פורים כן לימודים לא. שרי הממשלה התכנסו הערב, יומיים בלבד לפני תחילת חגיגות פורים, לדיון על מגבלות ההתקהלות בסוף השבוע שבראשן העוצר הלילי - כרגיל ברגע האחרון. השרים אישרו את ההצעה של משרד הבריאות - עוצר בשלושת ימי החג מהשעה 20:30 ועד 05:00. ההחלטה על פתיחת מערכת החינוך נדחתה לשבוע הבא.
4 צפייה בגלריה
שוטרים בכניסה לנתיבות בעקבות הסגר הלילי
שוטרים בכניסה לנתיבות בעקבות הסגר הלילי
(צילום ארכיון: הרצל יוסף)
הישיבה נקבעה תחילה לשעה 17:30, אך נדחתה, כפי שהתרגלנו, כל הזמן לשעה מאוחרת יותר. הפעם הסיבה הייתה כדי שראש הממשלה בנימין נתניהו יגיע לתיאטרון החאן בירושלים ויצפה לבד בקטע מהצגה שתעלה הערב.
הפרויקטור: מספר החולים הקשים ממשיך לרדת, אך התחלואה עדיין גבוהה
למה קוראים לזה עוצר ולא סגר לא ברור אבל במשרד הבריאות דרשו הערב להחזיר את מלוניות הבידוד שבוטלו בוועדת החוקה אתמול, ולצמצם בימי החג את התחבורה הציבורית ב-50% - ולהפסיק את פעילותה כבר בשעה 20:00. "התקנות יהיו כמו הסגר הקודם", אמר הפרויקטור אש. "מגבלה של קילומטר מהבית ואיסור שהייה בבית של אחר". ראש הממשלה נתניהו אמר בישיבה כי החל מעוד חצי שנה נערכים לחסן את כל אוכלוסיית ישראל כולל הילדים.
לקריאה נוספת

הרמזור מחליף אורות. ביישובים ירוקים, צהובים ו"כתומים בהירים" עם שיעור מתחסנים גבוה ילדי הגנים וחלק מתלמידי בית ספר יוכלו להגיע מחר לחגיגת פורים ליום אחד - כי מייד אחרי זה יש חופשת פורים. חלק מהערים, כמו לוד ומודיעין עילית, נוספו לרשימה אחרי תקופה ארוכה של לימודים בזום בלבד.
שינויים באורות הרמזור היו אמורים להתבצע ביום רביעי, אבל שר הבריאות יולי אדלשטיין הנחה את "מגן ישראל" לבצע את החיתוך כבר היום, באופן שיאפשר לתלמידים בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות להגיע ללימודים יום לפני היציאה לחופשת פורים.
4 צפייה בגלריה
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
בית ספר בירושלים
(צילום: EPA)
ואילו בכמה ערים ממשיכים ב"מרד" - שיאפשר לתלמידי כיתות ז'-י' לחזור לחטיבות כבר מחר. רן קוניק, ראש העיר גבעתיים, אמר כי מחר יגיעו לבתי הספר כל שכבות הגיל בעירו, כולל ז'-י'. "בתי הספר יקבלו את הילדים בשמחה, כשהם מחופשים ועם משלוחי מנות. הפעילות תהיה בהגעה בצורה מדורגת לפי שעות, בקפסולות ובכמה שיותר מרחבים פתוחים".

יו"ר ארגון המורים רן ארז: מורה שלא יתחסן – יעבוד מהבית
(צילום: שחר גולדשטיין)
מנתוני משרד החינוך המעודכנים עולה כי 22,006 תלמידים ו-2,887 אנשי הוראה, גננות ומורים שוהים כעת בבידוד. מחודש אוקטובר עד כה שהו בבידוד לפרקי זמן שונים כחצי מיליון תלמידים וצוותי הוראה.
לקריאה נוספת
צומצם צו איסור הפרסום על חקירת אסון הזפת בחופי ישראל. הצו צומצם לבקשת ynet וכלי תקשורת נוספים שעתרו נגד איסור הפרסום. בנוסף נאסר לפרסם את שמות הספינות האחרות שהיו באזור, פרט לספינה היוונית ששמה כבר פורסם בימים האחרונים.
במוצאי שבת פרסם המשרד להגנת הסביבה הודעה כי נבדקות 10 ספינות שהיו כמה עשרות קילומטרים מערבית לאשקלון בזמן הדליפה. לאחר בדיקה שנערכה לאחת הספינות, שהגיעה מאוחר יותר לנמל אשדוד, התברר כי היא לא קשורה לאירוע הזיהום.
בתחילת השבוע פורסם ב"הצינור" ברשת כי אחת מעשר הספינות שהיו באזור אשקלון בעת שנגרם הזיהום היא MINERVA HELEN, מכלית נפט הנושאת את דגל יוון. הספינה חצתה את תעלת סואץ והגיעה לנמל פורט סעיד ב-11 בפברואר, היום שבו כנראה נגרם הזיהום. הרישום הבא הוא מ-14 בפברואר, אז עגנה הספינה בנמל אלכסנדריה. משם היא המשיך לחופי ספרד, וזהו המיקום שלה היום. מידע על אותה ספינה פורסם היום גם ב"תיקון עולם".
במקביל, הממשלה אישרה את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל להקצאת 45 מיליון שקל לטיפול בזיהום החופים, לפינוי הפסולת לאתרי הטמנה ולהשבת המצב לקדמותו; השרה גמליאל תגיש בתוך 30 יום תזכיר חוק בנושא מוכנות ותגובה לאירועי זיהום הים בשמן.
לקריאה נוספת
נשלל רישיונו של רופא שמתנגד לחיסוני קורונה. משרד הבריאות החליט לבטל לצמיתות את רישיונו של ד"ר אריה אבני מלעסוק ברפואה, אחרי שנמצא כי הוא המשיך להפיץ ברבים את משנתו הרעילה והמסוכנת, ללא כל מעצורים ומתוך זלזול חמור בבריאות הציבור.
4 צפייה בגלריה
ד"ר אריה אבני
ד"ר אריה אבני
ד"ר אריה אבני
ההחלטה על שלילת הרישיון נקבעה על ידי השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, אשר עליו הואצלו סמכויותיו של שר הבריאות, לאחר שעיין בדו"ח ועדת המשמעת מיום 16.2.21, שדנה בעניין הקובלנה שהוגשה נגד ד"ר אריה אבני ולאור מסקנותיה והמלצותיה, החליט סטרשנוב לבטל את רישיונו של ד"ר אבני, ואסר עליו לעסוק ברפואה לצמיתות.
ובנושא דומה, עשרות נוסעי טיסת חילוץ של חברת אל על עודכנו כי במטוס שעמו הגיעו לישראל ביום א' האחרון התגלו נדבקים רבים בקורונה. ל-ynet נודע כי מספר המאומתים שאובחנו נכון לעכשיו הוא 11. אף שלפני העלייה למטוס על הנוסעים להציג מסמך המעיד על בדיקה שלילית, נוסעת טענה ששמעה קבוצת חרדים שהתרברבה בהשגת מסמכים מזויפים.
הנוסעים החולים אובחנו עם נחיתתם בנתב"ג, מאחר שהם נדרשים לעבור בדיקה נוספת - ללא קשר לזו שהם מציגים בעלייה למטוס. טל, שהייתה על המטוס, הגדירה בשיחה עם ynet את הטיסה "הפקרות אחת גדולה". היא סיפרה כי "בשער העלייה למטוס קבוצת חרדים צעירים התרברבה ודיברה על זיוף אישור בדיקת קורונה, ואמרו שהם כלל לא עשו אותה. כשניגשתי לדיילים להתלונן הם אמרו לי שאין להם מה לעשות".

ממחר ועד תחילת השבוע הבא מזג האוויר יהיה קר בלילה ונוח ביום. כרגע לפחות אין צפי למערכת גשם משמעותית.
פורים – זמן לפעול כדי לחגוג. פעמים רבות אנו שומעים שלציבור בישראל זיכרון קצר. איך זה משתלב עם זיכרון ארוך של העם שמציין אותם חגים כל שנה מזה אלפי שנים? את החגיגות, איך חגגנו בשנה שעברה ושנה לפני כן, אנו בהחלט לא תמיד זוכרים לפרטי פרטים. פורים תש"פ, שנה שעברה, צריך להירשם בתולדות ישראל באותיות קידוש לבנה. בימים ההם, המגפה תפסה תאוצה והתחילה להתפשט ביתר שאת. זה לא היה אמור להפתיע. למדנו כבר לפני כן על הידבקות המונית בכנסיות בחו"ל במהלך התקהלות אנשים לתפילה משותפת ולשירה בציבור – מאות אנשים נדבקו באירועים מסוג זה פעם אחר פעם. בחג פורים עצמו, לפני שנה, הנגיף לא פסח על היהודים, גם בארץ וגם בחו"ל, ידוע על קהילות שלמות בארה"ב שנדבקו.
לא מזמן, לאחר חג אחר – חנוכה השנה, עלה גל המגפה השלישי בישראל, ש"שטף" אותנו עד כדי כך שבקושי התחלנו להתאושש ממנו רק לאחרונה. המשותף לשני החגים, פורים וחנוכה – התקהלויות, תפילות, שירים (חלק גדול מהם בקול רם) – תנאים טובים מדי להתפשטות הנגיף, במיוחד כשאנשים עומדים או יושבים קרוב זה לזה, ובמיוחד בחדר סגור. תארו לעצמכם שאחד מהנוכחים הוא מפיץ-על ואפילו לא יודע על כך. זה לא באשמתו, אבל, היכולת להדביק בתנאים אלה, עולה עשרות מונים. חזרה על חגיגות פורים כמו בשנה שעברה, מדאיגה מאוד. העוצר הלילי, אותו מציע משרד הבריאות, לא יספיק כדי למנוע עלייה בתחלואה לאחר החג. שיטה זו עזרה חלקית בצרפת למנוע הידבקות בארוחות משותפות במסעדות, אבל בישראל, המסעדות סגורות וחגיגות פורים מתרחשות במקומות אחרים. אותן צריך למנוע. דווקא בחג זה יש לאסור על התקהלויות המאפיינות אותו, כדי להמשיך ולהפעיל בבטחה את בתי הספר, העסקים ומוסדות התרבות וכיוצא בכך, לאחר החג.
קצת יותר מחודשיים עברו מאז ניתנה המנה הראשונה של החיסון נגד קורונה ומספר המחוסנים במנה הראשונה הוא כ-4.5 מיליון ובמנה השנייה כ-3.1 מיליון.
בדקנו באילו יישובים שיעור המתחסנים הוא הכי גבוה. תל מונד הוא היישוב עם שיעור המתחסנים הגבוה ביותר במנה השנייה – 79.21% ולאחר מכן נמצאים ברשימה עומר, להבים, כוכב יאיר, מיתר, שוהם, הר אדר, קריית טבעון, חשמונאים וגבעת אבני.
קריית מוצקין היא העיר עם שיעור המתחסנים הגבוה ביותר במנה השנייה – 54.25%. אחריה נמצאים קריית שמונה, קריית אונו, רעננה ורמת השרון. בכל אותן ערים יותר מ-50% מהתושבים התחסנו בשתי מנות החיסון.
פורים. למה? כדי להיערך לחג שיחול ביום שישי. בגלל ששושן פורים חל השנה בשבת, מכונה החג "פורים משולש". כך, חלק מהמצוות אינן יכולות להתקיים בשבת, ובשל כך, על פי השיטה המקובלת, מקיימים חלק מהן ביום שישי, וחלק מהן ביום ראשון. מצוות החג מתפרסות כך על שלושה ימים רצופים. פורים משולש הוא נדיר יחסית, וקורה רק בשנים שבהן חל ליל הסדר במוצאי שבת.
אמירה מאוד שנויה במחלוקת של שמיל בן ארי לאולפן ynet: "יש נשים ושחקניות שתופסות טרמפ על MeToo".
כוכב חזרות על סערת דריגס: שחקניות נאחזות בקנה רצוץ בשביל 2 דקות תהילה
(צילום: שחר גולדשטיין)
יעל סיני משדולת הנשים ביקרה בחריפות את דבריו: "תפיסות מגוחכות, מחשבה שיוצאת מתוך גישה של זלזול בנשים".
שדולת הנשים נגד כוכב חזרות שאמר בריאיון: שחקניות מחפשות דקות תהילה
(צילום: שחר גולדשטיין)
המונה טועם הגיע בנסיעת ספיישל במונית לאכול ב"מלוכלך", דוכן החלות החדש של איל שני בתל אביב. נהנה? רחוק מזה.
4 צפייה בגלריה
המלוכלך, איל שני
המלוכלך, איל שני
המלוכלך, איל שני
(צילום: יח"צ)