נשיא אפגניסטן עזב את המדינה, הטליבאן: "השתלטנו על ארמון הנשיאות"

באפגניסטן דיווחו היום כי הנשיא אשרף ראני עזב את המדינה, שעות אחרי שכוחות טליבאן נכנסו לבירה קאבול. בלשכת ראני מסרו לרויטרס שלא ניתן לומר היכן הוא נמצא מסיבות ביטחוניות אבל גורם במשרד הפנים האפגני אמר שהנשיא עזב את קאבול לטג'יקיסטן. שעה קלה אחר כך הודיעו לוחמי הטליבאן כי הם נכנסו לארמון הנשיאות והשתלטו עליו. ממש במקביל הודיעה שגרירות ארה"ב באפגניסטן כי קיבלה דיווחים על אש שפרצה בנמל התעופה בקאבול, והיא קראה לאזרחים האמריקנים לתפוס מחסה במקום שבו הם נמצאים. רק אתמול שבר ראני שתיקה ארוכה ונשא נאום לאומה: "אני מבטיח לכם כנשיא שלכם שאתמקד במניעת חוסר יציבות נוסף, אלימות ועקירה של בני עמי".
על רקע הבהלה הגדולה של תושבי קאבול קרא דובר הטליבאן לאפגנים להישאר בארצם ולא לברוח ממנה. הדובר הוסיף שאנשי הטליבאן לא מתכוונים לנקום באיש – ושהארגון ימחל לכל מי שסייע לצבא ולממשלה. ההתפתחויות הדרמטיות בקאבול התרחשו בזמן שלעיר החלו להגיע אלפי חיילים אמריקנים - במטרה לפנות את עובדי השגרירות של ארה"ב ואת האזרחים האמריקנים. לאור ההתפתחויות בלחימה רק צוות מצומצם של דיפלומטים אמריקנים יישאר בבירה האפגנית - והוא יעבוד משדה התעופה בעיר. הבוקר החלו עובדי השגרירות להתפנות במסוקים לשדה התעופה.
ברחובות קאבול מדווחים כעת על בהלה גדולה, במיוחד בקרב המוני הפליטים. אפגניות רבות חוששות מחזרת השלטון האיסלאמיסטי, ובארגון מסרו בצהריים כי אנשיו "יכבדו את זכויות הנשים". דובר הטליבאן הצהיר: "אנחנו נכבד את זכויות הנשים, המדיניות שלנו היא שלנשים תהיה גישה לחינוך ולעבודה והן יעטו חיג'אב".
4 צפייה בגלריה
אשרף גאני אחמדזאי נשיא אפגניסטן
אשרף גאני אחמדזאי נשיא אפגניסטן
אשרף גאני אחמדזאי נשיא אפגניסטן
(צילום: AFP)


אפגניסטן נופלת בידי הטליבאן
(צילום: ירון ברנר)
.
לקריאה נוספת

שריפת ענק ליד ירושלים, אלפי תושבים פונו מבתיהם: "אי אפשר לנשום"

שריפת ענק פרצה אחר הצהריים בהרי ירושלים, ובעקבות כך יישובים רבים באזור פונו מתושבים. כוחות כיבוי גדולים בסיוע מטוסים פעלו באזור תוך ניסיון להשיג שליטה על האש. העשן הרב הגיע עד ירושלים עצמה ואף נראה ממרכז הארץ. תושבי כסלון, רמת רזיאל וגבעת יערים פונו. כוחות החירום נערכו לפנות במסוקים את בית החולים הפסיכיאטרי "איתנים", אך לבסוף פונו אנשי הצוות והמטופלים בכלי רכב לירושלים. בספירה שנערכה לאחר פינוי בית החולים היו חסרים שלושה בני אדם - אך הנושא עוד נבדק וייתכן שמדובר בטעות בספירה.
"זו אולי השריפה הגדולה ביותר בשנים האחרונות בהרי ירושלים", אמר מפקד מחוז ירושלים במערך הכבאות, טפסר ניסים טויטו, שאמר כי בין 60 ל-70 צוותי כיבוי פועלים בשטח לצד 12 מטוסי כיבוי ומסוקים.
ראש הממשלה נפתלי בנט קטע את דיון הקבינט המדיני-ביטחוני, כדי לקיים התייעצות בעניין השריפה. לאחר ההתייעצות תתכנס הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, שרת הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל ובכירים נוספים. לפני כעשרה ימים פרצה באזור שריפה גדולה. עשרות בתים בשורש ושואבה פונו מיושביהם מחשש להתפשטות האש, וכן תחנת הדלק והמרכז המסחרי במקום. כביש 1 נחסם בעקבות השריפה למשך שעתיים, ו-14 צוותי כיבוי, בסיוע שישה מטוסים, השתלטו על האש.
4 צפייה בגלריה
כיפת הזהב
כיפת הזהב
כיפת הזהב
(צילום: אל קסטל)


תדרוך הכבאים בזירה
(צילום: חיים גולדיטש, דוברות כבאות והצלה)

יועץ בכיר לשרת החינוך נרצח ביריות בצפון

סאהר איסמעיל, יועץ לשרה יפעת שאשא ביטון ומקורב לשר המשפטים גדעון סער, נורה הבוקר למוות בכפר ראמה שבבקעת בית הכרם החוצצת בין הגליל העליון לגליל התחתון. צוות מד"א שהוזעק לזירה קבע את מותו במקום. תושבים במקום טענו כי הרקע עשוי להיות פרוטקשן, שכן למשפחתו יש עסק קייטרינג שמחלק אוכל לבתי ספר. התושבים סיפרו כי הרוצחים ארבו לאיסמעיל ליד ביתו, המתינו שיעלה אל הרכב – ואז ירו קרוב ל-21 קליעים לתוכו. המשטרה מצדה הוציאה צו איסור פרסום על כל פרטי החקירה.
איסמעיל הותיר אחריו אישה וילד בן 6. הוא מונה לאחרונה ליועץ לענייני ערבים של שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, כמשרת אמון. בבחירות האחרונות לכנסת הוצב במקום ה-17 ברשימתו של סער, תקווה חדשה.
4 צפייה בגלריה
סאהר אסמאעיל ואשתו
סאהר אסמאעיל ואשתו
סאהר אסמאעיל ואשתו

החל ממחר החוזרים מרוב היעדים בעולם יצטרכו בידוד מלא של שבוע, גם אם הם מחוסנים, בכפוף לשתי בדיקות קורונה שליליות.
המשלחת האולימפית תבקר בבית הנשיא בירושלים.
מחר ימשיך להיות חם בגבולות הממוצע. בשלישי וברביעי הטמפרטורות ירדו מעט, ותורגש הקלה מסוימת בעומס החום - בעיקר בפנים הארץ. מיום שישי הטמפרטורות יעלו שוב, ובסוף השבוע ובתחילת שבוע הבא עומס החום יהיה כנראה כבד - עם לחות גבוהה בחוף.
קובה, מדינת אי, שמרה עד תחילת השנה על תחלואת קורונה נמוכה יחסית. עד סוף 2020 אובחנו בה כ-12 אלף מאומתים לנגיף -146 חולים מתו.
אבל מאז חלה עלייה הדרגתית במספר המאומתים עד שבתחילת יולי חלה התפרצות חמורה במדינה, המדורגת כעת במקום השלישי בשבוע האחרון במספר המאומתים ביחס למיליון תושבים ובמקום השביעי בעולם ביחס המתים למיליון תושבים בשבוע האחרון.
למעשה, מאז תחילת יולי אובחנו במדינה קרוב ל-320 אלף מאומתים לקורונה – מתוך 509 אלף המאומתים שאובחנו עד כה במדינה מאז פרוץ המגפה. כלומר כשליש מהנדבקים במדינה מאז פרוץ המגפה, אומתו לקורונה ב-45 הימים האחרונים.
גם במספר המתים חלה עלייה חדה ומאז תחילת יולי מתו בקובה 2,600 חולי קורונה. מדובר בכ-66% מהמתים מהנגיף במדינה מאז פרוץ המגפה.
חיסון שלישי. לאחר שהוחלט על חיסון שלישי החל מגיל 50, בסוף השבוע התחסנו המונים בחיסון השלישי נגד קורונה. מאות הגיעו אמש להתחסן במתחם מד"א בכיכר דיזינגוף בתל אביב. מבצע החיסונים נועד לכאלה שלא התחסנו בחיסון ראשון ושני, ולבני יותר מ-50 שמעוניינים להתחסן במנה שלישית. הקראוונים בכיכר החלו לפעול בשעה 20:00 והיו פתוחים עד לשעה 04:00 לפנות בוקר.
הקטל בכבישים ממשיך להשתולל ולפעמים נדמה שמדינת ישראל לא עושה מספיק - אולי לא ממש מנסה לעשות - בשביל לצמצם את האובדן בחיי אדם. כתב התחבורה אסף זגריזק ועוז דרור, סמנכ״ל עמותת אור ירוק, חושבים שזו לא גזירת גורל. הכותרת, הפודקאסט היומי.
החלוץ האגדי גרד מולר הלך לעולמו. אחד הסקוררים הגדולים בכל הזמנים, שכונה "מפציץ האומה", נכנע למחלת האלצהיימר.
אורנה פיטוסי הודחה מ"מנאייכ" כי סירבה להתחסן או להיבדק. השחקנית הוותיקה לא תשתתף בעונה השנייה של הדרמה המשטרתית. אתמול ביטלה כרטיס ״אדי״ בגלל מה שהגדירה ״התעמרות״.



ורונית רפאל רוכשת את סטודיו סי: התחייבה לתת חודש חינם ללקוחות עבר.