ראש הממשלה לא יבקר נכון לעכשיו באמירויות - עקב משבר עם ירדן. ביקורו של נתניהו באיחוד האמירויות נדחה לאחר שירדן סירבה לאשר את נתיב הטיסה במרחב האווירי שלה. גורמים מדיניים העריכו שהסירוב, שהתגלה רק בסמיכות לטיסה, ננקט בתגובה לביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית אתמול שנבע מחילוקי דעות בנושא סידורי האבטחה. התקרית המביכה הובילה לדחיית ביקורו של נתניהו. בהודעה שפרסמה לשכתו, גולגלה האחריות על הירדנים. לאחר הודעת לשכת נתניהו אמר שר החוץ וסגן ראש הממשלה הירדני איימן ספדי כי "יהיה קשה להשיג שלום כל עוד יש מהלכים לא-חוקיים מצד ישראל".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
בנימין נתניהו והמלך עבדאללה
(צילום: אלכס קולומויסקי, AFP)
הביקור של הנסיך חוסיין בן עבדאללה בוטל אמש ברגע האחרון – כאשר כבר היה בדרכו לגשר אלנבי, משם היה אמור להיכנס לישראל. במסגרת ההכנות לבואו, החלה היערכות בשטח ונסגרו כבישים מסוימים. שני אוטובוסים מצוותו של חוסיין, ללא יורש העצר הירדני, כבר הגיעו לירושלים בשעה 15:00. אלא שבשלב מסוים התעוררה מחלוקת בנוגע לסידורי האבטחה, היקפי האבטחה וסוגיות נוספות. בישראל טענו כי הירדנים הפרו סיכום מוקדם. לאחר שיג ושיח הירדנים התרגזו והחליטו לבטל את הביקור. שר החוץ הירדני הסביר כי "יורש העצר רצה לבקר בירושלים בליל אל-איסראא ואל-מעראג' (עליית מוחמד השמיימה, אירוע בעל חשיבות גדולה למוסלמים) אך ישראל שינתה את תוכנית הביקור.
מוקדם יותר העריכו בסביבת ראש הממשלה שלא ימריא לאיחוד האמירויות בשל אשפוזה של רעייתו שרה נתניהו בבית החולים הדסה עין כרם בשל דלקת בתוספתן. לבסוף, למרות ההערכות, החליט נתניהו לטוס בכל זאת, אך אז נתקל, כאמור, בקושי בשל סירוב של ירדן לאפשר המראתו.
לקריאה נוספת
"מרגישה שאנסו את הבת שלי בפעם השנייה". לא נתפס. הפרקליטות החליטה לא להאשים את ירין שרף באונס במלונית הקורונה, ואמה של בת ה-13 אמרה בתום הדיון: "אני לא מאמינה שאני צריכה להגיד את זה, רבל אני מרגישה שאנסו את הבת שלי בפעם השנייה".
כתב האישום שהגישה נגדו פרקליטות מחוז תל אביב מייחס לו שתי עבירות של בעילה אסורה בהסכמה וכן הטרדה מינית, איומים, תקיפה ואספקת משקה משכר לקטין. שרף לא הואשם באונס מכיוון שלפי הפרקליטות המעשים נעשו בהסכמתה של הנערה, היא אמרה שהיא בת 14 והזמינה אותו לחדרה. כתב האישום הוגש לבית משפט השלום בתל אביב ולא לבית משפט מחוזי, בשל חומרת העבירות שהופחתה.
החוק קובע כי כאשר לאישה טרם מלאו 14 שנה, קיום יחסי מין איתה נחשב כאונס, הנקרא "אונס סטטוטורי", גם אם הדבר נעשה בהסכמתה. עם זאת מכיוון שהנערה הציגה את עצמה כבת 14, הפרקליטות החליטה שלא להאשים את שרף באונס, אלא בעבירה של בעילה אסורה בהסכמה. העונש על עבירה זו הוא עד חמש שנות מאסר בלבד.
כמעט באותו הזמן, בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את ערעור המדינה על זיכויו של השחקן משה איבגי מחלק מהאישומים. בשנה שעברה זוכה איבגי מחמת הספק משלושה מהמקרים שיוחסו לו, אך הורשע בשני סעיפים של מעשה מגונה כלפי אחת המתלוננות. התיק יחזור לבית המשפט השלום, שיגזור מחדש את דינו.
חובת המסכות לא תבוטל. מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי הבהיר היום כי חובת עטיית המסכות לא תבוטל, בעיקר משום שהילדים אינם מחוסנים. "גם אדם מחוסן יכול להוות מקור לנגיפי קורונה שיעברו למי שנמצא לידו אם הם לא עם מסכות או שאינם מחוסנים ובוודאי ליד ילדינו עד גיל 16 שאינם מחוסנים, ולכן אין כרגע מחשבה לבטל את חובת המסכות במדינת ישראל", הבהיר. הוא הוסיף כי "משרד הבריאות ימליץ להמשיך את ההגבלות בנתב"ג גם אחרי 20 במרץ, עד שיתבהר נושא המוטציות".
5 צפייה בגלריה
מתחם נייד של חיסונים נגד קורונה בכיכר הבימה בתל אביב
מתחם נייד של חיסונים נגד קורונה בכיכר הבימה בתל אביב
מתחם נייד של חיסונים נגד קורונה בכיכר הבימה בתל אביב
(צילום: מוטי קמחי)
ובינתיים, בצה"ל הציגו נתנונים מהם עולה כי 81% מהמשרתים - התחסנו או החלימו. גם מספר הנדבקים היומי ירד משמעותית מ-2,033 לפני כחודש ל-140 בלבד ובצבא כבר מצפים ליום שאחרי: "רואים סימנים של חזרה לשגרה, נחזור להתאמן בהיקפים גדולים יותר", נמסר.
אחר הצהריים חידד משרד הבריאות את נהלי חיסון המחלימים מקורונה - מחלים שקיבל מנה אחת של חיסון יוכל להשלים את המנה השנייה שלושה חודשים לפחות אחרי שהחלים. מוקדם יותר פרסמה פייזר את סיכום הממצאים שהועברו ממבצע החיסונים של ישראל, שמהם עלה כי החיסון היה יעל ב-94% במניעת זיהומים א-תסמיניים - כלומר החיסון מפחית משמעותית את ההעברה של הנגיף מאדם לאדם.
על פי דיווחי פייזר, הנתונים מצביעים גם על כך שהחיסון יעיל ב-97% במניעת תחלואה סימפטומטית, במניעת מחלה קשה ומוות. אחוז יעילות זה גבוה מזה שהוצג במחקר הגדול שערכה החברה טרם אישור החיסון - 95%. לפי ניתוח הנתונים, אנשים לא מחוסנים היו בסיכון גבוה פי 44 לפתח קורונה סימפטומטית, ובסיכון גבוה פי 29 למות ממחלת הקורונה, בהשוואה לאלה שקיבלו את החיסון.
לקריאה נוספת
הקיף את העולם על אופניים נפצע קשה מאוד בתאונה בצפון. רועי "ג'ינג'י" סדן (38) שהקיף את העולם לפני עשור על אופניים נפצע קשה מאוד אתמול מפגיעת אוטובוס ליד קיבוץ ראש הנקרה שבו התגורר בשנים האחרונות. סדן התפרסם ב-2011 אחרי מסע בן ארבע שנים ו-66 אלף ק"מ, שבמהלכו הקיף את כדור הארץ על אופניו במשך 1,458 ימים, שבהם ביקר ב-42 ארצות ושש יבשות.
ריאיון עם רועי ג'ינגי סדן על מימון המונים למסע "תודה לחיים" להודו
(אדם שרז ורועי סדן)
הוא הובהל לבית החולים בידי צוות מד"א לאחר שחובשים ופרמדיקים ביצעו בו פעולות החייאה. לאחר חזרת הדופק פינו אותו לבית החולים במצב קשה מאוד כשהוא סובל מחבלה רב-מערכתית. מצבו מוסיף להיות קשה מאוד והוא מורדם ומונשם.
זו הפעם השנייה בשנים האחרונות שבה נפצע סדן באורח קשה: באוגוסט 2015 הוא נפגע ממפולת סלעים במהלך טיול סמוך לעיר לה בהימלאיה, הידרדר לתהום של 500 מטר וחולץ ממנה במבצע מורכב. מאז סבל מנכות. בעשור האחרון התגורר בראש הנקרה, והוא נפצע קשה ליד המקום שבו התגורר.
לקריאה נוספת
"לא משפחה גזענית". כתב העז לשאול את הנסיך וויליאם אם יצר קשר עם הארי מאז הריאיון של הדוכסים מסאסקס לאופרה ווינפרי. "עדיין לא, אבל אעשה זאת", ענה.
סערה בארמון המלוכה בעקבות הריאיון של מייגן והארי מירי קרימולובסקי
(צילום: שמוליק דודפור)
ולאחר שמסרה את הצהרתה הרשמית והדגישה כי הדברים שאמרו הארי ומייגן ייבדקו באופן פרטי, המלכה אליזבת נוקטת בגישה פייסנית וצפויה לשוחח עם הדוכסים מסאסקס בימים הקרובים. "מלכת בריטניה לוקחת את האחריות על ההשלכות של הריאיון השערורייתי", נמסר.
פרויקט מיוחד בערוץ הבריאות של ynet בו ליווינו רופאים מרדימים באיכילוב: "הפנים שלנו הם הפנים האחרונים שרואים לפני ההרדמה או ההנשמה". בערוץ התרבות תוכלו לגלות - מה ואת מי מצאנו בקלטות הילדים מהניינטיז.
השרב שהיה אמש נשבר לאורך היום בהדרגה והטמפרטורות ירדו. החל מהערב ייתכן גשם בצפון ובמרכז. הגשם יישאר איתנו גם מחר מוקדם בבוקר, וייפסק בשעות הבוקר המאוחרות.
הבריאות אחרי הקורונה. טרם סיימנו עם המגפה. עם קורונה או בלי קורונה, נושא הבריאות חשוב ביותר וגם לאחר המגפה, מחלות כמו מחלות לב, ריאות, מפרקים, כאבי גב ובעיות של מערכת העיכול, יהיו חלק מחיינו. אני מציע שנתכנן את הדברים אותם חייבים לעשות היום, וביתר שאת, לאחר המגפה.
פרופ' אידלמן נשלם את מחיר הפתיחה אחרי הבחירות
(צילום: שמוליק דודפור)
מערכת הבריאות חייבת לפתח מדיניות ברורה ושקופה, חייבת להיות שירותית, גמישה ומוכנה לאתגרים. רפואה מונעת, לרבות, חיסונים, צריכה לקבל עידוד. על קופות החולים להגביר זמינות ונגישות, לנצל את הניסיון שנצבר במהלך המגפה, עם הכנסת טכנולוגיות חדשות, שחייבות להשתכלל ולהתקדם. שימוש בטכנולוגיות אלה יעזור לפתח שירותי אשפוז בית ורפואה מרחוק. גם הרופאים וגם המטופלים למדו בשנה האחרונה שלא בשל כל בעיה רפואית צריכים להגיע למרפאה או לפנות לחדר מיון – המחלקה לרפואה דחופה. ניתן לקבל יעוץ וטיפול איכותי גם מרחוק. כמו כן, במקרים רבים אשפוז בית עדיף על אשפוז בבית חולים. במקביל, יש ליצור תנאים בהם בתי החולים יוכלו לקצר תורים, הן לניתוחים והן לבדיקות.
המצב לפיו ממתינים לניתוח קטרקט מעל לחצי שנה ולהחלפת מפרקים מעל לשנה, לא יכול להימשך. יש להוסיף מיטות אשפוז, שלא התווספו שנים רבות, למרות הגידול המשמעותי באוכלוסייה והזדקנותה. יחד עם זאת, הגיע הזמן לתוספת משמעותית בתקני רופאים ואחיות, כמו כן, תקני מזכירות רפואיות ועוזרי רופאים. ישראל נמצאת בראש הרשימה של מדינות ה-OECD במדד מדאיג מאוד – שיעור הרופאים מעל גיל 45. המשמעות היא, שבעשורים הקרובים, לרוב הרופאים שיפרשו לגמלאות, לא יהיה מחליף. חיזוק תשתיות בתי החולים יאפשר להצליח במאבק נגד זיהומים נרכשים תוך כדי אשפוז. חייבים לפתוח יחידות לאשפוז יום, לאשפוז קצר ומרכזי בדיקות ואבחון מחלות מהיר. כתוצאה מתוכנית זו לא יצטרכו מטופלים במצוקה לשהות בחדרי מיון שעות על גבי שעות. הרפואה תהיה זמינה ואיכותית יותר.
למעלה מ-5 מיליון ישראלים כבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה נגד קורונה וכמעט 4 מיליון קיבלו גם את המנה השנייה, אך יש עדיין לפי משרד הבריאות כ-1,180,000 ישראלים שטרם התחסנו מסיבות שאינן ברורות.
מנתוני משרד הבריאות עולה כי 165 אלף מהישראלים שטרם התחסנו הם בני 60 ומעלה. 42 אלף מהם הם בני 80 ויותר. ככל שהגיל יורד כך שיעור המתחסנים נמוך יותר. בגילים 50 עד 59 – 99 אלף ישראלים טרם התחסנו ובקבוצת הגיל 40 עד 49 מספר הלא מתחסנים עומד על 156 אלף.
קבוצת הגיל שבה שיעור הלא מתחסנים הגבוהה ביותר היא 16 עד 19 שם 233 אלף נערים טרם הגיעו לקבל את מנת החיסון הראשונה. למעשה שיעור המתחסנים בקבוצת גיל זו, כולל המחלימים, עומדת על 60%, לעומת 91% בקבוצת הגיל 70 עד 79.
שירה איסקוב. למה? המעצב ויקטור (ויוי) בלאיש יצר שמלת סטרפלס לבנה עבור מי שהפכה לסמל המאבק באלימות כלפי נשים ומככבת בערב הגאלה של שבוע האופנה קורנית ת"א. כך היא תיראה בתצוגה.
5 צפייה בגלריה
שירה איסקוב בשמלה של ויוי בלאיש בשבוע האופנה
שירה איסקוב בשמלה של ויוי בלאיש בשבוע האופנה
שירה איסקוב בשמלה של ויוי בלאיש בשבוע האופנה
(צילום: רפי דלויה)

קבלו את השיגעון החדש של הילדים - פופיט. יש מי שאומר שזה בסדר גודל של הספינר. מה החוקים? ניסיתי להבין.
5 צפייה בגלריה
האחיות שיר בת ה-10 ויוני בת השבע' מתחרות ביניהן היכן הג'ולה מסתתרת מתחת לפופיט. על פי חוקי המשחק
האחיות שיר בת ה-10 ויוני בת השבע' מתחרות ביניהן היכן הג'ולה מסתתרת מתחת לפופיט. על פי חוקי המשחק
היכן הג'ולה מסתתרת מתחת לפופיט
(צילום: איריס ליפשיץ-קריגר)
שניצל מאוויר, הנחש הכי שמח שראיתם, וגם הציקדה המחזורית חוזרת. מבזק החדשות הטובות.
מבזק חדשות טובות
(צילום: שמוליק דודפור)
סיפורה של נוסעת איזי ג'ט שהתבקשה לעבור מושב בגלל נוסעים חרדים - ופוצתה.
ופודקאסט האקטואליה של ynet - "הכותרת". הכוח, הדילמות והמניעים הנסתרים של מוחמד בן סלמאן. יורש העצר הסעודי ואחד האנשים החזקים במזרח התיכון יצא כמעט ללא פגע מפרשת חיסולו של העיתונאי ג׳מאל חשוקג׳י. כתבנו ליעד אוסמו מנתח.