הסערה סביב יהודה משי זהב לא דועכת, ומדי יום נחשפות עדויות חדשות על תקיפות מיניות מצדו - בין היתר גם של מי שהיו קטינים בזמן המעשים לכאורה. חוקי יאח"ה של המשטרה הודיעו הערב רשמית כי פתחו בחקירת הפרשה.
יהודה משי זהב, נזכיר, ויתר על זכייתו בפרס ישראל בעקבות פרסום העדויות בתחקיר הארץ, וגם השעה את עצמו מתפקיד יו"ר זק"א. עם זאת, הוא לא לקח אחריות ולא הודה במעשיו, ואף טען כי מדובר ב"עלילות לא-מבוססות שנחזות יותר כרכילות וסגירת חשבונות".
הגילויים החדשים והמטרידים בפרשת יהודה משי זהב
(צילום: שמוליק דודפור)

אחת העדויות היא של טל, שסיפרה כי הוריה התגרשו בגלל משי זהב. "הם גרו במאה שערים. אמא שלי הייתה בת 20 עם שני ילדים קטנים", אמרה טל. "בלידה השנייה היא נכנסה לדיכאון קשה והייתה במצוקה. יהודה קלט את המצוקה שלה, ומאחורי הגב של אבא שלי הוא הפך אותה לשפחת המין שלו. הוא ניצל אותה חודשים ארוכים, תוך שהיא במצב נפשי קשה. יום אחד אבא הגיע הביתה בהפתעה והוא תפס אותם ביחד ומשם זה הגיע לגירושים. יהודה פירק לנו את המשפחה".
ואחרי כמה שנים הפכה טל, לדבריה, גם היא לקורבן. כשהייתה בת 12, עזבה טל את החברה החרדית. יום אחד, כשהסתובבה במרכז העיר ירושלים, נכנסה לקיוסק של מכר ברחוב יפו, סמוך למשרדי זק"א, כשלפתע משי זהב נכנס. "אחרי שהוא הבין מי אני, הוא אמר לי 'אולי תעלי אליי למשרד ואני אכיר אותך מקרוב כמו שהכרתי את אמא שלך'?", אמרה. "נהייתי סגולה ולא ידעתי איך להגיב לזה. השתתקתי ויצאתי מהקיוסק ובכיתי את נשמתי. הזדעזעתי. נכנסתי בחזרה לקיוסק כעבור מספר דקות והתחלתי לעשות בלגן ולצעוק 'ככה הוא ידבר על אמא שלי?'. התחלתי לקלל אותו".
4 צפייה בגלריה
יהודה משי זהב
יהודה משי זהב
יהודה משי זהב
(צילום: דנה קופל)
מדובר בעבירות שברובן בוצעו על פי החשד לפני שנים רבות. ככל שהעבירה המיוחסת לנשוא התלונה חמורה יותר - תקופת ההתיישנות לטיפול בנושא ארוכה יותר. על שתי עבירות לא קיימת התיישנות - רצח והחוק לעשיית דין בנאצים ובעוזריהם. ההתיישנות מונעת בפועל יוזמה של טיפול משפטי באירועים שהתרחשו בעבר. תקופות ההתיישנות קבועות בחוק לגבי כל עבירה והן משתנות לפי אופי המקרה ונסיבותיו.
בהתאם לחוק ההתיישנות, לאחר שחלפו כמה שנים מאז התרחשות העבירה - בלתי אפשרי לנהל הליכים משפטיים בנוגע אליה. לכן, הגשת תלונה במשטרה לא תגרור פתיחה בתיק פלילי, ואם תוגש תביעה אזרחית היא תידחה. הנימוקים המרכזיים לכך: הראשון - בחלוף שנים רבות מיום ביצוע עבירה הפגיעה בקורבן כבר קהתה, נסלחה ואולי אף נשכחה. השני - ראוי למחול למי שעבר עבירה לפני זמן רב ולאפשר לו להמשיך במסלול חייו התקין.
החיסונים עושים את שלהם ועוד הקלות בדרך: פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש אמר אחר הצהריים כי בשבוע האחרון חלה ירידה משמעותית ועקבית בתחלואה - ומקדם ההדבקה ירד היום ל-0.78. "אתמול אותרו פחות מ-1,000 מאומתים, וגם מספר החולים קשה יורד בהדרגה אם כי באיטיות", ציין הפרויקטור.
פרופ' ערן סגל: יש אופטימיות, הסכנה הגדולה – הווריאנטים
(צילום: שמוליק דודפור)

פרופ' אש התייחס לחגים המתקרבים. "פסח ורמדאן בפתח, ליל הסדר עוד פחות משבועיים. לאור מדדי תחלואה טובים ניתן לחגוג את פסח בצורה סבירה", הוא אמר. לא צפויות עוד הגבלות בפסח, ובבתי הכנסת נמשיך תחת התו הירוק או בהתאם למגבלות ההכנסות לפי בחירה. האירוח בבתים צפוי להישאר תחת מגבלות ההתקהלות הקיימות, האירועים במלונות תחת מתווה התו הירוק עם האפשרות לילדים עם בדיקות".
בדבריו התייחס הפרויקטור להנחיית ה-CDC האמריקני (המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן) שמתחסנים לא יהיו חייבים לעטות מסכה באוויר הפתוח: "כל עוד אנחנו לא יודעים מהו הנתון של הגנת החיסונים מפני הדבקות, אנחנו רוצים לקחת את הצעד הנוסף של המסכה כדי להקטין עוד יותר את הסיכון ולהוריד את התחלואה, נשקול זאת אבל כרגע אין שינוי בהנחיות".
ומהן ההקלות הבאות? המועדונים והברים צפויים להיפתח לפי התו הירוק ביום ראשון הבא, 21 במרץ, כך סיכמו שר הבריאות יולי אדלשטיין ונציגות איגוד הברים והמועדונים.
יצאנו לבדוק: עד כמה בברים מקפידים על תעודות מתחסן?
(צילום: שחר גולדשטיין)

בנוסף, עוד הוחלט היום כי החל מיום ראשון הבא, מערך הבדיקות המהירות ייכנס לתוקף, בהתאם לסיכום בין אדלשטיין, מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי, וממונה הקורונה פרופ' נחמן אש. משרד הבריאות יבחן עם משרד האוצר והכלכלה כיצד לשמור על רמת מחירים נאותה לבדיקות. המתווה צפוי לשמש לטובת כניסה לפעילויות תו ירוק, כפעולה משלימה לכניסת מחוסנים ומחלימים, באופן המופרד ממערך הבדיקות הרגיל. כניסה לפעילויות תו ירוק תתאפשר למחוסנים, מחלימים ואנשים שיציגו בדיקה שלילית מבדיקה מהירה שנערכה במקום בלבד, ולא תתאפשר הצגת בדיקת PCR שלילית רגילה.
ועוד חדשות טובות: הממשלה תצביע על רשימת היישובים שבהם יתקיימו לימודים בבתי הספר ובגנים, שמשקפת בתוכה את השינוי בנתוני התחלואה שנראה בימים האחרונים. ברשימת היישובים האדומים חל בתוך חמישה ימים שינוי משמעותי, אחרי שעשרות יישובים שינו את צבעם מאדום. ברשימת היישובים האדומים היום מופיעים רק 26 יישובים, ואלו הם: בועיינה-נוג'ידאת, בית ג'אן, בית שאן, בענה, יאנוח-ג'ת, יפיע, כסרא-סמיע, כפר כנא, משהד, ערערה בנגב, רהט, ריינה, תל שבע, אחיעזר, ברקת, בת עין, גני מודיעין, יושיביה, יצהר, כוכב השחר, כוכב יעקב, כפר חב"ד, כפר שמאי, מוקייבלה, מצפה יריחו ושייח דנון.
בדרך מישראל לברזיל - עוצרים באלג'יריה: מטוס חיל האוויר של ברזיל, שהביא בשבוע שעבר ארצה משלחת בכירים בראשות שר החוץ ארנסטו אראוז'ו ובנו של הנשיא, אדוארדו בולסונרו, גרם לסערה בעולם הערבי בסיומו של הביקור בישראל - זאת מכיוון שציוצים של כתבי ynet חשפו כי המטוס עצר לתדלק במדינה ערבית אחרי שהמריא מנתב"ג.
המשלחת מברזיל בישראל, בשבוע שעבר

ביום שלישי המריא המטוס מנתב"ג בטיסה ישירה לנמל התעופה באלג'יר, שם ביצע עצירת תדלוק ומנוחת צוות ל-13 שעות, במהלך הטיסה חזרה לבירה ברזיליה. מכיוון שמדובר במטוס מנהלים עם טווח יחסית מוגבל, עליו לבצע עצירת תדלוק בדרכו לדרום אמריקה. גם בדרכו מברזיל לישראל עצר המטוס לתדלוק בעיר ולנסיה בספרד.
בעולם הערבי התעורר זעם ונטען כי עצירת התדלוק באלג'יריה מהווה הכרה בישראל. עם פרסום נתיב הטיסה של המטוס ניסו גורמים בעולם הערבי להכחיש את הדיווחים ולהציג ראיות שלדבריהם מוכיחות כי מדובר ב"מזימה ציונית" ובניסיון להשמיץ את אלג'יריה, שבניגוד לשכנתה מרוקו מסרבת לנרמל את היחסים עם מדינת ישראל. גורם ב"יורו קונטרול", יחידת הבקרה האווירית שאחראית על התנועה האווירית באירופה, אישר ל-ynet כי המטוס נחת באלג'יר.
ולא שכחנו: הבחירות בעוד שבוע ויומיים. היום התארחו באולפן ynet: שר האוצר ישראל כץ מהליכוד, השר לשעבר בני בגין מתקווה חדשה וח"כ יואל רזבוזוב מיש עתיד.

מחר ב-13:00 יתפרסם הדו"ח השנתי, חלק ב', של מבקר המדינה ובו בין היתר ביקורת על היערכות משרד החינוך לשוק העבודה המשתנה, היבטים בהחלת חוק הפיקדון על מכלי משקה בארץ וגם הרפורמה במבחני הנהיגה.
שינויי מזג האוויר: מחר יהיה חם מרגיל לעונה, עד שרב קל. ביום שלישי יהיה שוב שינוי - תחול התקררות וגשם מקומי יירד בצפון ובמרכז הארץ. עד סוף השבוע יהיה קריר עד נעים, ולאחר מכן שוב יתחמם.
עובדיה (שם בדוי) בן 49, סובל מבקע במפשעה (קילה). הוא פנה לכירורג שקבע צורך בניתוח. התחנה הבאה בהכנה לניתוח, שאותה צריך עובדיה לעבור, היא בדיקה על ידי רופא מרדים.
ד"ר לוי (שם בדוי), רופא מרדים, שאל את עובדיה על מחלות שמהן סבל בעברו. עובדיה, בריא בדרך כלל, פרט לעישון (פרט חשוב, כי הוא יכול להיות כרוך בסיבוכים במהלך הרדמה וניתוח ולאחריו).
אבל, לפני חודש חלה עובדיה בקורונה. הוא סיפר לד"ר לוי שהמחלה לא הייתה קשה במיוחד מבחינתו: יומיים חום גבוה, שיעול וחולשה. עכשיו הגיע תורו של ד"ר לוי להתלבט: מתי מומלץ לבצע ניתוח שאינו דחוף, לאחר הקורונה?
עד לפני מספר ימים לא הייתה לנו תשובה ברורה לשאלה זו. לא היה בסיס נתונים רפואי מדעי. ידענו, שעל פי מחקרים שפורסמו לפני כחצי שנה, אין לבצע ניתוח במהלך מחלת קורונה, אם ניתן לדחות אותו מבלי לגרום נזק לחולה.
הסיבה היא, שנצפו יותר סיבוכים ואף תמותה בחולים שנותחו כשמחלה חדשה זו קיננה בגופם. אבל, כמה זמן להמתין לאחר שתסמיני המחלה הסתלקו ברובם? שאלה זו אקטואלית במיוחד לאור העובדה שבעולם ידוע על כ-100 מיליון איש שהבריאו מקורונה. אם הם צריכים ניתוח להצלת חיים או להצלת איבר בגוף, יש לנתחם ללא דיחוי. אך, אם הניתוח הוא אלקטיבי (מתוכנן), למתי לתכנן אותו?
היום יש לנו תשובה, שאותה אנו מוצאים במאמר מדעי שסיכם ניסיון ב-140 אלף חולים מ-116 מדינות. תמותה לאחר ניתוח הייתה גבוהה פי 2.7 יותר בחולים לאחר קורונה, במקרים שבהם חלפו פחות משבועיים מסוף מחלת הקורונה.
שיעור התמותה לאחר ניתוח ירד בהדרגה ככל שהתרחקו יותר מתקופת מחלת הקורונה. שיעור זה הגיע לאחר 7 שבועות לשיעור דומה לזה שנצפה באנשים שלא נדבקו בקורונה.
מעתה, נעבוד על פי מסקנות המחקר הנ"ל ונמליץ לעובדיה ולאחרים לחכות עם ביצוע ניתוח לא דחוף כחודשיים לאחר שהחלימו מקורונה.
בין 400 ל-500 אלף בני אדם מאובחנים בימים האחרונים מדי יום ברחבי העולם כחיוביים לקורונה. מאז פרוץ המגפה לפני יותר משנה אובחנו ברחבי העולם למעלה מ-120 מיליון בני אדם חיוביים לנגיף. למעלה מ-2,660,000 מהם – מתו.
והיכן מדורגת ישראל? מאז פרוץ המגפה אובחנו בארץ למעלה מ-817 אלף חיוביים לנגיף. קרוב ל-6,000 נפטרו. ביחס של מספר המאומתים לאוכלוסייה ישראל נמצאת במקום התשיעי. מקדימות אותה רק אנדורה, מונטנגרו, צ'כיה, גיברלטר, סן מרינו, סלובניה, לוקסמבורג וארצות הברית.
מבחינת מתים למיליון תושבים ישראל נמצאת במקום ה-54 בעולם, בין יוון לאוקראינה. בישראל נפטרו 651 בני אדם מקורונה לכל מיליון תושבים. אגב, הממוצע העולמי בנתון זה עומד על 341.1 מתים למיליון תושבים.
באזור שלנו ישראל מדורגת שלישית ביחס מתים לאוכלוסייה ורק לבנון ואיראן מקדימות אותנו. מעט מאחורינו נמצאות ירדן, הרשות הפלסטינית, טורקיה ועיראק.
מה חיפשו בוויקיפדיה? בסיסה. למה? כי ליל ראש חודש ניסן, שחל אמש, מכונה "ליל הבסיסה", על שם מנהג הנערך בו - לאכול תערובת המכילה גרגרי חיטה או שעורה קלויים וטחונים, הנקראת "בסיסה". זוהי מסורת של יוצאי מדינות לוב, תוניסיה ואלג'יריה, המוסיפים לתערובת שקדים, תמרים, סוכר ותבלינים לפי העדפה אישית. את התערובת מכינים מראש, ובעת הטקס מוסיפים לה שמן, שבזמן שפיכתו מערבבים בעזרת מפתח הדירה של בעל הבית, כסגולה לברכה. רוצים לדעת עוד על החג? לכתבה בערוץ היהדות.
4 צפייה בגלריה
 שימו "קצת" שמן. חג הבסיסה
 שימו "קצת" שמן. חג הבסיסה
שימו "קצת" שמן. חג הבסיסה
(צילום: מתוך ויקיפדיה)

הישראלים שמתגוררים באחוזה בצרפת: השנה האחרונה הייתה מאתגרת לבני משפחת גאון, שגרים בפרובנס כבר חמש שנים במסגרת רילוקיישן. הביקורים בישראל היו חסרים להם מאוד אבל הם ניצלו את המצב למצוא ריגושים חדשים. קראו את הריאיון שנערך עמם בערוץ ההורים.
4 צפייה בגלריה
 גרים בפרובאנס
 גרים בפרובאנס
גרים בפרובאנס
(צילום: אלבום פרטי)
גלישה בסתר? אור ירוק לייצוגית נגד גוגל: שופטת בקליפורניה דחתה את בקשת ענקית הטכנולוגיה לדחות על הסף תביעה ייצוגית שהוגשה נגדה בטענה שהיא ממשיכה לאסוף מידע על המשתמשים גם במצב אינקוגניטו. גוגל טוענת בתגובה: המצב מיועד להסתרת הפעילות מהיסטוריית החיפושים בלבד.
פודקאסט האקטואליה של ynet - "הכותרת". והפעם: בסיפור הזה מעורבים נפט, כסף, סנקציות ואינטרסים נסתרים - והכול מתנקז לשורה של עימותים ותקיפות בלב ים. רון בן ישי חושף את זירת הקרב החדשה-ישנה של ישראל ואיראן ומסביר למה החלה לצוף לפני השטח דווקא עכשיו.
וגם: היום הוא יום הפאי ולכבודו פרסמנו טריוויה מדעית מתמטית. אז מה אתם יודעים על מספרי פיבונאצ'י, פעמון גאוס? וכמה אורחים יש במלון של הילברט?