הסגר יימשך עד סוף החודש. הממשלה אישרה את המשך הסגר שאמור היה להסתיים ביום חמישי הקרוב. ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע להאריך את הסגר בעשרה ימים עד יום ראשון 31 בינואר והשרים הסכימו. שרי הממשלה גם אישרו כי נוסעים הטסים לישראל יידרשו להציג בדיקת קורונה שלילית שבוצעה 72 שעות לפני הטיסה. נכון להיום, כי מקדם ההדבקה הכללי ירד ל-1.05, אך סימנים לשיפור עדיין לא ניכרים. אתמול נרשם שיא של יותר מ-10,000 נדבקים חדשים ביממה אחת.
(צילום: שמוליק דודפור)
כמעט כל שרי הממשלה היו בעד הארכת הסגר - כששר הפנים דרעי הדף את הביקורת על החברה החרדית: "זה חילול השם מה שעושים לנו הציבור החרדי. ההסתה נגד החרדים שוברת שיאים בימים האחרונים ולצערי לא מדובר רק בחברי אופוזיציה, אלא גם באנשים שיושבים כאן בישיבת הממשלה. רוב הציבור החרדי מקפיד הקפדה גדולה על כל הנחיות משרד הבריאות".
5 צפייה בגלריה
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
מחסומי משטרה בכיכר דיזנגוף בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
במהלך הישיבה נרשם עימות ביו היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט לבין ראש הממשלה נתניהו. מנדלבליט אמר כי הוא "רוצה להעמיד דברים על דיוקם" בנוגע לביצוע בדיקת קורונה 72 שעות לפני עלייה למטוס. "זה לא עלה כבקשה אף פעם... יש הסתה בעקבות הדברים שנאמרו נגדי, שיש לי דם על הידיים. לא היו דברים מעולם, לא הביאו בפניי בקשה לפני עלייה למטוס. אני מצפה מראש המל"ל לאשר את הדברים. הדבר הזה דרמטי ואפשרי, אבל זה עלה לראשונה בשבוע שעבר". דרעי אישר את דבריו של מנדלבליט. נתניהו אמר: "זה נכון שביקשנו, כפי שאמרתם, אבל במשך שנה שלמה נאמר שחייבים לאפשר לאזרחי ישראל לחזור לארץ. זה נאמר פעמים רבות. עשינו קשר לוגי".
לקריאה נוספת

חיסון לנשים בהריון. לאחר מספר מקרים בהם נשים בהריון חולות קורונה במצב קשה הגיעו בימים האחרונים לבתי החולים, שיגר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה חוות דעת וקרא לנשים בהריון להתחסן בהתייעצות עם רופא, כמו גם לנשים מיניקות. יש לציין כי לפני כשבועיים אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, כי "נחסן נשים בהריון ומניקות".
5 צפייה בגלריה
חיסון
חיסון
חיסון
(צילום: shutterstock)
נכון להבוקר, ידוע על לפחות תשע נשים בהיריון שמאושפזות במצב קשה בבתי חולים, ארבע מהן יולדו. בבית החולים בילינסון נלחמים על חייה של רחל, בת 33 שנדבקה בקורונה ואושפזה במצב קשה מאוד ואמש פונתה לבית החולים חולת קורונה נוספת שמצבה מוגדר קריטי.
(צילום: שמוליק דודפור)
בהדסה עין כרם בירושלים נקבע לפני יומיים מותו של תינוק שיולד בניתוח קיסרי. בעקבות כל האירועים קיבלו מנהלי בתי חולים הודעה מראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, ובה התבקשו לשלוח לריצוף גנטי נשים בהיריון חולות קורונה במצב קשה. כתבנו לענייני בריאות, אדיר ינקו, מציין כי שלוש דגימות של נשים בהריון שחלו בקורונה והיו במצב קשה והגיעו ביממה האחרונה למעבדה המרכזית לנגיפים של משרד הבריאות בתל השומר נמצאו חיוביות למוטציה הבריטית לאחר שתי בדיקות ראשוניות לכל דגימה. יש לציין כי לא מדובר על תוצאות סופיות של הריצוף הגנטי מאחר ואלו יתקבלו בעוד מספר ימים.
המחקרים של פייזר ומודרנה לא כללו באופן רשמי נשים הרות אך עם זאת בחברות דיווחו כי חלק מהנחקרות היו בהיריון ללא ידיעתן במהלך המחקרים, חרף זאת לא נצפו כל סיכונים לאם או לעובר, וההיריונות אותן בחרו הנשים להמשיך – הסתיימו בהצלחה. מתחילת השימוש בחיסון לא נרשמה עלייה בשיעורי ההפלות או המומים העובריים למיניהם ולא היה בסיס כלשהו להנחה על פגיעה אפשרית בפוריות האישה.
לקריאה נוספת
זה שיוצא - וזה שנכנס. בעודכם קוראים שורות אלו, דונלד טראמפ מעביר את השעות האחרונות בבית הלבן. הוא צפוי לעזוב מחר - מעט לפני שהנשיא החדש ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל ייכנסו למעון הרשמי בשדרות פנסילבניה 1600. לא רק שטראמפ מחרים את השבעת ביידן ולא ייפגש איתו בטענה שהבחירות זויפו, מעבר הדירה חורג גם הוא מכללי הפרוטוקול - המסורת היא שהנשיא המסיים מארח בבוקר את הנשיא הנבחר, ומשם יוצאים השניים יחד לטקס ההשבעה. הפעם נדרש תיאום מיוחד: טראמפ לא יארח את ביידן ולא ייצא איתו יחדיו לקפיטול, ולפיכך כל אחד מהם יתנהל לפי לוח זמנים שונה.
5 צפייה בגלריה
ג'ו ביידן  דונלד טראמפ
ג'ו ביידן  דונלד טראמפ
ג'ו ביידן דונלד טראמפ
(צילום: AFP, רויטרס)
וטראמפ? הוא מתכנן לערוך לעצמו אירוע פרידה בבסיס חיל האוויר אנדרוז הסמוך לבירה, המקום שבו מוצב דרך קבע המטוס הנשיאותי "אייר פורס 1". הוא מתכנן להמריא משם לאחוזת הגולף מאר א-לאגו שבפלורידה. אם לא די בזאת, ב-CNN דווח כי הוא ביקש לערוך לו אירוע ענק דווקא ביום ההשבעה, וצוותו עמל על ארגון קהל תומכים שילווה אותו בבוקר הטקס.
הטקס כולו צפוי להתקיים תחת אבטחה כבדה לאור אירועי הקפיטול, כזכור לפני כשבועיים, אחרי שסגן הנשיא פנס הודיע שלא יפסול קולות אלקטורים כפי שדרש טראמפ, פרצו תומכי הנשיא מחסומים בקפיטול, התעמתו עם שוטרים והשתלטו על אולם הסנאט. ארבעה מתו ו-52 נעצרו בהתפרעויות.
לקריאה נוספת

בשעה 18:30 (שעון ישראל) יחל טקס ההשבעה של ג'ו ביידן בשירת ההמנון הלאומי, בתפילה ובמופע של לייידי גאגא וג'ניפר לופז. ב-19:00 יושבע ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב ויישא נאום ראשון. הנשיא המכהן, דונלד טראמפ, בכלל לא מתכוון להגיע.
מחר יימשך הגשם בחלקו הראשון של היום וילווה בברקים וברעמים. קיימת סכנה להצפות בערי החוף ושיטפונות בנחלי הדרום. מידות החום יירדו ושלג כבד ימשיך לרדת בחרמון. כמו כן, ייתכן סיכוי לשלג קל בפסגות הרי הצפון שגובהן מעל אלף מטרים. בהרי המרכז הגבוהים ייתכן שלג מעורב בגשם.
דו-שיח עם ביל גייטס. במהלך 5 השנים האחרונות הזהיר ביל גייטס מפני מגפה עולמית. להבדיל ממנו (עם כל הצניעות), לי נוצרה ההזדמנות להצביע על סכנת מגפה עולמית בפעם הראשונה כשנבחרתי לתפקיד נשיא ארגון הרופאים העולמי, המייצג כ-10 מיליון רופאים. במהלך קיץ 2019, לפני הבחירות לכנסת ה-22, חזרתי והדגשתי ביתר שאת ובכל הזדמנות את חובת הכנת מערכת הבריאות בישראל למגפה שתתרחש ב-10 השנים הקרובות. התברר שטעיתי והמגפה הגיעה כבר בתחילת 2020. למה היה יסוד להניח שמגפה בפתח?
ישנן מספר סיבות. ראשית, שינויי האקלים ויצירת תנאים חדשים להתפתחות חיידקים ונגיפים. שנית, הרחבת הפעילות הכלכלית של אנשים באזורי בר חדשים (סיבת התפרצות מגפת האבולה). שלישית, טיפולים רפואיים חדשים הגורמים ליצירת זני חיידקים ונגיפים אותם לא הכרנו קודם. ישנן עוד סיבות להניח שמגפת הקורונה היא לא המגפה האחרונה בעשור זה. כל מגפה משנה את העולם.
ביל גייטס התייחס באחד מראיונותיו למה שמצפה לנו בעקבות מגפת הקורונה. ננהל אתו דו-שיח דמיוני:
ב.ג.: ישיבות באינטרנט יהפכו לשגרה.
ל.א.: אין ספק שנמשיך לנהל דיונים בזום גם לאחר המגפה, זאת, במקום חלק גדול מהפגישות הדורשות זמן המבוזבז על נסיעה ומציאת חנייה, שכירת אולמות, כיבוד וכו'.
ב.ג.: החוויה של מפגש וירטואלי תשתפר.
ל.א.: הרבה חברות עובדות על יצירת זמינות, פשטות ותחושת נוחות במהלך מפגשים אלה.
ב.ג.: קהילות ישתנו.
ל.א.: אנשים ישנו את מקום מגוריהם וירשו לעצמם להתרחק ממקום עבודתם, אתו יהיו רוב הזמן בקשר וירטואלי.
ב.ג.: יחסים חברתיים ישתנו.
ל.א.: כבר היום, במהלך מפגשים חברתיים אנשים שקועים יותר במגעים וירטואליים. לעומת נבואתו של ביל גייטס, אני משוכנע שאנשים ירצו להיפגש. אפילו אם כל אחד מהם ישב עם הטלפון החכם שלו, עצם הישיבה המשותפת חשובה לבני האדם.
ב.ג.: ייקח זמן רב עד שהדברים יחזרו למה שנתפש כנורמלי.
ל.א.: חלק גדול מהשגרה שהכרנו קודם כבר לא יחזור לעולם. נתרגל לשגרה חדשה.
ב.ג.: המגפה העולמית הבאה לא תהיה חמורה כמו הנוכחית.
ל.א.: ממש לא בטוח. אי אפשר לדעת.
ישראל נמצאת במקום ה-14 בעולם בשיעור המאומתים ביחס לאוכלוסייה. אם מצמצמים את הרשימה למדינות שבהן יותר ממיליון תושבים – ישראל מדורגת במקום השביעי והלא מכובד בכלל. ראשונה אנדורה, שם כמעט 12% מתושבי המדינה אובחנו כמאומתים, אחריה נמצאות גיברלטר ומונטנגרו.
צ'כיה, שבמקום הרביעי בדירוג הכללי, היא המדינה הראשונה בדירוג שבה יותר ממיליון תושבים. בצ'כיה אובחנו 8.3% מהתושבים כמאומתים. אחרי נמצאת ארה"ב שם 7.4% אובחנו כחיוביים לקורונה בשנה האחרונה ומיד אחר כך נמצאות סלובניה, פנמה, גאורגיה וליטא. כאמור ישראל נמצאת אחרי שש המדינות האלה ומדורגת שביעית מבחינת המאומתים ביחס לאוכלוסייה.
מבצע דוגו. למה? כי מדי שנה, ב-18 בינואר שחל אתמול, מצטרפים המונים למנהג אכילת הפלאפל הפרטי של שורד השואה דוגו (דוד לייטנר). דוגו, שנולד בהונגריה ונשלח לאושוויץ, החליט עם עלייתו ארצה לאכול פלאפל מדי שנה באותו תאריך. ב-2016 הפך המנהג ליוזמה של בית העדות במושבו ניר גלים, ומאז מצטרפים מדי שנה המונים לזלילה. בין היתר, שב"ס משתתף במבצע באופן קבוע, ובשנה שעברה גם הרמטכ"ל אביב כוכבי השתתף.
תאילנדית בת 65 נידונה ל-43 שנות מאסר אחרי שהורשעה בהעלבת משפחת המלוכה. מדובר בעונש החמור ביותר שניתן עד כה בתאילנד למי שמורשע בהעלבת המלך ובני משפחתו.
5 צפייה בגלריה
מלך תאילנד ראמה העשירי
מלך תאילנד ראמה העשירי
מלך תאילנד ראמה העשירי
(צילום: רויטרס)
הכסף מצרפת, הלוקיישנים וגם העונה השנייה: מאחורי הקלעים של "בלקספייס".
איפה הפומה? התמונה שמשגעת את הרשת (הפתרון פה)
5 צפייה בגלריה
איפה מסתתר הפומה?
איפה מסתתר הפומה?
איפה מסתתר הפומה?
(צילום: ממתוך עמוד הפייסבוק: U.S. Fish and Wildlife Service)
אליסף דעואל, עורך ב-ynet פלוס, ממליץ על הפודקאסט – American Prodigy: Freddy Adu. כשפרדי אדו, בן למשפחת מהגרים מגאנה, היה בן 14 כינו אותו "פלה הבא". כשפרדי אדו היה בן 14 הוא חתם על חוזה מקצועני בסך חצי מיליון דולר לעונה בליגה הכדורגל האמריקאית (MLS). כשפרדי אדו היה בן 14 הוא כיכב בפרסומות, הפך לסנסציה בינלאומית וזכה לחוזה אימוץ יוקרתי מנייקי. כשפרדי אדו היה בן 14 הוא אמור היה להיות האיש שישנה את פני הכדורגל בארצות הברית לנצח. חתיכת מעמסה לכתפיים של ילד בן 14.
17 שנים אחרי אדו משחק בליגה השלישית בשבדיה. הוא לא הפך להיות הסופרסטאר שהבטיחו לנו ומוזכר רבות כאחד הפלופים הגדולים של הכדורגל העולמי.
גרנט וול, כתב Sports Illustrated, שסיקר את אדו עוד מימי נעוריו, מנסה להבין בפודקאסט המתפרש על פני שבעה פרקים מה השתבש בדרך ומדוע אדו לא הצליח לממש את הפוטנציאל שלו. וול ראיין עשרות אנשים שהיו בסביבתו של אדו לאורך הקריירה – וגם את אדו עצמו שעד עתה סירב להצעות רבות לראיונות על הקריירה שלו. דרך סיפור חייו של אדו והעדויות הרבות שלו ושל סובביו, וול רוקם סיפור מריר-מתוק על ילד פלא, התבגרות כפויה ומוקדמת מדי, ציפיות מוגזמות, תאוות בצע, כסף, קנאה והחוליים של ענף הכדורגל בארה"ב. וול גם לא מתבייש לאתגר את הנראטיב השגור, ולבחון ברצינות האם סיפורו של אדו הוא בכלל סיפור עצוב? האם באמת מדובר בכישלון?