היום, יותר מתמיד, אנחנו רואים איך עיקר כובד הפעילות וההתנהלות שלנו עברו לרשת. החל מצריכת תוכן, תשלום חשבונות, הזמנה מהמכולת, תרומה לארגון ועד הזמנת מתנה מפנקת ושיעורי ספורט מקוונים. אין ספק שהחוויה הפכה להיות לרבים מאיתנו כמעט כמו טבע שני, ולעתים קרובות אפילו נוחה ומהירה יותר מקניות בחנות פיזית, עד שאנחנו כבר כמעט ולא יכולים לזכור מה היה פה קודם. בשנים האחרונות, ובתקופה האחרונה בפרט אנחנו שומעים אחת לתקופה על מקרים שבהם התקיים ניסיון הונאה ברשת בין אם בארץ או בעולם.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחת מצורות ההונאה הוותיקות, המטרידות והנפוצות ביותר נקראת דיוג, או פישינג (Phishing), והיא עלולה להפיל כל מי שלא מודע לסכנה. האקרים מתחזים לחברות ושירותים מוכרים ומנסים לגרום לנו לשתף מיוזמתנו פרטים כמו מספר כרטיס אשראי, סיסמאות לחשבונות שונים ועוד. איך הם עושים את זה? בדרך כלל הם יעשו הכול כדי לא לעורר אצלנו בהלה או חשד, אבל כן ינסו לשכנע אותנו שמשהו קרה, שבגינו עלינו לעדכן או לאמת מספק פרטים אישיים, ודי בדחיפות. ברוב המקרים ההודעות הללו מגיעות אל אנשים בהודעת SMS או במייל שכתובתו לא מוכרת לנו.
ההתחזות יכולה לבוא לידי ביטוי, לדוגמה, בהודעה שמעדכנת אותנו שישנה פעילות חריגה בחשבון כלשהו שלנו וכי עלינו להזין את הסיסמה מחדש. יש גם כאלו שיישלחו לנו קישורים לעמודי נחיתה שדומים מאוד לאתרים לגיטימיים, למשל של בנקים, ויבקשו שנזין פרטים אישיים שונים, אבל למעשה עומדים מאחוריהם מתחזים. השיטות הן רבות ומגוונות, אולם מאחורי כולן פועלת אותה שיטה: התחזות והוצאת פרטים במרמה. החדשות הטובות הן שעם מעט ערנות ותשומת לב - אפשר לזהות ניסיונות כאלו די בקלות.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לקראת ימי הקניות החגיגיים של חודש נובמבר, ריכזנו עבורכם מספר טיפים במטרה לסייע ולזהות ניסיונות פישינג ולרכוש בהנאה:
1. הימנעו מלחיצה על כל לינק שנשלח אליכם במייל או בהודעת טקסט. PayPal מכירה את הלקוחות שלה ולכן מייל מאיתנו תמיד יציין את שמכם ולא יפנה אליכם כ-"לקוח/ה יקר/ה".
2. היו חשדניים לגבי מיילים שקוראים לכם לבצע פעולה באופן מידי, גם אם נדמה שהגיעו ממקור מהימן. אם יש ספק, היכנסו לחשבון שלכם באתר הרשמי בחלון דפדפן חדש. אם אכן נדרשת פעולה כלשהי, היא תופיע שם.
3. מייל מ-PayPal לא ידרוש לשלוח מידע רגיש כמו סיסמה, חשבון בנק או פרטי כרטיס אשראי. אם וכאשר עולה הצורך לאשר או לעדכן פרטים אישיים, הלקוחות מתבקשים להיכנס לאתר PayPal.com כדי להבטיח חיבור מאובטח.
4. אל תכנסו לאתרים מקישור שקיבלתם ב-SMS או במייל, גם אם נשמע לכם שמדובר במבצע ממש שווה. מעוניינים במבצע שהוצע לכם? הקלידו מחדש את כתובת האתר בשורת הכתובות והיכנסו אליו. שימו לב שכתובת האתר נשמעת לכם הגיונית (שם הדומיין מתאים לשם החברה ללא טעויות כתיב).
5. לעולם אל תתנו את פרטי כרטיס האשראי שלכם, או כל פרט אישי אחר שלכם באתר שאיננו מוצפן. ודאו שבתחילת כתובת האתר מופיע "https" וסימון מנעול. כך זה יראה בדפדפנים השונים:
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה ב-PayPal: "הרשת היא מרחב בלתי נגמר של אפשרויות צרכניות ועסקיות לקיום מסחר ותשלומים, אבל על כולנו להיות מודעים למתחזים שמסתובבים ברשת. PayPal מוכרת בכל העולם בזכות הכלים הטכנולוגיים המתקדמים ביותר בתחום זיהוי הונאות וניהול סיכונים, כדי להבטיח שהלקוחות שלנו והתשלומים שהם מבצעים, יהיו בטוחים. באותה נשימה, על הצרכנים להיות ערניים ולהכיר את המלכודות שקיימות ברשת. ממש כמו שנקפיד לא לשתף זרים בקוד הסודי לחשבון הבנק שלנו, כך לא נמלא פרטים פיננסיים אחרים כשאנחנו מתבקשים לכך על ידי גורם זר".
4 צפייה בגלריה
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal פייפאל
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal פייפאל
אפי דהן, מנהל אזור ישראל, מרכז ומזרח אירופה PayPal
( צילום: יח"צ)