שינוי האקלים הוא אחד האתגרים החשובים ביותר שהאנושות עומדת בפניה. באקדמיה הבינו שכדי להיות רלוונטיים עבור הדור הנוכחי של הסטודנטים, עליהם להציע לסטודנטים מסלול לימודים שיאפשר להם לחקור את אחד התחומים החשובים באקדמיה. לכן, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב הודיעה כי היא מקימה בית ספר לקיימות ושינויי אקלים.
2 צפייה בגלריה
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
אוניברסיטת בן גוריון
(צילום: דני מכליס)


"לכל מי שאתגרי האנושות הגדולים הם בראש מעייניו, יש מעתה כתובת אחת. בית הספר לקיימות ושינויי אקלים המתבסס על חמישה עשורים של צבירת ידע, ניסיון ומחקר מדעי בנגב", כתב נשיא אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, פרופ' דניאל חיימוביץ, באגרת ששלח לקהילת האוניברסיטה ובה הכריז על הקמת ביה"ס לקיימות ושינויי אקלים.
פרופ' חיימוביץ הוסיף באגרת: "אך טבעי לרתום את הניסיון המדעי העשיר והמוערך ואת הסגל המוביל בתחומו בעולם לאתגר הזה. בכוונתנו להשקיע משאבים ולגייס שותפים נוספים בכדי ליצור את הדור הבא של פתרונות האקלים והסביבה בכל היבט מדעי או טכנולוגי".
2 צפייה בגלריה
רכילות עסקית פרופ' דניאל חיימוביץ.
רכילות עסקית פרופ' דניאל חיימוביץ.
פרופ' דניאל חיימוביץ
(צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון)

נשיא האוניברסיטה הסביר באגרת ההכרזה כי "שינויי האקלים הגלובליים הם האתגר של הדור הזה. מה שהיה פעם בעיה מקומית הפך למשבר עולמי. נדרש שיתוף פעולה בין מומחים ויכולת לחשוב מחוץ לקופסה כדי לחדש ולהפוך גישות מקומיות לפתרונות עולמיים. ההתמודדות שלנו עם אתגרים כמו הבאת התפלה בהיקף המוני והשקיה מתקדמת לעולם, פיתוח רזי החקלאות של יבשות או יצירת טכנולוגיות אנרגיה מתקדמות, זו עדיפות שנולדה מכורח. ההישרדות במדבר הייתה תמיד תלויה בכושר ההמצאה האנושי ונוכח האתגרים עימם מתמודד העולם, אנו מחויבים לחלוק את הידע שלנו באמצעות הקמת בית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן-גוריון".
"לחוקרים השפעה קריטית על הטיפול במשבר האקלים", אמר חבר וועדת ההיגוי של ביה"ס לקיימות ושינויי אקלים, פרופ' ירון זיו. "ביה"ס שלנו מציע גישה חדשנית: סינרגיה בין כל אנשי המחקר העוסקים בתחום. מתוך הדינמיות והיצירתיות נוצרת תרומה ייחודית לכל אחד או אחת, כך שהשלם עולה על סך חלקיו. אנו כבר עובדים על  שיתופי פעולה עם התעשייה, הממשלה ועם גופים בינלאומיים".
"שינוי אקלים משפיע על כל מה שאנחנו עושים", אמר ל- ynet פרופ' חיימוביץ'. "אפילו בארכיאולוגיה חוקרים את שינוי האקלים, ואיך הוא גרם לחורבן של ערים לפני 3,000 שנה. אין שום ספק שסטודנטים מתעניינים בנושא יותר. זה הדור של הסטודנטים שחושבים על העתיד של האנושות. בית הספר ימשוך את המוחות הטובים ביותר לתחום. היכולת שלנו להתמודד עם שינוי האקלים טמון בכך שנגרום לסטודנטים המוכשרים ביותר להיכנס לתחום. הבאנו את המוחות הטובים ביותר להיי טק. עכשיו אנחנו צריכים להביא אותם לתחום הקיימות ושינוי האקלים".
באוניברסיטה מסבירים כי המהלך הינו המשך ישיר להכרה באוניברסיטה כמובילה עולמית בהכשרה ומחקר פורץ דרך בתחומי הסביבה, המדבור, האנרגיה והקיימות. בית הספר לקיימות ושינויי אקלים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב יכלול מחקרים במגוון תחומים, כדוגמת מים, ביטחון תזונתי, אנרגיה נקייה, הנדסה סביבתית, בריאות הציבור וצדק חברתי.