לזכור ולא לשכוח

אירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה, שיעמוד בסימן "עד היהודי האחרון - 80 שנה לראשית ההשמדה ההמונית", יחלו הערב על רקע מצוקתם הנמשכת של ניצולי השואה שעדיין חיים בקרבנו, ורבים מהם סובלים מעוני ובדידות - בעיות שחלקן רק החריפו בשנה של מגפת הקורונה שאיימה על הקשישים יותר מכל. כבכל שנה, אירועי הזיכרון לשואה מתחילים בשעה 20:00 בעצרת הממלכתית בכיכר גטו ורשה ביד ושם בירושלים. בעצרת נושאים דברים נשיא המדינה ראובן ריבלין וראש הממשלה בנימין נתניהו, ושישה שורדי שואה מדליקים בה משואות.
בסקר שנערך בקרב הניצולים ופורסם הבוקר ציינו 51% מהנשאלים שהם נזקקים לסל מזון. שליש מתוכם הבהירו שהם זקוקים לו מאוד. כמו כן, מצבם הכלכלי של רבים מניצולי השואה הוא כה קשה עד כדי כך שבהיעדר סיוע ותמיכה כלכלית הם נאלצים לוותר על הדברים הבסיסיים ביותר: משקפיים לראייה (43%), טיפולי שיניים (33%), מכשירי שמיעה (27%) ועוד.
סיפורה של שורדת השואה שוש טריסטר. כתבתו של אסף זגריזק | צילום: טל שמעוני, ירון ברנר והדר יוביאן | תסריט ועריכה: תמר אברהם
(צילום: טל שמעוני, ירון ברנר והדר יואביאן)

"אני הורג אותך. תוריד מיד, זה ימנע את אישור yes"

בבית המשפט המחוזי נמשך שלב ההוכחות בתיק 4000, במסגרתו מואשם ראש הממשלה נתניהו בקבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים בגין חלקו בפרשת וואלה-בזק - נתניהו לא נוכח במשפט. עד המפתח, מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, המשיך לתאר את מערכת היחסים בינו לבין מי שהיו בעלי השליטה בבזק, בני הזוג שאול ואיריס אלוביץ'.
במהלך עדות ישועה הוצג וואטסאפ שבעלי בזק דאז אלוביץ' שלח לו ובו דרש למחוק ידיעה על שרה נתניהו. לדברי ישועה, בנו של אלוביץ' אור כתב אחרי ניצחון נתניהו בבחירות ב-2015: "ברכות, הבאתם לו את הבחירות. עכשיו ביבי יעשה מה שבזק מצפה". לפי ישועה, מינויי בכירים באתר אושרו בתיאום עם אנשי נתניהו.
3 צפייה בגלריה
אינפו תיק 4000 משפט נתניהו
אינפו תיק 4000 משפט נתניהו
תיק 4000 משפט נתניהו

3 מיליון מתים מקורונה בעולם

הקורונה דועכת בישראל, אך בעולם היא עדיין משתוללת וכבר יותר מ-3 מיליון מתו כשהמוקד המרכזי הוא ברזיל, בה חולים רבים מתים עוד בהמתנה למיטות בטיפול הנמרץ. לפי משרד הבריאות בברזיל, ביממה האחרונה מתו שם 4,195 בני אדם וכמה מומחי בריאות מזהירים שמערכת הבריאות בברזיל נמצאת על סף קריסה.
הודו הפכה ביום שני האחרון למדינה השנייה בעולם אחרי ארה"ב שמדווחת על יותר מ-100,000 נדבקים ביממה אחת. הבוקר דיווחו רשויות הבריאות בה על שיא יומי חדש של 115,736 נדבקים חדשים, ועל עוד 630 מתים.
הנגיף מכה קשות גם באירופה, ולקראת הצהריים פורסמו נתונים הממחישים את המחיר הרב שגבתה המגפה ביבשת, בה נספו במגפה כמעט 1.1 מיליון איש – יותר מכל אזור אחר בעולם.
פרופ' יהודה אדלר: המגפה עוד כאן, תראו מה קורה באירופה
(צילום: משי בן עמי)

3 צפייה בגלריה
(ברזיל: צילום: EPA)
בשעה 10:00 תישמע ברחבי הארץ צפירת דומייה ברחבי הארץ. במסגרת ארועי יום הזיכרון לשואה והגבורה, יתקיים מייד לאחר הצפירה טקס הנחת הזרים למרגלות האנדרטה למרד גטו ורשה ביד ושם.
מחר תורגש ירידה משמעותית בטמפרטורות. בשישי, ובעיקר בשבת, כבר יהיה שינוי גדול יותר עם ירידה ניכרת בטמפרטורות. בשבת אף יהיה קר מהרגיל עם עננות רבה ואווירה חורפית, ובמהלך היום יש סיכוי לגשם מקומי חולף.
להסתכל לקורונה בעיניים. נגיף הקורונה חודר לתוך תאי הגוף באמצעות קולטנים שנפוצים ברוב רקמות גוף האדם. השכיחים ביותר הם תסמינים מצד מערכת הנשימה ומערכת העיכול, אך ידוע על לא מעט פגיעות באברים אחרים. היום, נדבר על פגיעה בעיניים, בשיחה עם פרופ' אירית בכר, מנהלת מערך עיניים במרכז רפואי רבין, ועם ד"ר אסף בן-ארצי, רופא עיניים מהמערך.
ל.א.: מה שכיחות התסמינים בעיניים בחולי קורונה?
א.ב.: מניתוח נתונים של כ- 8,200 חולים, באחד מכול עשרה חולים עם תסמיני המחלה נצפו תסמינים בעיניים.
ל.א.: איך הנגיף מגיע לעין?
א.ב.: הנגיף מגיע לרוב מטיפות באוויר או ממגע במשטח נגוע. כמובן שהנגיף יכול גם לעבור בזרם הדם. במחקרים שונים נמצא כי הנגיף קיים בדמעות אצל כרבע מהמטופלים בחומרה בינונית-קשה.
ל.א.: מהם הביטויים הנפוצים?
א.ב.: עין יבשה ותחושת גוף זר הינם הביטויים הנפוצים ביותר, ובשכיחות פחותה נצפו אדמומיות, גרד והפרשות. דלקת הלחמית הוגדרה כמחלת העיניים השכיחה ביותר.
ל.א.: מדוע העין יבשה?
א.ב.: ישנם מספר הסברים אפשריים. שימוש תדיר במסכת פנים שאינה צמודה דיה מנתב את זרם האוויר כלפי העיניים ובכך מאיץ את אידוי הדמעות, צפייה גוברת במסכים המפחיתה את פעולת המצמוץ, והעדר טיפול עקב הימנעות מביקורי רופא – כל אלו תורמים לתחושת היובש בעיניים.
ל.א.: מתי מופיעה הדלקת בלחמית?
א.ב.: הדלקת יכולה להתבטא גם כמופע ראשון, שעות וימים טרם התסמינים המערכתיים של המחלה (כגון, שיעול וחום) וגם לאחר הופעתם.
ל.א.: האם ישנן פגיעות קשות ונדירות יותר?
א.ב.: תוארו מקרים של דלקות עיניים שונות כולל דלקת בקרנית, בלובן העין, שעורה, ובאופן נדיר יותר: דלקת כלי דם ברשתית, דימומים ברשתית, דלקת של עצב הראייה, צניחת עפעף, כפל ראייה וחולשת עצב הפנים.
ל.א.: שאלה ספציפית הנוגעת לתחום השתלות קרנית המצילות ראייה. האם הייתה למגפה השפעה כלשהי?
א.ב.: לצערנו, נצפתה ירידה דרסטית במספר השתלות הקרנית בארץ ובעולם במהלך המגפה. בנוסף, תוארו מספר מקרים של דחיית שתלי קרנית בזמן תחלואה חדה מהנגיף.
המהפך הירוק של הערים החרדיות: במשך חודשים ארוכים הייתה תחלואה גבוהה מאוד ביישובים החרדים. בבני ברק נדבקו בקורונה קרוב לרבע מתושבי העיר, במודיעין עילית אובחנו מאז פרוץ המגפה 25,177 מאומתים, קצת פחות מאשר המספר בתל אביב וגם בביתר עילית ובאלעד שיעור הנדבקים הוא גבוה מהממוצע הארצי.
אבל בשבועות האחרונים חלה ירידה דרסטית בשיעור המאומתים בערים החרדיות. לפי נתוני משרד הבריאות בבני ברק יש 31 חולים פעילים כיום, ואילו באלעד, מודיעין עילית וביתר עילית מספר החולים הפעילים קטן מ-15 – ולכן משרד הבריאות אינו מפרסם את הנתון המדויק. עם זאת, בימים האחרונים עלה מקדם ההדבקה בחברה החרדית באופן חד מאוד וכעת הוא עומד על 0.88. למרות העלייה המדאיגה, כל עוד מקדם ההדבקה נמוך מ-1 – המגפה בדעיכה וחולה אחד מדביק פחות מאדם אחד.
יום הזיכרון לשואה ולגבורה. כ"ז בניסן שימש יום זיכרון ביישוב היהודי עוד לפני מלחמת העולם השנייה. לפחות מאז 1940 הוא התקיים להנצחת חללי אירועי האיבה, ומצוין ביום תחילת המרד הערבי. הוא חל גם כמה ימים אחרי התאריך שבו פרץ מרד גטו ורשה. קביעת עשרה בטבת כ"יום הקדיש הכללי" לזכר קורבנות השואה קדמה לבחירת תאריך זה, כשברבנות התקשו עם יום זיכרון בניסן, מפני הלכות האבל האסורות בו.
היום ב"הכותרת", הפודקאסט היומי: דאעש עוד כאן, ולא הולך לשום מקום. יורם שוייצר, מומחה לטרור, מספק תמונת מצב.
המורה תלה דגל ליום העצמאות - נפל ומת; איבריו הושתלו ב-4 חולים.
ושיעור האבטלה ירד מתחת ל-10%. שר האוצר: תשלומי החל"ת לא יקוצצו.