כבר לפני תחילת הישיבה סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ כי ביום שישי יחל סגר מלא, שיכלול גם סגירה מלאה של מערכת החינוך. אפילו שר החינוך ושר האוצר לא הביעו התנגדות לסגירת הגנים ובתי הספר. גלנט ביקש רק להחריג את החינוך המיוחד ואת בחינות המתכונת לתלמידי י"א-י"ב: "לחסן בסגר את המורים".
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)
בפתח הישיבה אמר נתניהו: "סגר כללי בשילוב עם מבצע החיסונים. כך נחזור לחיים". אחריו אמר גנץ: "ניכר שצריך לעשות צעד מהיר דרסטי ורוחבי. אני מאמין שגם חברי הממשלה יבינו שצריך לעשות צעדים רוחביים על כולנו, לצערי גם במערכת החינוך".
5 צפייה בגלריה
מחסומים בעין חמד
מחסומים בעין חמד
מחסומים
(צילום: עמית שאבי )
ראש המל"ל מאיר בן שבת הזהיר את השרים: "מזמן עברנו את נקודת הפריצה של הגל הקודם ואנחנו נמצאים בנקודה יותר גבוהה מזו שנכנסנו אליה בסגר הקודם". הוא גם הציג תרשים שלפיו ישראל נמצאת כעת במקום השלישי באירופה בתחלואה בקורונה.
המתווה של משרד הבריאות כולל את סגירת מערכת החינוך, הפעלה של עד 50% מהתחבורה הציבורית וצמצום נוסף של ההתקהלויות: חמישה בני אדם במקום סגור במקום 10, וצמצום ההתקהלויות בשטח פתוח מ-20 איש ל-10. בנוסף יציע משרד הבריאות לממשלה לסגור את רשתות השיווק כל יום ב-19:00.
בישיבת הממשלה הציג הפרויקטור אש נתונים שמראים את המהירות שבה מתפשטת המוטציה בארץ. לפי המצגת של הפרויקטור, עד כה זוהו כ-30 מקרי מוטציה ודאיים בישראל ו-189 מאומתים שנדבקו מהם. במצגת נכתבו ההגבלות החדשות שאותן הוא מציע. אלו כוללות את סגירת כל המסגרות והפעילות בתחום החינוך מגיל לידה, כולל מעונות יום, גני ילדים וכיתות נמוכות. לצד זאת הציע לסגור לחלוטין את המסחר, הבילוי והפנאי, פרט לחיוניים. הפרויקטור אש הציע גם לסגור את הספורט המקצועי בתקופת הסגר.

לקריאה נוספת

החיסונים מתחילים להיגמר. אחרי שבישראל חוסנו 1.5 מיליון איש בשבועיים וחצי, המלאי אוזל וצפויה האטה במבצע החיסונים. בקופות החולים מכבי וכללית כבר לא ניתן להזמין תור לחיסון הראשון, גם לבני 60 ומעלה. במאוחדת דווח שגם לבני ה-60 ומעלה החיסונים אוזלים, אולם עדיין ניתן להזמין תורים. בלאומית ניתן עדיין להזמין תורים לחיסון הראשון. גם מבצע החיסונים הגדול של בית החולים איכילוב בכיכר רבין ייפסק.
(צילום:ניצן דרור, אבי חי)
שר הבריאות יולי אדלשטיין כעס על כך שבתל אביב חוסנו אלפי עובדי הוראה בניגוד לתעדוף שנקבע על ידי המשרד. "השר הנחה את מנכ"ל המשרד לעצור את הקצאות החיסונים לבית החולים איכילוב ולבחון את הקצאות החיסונים הבאות לבית החולים", נמסר מלשכת אדלשטיין.
עם זאת, חברת התרופות מודרנה הודיעה לפנות בוקר כי "משרד הבריאות הישראלי הבטיח 6 מיליון מנות חיסון ומשלוח החיסונים הראשון צפוי להגיע כבר בסוף ינואר". לפי החברה, משרד הבריאות אישר את החיסון, ובכך ישראל הפכה למדינה הראשונה מחוץ לצפון אמריקה שאישרה את החיסון של החברה, והשלישית בעולם. שר הבריאות אמר כי לא ידוע לו על הקדמת משלוח חיסונים של חברת מודרנה, בניגוד להודעת החברה.
5 צפייה בגלריה
היכל שלמה
היכל שלמה
היכל שלמה
(צילום: EPA)
גם הבוקר שרר ערפל בלא מעט אזורים בארץ. מחר לא צפוי שינוי ניכר במידות החום ויוסיף להיות נעים. בלילה צפויים ערפילים בדרום ובמרכז מישור החוף, בשפלה ובצפון הנגב.
לאבד את חוש הטעם והריח עקב הקורונה – סיבוך לא נעים, בלשון המעטה. סיפורו של ד"ר ג'. בן כ-50, רופא בכיר בבית חולים: "בחודש ספטמבר חשתי ברע. במשך יומיים הרגשתי כאילו חליתי בשפעת, אבל הבנתי שזה יותר קשה מהרגיל מאחר שהיו לי כאבים בברכיים, בפרקים אחרים, בשרירים, חוסר תאבון ועייפות נוראית. לא היה לי חום. החלטתי לבצע בדיקת קורונה, שהייתה חיובית ונכנסתי לבידוד. למחרת הבנתי שמשהו מוזר מתרחש. בזמן שאכלתי, על אף שלא היה לי תיאבון, ניסיתי לשתות מיץ לימון ולא הרגשתי בטעם. לאחר כ-3-4 ימים בהם הרגשתי כמו במחלת שפעת קשה, הרגשתי הכללית החלה להשתפר, התיאבון חזר, הכאבים בשרירים ובפרקים חלפו".
"במשך כל הזמן הזה, לא היה לי חום, או שיעול או הפרעה נשימתית. לאחר שבועיים של בידוד, חזרתי לשגרה. עד היום, הדבר היחיד שמפריע לי, זה חוש הטעם והריח שלא חזרו. אני יכול להרגיש ולטעום אוכל מאוד חריף, מלוח ומתוק, כשאני שותה יין או משקה אלכוהולי אחר מרגיש את החריפות ואת מרקם האוכל על הלשון, אבל לא את הטעם. זה מאוד מפריע לי".
ד"ר ג' מציין שצריך הרבה סבלנות ואין סיבה ליפול למרה שחורה ושעדיף להתמודד עם בעיה זו על פני, חלילה, בעיה נשימתית. המסר שלו למי שסובל מאותה הבעיה: "אנו צריכים להודות על הדברים הקטנים, להעריך את הדברים הבסיסיים בחיים, כמו חוש טעם וריח, ראיה, שמיעה, דברים שאנו רגילים לקחת כמובנים מאליהם. כעת אני יודע להעריך דברים שמעולם לא שמתי לב אליהם. בשורות טובות ורפואה שלמה!".
מבצע החיסונים נמשך גם היום ועל פי הנתונים האחרונים של משרד הבריאות עולה כי 52% מבני ה-60 ומעלה כבר חוסנו.
מפילוח הגילאים עולה כי 47% מבני 80 ומעלה כבר קיבלו את המנה הראשונה של החיסון וכך גם 60% מבני 70 עד 79 ו-50% מבני 60 עד 69. ויש גם צעירים יותר שהתחסנו – 21% מבני 50 עד 59, 11% מבני 40 עד 49, 6% מבני 30 עד 39, 4% מבני 20 עד 29 וגם 2% מבני 16 עד 19. כלומר 9,271 נערים כבר התחסנו. מהנתונים עולה עוד כי 64% מהמתחסנים ברחבי הארץ הם בני 60 ויותר.
מירב כהן. למה? השרה לשוויון חברתי הודיעה היום כי היא עוזבת את "כחול לבן" וחוברת ליאיר לפיד ול"יש עתיד". בקבוצת "כחול לבן" כתבה כהן: "החלטתי להתמודד מטעם מפלגת יש עתיד בבחירות לכנסת. אני יודעת שאת חלקכם זה לא מפתיע, כי ניהלנו על זה שיחות לא מעטות בתקופה האחרונה".
כהן, בת 37, הצטרפה למפלגת "חוסן לישראל" לפני הבחירות לכנסת ה-21, כשלפני כן הייתה חברת מועצת העיר ירושלים.
אלפי גולשים הצביעו בשבועות האחרונים ובחרו את המילים העבריות של שנת 2020. מנחשים מה היא? לקריאת כל התוצאות.
5 צפייה בגלריה
מילה מצחיקה 2020 האקדמיה ללשון העברית פופיק
מילה מצחיקה 2020 האקדמיה ללשון העברית פופיק
מילה מצחיקה 2020 האקדמיה ללשון העברית
(באדיבות האקדמיה ללשון העברית)
ועם 4,000 שקל והמון עבודה הפך אחיה כהן אוטובוס ישן לבית יפהפה על גלגלים לו ולאהובתו שירילי שאותו הם משכירים לאורחים.
האם תהיתם איך הפך בחור אנונימי לכוכב הלוהט של "ברידג'רטון"?

ירון דרוקמן, עורך עמוד הבית וערוץ הסביבה והמדע: כשהייתי צעיר, מצויד ברדיו-טייפ הייתי מגיע למשמרות הלילה כמאבטח במתקן של חברה גדולה בחיפה. את השעות הראשונות הייתי מעביר באופן קבוע בהאזנה לרדיו.
במין טקס כזה, בכל לילה אחרי מהדורת החדשות של 2:00, הייתי מעביר את הרדיו-טייפ למצב טייפ, סוגר את הדלת של הבוטקה – מתרווח על הכיסא הלא נוח בעליל, בודק שהאקדח נמצא במקומו - ומקשיב, כאילו זו הייתה הפעם הראשונה, לאלבום הראשון המופתי של מתי כספי, שנקרא פשוט "מתי כספי".
5 צפייה בגלריה
(צילום: אבי מועלם)
כספי, גאון מוזיקלי, הלחין את כל השירים באלבום וגם ניגן בכל הכלים. זה התחיל ב"כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" של נתך זך, המשיך ב"ואותך" שכתב שלמה גרוניך. אחרי "הבלון שלי", ו"כלבלב הו בידי בם בם" הגיע השיר "ביום מסה" של משה טבנקין. למרות שעברו כמעט 25 שנים מאז, אני עדיין מוצא את עצמי מקשיב לא אחת לשירים מאותו אלבום. רק שאת החברה הגדולה החליפה המערכת, את הרדיו-טייפ החליף היוטיוב ואת הבוטקה - האופן ספייס.