מאת: ענתי גלעד
בכל 98 שנותיה התאפיינה עשייתה של חברת סולל בונה בחלוציות, תעוזה וחדשנות. יכולתה של החברה לזהות מבעוד מועד את התמורות והשינויים המתחוללים במציאות שבה היא פועלת, לחזות את הצרכים המשתנים ולגבש עבורם פתרונות יצירתיים וחדשניים, אפשרו לה לאורך כל השנים להיות גורם מרכזי ומוביל בענף התשתיות והבנייה בישראל ולזכות למוניטין מעולה של איכות ואמינות.
מתחנת הכוח בנהריים ונמל תל אביב הראשון ועד כביש 6 ומנהרות הכרמל – חתומה החברה על בניית תשתיות ומבנים, שכל אחד מהם היה ראשון מסוגו בארץ, וכן על אינספור טכנולוגיות ופתרונות הנדסיים פורצי דרך, אשר הזניקו את הענף לשיאים חדשים.
בהיותה הזרוע הקבלנית של שיכון ובינוי לביצוע פרויקטים של הנדסה אזרחית ובנייה בישראל, החברה היא קבלן רשום בעל הסיווגים המרביים בכל תחומי פעילותה, ופועלת לפתח ולאמץ טכנולוגיות מתקדמות וידידותיות לסביבה לצד ייצור פתרונות הנדסיים חדשניים..

חדשנות: מיומן העבודה ועד המנוף

מעבדת החדשנות של קבוצת שיכון ובינוי עובדת למול סטרטאפים מכל העולם לצורך יישום פתרונות מעולם הבנייה באתריה של סולל בונה.
החדשנות מתבטאת היטב בתחום הבטיחות, שממוקם בראש סדר העדיפויות של החברה. כך, היא מובילה מהפכה בתחום שילוב מערכות בחזית הטכנולוגיה העולמית, המאפשרות העברת מידע, בקרה ומעקב שוטפים על הנעשה באתרי העבודה שלה. בין היתר, החברה אימצה פתרונות מעולם הראייה הממוחשבת, המתריעים על סכנות וחריגות בזמן אמת ומאפשרים תגובה מיידית ומניעת תאונות.
לצד זאת באתרי השטח מיושם "ארגז כלים דיגיטלי", הכולל יומן עבודה ממוחשב, עדכון סטטוס התקדמות, הנגשה והשוואה של תוכניות עבודה, תיעוד וניהול מסמכים, שיתוף מידע ועוד. אלה מאפשרים לכל הגורמים בשטח ובמטה גישה שוטפת למידע על מגוון הפרויקטים המבוצעים ומסייע למנהלי פרויקטים להגיב ולקבל החלטות בזמן אמת בהתבסס על נתונים עדכניים.
החברה מקפידה להתעדכן ולאמץ גישות וכלים חדשניים מרחבי העולם כדי לעקוב באופן מיטבי אחר התקדמות הפרויקטים ולייעל את השימוש במשאבים ובכוח אדם. כך למשל, החברה מובילה בישראל את יישום מודל BIM (Building information modeling) – שיטת ניהול מידע, שנועדה לייעל תהליכי התכנון והבנייה בסיוע מודל ממוחשב תלת־ממדי; החברה מקיימת שיתוף פעולה אסטרטגי עם חברת ההזנק IntSite בפיתוח מנוף אוטונומי, המשלב בינה מלאכותית וראייה אלקטרונית לשיפור הבטיחות והיעילות של המנוף, שהוא ממוקדי הסיכון המשמעותיים באתרי הבנייה. כמו כן כחלק ממגמת ה־digital twin (יצירת ייצוג דיגיטלי של אלמנטים פיזיים), סולל בונה מעלה באתריה רחפנים, המאפשרים מעקב אחר השימוש בחומרי הגלם ואופטימיזציה של המיכון.
טכנולוגיות חדשניות משמשות גם את המפעלים לבנייה מתועשת של החברה, זאת כדי ליצור אלמנטים מתועשים ייחודיים לבנייה ולתשתיות ולספק פתרונות פרטניים, התואמים באופן מירבי את דרישות הפרויקט והעדפות המזמין. כמו כן, החברה מפתחת סוגים שונים של בטון, אספלט וחומרי בנייה אחרים, בהתאמה לצורכי הפרויקט.

פרויקטים בולטים ומגוונים

בין הפרויקטים הבולטים של החברה בעת האחרונה ניתן למנות את קריית המודיעין, קריית התקשוב, הקו האדום רק"ל תל אביב, קמפוס דיסקונט, בניין מטה חברת חשמל בשורק וקמפוס בצלאל בירושלים.
החברה פועלת גם בתחום בניית מגדלי מגורים, דוגמת פרוייקט היוקרה מגדלי צוקי השמורה בקו הראשון לחוף הים בשכונת עיר הימים בנתניה.

4 צפייה בגלריה
צוקי שמורה
צוקי שמורה
צוקי שמורה
(צילום: גלעד קוולרציק)



בהמשך לערך הסביבתי שמקדמת החברה, שלושת מגדלי הפרויקט נבנו בתקן LEED האמריקאי ובתקן 5281 הישראלי לבנייה ירוקה, כאשר מלכתחילה התמקד התכנון בבריאות הדיירים בתוך המבנה ובייעול צריכה של משאבים מתכלים – אנרגיה, מים וקרקע. באמצעות תכנון המתחשב באקלים המקומי ושימוש בחומרים ידידותיים לסביבה, הדיירים ייהנו מחיסכון משמעותי באנרגיה ובמים.
פרוייקט האנרגיה המתחדשת הגדול בישראל, אשלים, בוצע גם הוא ע"י סולל בונה, תחנת כוח תרמו־סולארית בהספק של 121 מגה־ואט, הפועלת בטכנולוגיה של ריכוז אנרגיה סולרית (CSP).
הפרויקט מוקם מכוח הסכם זיכיון עם מדינת ישראל בשיטת B.O.T (Build Operate Transfer) לתקופה של 28 שנה. התחנה משתרעת על שטח של 3,900 דונם ותספק חשמל לכ־60 אלף משקי בית. עם השלמתה תהווה תחנת הכוח אבן דרך חשובה במימוש היעד הלאומי לייצור 10% מהחשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות עד שנת 2020.
4 צפייה בגלריה
צוקי השמורה
צוקי השמורה
צוקי השמורה
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)


לראשונה בישראל: תקן סלילה ירוקה אמריקאית

"כחברה מובילה, החותרת למצוינות והישגים, המועמדות לפרס מרגשת וחשובה ביותר", אומרים בסולל בונה, ששני פרויקטים בביצועה מועמדים לפרס בתחרות מצוינות בבנייה: כביש 77 (בקטע בין מחלף תל קשיש למחלף ישי) ובית המשפט בחדרה – שני המיזמים בשיטת תכנון־ביצוע.
4 צפייה בגלריה
סולל בונה, כביש 77 פרויקט גמר
סולל בונה, כביש 77 פרויקט גמר
סולל בונה, כביש 77 פרויקט גמר
(צילום: עמיר טרקל)
סולל בונה היא חלוצה בסלילה ירוקה בישראל, בהיותה הראשונה שהביאה ארצה את התקן האמריקאי Greenroads ובנתה לפיו את כביש 77. כביש זה הוא חלק בלתי נפרד מ"המזלג לצפון", פרויקט לאומי שיאפשר נסיעה רצופה מהנגב ועד לקריית שמונה בכבישים מהירים ללא רמזורים, וכך יקל משמעותית על עומסי התנועה באזור ויקצר משמעותית את זמני הנסיעה. מדובר, לדברי החברה, ב"פרויקט פורץ דרך בתחום הקיימות בתשתיות והראשון בארץ שמקבל הסמכה של תקן תשתיות ירוקות Greenroads. האתגר ההנדסי המורכב כלל ריבוי גשרים מתקדמים, סלילה חדשנית, פיתוח נופי וסביבתי, שימור אוצרות טבע והנגשתם, שבילי אופניים ומיגונים אקוסטיים מתקדמים".
בחברה מציינים, כי במסגרת ניהול הפרויקט, נעשה שימוש בכלים דיגיטליים ייחודיים, כמו יומני עבודה, אישור תעודות, תהליכי מדידה והשוואת תוכניות, מעקב אחר תרחישי בטיחות באמצעות אפליקציות ורחפן, בינה מלאכותית לייעול תהליכי עבודה ובקרה, מערכת ERP ויישומים ייעודיים למנהל הפרויקט ולתהליכי ההנדסה. זאת לצד שימוש במידע שנמצא ב־BuilDeal, הפורטל הלאומי לניהול עודפים חכם, המנגיש את עודפי החומרים לכלל הפרויקטים בזמן אמת ומאפשר הוזלה בעלויות הבנייה ושימוש חוזר בחומרים, מה שתורם לאיכות הסביבה.

לראשונה בישראל: מבנה מאופס אנרגיה

פרויקט בית המשפט בעיר חדרה בביצוע סולל בונה, בשיטת D.B.O.T (Design Build Operate Transfer) לתקופה של 25 שנה. מדובר בפרויקט הציבורי הראשון בארץ, שזכה ל־3 כוכבי בנייה ירוקה לפי תקן ישראלי 5281. הסיבה לכך היא היותו בניין מאופס אנרגיה, דהיינו מעל 80 אחוז מהאנרגיה הנדרשת בבניין מסופקת על ידי הבניין עצמו. המבנה המרשים משלב תכנון פיזי מותאם אקלימית וכולל אולמות דיונים, לשכות לשופטים, חדרים לעוזרים משפטיים ועובדים וחניון תת קרקעי. 

4 צפייה בגלריה
בית המשפט בחדרה
בית המשפט בחדרה
בית המשפט בחדרה
(צילום: דגן פתרונות אדריכלים)


הפרויקט שעומד לשיפוט בתחרות
כביש 77
קטגוריה: פרויקט הנדסי בתחום התשתיות
מיקום: אזור רמת ישי
היקף: 6 ק"מ כביש מהיר, 4 ק"מ כביש אזורי, מחלף ישי, 5 גשרים, 4 מעבירים תת־קרקעיים
יזם: נתיבי ישראל

הפרויקט שעומד לשיפוט בתחרות
בית המשפט חדרה
קטגוריה בתחרות: מבנה ציבורי
שם החברה: שיכון ובינוי סולל בונה בע"מ
מיקום: חדרה
היקף: 7,000 מ"ר הבניין, 9,000 מ"ר חניון ת"ק
יזם: מינהל הדיור הממשלתי עבור משרד המשפטים

שם החברה: שיכון ובינוי סולל בונה
שנת הקמה: 1924
תחומי פעילות/התמחות: ביצוע פרויקטים של הנדסה אזרחית ובנייה, תשתיות, פרוייקטים תהליכיים, מים, אלקטרומכניקה ומערכות