שר החוץ של איחוד האמירויות אנואר גרגאש אמר היום (ה') כי ההסכם עם ישראל אמור להסיר "כל מכשול" לרכישת מטוסי F-35 בידי הנסיכות. בריאיון מקוון לארגון "Atlantic council", שהועבר בשידור חי בחשבון הטוויטר של משרד החוץ של האמירויות, הוסיף גרגאש כי ארצו ביקשה לרכוש את המטוסים כבר לפני כמה שנים.
3 צפייה בגלריה
ד"ר אנואר גרגאש שר החוץ של איחוד האמירויות
ד"ר אנואר גרגאש שר החוץ של איחוד האמירויות
אנואר גרגאש
(צילום: AJC- Global jewish advocacy)
3 צפייה בגלריה
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
גורם בכיר באיחוד האמירויות: עסקת המטוסים היא חלק מההסכם
"ההסכם אמור להסיר כל מכשול לרכישת המטוסים"
(צילום: AFP ,חיים צח, לע"מ)
"זה טבעי שננרמל את היחסים עם ישראל. איחוד האמירויות היא לא היחידה שחתמה על הסכם עמה. הבקשה למטוסי F-35 קדמה להסכם עם ישראל, היא מלפני שש שנים", אמר שר החוץ בנסיכות, "אנו מצפים למחויבות לדרישותינו בעניין הסכם השלום עם ישראל. השינוי בפועל דורש ישיבה סביב שולחן המו"מ. הפסקת סיפוח השטחים הפלסטיניים הוא תנאי להסכם השלום עם ישראל".
גרגאש הוסיף כי אינו מבין מדוע ישראל מודאגת מכך שאיחוד האמירויות תקבל את המטוס המשוכלל. "איני יודע עד כמה הדאגה הישראלית נובעת מפוליטיקה פנים-ישראלית. קשה לעקוב אחרי הפוליטיקה הפנימית בישראל", אמר.
הוא דחה את הביקורת הפלסטינית על ההסכם ואמר: "איננו יכולים להיות שבויים של הבעיה הפלסטינית והמניפולציות שסובבות את הפלסטינים. יש הזדמנות לקדם בו זמנית את המדינה הפלסטינית ואת הנורמליזציה". לדבריו, השעיית הסיפוח היא הזדמנות לפלסטינים לחתור להסכם אבל "אין זו בהכרח השעיה לנצח". שר החוץ בנסיכות גם תקף את איראן ואמר שב-20 השנים האחרונות הרסה את יחסיה עם שכנותיה. הוא ציין כי ההסכם עם ישראל אינו בא על חשבונה.
גרגאש הבטיח שהשלום בין ישראל לבין איחוד האמירויות יהיה שלום חם יותר מהשלום של ישראל עם מצרים וירדן. לדבריו, השגרירות של איחוד האמירויות תוקם בתל אביב ולא בירושלים. כמו כן, העריך שיבואו מדינות נוספות אחרי איחוד האמירויות שיכוננו שלום עם ישראל. "מדינות ערביות נוספות נמצאות בשלבים שונים של הכנות לנורמליזציה עם ישראל".
טראמפ מתייחס להסכם עם האמירויות
(צילום: C-Span2)

השבוע חשף נחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" כי ההסכם עם איחוד האמירויות מאפשר לארה"ב למכור לה נשק מתקדם ובו גם מטוסי F-35. ראש הממשלה נתניהו הכחיש את הדברים. עוד טענו בלשכת רה"מ כי שר הביטחון בני גנץ עודכן בדבר ההתנגדות הישראלית למכירת נשק מתקדם למדינות במזרח התיכון - אך הוא טען כי עודכן בדיעבד וציין כי "זה לא תקין".
הלילה אמר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי עסקה למכירת מטוסי הקרב המתקדמים מסוג F-35 לאיחוד האמירויות "נבחנת" בימים אלו בממשלו. טראמפ הוסיף כי לאמירויות "יש כסף" לשלם על המטוסים הללו.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ מטוס F35 מוחמד בן זייד זאיד ארצות הברית איחוד האמירויות
דונלד טראמפ מטוס F35 מוחמד בן זייד זאיד ארצות הברית איחוד האמירויות
דונלד טראמפ ומוחמד בן זאיד
(צילום:MCT ,AP, AFP)
במקביל חשף העיתון "ניו יורק טיימס" פרטים חדשים על עסקת המכירה של המטוסים החמקניים המתקדמים, שנתניהו מתעקש כי לא נכללת בהסכם וכי ישראל ממשיכה להתנגד למכירתם למדינות אחרות במזרח התיכון – על מנת לשמר את עליונותה האווירית באזור.
לפי גורמים אמריקנים ששוחחו עם ה"טיימס", העסקה המדוברת מקודמת על ידי ממשל טראמפ, אך טרם אושרה. לדבריהם היא לא מהווה "פרס" ישיר להסכמת האמירויות לכונן יחסים עם ישראל – אך הגורמים לא הכחישו כי להאצה בשיחות על עסקת המטוסים יש קשר להסכם השלום. בדיווח צוין כי בשבועות האחרונים העניקו גורמים בממשל תדרוך מסווג לצבא של האמירויות על מטוסי ה-F-35, חרף החשש של פקידים במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן ממתן פרטים רגישים על מטוס הקרב המתקדם ביותר של ארה"ב למדינה זרה שטרם קיבלה אישור לרכוש את המטוסים הללו.
מי שמקדם את עסקת המטוסים עם איחוד האמירויות, כך לפי ה"טיימס", הוא ג'ארד קושנר, יועצו וחתנו של הנשיא טראמפ. בעיתון מדגישים כי אישור של מכירת מטוסי F-35 לאמירויות הוא תהליך שעשוי להימשך שנים – אולי אפילו שמונה שנים. תהליך כזה יצטרך גם לקבל את אשור המחוקקים בקונגרס, שככל הנראה יתנגדו למכירה שכזו כל עוד ישראל תתנגד גם היא. מכשול אפשרי נוסף הוא ניצחון של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות. הדמוקרטים סקפטיים הרבה יותר מאשר ממשל טראמפ והרפובליקנים בנוגע למכירת כלי נשק למדינות המפרץ, בין היתר בשל מעורבותן בהרג אזרחים במלחמה בתימן.