החיסון קרוב מתמיד? חברת מודרנה הגישה בקשה לאישור חירום לחיסון נגד קורונה. אם יאושר, מודרנה התחייבה לנפק את החיסון בתוך 24 שעות. תוצאות השלב השלישי של הניסוי הראו יעילות של 94.1% ללא תופעות לוואי חריגות והצלחה של 100% במניעת תחלואה קשה בקורונה.

3 צפייה בגלריה
חיסון קורונה מודרנה, אילוסטרציה
חיסון קורונה מודרנה, אילוסטרציה
חיסון קורונה מודרנה, אילוסטרציה
(צילום: רויטרס)

בחודש יוני הודיע ראש הממשלה נתניהו כי נרכשו כמיליון וחצי מנות מהחברה בסכום של כ-230 מיליון שקלים. בכך נכנסה ישראל לסבב הראשון של מודרנה, ותקבל את האספקה מקו הייצור שהקימה החברה באירופה. החיסון ניתן בשתי מנות הניתנות בזריקה לשריר היד, במינון של 100 מיקרוגרם כל מנה, בהפרש של 3 שבועות. הוא דורש אחסון בהקפאה של מינוס 20 מעלות, עם זאת החיסון יכול לשרוד עד 30 ימים גם בטמפרטורה של 2 עד 8 מעלות צלזיוס.

(צילום: משי בן עמי)
לקריאה נוספת

שוב דיבורים על בחירות. ראש הממשלה נתניהו אמר היום כי "ביום רביעי האופוזיציה תנסה לגרור את ישראל לבחירות. הליכוד יצביע נגד בחירות ובעד אחדות". נתניהו התייחס להצעה לפיזור הכנסת של סיעת יש עתיד-תל"ם. בכחול לבן הגיבו: "הציבור סיים לקנות את השקרים של נתניהו. אם לא היה משפט היה תקציב".
יו"ר יש עתיד-תל"ם, יאיר לפיד, התייחס בישיבת הסיעה לחוק לפיזור הכנסת: "קורא מפה לכחול לבן - הגיע הזמן שתפסיקו להיות משתפי הפעולה של נתניהו. אם כחול לבן יעשו את הדבר הנכון, בעוד 48 שעות הממשלה תלך הביתה". אם הצעת החוק לא תעבור, לא ניתן יהיה להגיש אותה שוב בחצי השנה הקרובה כך שכחול-לבן תתקשה מאוד לפזר את הכנסת באם תרצה זאת.
עיקר המחלוקת בין שתי הסיעות הוא תקציב המדינה. בהסכם הקואליציוני הוסכם על תקציב דו שנתי שיאושר בכנסת אך בחלוף הזמן התברר שלליכוד אין כוונה להעביר תקציב דו שנתי לשנים 2020 ו-2021, מה שלכאורה מהווה הפרה של ההסכם הקואליציוני.
בתוך הערב דווח על כך שוועדת האיתור לפרקליט המדינה בחרה לתפקיד את עורך הדין עמית איסמן, המכהן כיום כפרקליט מחוז חיפה. חברי הוועדה בחרו בו פה אחד. המינוי כפוף לאישור הממשלה - באם זו, כאמור, לא תתפרק.


סוף עגום לסיפור עצוב. גופתו של יונתן היילו נמשתה היום מהים בחוף נתניה. נסיבות מותו אינן ברורות עדיין ובין השאר ייבדק אם שם קץ לחייו. היילו הורשע לפני כעשור ברצח ירון איילין שאנס וסחט אותו, ונידון ל-20 שנות מאסר. בתום מאבק ציבורי ומשפטי הופחתה העבירה להריגה והמאסר קוצר ל-12 שנה. חודשים ספורים אחרי ששוחרר, הסתבך שוב בריב עם אחד משכניו ונכלא לשמונה, אך חצי שנה מאז שהשתחרר בשנית מהכלא, לא עבר שיקום ולא ניתנה לו עבודה במסגרת השיקום.
אובדנות היא תופעה הניתנת למניעה. במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו: דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: סה"ר - סיוע הקשבה ברשת, ער"ן - עזרה ראשונה נפשית - 1201, עמותת "בשביל החיים" - סיוע למשפחות שיקיריהן התאבדו: 03-7487771.

היילו בריאיון האחרון
(צילום: אורי דוידוביץ')

לקריאה נוספת

חברת התעופה ישראייר תעשה היסטוריה ותוציא לראשונה טיסה מסחרית כחול לבן לאיחוד האמירויות.
מזג האוויר יהיה נוח ביום, וקריר בערב. לא צפויה מערכת גשם משמעותית בימים הקרובים
האם תימצא תרופה נגד קורונה? אנחנו מכירים את המחלה כבר קרוב לשנה. כמות הפרסומים המדעיים על המחלה עולה בהרבה על מה שידענו עד עתה, וזאת, בזמן כה קצר. תוך כדי כתיבת שורות אלה, יותר מ-4,000 מחקרים מתבצעים בנושא במקומות שונים בעולם. הטיפול בחולים השתפר בהשוואה לחודשים הראשונים של המגפה. ישנן גישות שונות, ישנה תרופה תומכת שלא הייתה בשימוש נרחב קודם לכן, אך עדיין אין תרופה שפוגעת בנגיף עצמו, כמו שהאנטיביוטיקה המתאימה פוגעת בחיידק. התייחסנו רבות לחיסונים שבדרך. רק נציין, שישנן מחלות נגיפיות שהאנושות מכירה הרבה שנים ונגדן לא הצלחנו לפתח חיסונים עד היום. לדוגמה, HIV ודלקת כבד מסוג C. האם נצטרך תרופה כזו כאשר יהיו חיסונים נגד קורונה? התשובה היא – כן. אם נגיף הקורונה לא ייעלם מהעולם, כמו שקרה עם האבעבועות השחורות, יהיו חולים שיזדקקו לטיפול בגלל שלא פיתחו נוגדנים בכמות מספקת לאחר החיסון או בגלל שתהיה אצלם התווית נגד לחיסון או בגלל שהנגיף ישתנה.
תרופה שהומצאה נגד מלריה הפכה להיות פופולרית מאוד במחצית הראשונה של השנה ואפילו נשיא ארה"ב הטיל את כובד משקלו בהמלצות להשתמש בה. ואז באו מחקרים גדולים יותר והוכיחו שהיא לא יעילה ויכולה להיות לא בטיחותית. עדיין, ישנם אנשים מחוץ לקהילה הרפואית שמאמינים בה ואפילו נוטלים אותה, כפי שהמליץ טראמפ. לתשומת לבם, הוא כבר חדל להמליץ.
במהלך תקופה ארוכה יותר היה שימוש רחב בתרופה בשם רמדסיביר, שהומצאה במקור נגד נגיפים אחרים. החודש, ארגון הבריאות העולמי המליץ לא להשתמש בה כי היא לא מספיק יעילה. אני אופטימי שתימצא תרופה לשימוש בחולי קורונה, תרופה שפוגעת ישירות בנגיף. בשביל זה חברות התרופות חייבות להמשיך וליצור תרופות חדשות.
משרד הבריאות מפרסם נתונים על מספר החולים הפעילים. חולה פעיל הוא כל מי שנבדק ונמצא חיובי לנגיף קורונה, ללא קשר להופעת תסמינים, שטרם הוגדר כמחלים או חלילה נפטר. נכון להערב יש בישראל 10,148 חולים פעילים. מדובר במספר הגבוה ביותר בשבועות האחרונים, שבהם לא עלה המספר על 10,000. 9,502 מהחולים הפעילים נמצאים בבתיהם, 148 בבתי מלון ו-498 בבתי חולים.
ואיפה מתגוררים החולים הפעילים? בירושלים 1,346 חולים פעילים, בנצרת 454, בחיפה 343, בתל אביב יפו 297, באום אל פחם 218, ברהט 205, בשפרעם 205, בבאר שבע 171, בחולון 169, במג'דל כרום 156, בבני ברק 152, בטייבה 151, באשדוד 142, בפתח תקווה 142, בראשון לציון 125.
כ"ט בנובמבר. למה? כי אתמול ציינו 73 שנים ליום שבו החליטה עצרת האו"ם על סיום המנדט הבריטי, והקמת שתי מדינות עצמאיות בארץ ישראל – יהודית וערבית. באותה "תוכנית החלוקה" נקבע גם שירושלים וסביבתה יוכרזו כשטח תחת פיקוח בינלאומי. עם אישור התוכנית, יצאו המוני ישראל לרקוד ברחובות, וזאת למרות שהערבים דחו אותה לחלוטין. למחרת ההצבעה באו"ם פרצה מלחמת העצמאות.
עלייתה, נפילתה והיעד הבא של איוונקה טראמפ: כשדונלד טראמפ התחיל לכהן כנשיא ארה"ב, בתו החזיקה בתדמית של אשת עסקים מוצלחת. עם יציאתו מהתפקיד, היא מוצאת את עצמה במצב לא פשוט.

3 צפייה בגלריה
איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ
איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ
איוונקה טראמפ ודונלד טראמפ
(צילום: GettyImages)

סיפורו המדהים של אמריקני שאותר אחרי יומיים בלב ים כשהוא נאחז בחרטום הספינה.
לא קונים כלבים. משרד החקלאות קורא לברר את מקור הכלב טרם רכישה, שכן הוא עלול להיות נגוע במחלות ולסבול מהתעללות. במקום לקנות - המשרד ממליץ לאמץ.
ופספסתם את בלאק פריידי? סייבר מאנדיי, יום הרווקים ועוד מיליון מבצעים לפניכם. עשינו סדר.


נעמה ברקן, עורכת ערוץ הטלוויזיה: על אף שחלפו כבר 83 שנה מאז יצא לאור, ספרה של אגתה כריסטי "מוות על הנילוס" מצליח גם ב-2020 להשאיר את הקורא במתח עד העמוד האחרון רק כדי לגלות - מי רצח את יורשת העצר היפהפייה לינט רידג'וויי? ביקום מקביל יכולתם לגלות את התשובה בעזרת קצת סבלנות, שכן הסרט - בכיכובה של גל גדות, המגלמת את אותה רידג'וויי - היה אמור לצאת בדצמבר הקרוב. אלא שהתפרצות נגיף הקורונה שינתה את התוכניות ודחתה אותו אי שם לשנת 2021. החדשות הטובות? הספר זמין לקריאה כמה עשורים.
"מוות על הנילוס" הוא ספר ההמשך ל"רצח על האוריינט אקספרס", והפעם מביא את הבלש הרקול פוארו לשיט תענוגות בנהר הנילוס. אך כשברקע הנופים האקזוטיים של מצרים, פוארו נקלע לזירת פשע לא צפויה יחד עם קבוצת נוסעים זרים (לכאורה), ומיד הוא פוצח בחקירה לגלות מי מבין החשודים אחראי לרצח, ומה היה מניעו. האם זה היה משולש אהבים? ירושת ענק או דווקא מעשה נקמה בין-דורי? סגרו את הטלוויזיה ותצללו לעוד תעלומה מרתקת ומפתיעה מאת כריסטי.


3 צפייה בגלריה
(כריסטי (צילום: gettyimages)