סוף אירועי יום השואה

במוזיאון בקיבוץ לוחמי הגטאות נערך הערב הטקס המסורתי שבו ננעלו אירועי יום הזיכרון לשואה והגבורה. הטקס נערך השנה בסימן "נצר אחרון" - שורדי השואה שעלו לארץ ישראל אחרי שכל משפחתם נספתה ונפלו במערכות ישראל. הטקס נערך במתכונת מצומצמת בשל מגפת הקורונה, ונשא בו דברים בהודעה מוקלטת הנשיא ראובן ריבלין. במוקד הטקס הודלקו שש משואות בידי שורדי שואה או בני משפחה של ניצולים. הנשיא ריבלין פנה לניצולים: "זה טראומטי, אבל המשיכו לספר כדי שנוכל להעביר את לפיד הזיכרון".
הבוקר ב-10:00 נשמעה צפירה בת שתי דקות ברחבי הארץ. הנשיא וראש הממשלה עמדו זה לצד זה בפתח טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה ביד ושם ובכנסת נערך טקס "לכל איש יש שם". נכון להיום, בישראל חיים 174,500 ניצולי שואה כשחלק גדול מהם חיים בדוחק ובעוני.
3 צפייה בגלריה
קצינים בכירים, תושבים וראש המועצה המקומית מג'דל שמס דאולן אבו סאלח עומדים בצפירת יום השואה
קצינים בכירים, תושבים וראש המועצה המקומית מג'דל שמס דאולן אבו סאלח עומדים בצפירת יום השואה
קצינים בכירים, תושבים וראש המועצה המקומית מג'דל שמס דאולן אבו סאלח עומדים בצפירת יום השואה

מצבם של ניצולי השואה בארץ: הדר גיל-עד וצבי וינברג
(צילום: בראל אפרים, משי בן עמי)
לקריאה נוספת

הפרקליטות דורשת עונש כבד על כרמל מעודה

במהלך דיון סוער שבו העידו הורים בדמעות, ביקשה הפרקליטות להטיל עונש כבד על כרמל מעודה שהתעללה בילדים בפעוטון "בייבי לאב". מעודה עלתה לדוכן: "אני באמת מתביישת, זה ילווה אותי כל חיי". אחת האמהות: "שמתי בידיים שלך את האוצרות שלי. איך פגעת בהם ככה?".
הפרקליטות ציינה כי היא מבקשת עונש במתחם של 16-12 שנות מאסר על עבירות ההתעללות ועוד שנתיים מאסר עד ארבע שנים וחצי. מעודה הורשעה בדצמבר האחרון ביותר מ-10 עבירות של התעללות בפעוטות ותקיפת קטין. בכתב האישום נגדה שהוגש ביולי 2019 האשימה אותה הפרקליטות בהתעללות בקטינים ובחסרי ישע ובתקיפתם של 11 מהתינוקות והפעוטות שבהם טיפלה.
3 צפייה בגלריה
 מחוזי לוד: הורים בזמן טיעונים לעונש נגד הגננת כרמל מעודה
 מחוזי לוד: הורים בזמן טיעונים לעונש נגד הגננת כרמל מעודה
הורים בזמן הטיעונים לעונש
(צילום: ניצן דרור)

הפרופסור למתמטיקה לא יקבל פרס ישראל

פרופ' עודד גולדרייך שנטען כי קרא לאיחוד האירופי להחרים את אוניברסיטת אריאל, לא יקבל את פרס ישראל השנה. כך קבעו שופטי בג"ץ שהכריעו בעתירה של ועדת השופטים נגד שר החינוך יואב גלנט שסירב להעניק לו את הפרס.
חברי ועדת הפרס עתרו לבג"ץ נגד שר החינוך, ובג"ץ אישר כי לגלנט יש אפשרות לשקול מחדש את העניין. מכיוון שהטקס מתקיים בעוד שבוע - המשמעות היא שפרופ' גולדרייך לא יקבל את הפרס השנה. אם ייקבע בהמשך שהוא ראוי, הפרס יוענק לו בשנה הבאה.
מחר ב-ynet: פרויקט מיוחד - העובדות שכנראה לא ידעתם על חברי הכנסת ה-24.
עוד מחר בערוץ התרבות - הראשונה מתוך סדרה של כתבות על האימה מאחורי הקלעים. והפעם על התעללות בשחקנית וצרחות שלא פסקו על הסט של "הניצוץ".
בסוף השבוע, ובעיקר בשבת, יהיה קר באופן חריג לעונה. מלבד הקור, צפוי גשם מדי פעם בצפון, וייתכן שגם גשם מקומי קצר במרכז. בחרמון ירד שלג קל. הטמפרטורות יהיו דומות לטמפרטורות ביום חורפי בחודש ינואר - תופעה שאמנם אינה שכיחה באפריל, אך גם לא נדירה.
קורונה ותמותה עודפת. במהלך חודשים אנו מדברים על השלכות המגפה על הבריאות. המספרים שמתפרסמים מוכרים וידועים לכול, לרבות, מספר האנשים שנפטרו עם אבחנה של קורונה. אבל, הדגשנו שהשפעת המגפה תהיה מעבר לכך. עכשיו מתחילים להגיע נתונים שמסכמים את 2020 – השנה הראשונה למגפה.
בארה"ב התפרסמו נתונים של תמותה בעשרת החודשים החל מ-1 במרץ. התברר שהתמותה עלתה ב-22.9% מעבר למצופה, כלומר, בהשוואה לאותה תקופה בשנה לפני (2019). במספרים, זה 522,368 מקרי מוות. תמותה עודפת נצפתה בכול האזורים של ארה"ב, אך לא בהכרח באותן התקופות. באזור ניו-אינגלנד ובצפון מזרח – באביב; בדרום מזרח ודרום מערב – בקיץ ובתחילת החורף; בשפלה, בהרי רוקי ובמערב הרחוק – בעיקר בתחילת החורף; באזור האגמים הגדולים – גם באביב וגם בתחילת החורף. בעשר ממדינות ארה"ב המספרים גבוהים במיוחד, וקודם כל במיסיסיפי, ניו-ג'רזי, ניו יורק ואריזונה. בעיר ניו יורק, העלייה גדולה מעבר לכול פרופורציה – 31.8%.
72.4% מהעלייה במקרי המוות בארה"ב מיוחסים לקורונה. דהיינו, ישנה תמותה עודפת משמעותית (27.6% מעל המצופה), שלא קשורה ישירות לקורונה. על אף שחלק מהפרש זה ניתן להסביר על ידי כך שלא בכול חולי הקורונה זוהה הנגיף, נרשמה עלייה בתמותה ממחלות לב, אלצהיימר או דמנציה וסוכרת.
התחזיות הפסימיות התגשמו – סטרס והזנחה נתנו ולצערנו, ימשיכו לתת, את אותותיהם.
בישראל, טרם סוכמה שנת 2020 במלואה ובפרוטרוט. אך, כבר ידוע שעד סוף אוקטובר נפטרו 40,315 תושבים, מהם 2,537 מנגיף הקורונה. על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה "עודף תמותה בתקופת הקורונה עד סוף חודש אוקטובר" – 10.4%. תמותה עודפת הכתה, במיוחד, ישראלים בגילאים 70-79 (17.3%). לעומת זאת, בקרב צעירים עד גיל 19 הייתה תמותה נמוכה מהצפוי, הרי, גורם המוות העיקרי בגילאים אלה הוא חבלות (טראומות) שונות.
למרות שבישראל, כאמור, אין מספרים פרטניים, יש להניח שגם אצלנו אותות המגפה יבואו לידי ביטוי במספר הנפטרים ממחלות "רגילות", בדומה לארה"ב.
למעלה מ-133.8 מיליון בני אדם ברחבי העולם נדבקו בקורונה מאז שהנגיף התפרץ בסין בדצמבר 2019. יותר מ-2.9 מיליון חולים מתו ברחבי העולם. בימים האחרונים הצטרפו שתי מדינות לרשימת המדינות שבהן אובחנו יותר ממיליון נדבקים. מדובר בצ'ילה ובקנדה. למעשה, צ'ילה היא המדינה השלישית שבה יש פחות מ-20 מיליון תושבים שנכנסת לרשימה, שבה נכון לעכשיו 23 מדינות.
בצ'ילה אובחנו עד כה כ-1,043,000 נדבקים. כ-23,800 מתו מהנגיף. יותר מ-400 אלף מהנדבקים אובחנו מאז תחילת השנה. מתחילת 2021 נרשמו במדינה יותר מ-7,000 מקרי מוות מקורונה. בקנדה אובחנו כ-1,028,000 נדבקים. כ-23,150 מתו מהנגיף. כמו בצ'ילה, גם בקנדה יותר מ-400 אלף מהנדבקים אובחנו מאז תחילת השנה. מתחילת 2021 נרשמו במדינה כ-7,500 מקרי מוות מקורונה.
דני אבדיה. למה? כי השחקן שסיפק הלילה את אחד ממשחקיו הטובים ביותר מאז שהגיע ל-NBA ציין במחווה על נעליו גם את יום הזיכרון לשואה ולגבורה, עם הכיתוב "יזכור". הישראלי קלע 16 נקודות ולקח חמישה ריבאונדים ב-30 דקות, במשחק שבו ניצחה קבוצתו וושינגטון 116:131 את אורלנדו בחוץ. שדרי המשחק בארצות הברית ציינו את המחווה של אבדיה, וכך גם אתרים מובילים בעולם.
3 צפייה בגלריה
הכיתוב על נעליו של אבדיה
הכיתוב על נעליו של אבדיה
הכיתוב על נעליו של אבדיה
(צילום מסך)

היום ב"הכותרת", הפודקאסט היומי: הקורבנות השקופים של שנת הקורונה. כתבתנו הדר גיל-עד חושפת תמונת מצב מדאיגה של שירותי רווחה על סף קריסה.
החותם המיליון על כרטיס אדי: "אנחנו יכולים להציל חיים - יש יותר נעלה מזה?".
החותם המיליון על כרטיס אדי
(צילום: משי בן עמי)
ועורך הכלכלה שלנו, צחי שדה, תוהה האם זה הסוף לדמי החל"ת.