מי יעצור את המוטציה? רחובות לונדון ואזורים אחרים בדרום-מזרח אנגליה נכנסו לסגר מלא לאחר הופעת מוטציה של נגיף הקורונה. מספר הנדבקים באנגליה זינק בשבועיים האחרונים כיוון שלפי מדענים, המוטציה מדבקת הרבה יותר - ברמה של עד 70% כשעד כה לא הוכח כי מדובר במחלה קשה יותר. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון וממשלתו חששו כי תושבים ימרדו בהנחיות - במיוחד בשל העובדה שבסוף השבוע יצוין חג המולד.
הולנד הודיעה אתמול על עצירת כל הטיסות מבריטניה, ומספר שעות אחריה, הצטרפו אליה בצהריים בלגיה ואיטליה שנקטו צעד דומה. גרמניה הודיעה כי גם היא שוקלת ברצינות להגביל את הטיסות מבריטניה לשטחה, כדי לוודא שהמוטציה החדשה לא מתפשטת גם בערים הגרמניות.


(צילום: נדב אבס, אבי חי)

ישראל עדיין נמנעת מלהכריז על השעיית טיסות מבריטניה, אבל החליטה שכל השבים יחויבו להיכנס למלוניות-בידוד ל-14 יום – או ל-10 ימים אם יצלחו שתי בדיקות קורונה. ההחלטה חלה כבר היום על שבים מבריטניה כשעשרות נוסעים שנחתו בצהריים בטיסת איזיג'ט מלונדון נלקחו לבידוד כפוי במלוניות קורונה. ההחלטה התקבלה בעקבות המלצתו של הפרויקטור נחמן אש, שביקש אף לסגור את כל נתב"ג - ובעניין השבים מבריטניה, דנמרק ודרום אפריקה ביקש לבצע בדיקות קורונה שיכללו גם ריצוף גנטי כדי לבדוק אם נדבקו במוטציה.
4 צפייה בגלריה
נגיף קורונה מטוסים מקורקעים ב נמל תעופה גטוויק לונדון תמונת ארכיון מחודש מאי 2020
נגיף קורונה מטוסים מקורקעים ב נמל תעופה גטוויק לונדון תמונת ארכיון מחודש מאי 2020
מטוסים מקורקעים בנמל תעופה גטוויק
(צילום ארכיון: AFP)

לקריאה נוספת
מתחסנים ומדברים על סגר. מצד אחד, הבוקר החל מבצע החיסונים נגד קורונה בקול תרועה רמה, מצד שני, חברי קבינט הקורונה דנו בהגבלות כשפרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, המליץ על "ריסון מהודק" שיכלול סגירה כמעט מלאה של המסחר, ומנגד, המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד, המליץ להודיע מראש על סגר מלא. ובסוף, כרגיל, לא החליטו דבר.

4 צפייה בגלריה
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
ישראל כץ מתחסן באיכילוב
(צילום: מוטי קמחי )
פרויקטור הקורונה אש סבר כי ללא מגבלה, תוך שלושה חודשים יעמוד מספר החולים הקשים על 1,900-1,340, ועוד 3,700-3,085 חולים ימותו. במקרה שיוחלט על "ריסון מהודק" למשך חמישה שבועות, לדבריו, מספר החולים הקשים יגיע ל-800 ועוד 1,250 חולים ימותו. אם יוחלט על סגר מלא לחמישה שבועות, מספר החולים הקשים יגיע ל-700 ועוד 1,100 חולים ימותו. חברי הקבינט דנו במבצע החיסונים. "המטרה היא לחסן 60% מהאוכלוסייה עד לסוף הרבעון הראשון של 2021", אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי. היום נחשף כי פילוח נתוני התחלואה בקורונה במגזר החרדי מצביע על קיום החתונות והלימודים במוסדות התיכוניים - בניגוד להנחיות - כמוקדי ההתפרצות החדשה.
(צילום: רועי אברהם, הקלטה: בן פרץ)
והראשונים להתחסן הבוקר היו הסגלים הרפואיים בבתי החולים ובקופות החולים. גם בני ה-60 ומעלה זכאים להתחסן כעת באמצעות קופות החולים כשבהמשך השבוע צפויים להתחסן גם דיירי בתי האבות, מוסדות לחוסים והמטפלים במוסדות אלו. וכבר היום למרות כל צילומי המתחסנים, בני 60 ומעלה ואחרים המשתייכים לקבוצות סיכון שניסו לקבוע תור לחיסון לא הצליחו לעשות זאת. מוקדי קופות החולים כללית, מכבי ולאומית קרסו - ומי שניסה דרך האפליקציה גילה שזמינות התורים בשלושת השבועות הקרובים נמוכה. מלבד זאת, על אף שמדובר בכחמישית מהאוכלוסייה, פעלו קופות החולים רק ברהט, נצרת ועראבה. מכבי ומאוחדת לא פתחו אפילו מוקד אחד ביישובים ערביים וגם בערים המעורבות רמלה, לוד ויפו אין מוקדים.
לקריאה נוספת

בחירות או לא בחירות? בפגישה שנערכה אתמול בין בכירי כחול לבן, הציגה צמרת כחול לבן לשר המשפטים אבי ניסנקורן את המתווים לשינוי עבודת הממשלה שהציעו בליכוד כדי למנוע בחירות, אך הוא סירב. גורם במפלגה האשים את ניסנקורן בכך שהוא פועל כדי לשמור על כסאו ולא מעוניין בטובת המפלגה. מנגד, מקורבי ניסנקורן אמרו כי "דרישות הליכוד מסוכנות ומטורפות". ובכלל, מצד אחד כחול לבן והליכוד טוענים כי אין כל משא ומתן בין הצדדים, מצד שני ישנם דיווחים משני הצדדים על משא ומתן.
שר הפנים אריה דרעי אמר היום: "יש לי יסוד להניח שהכנסת לא תתפזר. אמנם לצערי הבחירות ב-23 במרץ עדין עומדות על הפרק, אבל יש סיכוי שהשבוע הכנסת לא תתפזר. כל אחד יבין לבד לקראת מה מדובר". עם זאת, היום נחשף כי יו"ר כחול לבן בני גנץ, נפגש אמש גם עם חבר הכנסת לשעבר גדעון סער, שפרש מהליכוד והקים מפלגה שבמסגרתה יתמודד בבחירות הבאות.

לקריאה נוספת


במהלך היום יהיה נעים ובלילה יהיה קר. ביום רביעי מידות החום ירדו וירד גשם מידי פעם בצפון ובמרכז. בחמישי עדיין סיכוי לגשם מקומי.
מצעד הכוכבים. בתחילת שנות ה-50 השתוללה בארה"ב מגפת הפוליו. לאחר המצאת החיסון, כמו לאחר המצאת כל חיסון, היו כאלה שהפיצו שמועות שהחיסון הוא קטלני. ואז, ב-28 באוקטובר 1956, אלביס פרסלי, בהיותו בן 21, התחסן נגד פוליו במהלך תוכנית בידור. צעד זה תרם רבות למוכנות להתחסן מצד אנשים צעירים, שהיוו חלק גדול מקבוצת הסיכון.

4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו מתחסן
( צילום: תומר אפלבאום)
במגפה הנוכחית פוליטיקאים לקחו על עצמם תפקיד של כוכבי רוק. כבר באמצע אוקטובר התחסן שר החוץ של האמירתים, ובתחילת נובמבר, ראש הממשלה של האמירתים, שהוא גם שליט דובאי. הם התחסנו בחיסון הסיני. ביום שישי האחרון התחסנו סגן נשיא ארה"ב, מייק פנס, בן ה-61 ורעייתו בת ה-63, וגם ראשי בית הנבחרים והסנאט. כמעט 24 שעות לאחר מכן, במוצאי שבת, התחסנו ראש ממשלת ישראל ושר הבריאות. גם נשיאי ארה"ב לשעבר: בוש, קלינטון ואובמה, הודיעו על רצונם להתחסן. כל מדינה מחליטה על קריטריונים להענקת העדפה לקבוצות אוכלוסייה שונות. רוב המדינות שמות בראש הרשימה אנשים מעל גיל 60 (בני 80 ומעלה בעדיפות גבוהה יותר), בעלי מחלות רקע ולאחר מכן, עובדי מערכת הבריאות. השאלה הנשאלת היא מדוע צריך לתת קדימות לפוליטיקאים. בקנדה הודיעו ראש הממשלה ושריו שימתינו עד שתורם יגיע. בוש, קלינטון, נתניהו, אדלשטיין, כמו בני הזוג פנס, הם אכן מעל גיל 60, אבל, אובמה עדיין בן 59.
חיסון נגד קורונה ימנע הרבה מקרים של מחלה קשה ואף יוריד תמותה מהמחלה. חשוב להתחסן. חשוב גם להבין שבניגוד להבטחות של אותם פוליטיקאים, המגפה לא תסתיים בחודשים הקרובים ויש להמשיך לשמור על כללי הזהירות הידועים.
12.3% מהנדבקים בקורונה שאובחנו מאז חודש פברואר בישראל הם בני 60 ויותר, האוכלוסייה שתקבל את החיסון ראשונה אחרי הצוותים הרפואיים. למרות שרק אחד מכל שמונה נדבקים הוא בן 60 ומעלה, שיעורם של בני גיל אלה מבין הנפטרים מקורונה גבוה לאין שיעור. 92.5% מבין 3,082 הנפטרים מקורונה בישראל הם בני למעלה מ-60.
מניתוח הנתונים עולה כי 20.3% מהנפטרים הם בני 90 ומעלה (לעומת 0.6% מהנדבקים מאז פרוץ המגפה), 34% בני 80 עד 89 (לעומת 1.6% מהנדבקים), 25.3% בני 70 עד 79 (לעומת 3.4% מהנדבקים) ו-12.9% בני 60 עד 69 (לעומת 6.7% מהנדבקים).

יולי אדלשטיין. למה? כדי ללמוד עוד על שר הבריאות שהיה השני בישראל להתחסן נגד קורונה, אחרי ראש הממשלה בנימין נתניהו. השר בן ה-62 נתן את זרועו במבצע "תן כתף", שבעה חודשים אחרי שנכנס למשרד הבריאות. אדלשטיין הוא מוותיקי הכנסת והחל לכהן בה לראשונה ב-1996.

לוי יצחק מצא עצמו מול מתחרה חדש: המדינה. שרת התחבורה מירי רגב מקדמת מחירון רכב ממשלתי מתחרה, בהשקעה של מיליוני שקלים. מה הוא חושב על זה?

4 צפייה בגלריה
לוי יצחק
לוי יצחק
לוי יצחק
(צילום: שאול גולן)
ולאחר שראש הממשלה נתניהו התחסן אתמול אל מול המצלמות, אספנו 6 קונספירציות בעקבות החיסון שלו. ספוילר - הוא לא קיבל פלצבו.
ובזמן שהקורונה מכה בגרמניה, תעשיית רכבות-הסלון פורחות.

מיה יצחקי, מגיהה בדסק החדשות: הספר "גנבת הבורבון" של הסופרת טיפאני רייז - זה בהחלט הספר הכי טוב שקראתי השנה, במיוחד בשל הכתיבה החושנית שמשלבת רומנטיקה אירוטיקה וסיפור טוב על משפחה שזורם לה בורבון בדם, ודם בבורבון. הסיפור מתחיל בכך שנגנב לקופר מקווין בקבוק בורבון ייחודי מסוג חוט השני בשווי מיליון דולר. הגנבת, היא אישה מסתורית בשם פריס שלטענתה הבקבוק הזה שייך לה.
וכך מתפתח לו סיפור על אהבה, בגידה, נקמה וסודות של משפחה שהייתה בעליה של מבשלת וויסקי שהפכה לאימפריה, ופשטה את הרגל מסיבה שאינה ידועה לאיש, מלבד פריס. אי אפשר להפסיק לקרוא.
פורסם לראשונה: 19:25, 20.12.20