(אורי דוידוביץ)
עוצר קבוע לכל תקופת החגים, איסור מוחלט להתקהל, מקומות העבודה ומערכת החינוך ייסגרו והמגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. זו חלופת הסגר המלא שבה תומך שר הבריאות יולי אדלשטיין. הוא יציג את עמדתו בקבינט הקורונה שיתכנס ב-14:00 בצהריים (יום ה') לנוכח העלייה החדה ברמת התחלואה שהגיעה לכמעט 4,000 חולים חדשים ביום. עוד שלוש חלופות פחות מחמירות יוצגו בפני הקבינט.
"סגר היה הפתרון הקל בתחילת הדרך", אמר אדלשטיין ל-ynet, "לכן עשיתי הכול כדי להימנע ממנו. לצערי, מדינת ישראל שועטת למספרים בלתי אפשריים במאומתים, בחולים הקשים ובמונשמים. מערכת הבריאות לא ערוכה למצב הזה לאחר שהורעבה עשרות שנים. אנחנו חייבים לעצור את התחלואה, אין ברירה אלא לשקול סגר שילווה מצד אחד באכיפה הדוקה וקפדנית, ומן הצד השני בהיענות ציבורית לכל ההנחיות וההגבלות".
3 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לבני ברק לפני הסגר הלילי
(צילום: AFP)
3 צפייה בגלריה
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
יולי אדלשטיין
(צילום: אבי מועלם)
מלבד הסגר יציג פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו בפני הקבינט שלוש חלופות נוספות: "רמזור מהודק", "ריסון מדוד - עוברים לאדום" ו"ריסון מהודק".
לפי חלופת "רמזור מהודק", יהיה עוצר בימי החג בלבד. מערכת החינוך תפעל בכיתות א'-ד'. מסעדות ומקומות בילוי ייפתחו ביישובים בצבעי ירוק וצהוב בלבד. תיירות הפנים תפעל וגם מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל יפעלו כרגיל. המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. תפילות ימשיכו להתקיים לפי המתווה הנוכחי לפי מגבלות שני צבעים.
בחלופת "ריסון מדוד" יהיה עוצר בימי החג בלבד. מסעדות ומקומות בילוי ייסגרו בשעה 17:00. בתי מלון ותיירות הפנים יישארו פתוחים וכך גם מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל. המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. מערכת החינוך תפעל בכיתות א'-ד'. תפילות יתקיימו לפי מגבלות צבע אדום ברמזור.

מסוקים משטרתיים מעל הערים האדומות
(צילום: הבני ברקים)

בחלופת "ריסון מהודק" יהיה עוצר בימי החג בלבד, מסעדות ומקומות בילוי ייסגרו לחלוטין. גם בתי המלון ותיירות הפנים ייסגרו. מערכת החינוך תפעל בכיתות א'-ד'. מקומות עבודה שאינם מקבלים קהל יישארו פתוחים אך המגזר הציבורי יעבור למתכונת חירום. תפילות יתקיימו רק בחוץ. תפילות בתוך מבנים יתקיימו לפי מגבלות הצבע האדום.
בסגר מלא יהיה עוצר בכל תקופת החגים ולא רק בימי החג. מערכת החינוך תושבת. מסעדות, מקומות בילוי, בתי מלון ויתר אתרי תיירות הפנים ייסגרו לחלוטין. מקומות העבודה ייסגרו. המגזר הציבורי יעבוד במתכונת חירום. תפילות יתקיימו רק בחוץ. תפילות בתוך מבנים יתקיימו לפי מגבלות הצבע האדום.

מנכ"ל משרד הבריאות: "לסגור את הפעילות, אנחנו בריצת אמוק"

בריאיון לאולפן ynet מוקדם יותר היום אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, כי ימליץ לקבינט הקורונה שיתכנס בצהריים על הגבלות רוחביות קשות כולל סגירת מערכת החינוך בחגים: "במצב שאנו נמצאים אנחנו צריכים לסגור את הפעילות לתקופה מוגבלת, עם כל הקושי, אנחנו עם 4,000 מאומתים היום, לאן אנחנו רוצים להגיע?".
בביקורת מרומזת על מתווה הרמזור, אמר כי ההגבלות הדיפרנציאליות לא הורידו את התחלואה, "ולכן צריך לעשות משהו דרסטי יותר". הוא נשאל בריאיון האם הוא מרגיש ששיקולים פוליטיים גברו על החלטות ענייניות: "בחלק מההחלטות נכנסו שיקולים פוליטיים של ציבור זה או אחר. ללא ספק".
הוא הזהיר מפני ירידה באיכות הטיפול בבתי החולים בגלל הקושי, העומס והשחיקה: "אנחנו בריצת אמוק עם עלייה בתחלואה, עלייה במונשמים, אנחנו הולכים וצוברים יותר ויותר חולים בבתי החולים, דבר שמקשה מאוד על הטיפול", אמר פרופ' לוי.
"אני לפחות חושב שצריך ללכת לצעדים מחמירים ולהגבלות רוחביות קשות. הצעדים שאנחנו מציעים הם לכל התקופה, יש שאומרים שהגבלת תנועה תהיה מערב חג עד צאת החג. אני חושב שנצטרך לנקוט צעדים חמורים יותר, מכיוון שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להמשיך בתחלואה כזאת כי בקרוב יכול להיות שנגיע למקום שלא יהיה מענה מספק טוב", הוסיף. עוד הזהיר כי ההפגנות בבלפור הן "מנוע להגברת ההדבקה", והדגיש "אמליץ לסגור את מערכת החינוך בחגים".
על הביקורת על משרד הבריאות אמר לוי כי "אנחנו לוקחים אחריות. ישראל חיה כמעט רגיל מהגל הראשון. לא הקפדנו לשמור, וזה נותן את אותותיו בהחלט. ההתמודדות עם התחלואה מתחילה גם בהתנדבות של כולם, כל אחד מאיתנו".
ד"ר ענת אנגל, מנהלת המרכז הרפואי וולפסון בחולון אמרה בריאיון לאולפן ynet כי אם ההחלטה הייתה נתונה בידה, היא הייתה "מטילה עוד הגבלות אם צריך - בעיקר בנוגע לכל ההתקהלויות".
ד"ר חגית סרבגיל-ממן, סגנית מנכ"ל בית החולים אסותא, סיפקה תחזית קודרת: "אנחנו מתקרבים לסף היכולת להכיל - וכאן אנחנו צריכים את עזרת המדינה. אנחנו צריכים אירוע מכונן שיעצור את מגמות התחלואה המטורפות. יש עלייה בתמותה וצריך לנקוט צעד מאוד רדיקלי שיצמצם את התמותה הזו ואני מתכוונת לסגר מלווה בתוכנית יציאה, כדי שלא נגיע לאותו מצב שאנחנו נמצאים בו כרגע ובוודאי כדי שנהיה יותר ערוכים לחורף - שיתאפיין בתחלואה כפולה. כרגע אנחנו לא בחורף ואנחנו כבר בעומס - מה שקצת מפחיד".

ד"ר מוחמד מסארווה: "איבדנו שליטה על הנגיף"
(אורי דוידוביץ)
ד"ר מוחמד מסארווה, מנהל רפואי של "מכבי" במרחב מזרח ירושלים, אמר בריאיון ל-ynet כי ישראל איבדה שליטה על הנגיף: "רואים את זה במספרים, לצערי. בערים האדומות המספרים מחרידים. אנחנו עורכים בדיקות לכל מי שמפתח תסמינים ומנסים לעורר מודעות, אבל יש מקומות במזרח ירושלים שבהם אין אכיפה כי הם אזורים יותר בעייתים גיאוגרפית.
"הסגר הלילי נכנס ויפה שעה אחת קודם, היינו רוצים לראות פעילות יותר רחבה במיוחד בערים האדומות כי אנחנו מבינים שהטיפול הכי טוב למגפה זה להישאר בבית וזה קשה. במזרח ירושלים זה קשה. זה מקום טעון פוליטית.
"אנחנו עוסקים בהסברה כל הזמן. גם למטופלים, גם עמוק בתוך הקהילה. אנחנו בקשר הדוק עם ראשי החמולות ומזהירים כל הזמן מנושא ההתקהלויות. זה המפתח".

ראש מועצת עמנואל בריאיון לאולפן ynet
(אורי דוידוביץ, עידו ארז)
יהודה גרשי, תושב עמנואל, סיפר לאולפן ynet על התחושות בעקבות הסגר הלילי. "זה מפריע, אבל אפשר להתגבר על זה", אמר.
הוא התייחס גם לאפשרות של הטלת סגר בחגים - ואמר: "לדעתי זה מיותר ומזיק להרבה אנשים. זה יגרום צער גדול מאוד לכולנו. זו גזריה שהציבור לא יכול לעמוד בה. לא ייתכן שיתפללו רק עשרה בני אדם בבית כנסת. זה הבית של הציבור הדתי".