מהן הטעויות הנפוצות שרובנו עושים בהסרת האבנית? האם יש פתרון שיקל על משימת הניקוי?
לפני שנתחיל לענות על השאלות האלו, חשוב להבין מהו מקור האבנית. המים בישראל מוגדרים כ"מים קשים" כיוון שהם עשירים במינרלים. מינרלים אולי נשמעים כמו דבר חיובי, אך בפועל הם שוקעים ומייצרים ציפוי לבנבן שנותר לאחר שהמים מתייבשים. האבנית אינה אסתטית והצטברותה עלולה לגרום לשחיקה של אטמי הברזים, כמו כן האבנית היא קרקע פורייה להצטברות חיידקים.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט – shutterstock)

1. לנסות להסיר אבנית עם סודה לשתייה או אקונומיקה

הסרה בעזרת מים וסבון או בעזרת חומרים שאינם נקשרים לאבנית תדרוש שפשוף מכני ומאמץ רב.
הסיבה לכך היא שהמקור של האבנית הוא סידן פחמתי הנוצר בהתמוססות של סלעי גיר ולאחר מכן מתגבש על משטחים. לכן, המטרה היא לא לנקות כתמי אבנית, אלא להמיס את האבנית עם חומצה. האבנית נקשרת לחומצה ולכן מוסרת בקלות עם חומרים חומציים. חומרי ניקוי אחרים, כמו סודה לשתייה או אקונומיקה, פשוט יהיו הרבה פחות יעילים ויהפכו את העבודה שלכם לקשה ומיותרת.

2. להשתמש בחומצה חזקה ולגרום לנזקים

אחרי שהגענו למסקנה שחומצה היא הפתרון היעיל ביותר לאבנית, חשוב לבחור בחומצה לא חזקה מדי, אשר יכולה לגרום לנזקים לשיש או למשטחים אחרים שאתם רוצים לנקות. חומצת מלח, למשל, המוצעת לרכישה בטמבוריות, היא חומר קורוזיבי הגורם לאדים חריפים ורעילים ועלול לגרום לנזק משמעותי לכלים סניטריים ולצריבת השיש עם סימנים בלתי הפיכים.
ההמלצה היא לבחור בחומר ייעודי המכיל תמהיל של חומצות בעוצמה המתאימה להסרת כתמי אבנית, כמו סנו אנטי קאלק להסרת אבנית וחלודה. במקרה של כתמי מים קלים ניתן להשתמש במגבונים של אנטי קאלק, המסירים בקלות אבנית שעדיין לא הצטברה.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט יח"צ סנו)

3. לשרוט את דלת המקלחון ולסבול מכאבי גב

אם יש לכם מקלחון, אתם בוודאי מכירים את התחושה המסתכלת - התכופפתם, שפשפתם את הדלת, הסרתם את כתמי האבנית והסבון, וכשאתם קמים אתם מגלים שבנוסף לכאב הגב שרטתם את כל הדלת. כל מה שצריך לעשות הוא לבחור את החומר הנכון שמאפשר ניקוי קל של הכתמים ללא שפשוף. אנטי קאלק במתז מיועד להסרת אבנית ומותאם לשימוש במשטחים אנכיים כמו דלת המקלחון. התזה של התרסיס וניגוב קל לאחר מכן יסירו את האבנית ויותירו את המקלחון נקי מכתמי אבנית ומשאריות סבון.

4. להזניח את המקומות המועדים לאבנית בניקוי היום-יומי

אחת הטעויות הנפוצות היא שאנחנו שוכחים להכניס לשגרת הניקיון אזורים רבים שנוטים לצבור אבנית, כגון דלת המקלחון, פתחי הברזים והחיבורים בין חלקי הברז, ראש המקלחת והאריחים באמבטיה ובמטבח. לכן, חשוב להכניס לשגרת הניקיון ניקוי יסודי של אותם אזורים כחלק מהתחזוקה השוטפת, וכך למנוע התקשות של אבנית או נזקים נוספים.

5. להחליף ברזים וראשי מקלחת שנראים לנו לא תקינים

לפעמים קל יותר להחליף את הברז עם האבנית או ראש המקלחת שנסתם במקום לנסות להסיר את האבנית, אבל החלפה היא עניין יקר ומיותר, כשלמעשה אפשר לנקות גם פריטים עם הצטברות משמעותית של אבנית.
3 צפייה בגלריה
(קרדיט – shutterstock)
מעבר להקפדה על טיפול מונע באופן שוטף, אם בוחרים בחומר ייעודי ויעיל אפשר להיפטר מהצטברות אבנית בפתחי המים וחיבורי הברז גם במקרים קשים, ולהאריך את החיים שלהם.
אם גיליתם שראש המקלחת סתום ומלא באבנית, מומלץ לפרק אותו ולטבול בחומץ, מלח לימון, או בסנו אנטי קאלק - השרו אותו עד להסרת האבנית, שטפו במים, יבשו היטב והחזירו למקום.
סבון רגיל לא יספיק - זה הזמן להצטייד בחומר ניקוי ייעודי להסרת אבנית
אחד מחומרי הניקוי הפופולאריים בישראל להסרת אבנית, חלודה וכתמי סבון הוא סנו אנטי קאלק להסרת אבנית, הכולל מיכל עם מתז לניקוי קל ונוח במיוחד לניקוי משטחים. הנוסחה הבלעדית של המוצר מיועדת לניקוי כתמים עקשניים ותחזוקה שוטפת של מקלחונים, אריחי קרמיקה, משטחי אמבטיה מאמייל, כיורים, משטחי פורצלן, ברזים וראשי מקלחת.
כל מה שצריך לעשות הוא להתיז על המשטח מעט חומר ולנקות עם מטלית רכה ולחה (לניקיון רגיל) או כרית סקוטש עדינה (לכתמים עקשניים יותר), בסיום לשטוף היטב במים נקיים.
תחזוקה שוטפת תשמור על משטחים נקיים ותמנע הצטברות אבנית במקומות המועדים לפורענות.