אידה נודל, אסירת ציון שמאבקה היה מסמלי יהדות ברית המועצות, נפטרה בגיל 90

אידה נודל, אסירת ציון שעלתה לישראל מברית המועצות בשנת 1987 לאחר 16 שנות מאבק, הלכה לעולמה היום בגיל 90. סיפור מאבקה היה לאחד מסמליה הבולטים של יהדות ברית המועצות תחת השלטון הקומוניסטי.
מאבקיה של נודל בברית המועצות החלו בשל קריאות אנטישמיות שספג בנה. בשל פעילותה הפכה למטרה מסומנת ונעשו מאמצים גדולים להשתיקה, והיא נעצרה שוב ושוב לחקירות בקג"ב. כשריצתה עונש בסיביר, תועדה אומרת בתנאי מחייה מחפירים: "אם תשכחו אותנו - כל הייסורים היו לשווא".
בשנת 1990 פירסמה נודל ספר אוטוביוגרפי "יד בחשיכה" אשר זכה להצלחה מרובה. את משכנה קבעה בכרמי יוסף, סמוך לבית משפחת אחותה. מאז הגעתה ארצה, לקחה חלק ואף יזמה מגוון פעילויות חברתיות למען קליטתם של העולים מבריה"מ וכן הביעה את דיעותיה הפוליטיות הימניות. אותה התנהלות נחושה וישירה שהיתה לסימן ההיכר של מאבקה בסובייטים, באה לידי ביטוי גם ביחסה למציאות הישראלית, אותה ביקרה לא פעם בפומבי.
2 צפייה בגלריה
אידה נודל
אידה נודל
אידה נודל
(צילום: אורן כהן)
לקריאה נוספת


המחדל המודיעיני של שב"ס: חשד שעוד 10 אסירים ידעו על הבריחה

עם תחילת חקירת הבריחה של ששת האסירים, ההערכה הייתה שאסירים ביטחוניים נוספים ידעו על התוכנית, אולם כעת מחזיקים חוקרי יחידת חקירות הסוהרים בלהב 433 בשמות של עשרה אסירים ביטחוניים נוספים שחלקם כבר נחקרו באזהרה - וחלקם ייחקרו בימים הקרובים בחשד שידעו על תוכנית הבריחה.
בנוסף, מתברר כי נהג ביובית שרוקן את הביוב בכלא דיווח לאחד הסוהרים על כך שיש הרבה חולות במי הביוב. הסוהר ייחקר באזהרה בחשד לרשלנות ולשיבוש, כדי להבין כיצד ייתכן שדיווח שהיה אמור להדליק נורות אדומות בוהקות לא הוביל לחשיפת המנהרה. המידע על החולות בביוב, אגב, הגיע גם לכמה אסירי עבודה. למרות ההתרעה של נהג הביובית, המידע לא עבר בצינורות המקובלים. במשטרה חושדים כי אחרי שנודע דבר הבריחה, אותו סוהר ניסה לטשטש את המידע - ולפי החשד דיבר עם אסירי העבודה כדי לתאם גרסאות. בעקבות כך החליטו במשטרה לחקור אותו באזהרה.
בתוך כך, נמשכים החיפושים והסריקות אחר שני המחבלים שעדיין לא נתפסו - איהאם קממג'י ומונאדל אינפיעאת - כשההערכה היא שלפחות אחד מהם חצה את קו התפר ומסתתר ביהודה ושומרון.
נמשך המצוד אחר שני המחבלים שנמלטו מהכלא
(צילום: אורי דוידוביץ)

לקריאה נוספת

התרסקות מטוס קל ביוון: עד במשפט נתניהו שהיה בכיר במשרד התקשורת ואשתו נהרגו

חיים ואסתי גרון, תושבי תל אביב כבני 70, נהרגו אמש בהתרסקות מטוס קל שהמריא מחיפה למקדוניה ושבריו אותרו ליד האי היווני סאמוס. חיים גרון היה בעבר סמנכ"ל במשרד התקשורת, והוא אחד מעדי התביעה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.
השניים הותירו אחריהם שלושה בנים וכמה נכדים. ממשרד החוץ נמסר כי קונסולית ישראל באתונה והמחלקה לישראלים בחו"ל באגף הקונסולרי מלווים את המשפחה בארץ ויסייעו להבאת בני הזוג לקבורה בישראל.
כלי התקשורת ביוון, שדיווחו על התרסקות המטוס הקל מדגם ססנה 182, ציינו כי סיבת ההתרסקות עדיין אינה ידועה - אולם ישנה ההערכה כי התגלו קשיים טכניים לקראת הנחיתה. צבא יוון הזעיק לאזור האסון כוח לאיתור וחילוץ המטוס.
2 צפייה בגלריה
חיים גרון ההרוג בתאונת המטוס ביוון
חיים גרון ההרוג בתאונת המטוס ביוון
חיים גרון ההרוג בתאונת המטוס ביוון
(מתוך פייסבוק)

פרופ' אש: "התחלואה בשיא שלא היה בגלים קודמים". התו הירוק בבריכות יבוטל

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, אמר כי התחלואה בגל הרביעי שברה שיאים - והוסיף שציפה לראות ירידה ברורה יותר בתחלואה. פרופ' אש, שדיבר בדיון על מדיניות התו הירוק בוועדת החוקה, הוסיף כי "בעוד שלפני שבוע היינו במגמת ירידה ברורה, בימים האחרונים ישנה עצירה - ומקדם ההדבקה נמצא סביב המספר 1". בדיון הודיע פרופ' אש גם ביטולו הקרוב של התו הירוק בבריכות שלא נמצאות במתחמים סגורים.
מאחר שרוב החולים במצב קשה אינם מחוסנים, ובהם גם לא מעט צעירים, פרופ' אש הזהיר את אלה שבוחרים שלא להתחסן. לדבריו, הם "לוקחים על עצמם סיכון לתחלואה קשה. זה לא נכון לקחת את הסיכון הזה באופן אישי ובאופן מערכתי. הדרך שלנו לצאת מהגל הזה כשהמשק פתוח היא החיסונים".
אתמול אובחנו 10,556 ישראלים כחיוביים לקורונה (נכון לזמן כתיבת הידיעה), ובסך הכל בוצעו כ-178 אלף בדיקות. שיעור החיוביים עמד על פחות מ-6%. מתוך המאומתים אתמול, 54.4% הם בני פחות מ-19 ו-3.9% הם בני יותר מ-60. מקדם ההדבקה, שכפי שאמר פרופ' אש עלה בימים האחרונים, נותר 1.01. מספר החולים במצב קשה עומד על 687.
נחמן אש בועדת החוקה: "רוב החולים הקשים לא מחוסנים"
(צילום: ערוץ כנסת)

לקריאה נוספת

מחר יחול יום כיפור. תחילת הצום: בירושלים – 18:09, בחיפה – 18:18 ובתל אביב – 18:26. הצום יסתיים ביום חמישי. בירושלים - 19:19 בחיפה ובתל אביב - 19:21. לעמוד המרכז של יום כיפור בערוץ היהדות.
החל מחצות, פיקוח אלקטרוני של ההסכמון יחול על כלל המבודדים ולא רק על מבודדי חו"ל - למעט מי שחלה עליו חובת בידוד של עד 24 שעות.
מחר, ערב יום כיפור, וביום כיפור הטמפרטורות ירדו וכך גם עומס החום. הים יהיה גבוה. המגמה תימשך עם שינויים קלים לתוך סוף השבוע.
האי גרנדה שבים הקריבי מדורג כעת במקום הראשון בעולם במספר המאומתים ביחס לתושבים. במקום השני מדורגת כעת ישראל.
בגרנדה, מדינה קטנה הנמצאת צפונית לטרינידד וטובגו, מתגוררים כ-113 אלף תושבים ו-2,107 מתוכם, כלומר כ-2% מהאוכלוסייה, אובחנו כחיוביים לנגיף מתחילת החודש.
למעשה עד 15 באוגוסט, לפני כחודש אובחנו במדינה הקטנה בסך הכול 188 חיוביים לנגיף. אבל ב-30 הימים הבאים אובחנו עוד 2,458. כלומר פי 13 מסך כל המאובחנים מאז פרוץ המגפה ועד אמצע אוגוסט.
בנוסף, עד 15 באוגוסט נרשם מקרה מוות בודד מקורונה במדינה שבים הקריבי, ומאז עוד 34 בני אדם מתו מסיבוכי המחלה – שמונה מהם אתמול.
מערת איילון. הטבע ניצח לאחר שהוועדה לתשתיות לאומיות במינהל התכנון הורתה אתמול שלא לכלול את מערת איילון במסגרת התוכנית למיתון השיטפונות באגן האיילון. זאת, בשל הייחודיות האקולוגית של המערה, שבה נמצאו בעלי חיים שלא נראו באף מקום אחר בעולם. הסיבה הראשוני למיתון השטפונות היתה הוספת קו רכבת בנתיבי איילון שדורש פינוי שטח, שיבוא על חשבון פגיעה בניקוז המים של נחל איילון.
"עצם ענקית של כלב בחלל": כך נראה האסטרואיד המוזר.
מבזק חדשות טובות 140921
(צילום: משי בן עמי)
עזבו אותנו מ-1+1: אילו מבצעים ישראלים רוצים, ולמה אנחנו לא מקבלים אותם.
פסטיבל אבו גוש עובר לת"א, והתושבים זועמים: "זו בגידה".
ואם אין לכם אופניים לילד לכבוד יום כיפור – ייתכן שהשנה תקנו אותם ביוקר.
כולם רוצים אופניים לפני כיפור
(צילום: ליהי קרופניק, אורי דוידוביץ)