חוזרים ללמוד חלקית - אבל כמה שזה מסובך. צהוב, אדום ירוק וכתום, בכיתה עד 9 ילדים או בחוץ בזום? מתווה החזרה ללימודים (רק בחלק מהישובים) מבלבל, מסובך ומעורר לא מעט ביקורת. איריס עידו מסטאי, מנהלת בית ספר יסודי ברמלה, אמרה היום: "נשאלת שאלה לגבי הבאת הילדים לבית הספר בהיקף של תשעה תלמידים בקבוצה, כאשר המורה היא האדם העשירי בקבוצה וכאן לא ברור אם זה ישים. אנחנו מדברים מן הסתם על מפגש חברתי-רגשי, האם זה כל יום? האם לכל היום?".
דליה פרץ, שמנהלת את בית הספר עמית במיתר: "זה מתווה שאנחנו עוד לא מבינים אותו, וכבר צריכים לתווך אותו לצוותי ההוראה וליישם אותו מחר בבוקר. אנחנו אמורים להגיע ביחד עם הילדים מחר בבוקר מבלי לתת לנו זמן היערכות, אפס זמן היערכות".
מנהלות בתי הספר שמתנגדות למתווה החינוך: זה פשוט בלתי אפשרי
(צילום: שחר גולדשטיין)
עוד אמרה: "שוב אין הקשבה לצורכי המנהלים. כדי לפתוח פתיחה מיטבית של מערכת החינוך, אנחנו זקוקים לזמן היערכות. מה שהוחלט לגבי הערים הכתומות והאדומות, שזה רוב חלקי הארץ, שם יש תחושה של מתווה תלוש מהמציאות".
5 צפייה בגלריה
הכנה ללמידה במרחב הפתוח בראשון לציון
הכנה ללמידה במרחב הפתוח בראשון לציון
הכנה ללמידה במרחב הפתוח בראשון לציון
(צילום: דוברות עיריית ראשון לציון)
סמדר מורס, מנהלת בית הספר היסודי נופים בדרום תל אביב, יודעת שהמתווה כרגע פחות רלוונטי לתלמידיה. "השכונה שבה ממוקם בית הספר שלנו אדומה. המתווים האחרונים וגם הנוכחי מראים בפירוש ובאופן חד-משמעי שהפוליטיקה גוברת על החינוך ועל צורכי הילדים".
על פי המתווה, בגנים ובכיתות א'-ד' יחזרו ללמוד בערים שצבע הרמזור שלהן ירוק וצהוב. בנוסף, יתקיימו לימודים רגילים גם בערים כתומות שציון הרמזור שלהן אינו גבוה מ-6.5, וששיעור המחוסנים בהן בקרב בני 50 ומעלה גבוה מ-70%. בכל היישובים, גם האדומים, יותרו פעילויות חינוכיות בשטח פתוח של עד עשרה אנשים (כולל המורה).
לקריאה נוספת
סער ואדלשטיין מתקוטטים. הכל החל כשח"כ יפעת שאשא ביטון אמרה בריאיון לאולפן ynet כי מתווה החינוך שממנו יוכלו ליהנות מעט מאוד מתלמידי ישראל הוא לא יותר מאשר "מהלך כושל". שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר בתגובה: "ח"כ שאשא ביטון אישה מאוד רצינית בתחום שלה, לקחה לדעתי קו הפוך לכל היגיון. איך זה הוגדר פעם? מקהלת הכול סבבה. 'צריך לפתוח את הכול, צריך להתעלם מקורונה. צריך להבין שכל המגפה הזאת זה שטויות, העיקר זה הצרות של המשק, הכלכלה והחברה'.
אדלשטיין הוסיף: "צריך להזכיר ששאשא ביטון היא לא ד"ר לרפואה. יש לה תואר בחינוך והיא אישה מאוד משכילה, אבל זה לפעמים מטעה כשאומרים 'ד"ר שאשא ביטון".
שר הבריאות יולי אדלשטיין בריאיון: לקנוס קניונים ורשתות שייפתחו בניגוד להנחיות
(צילום: נדב אבס, שחר גולדשטיין)

"במצב כזה היינו יכולים להיות עם משק הרוס, עם מדינה של עשרות אלפי אנשים שהלכו לעולמם חס ושלום ואפילו בלי כל ניסיון ובלי כל דרך לשקם את הכלכלה והחברה. ברוך השם שלא בחרנו בדרך הזאת, בדרך הפופוליסטית יש לומר", הוסיף.
יפעת שאשא ביטון בריאיון: אין באמת מתווה חזרה ללימודים
(צילום: אביהו שפירא, שחר גולדשטיין)
יו"ר המפלגה של שאשא ביטון, גדעון סער, הגיב בחריפות לדברי שר הבריאות: "נתניהו ואדלשטיין אחראים למותם של אלפי ישראלים". סער אמר כי ראש הממשלה ושר הבריאות "יידרשו לתת תשובות בפני ועדת החקירה הממלכתית שתקים ממשלת תקווה חדשה מיד לאחר הבחירות". עוד אמר סער כי "ההתקפות של נתניהו ואדלשטיין נגד יו"ר ועדת הקורונה מלמדות על פחדנות ובריחה מאחריות. אילו נתניהו ואדלשטיין היו ממלאים את תפקידם בממשלה - כפי שמילאה ח"כ שאשא ביטון את תפקידה הפרלמנטרי - ישראל ואזרחיה לא היו במצב כה חמור כלכלית ובריאותית".
לקריאה נוספת
מרד בעלי העסקים. פורום ראשי המסחר בישראל הודיע כבר שלשום כי ממחר ייפתח כל המסחר בארץ, לרבות השווקים, המסעדות והקניונים על פי כללי התו הירוק. רשתות של בתי קפה ומזון מהיר הודיעו גם הן כי הן מתכוונות לפתוח את הסניפים בחמישי. כניסה של עובדים ולקוחות תתאפשר אך ורק במקרים הבאים: אנשים מתחת לגיל 60 שקיבלו את החיסון הראשון; אנשים מעל גיל 60 שקיבלו את החיסון השני; אנשים שמחזיקים בתעודת מחלים; אנשים שיציגו בדיקת קורונה שלילית (בתוקף של 72 שעות), או ילדים מתחת לגיל 16.
5 צפייה בגלריה
קניון רמת אביב בכנס
קניון רמת אביב בכנס
קניון רמת אביב שומם
(צילום: רן רימון)
ענפי התרבות והתיירות הצטרפו גם הם לראשי המסחר, הקניונים והמסעדות והציגו תוכנית לפתיחת השוק. "אין לנו את המותרות להמתין לממשלת ישראל שמתמהמהת ומזגזגת והכי חשוב לא מקבלת החלטות". השף חיים כהן טען: "אין פה מרד. הממשלה לא פעלה במשך חודשים. אנחנו גם אזרחים במדינה הזאת. אנחנו אומרים לממשלה: הנה התו הירוק על התו הסגול". השף אסף גרניט הוסיף: "נעשה בדיקות בצורה אחראית. לא ייתכן שנראה שהמשק פתוח במסווה". יוני פיינגולד, יו"ר איגוד האמרגנים ומפיקי הבמה בישראל, אמר: "בתחום המופעים, השליטה שלנו אבסולוטית. אנחנו יודעים בדיוק מי נכנס ואיפה הוא יושב".
מנכ"ל קניוני עופר משה רוזנבלום אמר היום באולפן ynet כי השוכרים שמפעילים את החנויות ניצבים בפני לא מעט קשיים: "אחת הבעיות הקשות מבחינתם זה שהעובדים לא רוצים לחזור מחל"ת, והדבר השני הוא החשש מהקנסות. אין ספק שאנחנו בעד לפתוח את המסחר. צריך להבין שאנחנו לא סגרנו אף פעם את הקניונים, כי לקניון יש חנויות חיוניות ולכן הוא נשאר פתוח. עכשיו הגברנו את הניקיון ותדרכנו את השומרים ואנחנו מקווים שהשוכרים יבואו".
כתבתנו לענייני צרכנות, מירב קריסטל, פרסמה כי בין העסקים שמסרו כי הם נערכים לפתיחה מחר: סטיב מאדן, ריפליי, קסטרו, פפאיה, חברת בריל פותחת את חנויות גלי, ניין ווסט, לי קופר, טימברלנד, נאוטיקה, ומגנוליה, טויס אר אס, קרייזי ליין, מנגו, שילב, ללין, פוקס אופנה, פוקס הום, המשביר לצרכן, H&M , דייסו יפן, רנואר, צומת ספרים, aldo BODGART, תמנון, מנגו, אמריקן איגל, נייקי, בילבונג, children סאקס, ביירן מרקט, רנואר, מגנוליה, בון ספורט, iBags, rebar, הפנינג, מגה ספורט, פמינה, עונות, ג'אמפ, קפה קפה, רונן חן, נעלי נמרוד, טופ טן, קרולינה למקה, הודיס, Select ועוד.
לקריאה נוספת
קבינט הקורונה יתכנס (שוב), הפעם לדיון בתו הירוק.
בסוף השבוע צפויות הטמפרטורות לרדת מעט, אולם עדיין צפוי להיות חמים יחסית ונוח עם הרבה שמש .
מידע כוזב או חדשות כוזבות לגבי חיסון נגד קורונה ממלאים את הרשתות החברתיות. לאחר הצלחה גדולה בשלב הראשון של החיסונים, בעיקר, בקרב אנשים מעל גיל 70 ובין אלה שחפצו להתחסן, שוב נשמעים קולות של מכחישי קורונה ומתנגדי חיסונים. תופעה זו אינה חדשה וליוותה את כל החיסונים, החל מהחיסון הראשון נגד אבעבועות שחורות. מה שהשתנה היום ומבדיל בין התנגדות לחיסונים נגד מחלות אחרות, הוא בעיקר, תפקידה של המדיה החברתית בהתפוצצות המידע. אנו לא רק מוצפים במידע בקצב גובר והולך, אלא, התמכרנו לקבלת מידע חדש שזורם בכל הערוצים. חדשות כוזבות סנסציוניות ומפחידות תופסות תאוצה מהר. מחד גיסא, האדם המודרני אוהב לשמוע דברים חדשים, ללמוד ולהתעדכן, ומאידך, הפחד מהחדש והבלתי ידוע טמון בתוכנו. סרטי אימה מושכים תשומת לב, במיוחד אם הם נוגעים לבריאותנו ועתידנו. ישנן שיטות שהוכחו כיעילות לקידום חדשות כוזבות. למשל, מכוונים לקבוצה קטנה של אנשים ידועים ומשפיעים ובאמצעותם מפיצים מסר כוזב. זה מה שאנו רואים כעת וזו דרך מסוכנת ביותר. תרבות הידוענות מחייבת את הציבור לשמוע על סלבס ומוצא פיהם. ומה שהם אומרים נשמר במרחב הוירטואלי, זמין לכל דורש. ישנו קהל רב שדורש וידרוש וייצר "חוכמת המונים" שמשכפלת את עצמה.
מול זה עומד המדע, עם מאפיינים הפוכים ממה שמעודד הפצת מידע כוזב. מסרים במדע הם מורכבים, ארוכים ולעתים, עם הסתייגויות רבות לצורך הדיוק. חדשות כוזבות הן פשוטות, קצרות ונחרצות. מההיסטוריה ידוע שמידע כוזב הביא להרג המונים. נשגב מבינתי, איך בימים אלה אנשים לוקחים על עצמם אחריות על חיי אדם באמצעות יצירת והפצת מידע כוזב על החיסון נגד קורונה. על מצפונם יהיו כל אלה שסבלו ממחלת קורונה קשה וממושכת ואף נפטרו, כי לא התחסנו בעקבות ההטפה נגד חיסונים.
מסרים מדעיים יכולים לעתים להיות דבר מסובך. אך, חייבים ללכת עם המדע.
משרד הבריאות מפרסם בימים האחרונים נתונים על המתחסנים בני 16 ומעלה לפי קופות חולים ומסתבר שאין פער גדול בשיעור ההתחסנות בין הקופות.
בקרב מבוטחי קופת חולים מכבי 56% התחסנו כבר ו-5% חלו בעבר ולכן הם אינם אמורים להתחסן בשלב זה. בקופת חולים כללית 53% כבר התחסנו וגם שם 5% חלו. בקופת חולים מאוחדת 46% התחסנו ו-9% אינם זכאים לחיסון כי כבר חלו ואילו בקופת חולים לאומית 45% התחסנו ו-8% חלו והחלימו.
בקבוצת הגיל 80 ומעלה שיעור המתחסנים הגבוה ביותר הוא בכללית – 87%. בנוסף 2% מבני גיל זה המבוטחים בקופה חלו והחלימו. במכבי ובמאוחדת 84% התחסנו בקרב גיל זה ו-2% החלימו בכל קופה. גם כאן קופת חולים לאומית אחרונה עם 76% מתחסנים ו-3% מחלימים.
מנגד, בקבוצת הגיל 16 עד 19 שיעור המתחסנים הגבוה ביותר הוא במכבי – 34%, זאת בנוסף ל-9% מחלימים. בכללית 22% התחסנו בגילים אלה ו-7% חלו והחלימו, בלאומית 18% התחסנו ו-12% חלו והחלימו ואילו במאוחדת בקרב בני 16 עד 19 – 16% התחסנו ו-11% אינם אמורים להתחסן כי החלימו מקורונה.
בריטני ספירס. למה? בגלל הסרט התיעודי החדש על הזמרת, Framing Britney Spears, בהפקת "הניו יורק טיימס". הסרט עלה בשבוע שעבר לרשת הסטרימינג הולו, והציף מחדש את נושא המשמורת שיש לאביה של הכוכבת עליה במשך 13 השנים האחרונות וניסיונותיה להשתחרר. הסרט סקר גם את הדרך המיזוגינית והמזלזלת בה התקשורת התייחסה אליה לאורך השנים.
למה השמיים אדומים בשקיעה? התשובה.
5 צפייה בגלריה
שקיעה בברצלונה
שקיעה בברצלונה
שקיעה בברצלונה
(צילום: shutterstock)
לא ידוע איך החיסון ישפיע עלינו בעתיד? הפייק ניוז ברשת - מול האמת המדעית.
הציוץ המוזר: בציוץ בטוויטר שכלל את מספר הטלפון של לשכת רה"מ פנה דני דנון, לשעבר שגריר ישראל לאו"ם, לנשיא הנבחר של ארה"ב ותהה מדוע טרם שוחח עם ראש הממשלה.
באיחוד האמירויות הקרינו את ירחי מאדים על שמי הלילה – והתושבים לא הבינו מה קורה.
ומה קרה לבחור שאמר ליובל לוי שכולנו מכירים מ"חזרות": "אני לא שוכב עם נשים שלא מסירות שיערות"?
5 צפייה בגלריה
יובל לוי
יובל לוי
יובל לוי
(צילום: עומר כחלון)