סוף לסאגת הלימודים אך עדיין קשה להבין איפה ילמדו בדיוק. לאחר שהעלו מספר הצעות - כשהמוזרה ביותר היתה לימודים באוויר הפתוח, גיבש משרד הבריאות לקראת ישיבת קבינט הקורונה, את מתווה החזרה ללימודים של כיתות א'-ד' וכיתות י"א-י"ב החל מיום חמישי הקרוב. הלימודים יתקיימו ביישובים "כתומים" בציון 6.5 לכל היותר, שבהם שיעור המחוסנים מגיל 50 ומעלה עומד על 70% ויותר. כלומר, חלק מהערים שיהיו "כתומות בהירות" ובעלות אחוזי מתחסנים גבוהים מעל גיל 50 ישובו ללימודים. בערים האדומות ימשיכו התלמידים בזום.
3 צפייה בגלריה
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
בחינות הבגרות בהיסטוריה בבית ספר בליך
(צילום: מוטי קמחי )
בערים הירוקות והצהובות כיתות א'-ב' צפויות לחזור ללמוד כרגיל, כשכיתות ג'-ד' יחזרו ללמוד בקפסולות. שיעור המחוסנים של כל רשות ייקבע אחת לשבוע וצוות מיוחד יהיה רשאי לקבוע לגבי אזורים בתוך רשות מסוימת - שכונה או כמה שכונות מהעיר, יישוב בתוך מועצה אזורית - שיוגדרו כאזורים שבהם שיעור המחוסנים שונה מהשיעור ברשות כולה. רשימת הערים הכתומות שבהן ניתן יהיה לחדש את הלימודים על פי המתווה החדש קטנה בהרבה מרשימת הערים הכתומות שבהן ימשיכו ללמוד בזום.
נכון לרגע זה, הערים הכתומות שבהן ציון הרמזור הנוכחי הוא 6.5 לכל היותר הן רמת גן, רעננה, גבעתיים, נס ציונה, סכנין, טירת כרמל, מגדל העמק, קריית מוצקין, קריית ים, כפר יונה, גבעת שמואל ואום אל פחם. עם זאת, רק בערים שבהן שיעור המתחסנים בני 50 ומעלה גבוה מ-70% ניתן יהיה ללמוד בגנים, בכיתות א'-ד' ובכיתות י"א-י"ב. נתון זה, של שיעור המתחסנים בני 50 ומעלה, אינו מופיע באתר משרד הבריאות. תל אביב, שציון הרמזור שלה הוא 6.8, היא בין הערים הכתומות שנשארות בינתיים מחוץ למתווה. עם זאת, מפאת חלוקת השכונות לפי צבעי הרמזור, בשכונות שבהן הציון הוא לכל היותר 6.5 ושיעור המתחסנים בני 50 ומעלה גבוה מ-70% ניתן יהיה לחדש את הלימודים.
לקריאה נוספת
אביעד משה, הנאשם בניסיון רציחתה של שירה איסקוב, נתן לה גט. גם לאחר שהיכה אותה וניסה לרצוח אותה, אביעד משה סירב לתת לשירה איסקוב גט. בדיון בבית הדין הרבני, הבהירו הדיינים למשה כי אם יסרב לתת את הגט יוכנס לצינוק עד שיחזור בו מסירובו. כשעה וחצי מתחילת הדיון, הסכים. "הוא הבין שאין לו יותר מדי ברירות ושהכול הולך נגדו", אמר עופר איסקוב, אחיה של שירה. "כולנו חשבנו שזה יימשך תקופה ארוכה יותר".
3 צפייה בגלריה
שירה איסקוב, אביעד משה
שירה איסקוב, אביעד משה
שירה איסקוב, אביעד משה
ניסיון הרצח של איסקוב בוצע בערב ראש השנה בבית המשפחה במצפה רמון. בכתב האישום שהוגש נטען כי במשך עשר דקות עד רבע שעה הלם באיסקוב משה באמצעות מערוך שבו השתמשה להכנת חלות לחג, חנק אותה ודקר אותה כ-20 דקירות עם סכין מטבח משוננת. הוא חסם בגופו את הדלת, התעלם מזעקותיה. בזמן הזה גם לקח פסק זמן בין תקיפה לתקיפה כדי לנהל שיח עם שכניהם. תוך כדי ניסיון הרצח, בנם המשותף - בן שנה ועשרה חודשים בלבד - בכה בכי קורע לב, אך משה המשיך במעשיו. הוא התעלם גם מצעקותיהם של הוריה של שירה, שהיו בקו הטלפון, וזעקות השכנים שלא יפגע בה.
לקריאה נוספת
"הצ'קים לכל אזרח היו לא מוצדקים". נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התארח היום באולפן ynet והתייחס לחלוקת המענק החד פעמי בזמן הקורונה. "לא צריך לתת כסף לילדים באלפיון העליון. מדובר היה במסגרת ראשונית, אחר כך נכנסה רשת הביטחון שהיא יותר ממוקדת. כרגע הייתי מתמקד בתמריצים שנועדו להחזיר לעבודה אנשים שהם מובטלים כבר הרבה זמן. פה הייתי נותן מענק נוסף".
ריאיון באולפן עם נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון: נצטרך להעלות מיסים בשנתיים הקרובות
(צילום: שחר גולדשטיין)
בנוגע להיעדר תקציב לשנת 2021 אמר: "זו הולכת להיות מערכת הבחירות הרביעית שלי בתוך שנתיים. ברור שזה מייצג אי-יציבות ואי-ודאות, שזה דבר שלילי בתחום הכלכלה. בסופו של דבר, התקציב הוא תוכנית עבודה. אם היה תקציב, הדברים היו פועלים בצורה יותר מכוונת".
בנוגע לחל"ת אמר הנגיד: "לא הייתי עוצר את מודל החל"ת. יש לנו רשת ביטחון והיא רשת ביטחון טובה. כן הייתי מתרכז בלהחזיר עובדים לעבודה, בעיקר כאלו שהיו מובטלים זמן ארוך. זה בנוסף כאמור להכשרות המקצועיות - לאנשים בני 40 ו-50 שהיו צריכות להיות להם עוד עשרים שנות עבודה, בדר"כ מאוד קשה לחזור למעגל התעסוקה".
בנוגע לתוכנית המשך אמר הנגיד "כשנבנה את תקציב 2022 כבר נצטרך לחשוב איך לעשות כל מיני התאמות. העלאת מיסים, במידה שאנחנו לא רוצים לקצץ בדברים קיימים, כנראה תצטרך לבוא בחשבון באיזשהו שלב, אם לא ב-2022 אז ב-2023. באיזשהו שלב יהיה צריך להוריד את הגירעון".
לקריאה נוספת
והיסטוריה בחלל. החללית של איחוד האמירויות נכנסה למסלול סביב מאדים. לאחר מסע שנמשך יותר מחצי שנה הגיעה הגשושית "התקווה" של איחוד האמירויות לכוכב הלכת השכן. סגן נשיא האמירויות אמר: "המטרה שלנו היא לתת תקווה לכל הערבים, שאנחנו מסוגלים להתחרות עם שאר העולם".
מחר יהיה מזג אוויר נעים. בסוף השבוע תהיה ירידה קלה בטמפרטורות, אבל מזג האוויר עדיין יהיה נעים ונוח. מיום שני מזג האוויר יתחיל להשתנות, ובטווח הארוך והלא בטוח יש גם סימנים לגשם ביום שלישי - שילווה גם בטמפרטורות נמוכות.
להתחסן או להתחיל טיפולי פוריות? שרי (שם בדוי), בת 36, שאלה אותי שאלה זו. שרי עומדת בפני דילמה קשה. היא מאוד רוצה עוד ילד וכבר התחילה הכנה לטיפולי פוריות ועכשיו יש אפשרות להתחסן. עם מה להתחיל? אנו נמצאים בגל גבוה של קורונה עם סיכויי הידבקות בהתאם. היא, בצדק, חוששת להידבק, אבל היא ערה לכך שהזמן עובר, היא לחוצה ורוצה לתת סיכוי טוב לטיפולים. כפי שכבר כתבנו, נשים בהיריון עלולות להידבק בקורונה בסבירות דומה לזאת של נשים לא הרות, אבל, אם הן נדבקות, הן נמצאות בסיכון גבוה למחלה קשה. בקרב נשים הרות שנדבקו יש יותר מקרים של מהלך קשה של המחלה. אנו פוגשים תופעה זו בחודשים האחרונים במיוחד.
עקב כך, ישנן יותר ויותר נשים הרות שמאושפזות בגלל קורונה, לרבות, מאושפזות בטיפול נמרץ ואף נזקקות לסיוע נשימתי ואפילו לחיבור למכונת חימצון חוץ גופי (אקמו). נשים אלו יולדות טרם זמנן. שיקול אחר הוא, הסכנה לעובר וליילוד שנולד לאישה חולת קורונה. להבדיל מנגיף הזיקה, ששיגע את העולם לפני מספר שנים, נגיף הקורונה פחות חודר דרך השיליה ולא גורם למומים מולדים (לפחות על פי הידוע היום). ישנם מקרים של הידבקות היילוד בקורונה בצורה קלה, גם כשהאם לא סבלה מתסמיני קורונה. אישה חולת קורונה יכולה להניק תוך שמירה על הכללים הידועים.
אמנם, חיסון נגד קורונה לא נוסה על ידי החברות המייצרות חיסונים, אך עד היום בארה"ב התחסנו מעל ל-10,000 נשים הרות ולא דווח על תופעות לוואי מיוחדות. ארגון הבריאות העולמי הסתייג בתחילה ממתן חיסון לנשים הרות, אך שינה את עמדתו בהמשך. נושא בעייתי - לא לאפשר לאישה הרה להתמגן על ידי חיסון. בשלב זה, ההמלצה בארץ היא, להימנע ממתן חיסון בשליש הראשון של ההיריון ולהתחסן בהמשך.
לאחר שקילת כל הנימוקים המלצתי לשרי להתחסן לפני המשך טיפולי הפוריות.
.
בישראל כמה יישובים שבהם שיעור מתחסנים נמוך מאוד. במסעודין אל-עזאזמה, אבו קורינאת, אבו רוקייק, אל סייד ואעצם פחות מאחוז מהתושבים התחסנו. כיוון שמדובר ביישובים בדואים, חלקם שבטים, שיעור המבוגרים בהם נמוך והדבר משפיע על שיעור המתחסנים. גם ביישובים הבדואים הגדולים יותר בנגב, כמו ערערה, כסייפה, שגב שלום, חורה, לקיה, תל שבע ורהט – שיעור המתחסנים במנה הראשונה של החיסון נמוך מ-11%.
גם ביישובים חרדים, שסבלו מתחלואה גבוהה, אך בהם יש אוכלוסייה צעירה מאוד – שיעור המתחסנים נמוך בהשוואה לממוצע הארצי. שיעור המתחסנים הכללי בביתר עילית הוא 10%, בעמנואל 11.34%, באלעד 11.74%, במודיעין עילית 12.82% ובבני ברק 16.43%. ביישובים אלה הייתה תחלואה גבוהה וגם המחלימים אינם מתחסנים.
ומה עם שלוש הערים הגדולות? בירושלים שיעור המתחסנים במנה הראשונה עומד על 23.19%, לעומת ממוצע ארצי של 38.43%. בתל אביב יפו התחסנו 47.7% מהתושבים במנה הראשונה של החיסון ובחיפה 46.52%..
מה חיפשו בגוגל? יום הפיצה הבינלאומי. למה? כי היום חל היום החגיגי. איזה פיצות אוהבים הישראלים? לפי הנתונים, משפחה מזמינה ואוכלת כשלוש פיצות בממוצע בחודש. הישראלים אוכלים 6 מיליון פיצות בחודש, ו-72 מיליון פיצות בשנה. לפי הסקר, חילוניים, מסורתיים, דתיים וחרדים מזמינים ואוכלים פיצות באותו היקף, ומשפחות עם הכנסה גבוהה מהממוצע מזמינות פיצה באותו ההיקף כמו משפחות עם הכנסה נמוכה מהממוצע. והתוספת המועדפת? זיתים.
המונה טועם אכל לשובע חצי מנה של בשר וערמונים שבושלו על פתיליות, בתוך שכונת ילדותו של זהר ארגוב בראשון לציון.
המונה טועם חוזר אחרי שביקר במרקי תימן בראשון לציון
(צילום: שמוליק דודפור, שחר גולדשטיין)
מיכאל אלוני לא שותף לכעס כלפי החרדים: "וכמה מסיבות היו בתוך בתים בתל-אביב?".
פיתוח ישראלי: נחשף הסטייק המתורבת הראשון בגודל מלא.
3 צפייה בגלריה
הסטייק שגודל במעבדה
הסטייק שגודל במעבדה
הסטייק שגודל במעבדה
(צילום: אלף פארמס והטכניון)
וכמה הרוויחו מ"מ המפכ"ל והרמטכ"ל, ומה התשלום לפורש מצה"ל? דו"ח השכר.