מתכוננים לסערה. הפעם לא קורונה ולא סערה פוליטית אלא סערה של ממש. ברחבי הארץ נערכו לסערה החריגה שהחלה ותגיע מחר לשיאה. בשעות אחר הצהריים הרוחות התחזקו מאוד וגשם החל לרדת מאזור חיפה צפונה. בשעות הלילה תחול ירידה משמעותית בטמפרטורות, ייעשה סוער מאוד ושלג צפוי לרדת בהרי הצפון והמרכז. ייתכן כי מדי פעם יירד שלג גם בירושלים.
נערכים לשלג בירושלים
(צילום: גיל יוחנן, ירון ברנר)
מחר ימשיך להיות סוער, גשום וקר מאוד. אחרי הצהריים ובלילה שבין רביעי לחמישי השלג בהרים יתחזק וייעשה רציף יותר, וייתכן שגם בירושלים ואף שלג קל במצפה רמון. רשות הטבע והגנים הודיעה כי בעקבות מזג האוויר הצפוי והסיכוי לשיטפונות, ייסגרו למטיילים החל מהערב ועד יום שישי כל מסלולי ההליכה ומסלולי הסנפלינג במדבר יהודה, כולל מסלול נחל פרת. בנוסף, הקרן הקיימת לישראל מבקשת מהציבור להימנע מלהגיע ליערות ולפארקים בימים הקרובים.
התחזית הסוערת מעלה זיכרונות מהסופה החריגה שפקדה את ישראל בדצמבר 2013, אז יישובים שלמים נותקו למשך ימים מחשמל ומאות נהגים נתקעו בקור עז בדרך לירושלים. הפעם, מעריכים במחוז ירושלים של רשות הכיבוי, המראות של נהגים תקועים שעות בכביש לא יחזרו על עצמם – אך עדיין נערכים לתרחישים חמורים שכאלו.

3 צפייה בגלריה
ההערכות בצפת
ההערכות בצפת
ההיערכות בצפת
(צילום: אביהו שפירא )
בעיריית ירושלים נערכו עם כ-250 כלי רכב כבדים שפוזרו ברחבי העיר לצורך פינוי השלג. העירייה תפעיל גם מערך לפיזור מלח על הצירים ותגברה את המוקד העירוני. ראש העיר משה ליאון אמר היום כי ההערכה היא שהשלג ייערם לגובה של כ-10 עד 15 ס"מ. הוא קרא לתושבים שלא לנסוע בשלג, בשל סכנת ההחלקה. כוננות סערה קיימת כעת גם בצפת. ראש העיר שוקי אוחנה אמר בראיון לאולפן ynet כי העירייה עודדה את התושבים לבצע קניות מוקדמות לקראת הסופה, להכין את אמצעי החימום בבתיהם ונערכה גם עם טרקטורים ומפלסות שלג לפינוי צירים מרכזיים.
לקריאה נוספת
הישיבה החשאית. שרי הממשלה קיימו ישיבה חשאית הערב תחת איפול הצנזורה על רקע מגעים אינטנסיביים בין דרגים גבוהים בישראל וברוסיה על מה שהוגדר כ"סוגיות הומניטריות במרחב". השיחות עם רוסיה שקדמו לישיבת הממשלה עסקו בנושא הומניטרי הקשור בסוריה והישיבה נמשכה כשעה.
בשבוע שעבר שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מלשכת נתניהו נמסר אז כי "ראש הממשלה שוחח בטלפון עם נשיא רוסיה פוטין על הסוגיות האזוריות ועל המשך התיאום בין ישראל לרוסיה מול התפתחויות ביטחוניות באזור".
28 מחולי הקורונה במצב קשה - בני פחות מ-30. בבתי החולים מאושפזים נכון להיום 28 חולי קורונה במצב קשה, שטרם מלאו להם 30. ילדה, שני נערים, ארבע נערות, שישה צעירים בשנות ה-20 לחייהם ו-15 צעירות בגיל דומה. משרד הבריאות לא פירסם את הגילים המדויקים של החולים והיכן הם מאושפזים.
3 צפייה בגלריה
טיפול נמרץ קורונה בבית החולים מאיר
טיפול נמרץ קורונה בבית החולים מאיר
טיפול נמרץ קורונה בבית החולים מאיר
(צילום: ליהי קרופניק )
תשעה מאותם חולים בני פחות מ-30 מחוברים למכונות הנשמה. מדובר בילדה, שתי נערות, שלוש צעירות ושלושה צעירים בשנות ה-20 לחייהם. בסך הכול מחוברים 301 חולים המחוברים למכונות הנשמה. בבית החולים סורוקה בבאר שבע מאושפזות שלוש צעירות בנות 19, 23 ו-29 במצב קשה ביחידה לטיפול נמרץ קורונה - ונערה בת 16 שסובלת מתסמונת "פוסט קורונה" מאושפזת במצב בינוני בטיפול נמרץ ילדים. במקביל נרשם שיפור במצב הנער בן ה-14 שסובל מסיבוכי המחלה ומאושפז בבית החולים מאיר בכפר סבא.
מתי ואיך יחסנו ילדים לקורונה
(צילום: ירון ברנר)
מבית החולים סורוקה נמסר עוד כי 39 מטופלים מאושפזים כעת, בהם 26 במצב קשה - מתוכם 10 מונשמים. שישה מחוברים למכונת לב-ריאה ("אקמו").
שלג. השאלה אם גם בירושלים.
מזג האוויר ימשיך להיות סוער, גשום וקר מאוד. בשל כך קיימת סכנת הצפות ושיטפונות. הגלים יהיו גבוהים והרוח תגיע למהירות של 80 עד 100 קמ"ש. שלג ימשיך לרדת מדי פעם בפסגות הרי הצפון והמרכז. אחרי הצהריים ובלילה שבין רביעי לחמישי השלג בהרים יתחזק וייעשה רציף יותר, וייתכן שגם בירושלים ואף שלג קל במצפה רמון. גובה השלג עשוי להגיע ברביעי בערב ובלילה ל-5 עד 25 סנטימטרים.
תעלומות הקורונה – 2. אתמול הבאנו דוגמה של תעלומה משמחת – מספר המאומתים החדשים בעולם בירידה. הזכרנו שמחלת הקורונה מלמדת אותנו על פרופורציות. כדי לשמור על פרופורציה, נדבר היום על תעלומה מדאיגה.
ישראלים רבים מכירים את העיר מנאוס שבברזיל, דרכה מגיעים לאזור האמזונס. עיר זו, באפריל בשנה שעברה, הפכה למוקד התפרצות קורונה. עשרות רבות של מתים בכל יום הביאו לכך שמנאוס הייתה העיר הראשונה שקברה את מתיה בקברי המונים. ב-76% מהתושבים שתרמו דם בבנק הדם בחודש אוקטובר, התגלו נוגדנים לקורונה. על פי הכללים והחישובים שנעשו עד היום, אחוז כה גבוה של נחשפים לקורונה, אמור להצביע על חסינות עדר באותו מקום. ואכן, עד נובמבר לא היו הרבה מקרים של הידבקות חדשה במנאוס. ופתאום, בדצמבר התחיל גל חדש שהביא פעם נוספת לקריסת מערכת האשפוז בעיר, למחסור בבלוני חמצן ולתמותה גבוהה.
להתפרצות מחודשת במקום שאמור להיות מחוסן חיסון טבעי לאחר המחלה, יכולים להיות הסברים שונים. ראשית, יתכן שהמספר 76% לא היה נכון לגבי כל אוכלוסיית העיר. אבל, אפילו אם כך, והמספר הנכון הוא כ-60% - עדיין הציפיה הסבירה, שזה ימנע התפרצות גדולה בהמשך. ההסבר השני יכול להיות, שבמהלך 7-8 החודשים ממאי עד ינואר, רמת הנוגדנים בדם התושבים ירדה, עד כדי כך שהם חזרו להיות חשופים לנגיף. גם הסבר זה לא לגמרי מניח את הדעת, הרי, חסינות לנגיף במחלימים מבוססת גם על תאי הזיכרון. חוץ מזה, ישנם מחקרים בהם במחלימים אחרי 6-8 חודשים הייתה רמת נוגדנים סבירה בדם. ומחקרים אחרים הראו שגם אחרי 6 חודשים שיעור הנדבקים מחדש היה נמוך. ההסבר השלישי הוא המדאיג ביותר. אמנם, אנו מכירים ממקומות שונים בעולם אנשים בודדים (כמה עשרות סה"כ) שנדבקו בנגיף הקורונה בפעם שנייה, ברוב מקרים אלה, מהלך המחלה השנייה היה קל יותר מזה שבעקבות ההידבקות הראשונה. יתכן, שגל חדש וקטלני במנאוס נגרם על ידי נגיף שהשתנה משמעותית בעקבות מוטציות וגם המחלימים לאחר הגל הראשון היו חסרי הגנה מולו. זה אכן מדאיג. לנגיף יש "תוכנית ביולוגית" להדביק כמה שיותר אנשים ולהשתנות עם כל הדבקה.
נכונו לנו הפתעות נוספות. בינתיים, חשוב להקטין את יכולת ההדבקה של הנגיף באמצעות חיסונים.
פרט לאוקיאניה, שם אובחנו בסוך הכול כ-50 אלף חיוביים לקורונה, היבשת שנפגעה הכי פחות מהנגיף הקטלני היא אפריקה.
באפריקה אובחנו עד כה כ-3.8 מיליון מאומתים ומתו כ-99 אלף חולים – יותר ממחציתם בשתי מדינות – דרום אפריקה ומרוקו. בדרום אפריקה אובחנו קרוב ל-1.5 מיליון נדבקים ומתו 48 אלף חולים ואילו במרוקו אובחנו כ-478 אלף נדבקים ומתו כ-8,500.
לאחר מכן נמצאת ברשימה תוניסיה עם כ-223 אלף מאומתים מאז פרוץ המגפה וכ-7,500 מתים, מצרים עם כ-175 אלף מאומתים וכ-10,000 מתים, אתיופיה עם כ-147 אלף מאומתים וכ-2,200 מתים וניגריה עם כ-147 אלף מאובחנים וכ-1,700 מתים. גם בלוב, אלג'יריה וקניה אובחנו מעל 100 אלף מאומתים.
בחחתית הרשימה נמצאות מאוריציוס עם 600 מאומתים מאז פרוץ המגפה, טנזניה עם כ-500 וסהרה המערבית, שם אובחנו 10 חולים בלבד – אחד מהם מת.
דינה זילבר. למה? המשנה ליועמ״ש לשעבר תגיש תוכנית שבועית חדשה בגלי צה״ל. זילבר סיימה את תפקידה במשרד המשפטים לפני זמן לא רב וקבלת התוכנית עוררה שיח ברשת תוך הפרחת תיאוריות קונספירציה שונות ומשונות.

הנערה שנחבלה במפגש עם חזיר בר בחיפה: "הוא היה עצום".
בת 14 הותקפה על ידי חזירי בר בחיפה
(צילום: ירון ברנר)
לקראת פתיחתם של בתי המלון ביום ראשון הקרוב, ריכזנו את כל מה שצריך לדעת.
ואריזות הבמבה מתכווצות. למה זה קורה?
3 צפייה בגלריה
במבה צמצום אריזות
במבה צמצום אריזות
במבה
(צילום: סטודיו אסם)