"נראה שעברנו את פורים בשלום". תומר לוטן, ראש מטה מגן ישראל למאבק בנגיף הקורונה, הביע הבוקר באולפן ynet אופטימיות לנוכח נתוני התחלואה המעודכנים. "אנחנו עם מקדם הדבקה של 0.95 בדיוק 10 ימים אחרי פורים. חששנו ממספר גבוה יותר בנקודה הזאת, וכשראיתי את המספר הזה היום משהו קצת נרגע אצלי".
ראש מטה מגן ישראל תומר לוטן 
(צילום: ירון ברנר)
בנוגע לחששות מאירועי פורים ההמוניים אמר לוטן כי "היינו מצפים, בהנחה שהייתה שם התפרצות משמעותית, לראות בטווח של 10 ימים איזושהי מגמה שהולכת כלפי מעלה ודווקא ביומיים האחרונים ראינו את מקדם ההדבקה מתחיל לרדת".
4 צפייה בגלריה
התקהלויות ומסיבה המונית של פורים בשוק הכרמל בתל אביב
התקהלויות ומסיבה המונית של פורים בשוק הכרמל בתל אביב
התקהלויות ומסיבה המונית של פורים בשוק הכרמל בתל אביב
(צילום: שאול גולן)
גם פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, אופטימי. "לאור היעילות הגבוהה של החיסון, אפשר לקוות שלא נצטרך לקחת צעד לאחור מבחינת הסרת ההגבלות ופתיחת המשק. הפתיחה עדיין נעשית בצורה מדורגת, עדיין מקפידים. חשוב להקפיד על ריחוק ומסכות. אנחנו מקווים שהניסוי הזה באמת יצליח". "אם למדנו משהו, זה שדרושה מידה של צניעות אל מול הקורונה. אחד הדברים שמטרידים הוא מידת היעילות של החיסון בהורדת התחלואה הקשה - האם זו יעילות של 95% או של 99%. הפער נשמע לא גבוה, אבל הוא עצום: 75 אלף מוגנים - או 15 אלף בלבד. נושא מטריד נוסף הוא הווריאנטים. יש וריאנטים שאנחנו יודעים עליהם, אבל אולי יש כאלה שאנחנו לא יודעים עליהם".
הערב אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס: "אנו רואים ירידה בכמות החולים הקשים והקריטים בבתי החולים. בשבועות האחרונים אנחנו רואים מגמה של תחלואה קשה דווקא אצל הצעירים". "אני לא חושבת שצריך כרגע לדבר על הגבלות בפסח", אמרה בתדרוך על מצב התחלואה, "הכול יכול להשתנות. אם זה ימשיך כך, לא יהיה צורך בהגבלות. אם נשמור על מסכות וריחוק, בדרך הזו לא נהיה במצב של הגבלות בפסח ויהיה לנו חג נורמלי".
לקריאה נוספת
איפה ילמדו בזום, ואיפה יגיעו לבית הספר? הערב תצביע הממשלה על רשימת היישובים שבהם יתקיימו לימודים בבתי הספר ובגנים מיום ראשון, לצד אלו שילמדו בזום. רשימת הערים האדומות כוללת בין היתר את אום אל פחם, אופקים, באקה אל גרבייה, טייבה, נצרת ורהט. בנוסף גם בערים "כתומות כהות" כמו טבריה וקריית מלאכי לא יתקיימו לימודים, וכן בשכונות במזרח ירושלים, ובאזורים בבאר שבע, בני ברק ונתניה.
4 צפייה בגלריה
חט"ב עירוני ה', חיפה
חט"ב עירוני ה', חיפה
חיפה, השבוע
(צילום: גיל נחושתן)
היישובים "הכתומים בהירים" עם שיעור מתחסנים גבוה שבהם כן יתקיימו לימודים הם אזור, אכסאל, אפרת, אשקלון, בית דגן, בית שמש, ג'סר א-זרקא, גבעת זאב, גן יבנה, דיר אל-אסד, דיר חנא, דימונה, חדרה, חצור הגלילית, טירת כרמל, טמרה, כאבול, לוד, מגדל, מגדל העמק, מודיעין עילית, נוף הגליל, נחף, נס ציונה, סאג'ור, סכנין, עכו, ערד, פרדס חנה כרכור, צפת, קריית גת, קריית ים, קריית עקרון, רחובות, רכסים, שבלי – אום אל גנם, שדות דן, שלומי ושפרעם.
לצד זאת יתקיימו לימודים גם בשכונות הכתומות בירושלים: לב עיר, קריית הלאום, מוסררה, הרובע היהודי, פסגת זאב, קריית מנחם וגבעת משואה. בנוסף, רשימת היישובים ה"כתומים בהירים" כוללת גם מועצות אזוריות רבות. בנוסף התקבלו כמה החלטות חדשות הנוגעות ללימודים בתקופת הקורונה. בבתי ספר עם שיעורי התחסנות של יותר מ-90% ומעלה של תלמידי י"א-י"ב, תלמידים בשכבות אלו יוכלו ללמוד במוסדות החינוך עצמם - ללא תלות בצבע הרמזור.
לקריאה נוספת
הלוחם נפצע כחלק מ"מסורת" של צה"ל - מסתמן שאף בכיר לא ישלם מחיר. חצי שנה לאחר פתיחת חקירה בפרשה בה לוחם מגלן לשעבר, עילי חיות, נפצע קשה בקיץ 2018 בקפיצה מהאמר לשיח קוצני כחלק ממסורת של היחידה המובחרת, במשטרה הצבאית סיימו את החקירה והעבירו את הממצאים לפרקליטות הצבאית. כתבנו לענייני צבא, יואב זיתון, חשף היום כי הנטייה כעת בפרקליטות הצבאית היא לזכות מחשדות פליליים את רוב הקצינים המעורבים, ובהם את הקצינים הבכירים שנחקרו, ולא להגיש נגדם כתבי אישום.
4 צפייה בגלריה
עילי חיות
עילי חיות
עילי חיות
(צילום: עוז מועלם)
אם אכן הפצ"ר יסגור את התיק ללא כתבי אישום נגד קצינים בכירים, בצה"ל יפרסמו את ההחלטה, עם תמצית מנימוקיה, לצד הצהרה חריפה המגנה אירועים מעין אלה ואת השגיאות והתקלות בעקבותיהם. זאת, בנוסף להסתפקות בעונשים שכבר ניתנו לפני כשנתיים: הדחת מפקד הצוות מפיקוד ונזיפה למפקד הפלוגה.
לפני כחודשיים נחשף ב-ynet כיצד בצה"ל מסמסו את ועדת הבדיקה שהוקמה בצבא בעקבות האסון: אלוף איתי וירוב מונה ע"י הרמטכ"ל הקודם גדי איזנקוט לתחקר את תרבות המסורות הבעייתיות ביחידות העילית, אך מאחורי הקלעים הוועדה הצבאית בחרה לבדוק נושא אחר לגמרי – הייעוד המבצעי של היחידות הללו.
מדובר צה"ל נמסר: "חקירת האירוע הסתיימה לאחרונה וממצאיה הועברו לפרקליטות הצבאית. בשלב זה עדיין לא התקבלו החלטות בנושא. כאשר יתקבלו החלטות הן יימסרו באופן מסודר לכל הנוגעים בדבר".
לקריאה נוספת
מחר יהיה שרבי והטמפרטורות יתקרבו ל-30 מעלות באזורים רבים ברחבי הארץ. שרב כזה אופייני לעונה - זאת בגלל לחץ נמוך שנוצר באזור הרי האטלס במרוקו ונע לאזורנו על החופים הצפוניים של אפריקה. שיא השרב יגיע בערב, אז תהיה המערכת השרבית צפונית למצרים.
קורונה, מסכות, בעיות בתרגום ומלכודת כותרות. אתמול שמעתי ברדיו את הכותרת שהמרכז לבקרת ומניעת מחלות האמריקאי (CDC) פטר את כל המחוסנים מחובת עטיית מסכות. הפתעה גדולה. עד עכשיו, הנחיות ה-CDC היו בהתאם לנתונים מדעיים ואפילו על הצד המחמיר. בתקופת טראמפ הן ספגו לא מעט ביקורת מצד הנשיא. פניתי למקור להבהיר את הנקודה. אכן, אתמול פורסם עדכון עמדת המרכז בנושא. ראשית, יש לציין שבארה"ב מתייחסים לאנשים מחוסנים באופן מלא ומגדירים זאת משבועיים לאחר החיסון השני, במקרה של החיסון של פייזר או מודרנה, או שבועיים לאחר החיסון היחיד של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון-ינסן. הם מדגישים שיש להמשיך ולנקוט בכל צעדי המניעה לפני מועדים אלה. אז מה לגבי מחוסנים באופן מלא? במסמך ה-CDC צוין שאמנם, החיסונים יעילים במניעת המחלה, אך עדיין יש ללמוד השפעתם על התפשטות הנגיף.
למרות זאת, החלטתם היא, שאם את/ה מחוסן/ת באופן מלא:
1. אתם יכולים להיפגש בלי מסכות בתוך הבתים עם אנשים שגם הם מחוסנים באופן מלא.
2. אתם יכולים להיפגש בלי מסכות עם אנשים שטרם התחסנו, רק אם הם גרים יחד ובתנאי שהם לא בקבוצת סיכון לחלות בקורונה קשה.
3. אתם לא חייבים בבדיקות ובבידוד אם נחשפתם לחולה קורונה, אלא אם כן יש לכם תסמינים של המחלה.
עדיין, ה-CDC מחייב מחוסנים מלא בעטיית מסכות, הימנעות מהתקהלות והימצאות בחדרים לא מאווררים, וכמו כן, שמירת ריחוק פיזי כשנמצאים בקהל, כשפוגשים אנשים לא מחוסנים בבתים שונים או אנשים בסיכון גבוה או אפילו מישהו שגר עם אדם בסיכון גבוה. בנוסף, ההוראה היא לא לטוס, ואם טסים, לשמור על הכללים המיוחדים שפורסמו.
בקיצור, מסובך מאוד ולא לגמרי ברור מדוע היה צריך דווקא עכשיו לפרסם את הכללים החדשים. ייתכן שהסיבה היא שקצב החיסונים בארה"ב החל לרדת, זאת, יחד עם ירידה בתחלואה.
בדקתי את הנושא עם מספר תושבי ניו-יורק. המציאות שהם רואים כעת, שבחוץ כולם עם מסכות, אפילו מחוסרי הבית, הרי המסכה מחממת ומלחחת את האוויר אותו נושמים. .
אתמול, בפעם השנייה בימים האחרונים, יותר ממחצית ממי שאובחנו כחיוביים לקורונה היו בני פחות מ-19. לפי נתוני מרכז המידע והידע, 51.4% מהמאובחנים אתמול היו בני 10 עד 19, 27.6% בני 20 עד 39 ו-19.6% בני 40 ויותר.
על פי משרד הבריאות, נכון להבוקר מאושפזות ארבע ילדות ושלוש נערות במצב קשה, שתיים מהן מונשמות. מאז פרוץ המגפה נפטרו מסיבוכי הנגיף חמישה ילדים בני פחות מתשע וארבעה ילדים ונערים בני 10 עד 19. משרד הבריאות לא מספק מידע על הגיל המדויק של הנפטרים.
בסך הכול, מאז הגיע הנגיף לארץ נדבקו בקורונה 114,248 ילדים בני עד תשע ו-169,584 ילדים ונערים בני 10 עד 19. כך, ששיעור התמותה והסיכוי לפתח מחלה קשה – אפסיים.

יום האישה הבינלאומי. למה? כדי לקרוא עוד על היום שצוין אתמול, ונקרא במקור "יום הפועלות הבינלאומי". האירוע החל כאירוע פוליטי סוציאליסטי, והשתלב בתרבות של מדינות רבות, בעיקר במזרח אירופה, משום שנקבע על ידי ברית המועצות כחג קומוניסטי. יום האישה הבינלאומי צוין לראשונה ב-28 בפברואר 1909 בארצות הברית בעקבות הצהרה של המפלגה הסוציאליסטית של אמריקה, לזכר שביתת איגוד פועלות נשים בשנה שקדמה לה.
המונה טועם, נהג המונית שלנו, גילה מנה מפנקת של פלאפל מושלם במרכז מסחרי ישן בשכונה שבחיים לא ביקר בה.
המונה טועם מצא פלאפל פיקנטי בבני עי"ש
(צילום: ליהי קרופניק, ירון ברנר)
תמונות מרהיבות מאיי פיג'י, כרישים זוהרים שגרמו לחוקר לבכות וגם האם לירח יש זנב? מבזק החדשות הטובות.
ברוכים הבאים לפריפריה, מכאן לא תצליחו להגיע לשום מקום | האזינו לפודקאסט היומי שלנו. הכותרת.
ויאיר נתניהו מבקש לבטל פסק דין בתביעת דיבה: "לא ידעתי עליה".
4 צפייה בגלריה
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
יאיר נתניהו
(צילום: EPA)