במגדל מעל המנהרה שחפרו האסירים - לא היה אף שומר

רשימת המחדלים של שירות בתי הסוהר בפרשת בריחת ששת המחבלים מכלא גלבוע הולכת ומתארכת. כתבנו לענייני פלילים אלי סניור חשף היום כי במגדל השמירה שמעל פתח יציאת המנהרה שחפרו האסירים שנמלטו - כלל לא היה שומר בעת בריחתם. לא ברורה הסיבה לכך שלא היה שומר במגדל - אם מדובר בסידורי אבטחה טקטיים, במחסור תקציבי או שהסיבה אחרת. הסוהרת שנטען כי נרדמה הייתה במגדל הקיצוני הקרוב לכביש.
האסירים הביטחוניים הצליחו להימלט בלילה שבין ראשון לשני דרך חור שחפרו בשירותי התא שלהם - תא משוריין לכאורה שמכונה "כספת" ובנוי מ-66 טונות של בטון יצוק - ונמלטו משם דרך חלל פנימי שבין הקרקע בהר הגלבוע ליסודות הכלא. בעקבות האירועים, גם היום אירעו התפרעויות באגפים הביטחוניים בבתי הכלא - אחרי שאתמול הוצתו כמה תאים בכלא קציעות ובכלא רמון - ואחד התאים בכלא רמון הוצת. חמאס קרא היום לפלסטינים לצאת מחר ליום זעם בנקודות החיכוך עם כוחות הביטחון ביהודה ושומרון, במחאה על המשך הסנקציות בבתי הכלא, והבהיר כי "ההתנגדות הפלסטינית תהיה מוכנה להקריב קורבנות למען האסירים".
במסגרת חקירת ההימלטות נבחנות גם אפשרויות שהאסירים קיבלו סיוע מבחוץ - ואולי אף מבפנים. היום הועברה האחריות לניהול החקירה ממחוז הצפון במשטרה ליחידה לפשעים בינלאומיים בלהב 433, וחוקרים צפויים לגבות עדויות מסוהרים שעובדים בכלא לאור האפשרות שהאסירים שנמלטו קיבלו סיוע מבפנים. השר לבטחון פנים עמר בר-לב הודיע על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לפרשת בריחת המחבלים: "היה כשל חמור", אמר.
2 צפייה בגלריה
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
המנהרה שממנה ברחו שישה אסירים ביטחוניים מכלא גלבוע
(צילום: AFP)

אליאור לוי: היה טרמפיסט עם אנשי הג'יהאד האיסלאמי
(צילום: נוויל האריס)
לקריאה נוספת

משרד הבריאות פרסם את המידע שהעביר לפייזר

שמונה חודשים אחרי הבקשה הרשמית לחשיפת ההסכם המלא בין משרד הבריאות לחברת פייזר, פרסם משרד הבריאות חלק משמעותי מהמידע שהועבר לענקית התרופות האמריקנית במסגרת הסכם חיסוני הקורונה
במשרד העבירו לתנועה לחופש המידע קבצים שהועברו על ידם לפייזר. הם כתבו כי "לצורך חשיפת המידע לציבור, הקבצים עברו בדיקה ובוצעו שינויים לצורך התממת מידע אשר חשיפתו עלולה לפגוע בפרטיות המטופלים. יובהר כי אותם ערכים אשר הותממו מסומנים בקבצים ומעבר לכך לא נעשה כל שינוי אחר בקבצים". התממה היא יצירת עותק של מאגר נתונים שממנו הושמטו או הוסוו פרטים מזהים, כדי לאפשר את מסירתו לגורם חיצוני, בלי לסכן את שמירת הסודיות של הנתונים שבמאגר המקורי.
עוד נודע היום לאחר שכ-30 אלף חסידים חגגו את ראש השנה באומן, נכון לצהרי היום דווח במד"א על 1,904 בדיקות קורונה מולקולאריות שבוצעו באוקראינה לחסידים המבקשים לשוב ארצה, כפי שהתחייב ממתווה אומן. בדיקות ה-PCR המהירות העלו כי עד כה נמצאו 263 מאומתים לקורונה, ושיעור החיוביים עומד על 13.5%. מתחילת הבדיקות נשמר שיעור חיוביים גבוה של מעל 10%.

2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון קורונה פייזר בית חולים איכילוב תל אביב
חיסון פייזר
(צילום: AFP)
לקריאה נוספת

דליפת מידע ענקית באוניברסיטת בר אילן

סערה באוניברסיטת בר אילן בעקבות הדלפה של מאות אלפי רשומות עם פרטי סטודנטים ופרטי מרצים, כתובת מייל, סיסמאות ומספרי טלפון. מדובר בגלגול חדש של מתקפת הסייבר על בר אילן שהחלה לפני כשלושה שבועות. לאחר שהאוניברסיטה סירבה לשלם את הכופר שדרש התוקף המכונה darkrypt - לפי הערכות כ-2.5 מיליון דולר - הוא מימש את האיום והחל להדליף מסמכים ובסופו של דבר גם רשימות עם פרטי הסטודנטים והמרצים.התוקף ציין באתר שלו כי מדובר במסמכים ונתונים בהיקף של 20 טרה בייט, שכוללים מסמכים אישיים ומידע אישי, מאמרים מדעיים, מסמכי מעבדה, הצעות דוקטורט ומאמרים, מחקרי סיווג, מחקרי קורונה, מאמרי רפואה, שמות ואימיילים של סטודנטים.
בשלב זה קרסה המערכת המטפלת בחשבונות הסטודנטים וככל הנראה גם מערכות נוספות. מערך הספריות והמידע בבר-אילן דיווח: "אנחנו חווים בעיות תקשורות בקמפוס הבוקר שגורמות לנפילת אתרי האוניברסיטה ביניהם גם האתר שלנו לסירוגין". סטודנטים החלו להחתים את חבריהם על עצומה בתביעה "לתבוע את בר אילן על הנזק שנגרם בגין שחרור המידע", אחרים אומרים כי יפעלו להגשת תביעה ייצוגית.
לאור הבריחה מכלא גלבוע והתחממות השטח, חמאס קרא לפלסטינים לצאת מחר ליום זעם בנקודות החיכוך עם כוחות הביטחון ביהודה ושומרון.
בסוף השבוע, בערוץ הרכב נציג את דגמי העתיד שהוצגו בתערוכת נרכב השנתית במינכן.
מחר יחלו הטמפרטורות לרדת ועומס החום יהיה פחות כבד. בסוף השבוע מזג אוויר נוח, אך הים יהיה גבוה ומסוכן החל מיום שישי ובעיקר בשבת, אז יהיה מעונן חלקית.
כמו בישראל, גם באורוגוואי שיעור המתחסנים בקרב התושבים בני 12 ומעלה הוא גבוה מאוד, אך בניגוד לישראל – שסובלת מגיל רביעי ומשבירת שיאים של מאומתים – באורוגוואי דווקא שומרים על תחלואה נמוכה. לפחות בינתיים.
מהנתונים עולה כי מתחילת חודש יולי אובחנו במדינה שבדרום אמריקה 16,732 חיוביים לקורונה, כלומר ממוצע של כ-240 מאומתים חדשים ביום, במדינה שבה כ-3.5 מיליון תושבים. אתמול אובחנו במדינה 156 מאומתים חדשים לנגיף.
גם במספר המתים חלה ירידה ומאז תחילת חודש יולי מתו באורוגוואי 444 חולי קורונה. מאז פרוץ המגפה אובחנו במדינה כ-386 אלף חיוביים לקורונה, כ-6,000 מהם מתו מסיבוכי המחלה.
יום כיפור, שיחול בשבוע הבא – ביום חמישי. הצום יחל בירושלים ב-18:09, בתל אביב ב-18:26, בחיפה ב-18:18 ובבאר שבע ב-18:27. הוא ייצא בירושלים ב-19:19, בתל אביב ב-19:21, וכך גם בחיפה ובבאר שבע. היום הנחשב לקדוש ביותר ביהדות, כולל הימנעות מאוכל ושתייה, הימנעות מנעילת עור, רחצה, קיום יחסי מין ומריחת שמנים וקרמים. היום חל צום גדליה, שיצא סמוך לשעה 19:15 ברחבי הארץ.
לפני 20 שנה המגדלים קרסו, ויחד איתם - אמריקה שהכרנו. רותם אורג מחזיר אותנו לרגע שבו הכול השתנה. הכותרת - פודקאסט החדשות היומי של ynet.
ראש ענק והמון שיניים: הכירו את היצור שחי לפני 506 מיליון שנה.
מבזק חדשות טובות
(צילום: נוויל האריס)
דרמה בבית"ר ירושלים: משה חוגג לא ישמש כבעלים. איש העסקים העביר את זכויות הניהול של המועדון לידי נאמן.
וצעירה בת 19 תובעת פיצויים של מיליוני אירו ממערכת הבריאות בספרד, אחרי שנחשף שהיא הוחלפה בטעות בתינוקת אחרת.