נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הסתבך פעם נוספת באמירה שמבקריו טוענים כי היא מדיפה ניחוח אנטישמי, כאשר בשיחה עם מנהיגים מהקהילה היהודית-אמריקנית לרגל ראש השנה הוא אמר להם שהוא אוהב את "המדינה שלכם", כלומר ישראל. בכך לכאורה רמז, כך לפי מבקריו, כי היהודים בארה"ב נאמנים לישראל יותר משהם נאמנים לארה"ב.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות נבאדה בתוך אולם למרות הנחיות הקורונה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עצרת בחירות נבאדה בתוך אולם למרות הנחיות הקורונה
טראמפ. הברכה המסורתית נוצלה לצורכי הקמפיין, אבל איש לא הופתע
(צילום: gettyimages)
טראמפ לחרדים, אשתקד: בישראל יש לי 98% תמיכה

שיחת הטלפון בין טראמפ למנהיגים היהודים נערכה אתמול (ד') במסגרת מסורת ארוכת שנים שבה מברכים נשיאים את הקהילה היהודית לפני החג. את האמירה שעוררה כלפיו ביקורת אמר טראמפ בסיכום דבריו בשיחה שנמשכה כ-20 דקות: "אנחנו מעריכים אתכם, אנחנו אוהבים את המדינה שלכם ואנחנו מאוד מודים לכם".
טראמפ ניפק בעבר כמה אמירות דומות שמהן משתמע שיהודי ארה"ב רואים את עצמם כישראלים. ביקורת נוספת הוטחה עליו כשרמז שיהודים שמצביעים למועמדי המפלגה הדמוקרטית "אינם נאמנים", אך גם בשיחה שקיים אתמול הוא הביע פליאה על כך שאינו זוכה לתמיכה נרחבת יותר בקרב הקהילה היהודית-אמריקנית.
היהודים בארה"ב, נזכיר, תומכים באופן מסורתי במפלגה הדמוקרטית, ולפי סקר שפורסם השבוע 67% מהם מתכוונים להצביע בבחירות הקרובות ב-3 בנובמבר למועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן. רק 30% אמרו בסקר שיצביעו לטראמפ.
3 צפייה בגלריה
טראמפ ונכדיו "היפהפיים והיהודים". למה הוא לא זוכה בקול היהודי?
טראמפ ונכדיו "היפהפיים והיהודים". למה הוא לא זוכה בקול היהודי?
טראמפ ונכדיו "היפהפיים והיהודים". למה הוא לא זוכה בקול היהודי?
(צילום: רויטרס)
"מה שממש מדהים אותי, ואני חייב לספר לכם כי ראיתי איזה סקר שלפיו בבחירות הקודמות קיבלתי 25% מהקול היהודי. ויש לי חתן ובת יהודים, יש לי נכדים יפהפיים שהם יהודים. אבל מדהים אותי שזה נראה כמעט כמו הצבעה אוטומטית לדמוקרטים".
בשיחה הפציר טראמפ במנהיגים היהודים לסייע לו לנצח בבחירות הקרובות. אמנם לא תהיה זו הפתעה, אך ראוי לציין שעד שטראמפ נכנס לתפקידו לא היה ראוי לנצל את שיחות הברכה המסורתיות הללו לרגל החג עבור צרכים פוליטיים.
"אני חייב לומר, כל מה שתוכלו לעשות בנוגע ל-3 בנובמבר יהיה מאוד חשוב, בגלל שאם לא אנצח, ישראל תהיה בצרה גדולה", הנשיא אמר בשיחת הברכה. טראמפ הזכיר את הסיוע הביטחוני הנרחב שמעניקה ארה"ב לישראל, אם כי הוא טעה במספר, ואמר שמדובר ב-4.2 מיליארד דולר בשנה. הסכום האמיתי הוא 3.8 מיליארד – כחלק מהסכם שנחתם בין ישראל לארה"ב בתקופת קודמו של טראמפ, ברק אובמה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
דונלד טראמפ בנימין נתניהו חתימת הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן
טראמפ ונתניהו בבית הלבן. "נמצאים במזרח התיכון בגלל ישראל"
(צילום: EPA)
"אנחנו במזרח התיכון בגלל ישראל", טראמפ הוסיף לפי ציטוטים מהשיחה שפורסמו באתר הסוכנות JTA. אחד המנהיגים היהודים, ארתור סטארק, שאל את טראמפ על האיומים הנשקפים לישראל, כמו האיום האיראני. טראמפ לא ענה ישירות לשאלה זו, וקרא במקום זאת להצביע לרפובליקנים. "הפעם זה ממש חשוב עבור החיים והביטחון בישראל", הוא טען. "אם הצד השני ינצח, הכול יכול לקרות. אני חושב שזה יהיה סיפור אחר לגמרי. אני חושב שזה יהיה בדיוק ההפך".
ארון קייאק, האחראי על הקשרים בקמפיין של ג'ו ביידן עם הקהילה היהודית-אמריקנית, אמר בתגובה שאינו מופתע מכך שטראמפ רומז, לטענתו, "שהיהודים האמריקנים הם איכשהו פחות נאמנים לארה"ב". לדבריו, "מה שמדהים הוא השתיקה של תומכיו – במיוחד בקרב חברי הקהילה (היהודית). כאשר טראמפ אומר לנו ש'אנחנו אוהבים את המדינה שלכם', אנחנו מבינים אותו היטב. כך גם האנטישמים".
בתוך כך, גם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף שיגר היום ברכת שנה טובה לעם היהודי. "לרגל השנה החדשה, אני מאחל לאיראנים היהודים, ולכל היהודים, כמה שיותר בריאות". זריף עקץ במרומז את החתימה על "הסכמי אברהם" בין ישראל לאיחוד האמירויות ובחריין, והוסיף בציוץ בטוויטר: "ילדי אדם, אברהם ומשה הם אחים שראויים לשלום דמוקרטי אמיתי – ולא להסכם עסקי", כתב. את הציוץ סיכם עם המילים: "לשנה טובה!".