החיסונים פה - וגם הבלאגן. משלוח ראשון של החיסונים נגד קורונה של חברת פייזר נחת בישראל לקראת אישור ה-FDA שצפוי להתקבל כבר מחר. ראש הממשלה נתניהו הגיע לשדה התעופה לברך על הגעת החיסונים והודיע: "אני הראשון שאתחסן במדינת ישראל". בבדיקת ynet שנערכה לפני כמה ימים על ידי כתבנו לענייני בריאות אדיר ינקו דווקא לא נרשמו קופצים על ההתחסנות, כולל ראש הממשלה עצמו.
(צילום: עמית הובר, אבי חי)
אבל מלבד החיסונים, פארסת הסגרים נמשכת כשממצב בו קבינט הקורונה רצה לאשר סגר לילי, הקשיים המשפטיים לא אפשרו לממשלה להכריז על איסור התנועה בשעות הלילה, ולא הצליחו למנוע מ-240 קניונים וכל השווקים להיפתח היום בהתאם לתקנות התו הסגול. במשרד הבריאות עובדים כעת על הגדרת הנתונים המדויקים שלפיהם יוחלט על הצעדים הבאים. מחר בבוקר תתכנס הממשלה ומשרד הבריאות צפוי להמליץ למנוע התקהלויות בבתים ובחוץ - ליהודים בתקופת חנוכה ולנוצרים בחג המולד. ככל הנראה, זה יכלול גם המלצה על סגירת מסחר החל מ-17:30. כמובן שמשרד הבריאות לא העביר עדיין את טיוטת התקנות למזכירות הממשלה. כתבנו המדיני איתמר אייכנר דיווח כי משרד הבריאות לא התייעץ עם חברי קבינט הקורונה ולא הפיץ את רעיון הפסקת המסחר - ושרי כחול לבן צפויים להתנגד.
דוגמה נוספת לבלגן ומעורבות הפוליטיקה בבריאות ניתן למצוא במקרה המעבר המהיר של האמירויות מאדום לירוק. משרד הבריאות רצה להפוך אותה לאדומה בעיקר מחשש של התקהלות ישראלים - במהלך חג החנוכה אמוריבם להגיע לשם 70 אלף ישראלים. כשעה קלה לאחר מכן דווח כי ישראל לא תכריז על איחוד האמירויות כמדינה אדומה, זאת בשל חשש כי הדבר יגרום למשבר מדיני.

4 צפייה בגלריה
חיסון חיסונים בריטניה קורונה פייזר
חיסון חיסונים בריטניה קורונה פייזר
חיסון
(צילום: MCT)
לקריאה נוספת

המפץ הפוליטי נמשך. חברי הכנסת יועז הנדל וצבי האוזר מדרך ארץ הכריזו הערב על הצטרפותם לגדעון סער שהתפטר הבוקר מהכנסת אחרי שעזב את הליכוד והודיע שיתמודד נגד נתניהו על ראשות הממשלה. סער עצמו אמר היום ל-ynet: "אני מתכוון לחזור לכנסת ה-24 בראש כוח פוליטי גדול שיחליף את השלטון".
גורם פוליטי אמר היום כי הודעת גדעון סער לא משפיעה על היכולת לפתור את המחלוקות בין הליכוד לכחול לבן: "הפערים גדולים וההערכה היא שהולכים לבחירות". התאריך המוצע נכון לעכשיו הוא 16 במרץ.
(צילום: גיל יוחנן, אבי חי)
והמתחיות הפוליטית נותנת את אותותיה לאחר שכחול לבן הצליחה להעביר ברוב דחוק של שני חברי כנסת בקריאה טרומית את התיקון לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו. התיקון קורא לעגן את הזכות לשוויון ואיסור אפליה בחוק היסוד - ובקרב המפלגות החרדיות נרשמה התנגדות חריפה שכן החוק עשוי להוביל לנישואים אזרחיים, שוויון זכויות לקהילה הגאה - ואף להשפיע על חוק הגיוס. בימין התנגדו לחוק משום שהוא מרחיב את סמכויותיו של בג"ץ בהכרעה על סוגיות מכל תחומי החיים שעשויות להתגלגל לפתחו.


בראשית, טייק 2. שנה ושמונה חודשים לאחר התרסקות "בראשית" על הירח, הושקה בצהריים משימת "בראשית 2", שעל פי התכנון תשוגר לירח במחצית הראשונה של שנת 2024. החללית, כמו קידמתה, תיבנה בתעשייה האווירית.
במסגרת המשימה, תשוגר לירח חללית המורכבת משלוש חלליות – חללית מקפת ושתי חלליות נחתות. הנחתות ינחתו בשני אתרים שונים של הירח לטובת ביצוע ניסויים שונים. במקביל, החללית המקפת מיועדת להקיף את הירח במשך שנים ולבצע ניסויים מדעיים ועבודה חינוכית מול תלמידים בארץ ובעולם.
4 צפייה בגלריה
דגם החלליות שתשוגר לירח
דגם החלליות שתשוגר לירח
דגם החלליות שישוגרו לירח
תקציב הפרויקט מוערך בכ-100 מיליון דולר. מחצית מהסכום יגיע משיתופי הפעולה הבינלאומיים שעל יצירתן אחראית סוכנות החלל הישראלית ויתרת התקציב תתקבל מתורמים פילנתרופים וחסויות.
לקריאה נוספת



מחר יעלו הטמפרטורות ברחבי הארץ ובסוף השבוע יהיה אפילו מעט נוח מהרגיל.
נר ראשון של חנוכה יודלק ברחבי הארץ.
ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקני) ידון במתן אישור לחיסון של פייזר נגד קורונה.
רופאים – חולים. אתמול קיבלתי הודעה מההסתדרות הרפואית העולמית (ארגון שמייצג כ-10 מיליון רופאים ביותר מ-110 מדינות בעולם) שנשיא ארגון הרופאים באוקראינה, כבן 60, מת מקורונה. בהחלט, המחלה לא פוסחת על רופאים. כבר בתחילת השנה דיווחו רופאים אמריקאים על תחלואה גבוהה בקרב רופאים. כמו גם במוקדי התפרצות המגפה במדינות אחרות, כגון, ספרד ואיטליה, למעשה, בכל מדינות אירופה ואמריקה, הן הצפונית והן הדרומית, הנתונים הסטטיסטיים מצביעים על מאות רופאים שמתו מהמחלה.
בבריטניה פורסם מאמר הספד עם שמות עשרות רופאים. מספר האחיות שנדבקו במחלה ואף מתו הוא אפילו גדול יותר. הדבקה של איש צוות רפואי בקורונה יכולה להתרחש גם בבית וגם במקומות בילוי. אבל, אחיות ורופאים באים לעבודה בידיעה ברורה שבין החולים בהם יטפלו יהיו חולי קורונה, לרבות, נשאי קורונה, שלא הם ולא הצוות יודעים שהם עלולים להדביק. בחודשים הראשונים של המגפה ראיתי איך אנשים חוששים לפגוש רופאים. בארץ זה התבטא באופן מתון ותרבותי. בהפוך מכך, בהודו, כפי שציינתי בעבר, רופאים גורשו מדירותיהם ואף סקלו אותם באבנים, זאת, עד שממשלת הודו התערבה (באיחור רב). בארה"ב, לעומת זאת, עקב עומס בבתי החולים ומחסור בצוותים, גייסו בחודשי מרץ-אפריל רופאים גמלאים שהיו בסיכון גבוה לפתח מחלה קשה וזאת, כשעדיין היה מחסור באמצעי מיגון. אכן כך, ארה"ב העשירה והגדולה לא הייתה כלל מוכנה למגפה. חשוב להדגיש שברוב מדינות העולם, כולל בישראל, הציבור מעריך מאוד את עבודת הקודש של הצוותים הרפואיים ובצדק.

2,933 חולי קורונה נפטרו בישראל מאז חודש מרץ, כ-950 מהם רק בחודש אוקטובר. מנתוני משרד הבריאות עולה כי למעלה מ-20% מהנפטרים היו בני למעלה מ-90. 365 נשים ו-240 גברים. 33.9% מהנפטרים (כלומר יותר משליש) היו בני 80 עד 89 – 455 נשים ו-541 גברים.
עוד עולה מהנתונים כי 25% מהנפטרים היו בני 70 עד 79 – 246 נשים ו-486 גברים. כלומר 79.5% מהנפטרים מקורונה בישראל היו בני 70 ומעלה – ארבעה מכל חמישה נפטרים. 13% מהנפטרים היו בקבוצת הגיל 60 עד 69 – 112 נשים ו-269 גברים ואילו 5.3% מהנפטרים היו בשנות ה-50 לחייהם – 57 נשים ו-100 גברים.
בקבוצת הגיל 40 עד 49 – 21 גברים ו-11 נשים שחלו בקורונה – נפטרו. בקרב בני 30 עד 39 נפטרו 7 נשים ו-12 גברים מקורונה.
בית"ר ירושלים. בגלל העסקה ההיסטורית שבה קנה שייח אמירתי חצי מהקבוצה הישראלית. היום ערכו השייח חמד בן חליפה ומשה חוגג מסיבת עיתונאים משותפת בדובאי, שבה אמר חוגג כי מדובר בשעה היסטורית. השייח הוסיף שזו "אבן יסוד ביחסים הנרקמים בין המדינות". השייח רכש כ-50 אחוז מהבעלות על המועדון, כשההתחייבות להשקעה שלו תעמוד על יותר מ-300 מיליון שקל בעשר השנים הקרובות.
היי חבר, רוצה לקנות בירה? מצאנו מספר ברים ומסעדות שהחליטו לא לסגור ופועלים במחתרת בניגוד להנחיות. איך זה קורה?
4 צפייה בגלריה
כיסאות מסעדות - אילוסטרציה
כיסאות מסעדות - אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
ההפלגה לשומקום נקטעה. ספינה של רויאל קריביאן הייתה אמורה להפליג במשך ארבעה ימים מול חופי סינגפור, אך נאלצה לשוב לנמל הבוקר לאחר שלושה ימים. 1,679 נוסעים הונחו להישאר בתאיהם ולא ברור עדיין מתי יורשו לצאת מהספינה ומהנמל - והכל בגלל חולה קורונה על הסיפון.
תמיד רצתם לדעת איך תקרעו את החברים שלכם בשש בש? מסתבר שיש דרך.
יאללה, כולם היו בדובאי כבר? זה הזמן לחשוב על חופשה באבו דאבי.
מיה יצחקי, מגיהה בדסק החדשות: למי שהגשם והאווירה החורפית עושים חשק לקצת רומנטיקה קלאסית, אני ממליצה על הסרט "סקנדל בסורנטו" (1955) קומדיה רומנטית איטלקית ומשעשעת בכיכובה של סופיה לורן האגדית.
עלילת הסרט מספרת את סיפורו של מרשל אנטוניו, קצין משטרה בכיר נאה וחובב נשים, שחוזר לעיר הולדתו סורנטו (במפרץ נאפולי), ומגלה שסופיה, סוחרת דגים ממולחת, ואלמנה טרייה שמתגוררת בשכירות בדירה שלו, ולא מוכנה להתפנות. היא משתמשת בקסמיה הנשיים כדי לשכנע אותו לאפשר לה להמשיך להתגורר בדירתו, ומתחילה למצוא חן בעיניו, ובינתיים הוא נאלץ לחלוק דירה עם דונה וילנטה שמתאהבת בו. בעוד שסופיה מוכנה לצאת איתו רק כדי לגרום לניקולינו דייג שהיא באמת מאוהבת בו לקנא.
הסרט נחשב לקלאסיקה איטלקית וזכה בקטגוריית הסרט ההומוריסטי הטוב ביותר בפסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-6 בברלין, הומור שלי אישית הזכיר מאוד סרט בורקס ישראלי רק באיטלקית. איך זה עובד? מחליפים את הבורקס בכוס סנגריה חמה ומפנקת אני אוהבת להוסיף פלח תפוז ריחני, או כל תיבול אחר שאתם אוהבים, בתוספת פופקורן חמאה או המאנצי'ז האהוב עליכם.
ו- אקו קווי (הנה לכם) 93 דקות של ערב מהנה עם חיוך מאוזן לאוזן.


4 צפייה בגלריה
סופיה לורן 3
סופיה לורן 3
סופיה לורן
(צילום: AP)