ואנחנו נתונים בסגר. בצל ההתנייה להאריך את הסגר רק אם יעלו את הקנסות על הפרת חוקי הקורונה, ועדת החוקה אישרה את חוק העלאת הקנסות אך הוא עדיין כפוף לאישור הכנסת. יו"ר כחול לבן בני גנץ דרש מיו"ר הכנסת יריב לוין לכנס את המליאה כבר היום - אך לוין הבהיר כי יאפשר זאת רק אם לא תהיה התנגדות מצד סיעות הבית. בכחול לבן אמרו כי מדובר ב"תחמנות ליכודית קלאסית" - ויו"ר הכנסת הגיב בהצעת פשרה: להאריך את הסגר ביום, ולהצביע ביום שני על העלאת הקנסות. נציגי ש"ס ויהדות התורה החרימו את הדיון בוועדת הכנסת על חוק הקנסות, וכך יעשו גם בדיון בוועדת החוקה.
(צילום: משי בן עמי)

ואילו קבינט מומחי קורונה התכנס אמש לדון באסטרטגיית היציאה מהסגר כשברקע מבצע החיסונים שמתרחב, אך השפעותיו עוד לא ניכרות בבתי החולים ובמחלקות הקורונה. "בפנינו שתי אופציות", אמרו. "או סגרים ופתיחות לאורך 2021, גזירה שברור שהציבור לא יוכל לעמוד בה, או פתיחה במקביל לחיסון האוכלוסייה, תוך הבנה שברור שיהיו לכך מחירים. הגענו לקו האדום של הנזקים שהסגר הארוך והמתמשך הזה יוצר".
3 צפייה בגלריה
מחסומים בימי הסגר השלישי
מחסומים בימי הסגר השלישי
מחסומים בימי הסגר השלישי
(צילום: דוברות המשטרה )
שר הבריאות אדלשטיין אמר היום כי בניגוד לסגרים הקודמים, התחלואה נותרה גבוהה. "גל התחלואה מסרב לרדת, כנראה בגלל המוטציה שמשתוללת. בבתי החולים המצב מאוד קשה, זה מצב שלא היה כמותו מאז פרוץ המשבר". ופרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, אמר כי הירידה האיטית בתחלואה "מתבטאת במקדם הדבקה שהוא 0.9 ונשאר קבוע בימים האחרונים. ראינו ירידה יפה עד לנקודה הזאת. להערכתנו זה מבטא את ההשפעה של הווריאנט הבריטי".
לקריאה נוספת
החמרה במצב שתי יולדות שחלו בקורונה, מצבן קשה מאוד. בבית החולים בילינסון חלה הידרדרות במצבן של שתי יולדות שנדבקו בקורונה, והן חוברו למכונת אקמו.
3 צפייה בגלריה
מתחם אשפוז חדש בבילינסון
מתחם אשפוז חדש בבילינסון
מתחם אשפוז בבילינסון
(צילום: אלי לוי)
על פי מסמך חדש שפרסם משרד הבריאות הערב, לנשים הרות שנמצאות בשליש הראשון להיריון ואינן נמצאות בקבוצות הסיכון מומלץ להתחסן מתחילת השליש השני, ולא לפני כן. הם הסבירו כי "השליש הראשון של ההיריון, ללא קשר למחלת הקורונה, מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים, הפלות ספונטניות והיווצרות מומים עובריים. על מנת למנוע חשד לקשר, אף מקרי, בין קבלת החיסון ותופעות אלו, אנו ממליצים לנשים הרות שאינן שייכות לקבוצות הסיכון להתחסן החל מהשליש השני".
לנוכח התרבות סוגי המוטציות, כתבנו ד"ר איתי גל הסביר אלו זנים התגלו לאחרונה, מה ההבדל בין וריאנט למוטציה, כיצד משפיעות המוטציות עלינו, ולמה חייבים להאיץ את מבצעי החיסונים כדי לעצור את התפתחותן של מוטציות חדשות?
(צילום: משי בן עמי)
לפני כשלושה ימים הודיעה חברת מודרנה כי בבדיקות שערכה, החיסון יוצר נוגדנים המנטרלים גם את הזנים הדרום אפריקני והבריטי. לפני כן הודיעה גם פייזר כי החיסון שלה יעיל גם הוא נגד הזנים הללו.
לקריאה נוספת
מחר יהיה חורפי וקר. הגשם יירד מלווה בברקים ורעמים, מדי פעם יהיה סוער. הגשם ייחלש ויתמעט בשעות הערב. שלג כבד יירד בחרמון באותו היום. בשבת יהיה קריר ומעונן חלקית וייתכן גשם מקומי בצפון ולאורך החוף. בשבוע הבא יש סימנים להתחממות ניכרת על גבול השרב הקל.
ב-27 בדצמבר נכנס לתוקפו הסגר השלישי, שהודק כעבור 11 יום. מספר המאומתים החדשים לא יורד באופן משמעותי ומספר החולים הקשים נשאר גבוה. מספר הנפטרים מדאיג ביותר. היום, חודש אחרי תחילת הסגר, ברור שהסגר השלישי לא יעיל דיו והרבה פחות יעיל מהסגרים הקודמים. הממשלה אמורה להחליט על המשך הסגר, בשיטתה הידועה "מה שלא הולך בכוח, הולך ביותר כוח". זאת, במקום לחפש דרכים חדשות. ישנו ביטוי אחר, שמשויך לאיינשטיין, על פיו, הגדרת אי השפיות היא לבצע אותו הדבר שוב ושוב ולצפות לתוצאות שונות. כמובן שיגידו שמחכים להשפעת החיסונים ושיאשימו בכישלון זה את המוטציות, כאילו לא ידענו שטבעם של נגיפים לעבור מוטציות. כבר מעל שנה שהעולם מתנסה בסוגים שונים של סגרים. ההיגיון פשוט: הקטנת מגעים בין אנשים מקטינה הדבקה. בפועל, מקום ההדבקה הראשון ברמת הסיכון הוא הבית ובסגר אנשים נמצאים יותר בבית, דהיינו, לא כל דבר שנכון רעיונית מתבטא בדיוק כך בשטח.
אז מה אפשר לעשות? צריך ללמוד מהמחקרים שכבר בוצעו וגם מהניסיון שנצבר במקומות שונים בישראל. כבר הזכרנו שמספר הבדיקות החיוביות שמתפרסם כל יום משקף ממוצעים, וכשמדווחים על 9% המשמעות היא שישנם מקומות בהם כל נבדק חמישי ואף רביעי נמצא כמאומת. ביישוב קטן בן כ-7,000 תושבים בפאתי ירושלים, הנקרא קריית ענבים, ראש המועצה המקומית החליט לעשות מעשה. יצוין, שיישוב זה הוכה קשות במגפה. כבר בחודש מרץ, אחרי פורים, התגלו שם מאומתים רבים. מאז, המועצה מתקשרת עם תושביה בנושא באופן שוטף. עכשיו ראש המועצה החליט ועשה בדיקות לכל התושבים. לא מעט מהם הופתעו לגלות שהם נשאים של הנגיף ובעקבות כך נכנסו לבידוד. איני יודע האם הרב רביץ למד מניסיון בדיקת כל האוכלוסייה בסלובקיה, אך סביר להניח, שהוא לא הכיר מחקרים רפואיים רבים שסוכמו לאחרונה. המסקנה היא, ששילוב של סגר עם ביצוע בדיקות סקר המוניות מביא לתוצאות טובות יותר מאשר סגר בלבד. על הממשלה לשנות את הגישה ולעבור לביצוע בדיקות סקר, במודל של הרב רביץ וקודם כל, במוקדי התפרצות.
עם החלת הסגר השני, אי שם באמצע חודש ספטמבר, אובחנו בממוצע 4,135 נדבקים חדשים ליום, עשרה ימים לאחר תחילת הסגר הגיע המספר ל-6,276 נדבקים ליום בממוצע – אך עד סוף אוקטובר המספר ירד ל-672.
אבל אחר יציבות עד לקראת סוף חודש אוקטובר, חלה עלייה הדרגתית במספר המאובחנים, שהגיע לכ-3,500 בתחילת הסגר הלא מהודק בסוף דצמבר. המספר הגיע לכ-7,000 נדבקים בממוצע עם החלת הסגר המהודק בשבוע השני של ינואר והגיע לשיא של 8,327 באמצע החודש.
מאז חלה ירידה הדרגתית, הנובעת בין היתר מהירידה במספר בדיקות הקורונה שנערכות, והממוצע הנע בשבעת הימים האחרונים עומד על 6,589 – רחוק מאוד מפחות מ-2,000 אז החלו ההקלות בסוף הסגר השני.
גיא וליקסון. למה? בגלל מעצרו של האדריכל שנעצר בחשד שייבא חומר מסוג GHB, המכונה גם "סם אונס" בחבילה שהזמין. אתמול פורסם לראשונה ב-ynet כי וליקסון נעצר בחשד שייבא את הסמים. החשד התעורר לאחרי שאנשי המכס בנתב"ג דיווחו על חבילה כבדה וחשודה שהגיעה לישראל, וככל הנראה יועדה לעבריינים שניסו להבריח סמים. היום הוארך מעצרו של וליקסון.
נסגר החלון. למי שלא עקב - אחרי שהיולדת הטרייה קורין גדעון ("ועוד אני קורין גדעון") לא קיבלה חדר עם חלון לאחר הלידה, ותשובתו של פרופסור יריב יוגב, גדעון נפגשה עם יוגב והוסיפה התנצלות אמיתית.
3 צפייה בגלריה
קורין גדעון פרופ יריב יוגב
קורין גדעון פרופ יריב יוגב
קורין גדעון ופרופ יריב יוגב
(צילום: מירי גטניו)
קבלו הצצה אל החיים החדשים של דונלד טראמפ בפלורידה.
נס באוסטרליה: בן 44 שחרר עצמו משיני התנין בקווינסלנד, שחה מרחק גדול לחוף – ושרד.
וכשהגיאולוג מייק באוורס יצא למחקר בברזיל, הוא ציפה למצוא סלעים, מינרלים או מאובנים נדירים מן העבר, הוא לא ציפה למצוא - את עוגיפלצת!
(צילום: ירון ברנר)