מחדל בליווי משטרתי. הכל התחיל בסביבות השעה 05:30, כשסלמאן אלזבארקה נורה למוות במכונית ברחוב הלן קלר באזור התעשייה בלוד ובמשטרה החלו לחקור חשד לרצח. משטרת לוד צפתה נקמה – והיא אכן התרחשה בחלוף כארבע שעות בכביש 6, ליד מחלף נחשונים. עומר אבו סעלוק בן ה-17 נורה למוות וצעיר נוסף נפצע אנושות, במהלך ליווי שסיפקה המשטרה, מחשש לנקמה. הליווי נכשל כישלון גמור, וכתבנו לענייני פלילים ומשטרה, אלי סניור, חשף את שרשרת האירועים שמסתמנת כמחדל.


4 צפייה בגלריה
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
אירוע ירי בכביש 6
שלוש ניידות משטרה ליוו בשעות הצהריים שיירה "מאובטחת" של בני המשפחה היריבה אבו סעלוק, מהעיר לוד אל מקום מבטחים בכפר קאסם - בשל הסכסוך בין שתי החמולות כבר עברו בתקופה האחרונה חלק מבני משפחת אבו סעלוק לכפר קאסם, בעידוד המשטרה.


(צילום: משי בן עמי)

על פי ממצאי החקירה, המתנקשים הגיעו בשני כלי רכב. אחד מהם הסיח את דעת השוטרים ביציאה מלוד, ושתי ניידות יצאו למרדף אחריו. כשנשארה ניידת אחת, הגיח הרכב השני, מסוג סקודה, עקף את הניידת שנותרה, נצמד לאחד מכלי הרכב של חמולת אבו סעלוק – ופתח באש עם כלי נשק אוטומטי. מהירי איבד שליטה אחד הרכבים והתהפך אל צד הדרך. רכב המתנקשים הצליח להימלט מהשוטרים, שחשבו בתחילה כי מדובר בכלל בתאונת דרכים. צוות אחד כנראה הבין את שהתרחש, כיוון שברשת הקשר נשמע צועק: "יורים עלינו!". אחר הצהריים עצרה המשטרה שני צעירים המקורבים לנרצח בלוד - אחים בני 21 ו-23.
"מדובר ברצף אירועים חמור ביותר, כל היבטי האירוע יתוחקרו עד תום", אמר מפקד משטרת מחוז מרכז עמי אשד בתדרוך היום. "לא הייתה לנו השערה שהולכים לפגוע בהם מחוץ לעיר. מדובר בעליית מדרגה משמעותית מאוד בכך שיש עבריינים שרואים כוח משטרתי שמשימתו הרתעה ומניעה, ומבצעים ירי". בעקבות האירוע וחשש מהמשך ההסלמה - מאות שוטרים יישלחו ללוד.
הבוקר הראשון של הסגר, או הסגר לכאורה. עומסי תנועה כבדים נרשמו הבוקר, כמעט כמו בכל יום. בנפח התעבורה חלה ירידה קטנה בלבד במספר כלי הרכב על הכבישים, לעומת הצניחה שנרשמה בשני הסגרים הקודמים.
4 צפייה בגלריה
כביש 20
כביש 20
כביש 20
(צילום: מוטי קמחי)
לפי נתוני חברת פלאפון, בין השעות 10:00-06:00 חלה ירידה ממוצעת של 18% בלבד בשימוש באפליקציית Waze לעומת אותן השעות בשבוע שעבר. לשם השוואה, בימים הראשונים של הסגר הראשון בחודש במרץ חלה ירידה של כ-60%-50% בשימוש באפליקציה ובסגר השני בספטמבר חלה ירידה של כ-40%-30%.
(צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, משי בן עמי)

אם לא די בכך, גם בוועדת החוקה לא הסכימו על מתווה הסגר וזו אישרה רק בתום דיון סוער את מגבלות הסגר השלישי על חודו של קול ברוב של 8 מול 7 מתנגדים. בעקבות התנגדות עזה, בעוד שבוע תיבחן מחדש מגבלת האיסוף העצמי ממסעדות.
גם על נתוני ההידבקות של תלמידים לא הייתה הסכמה. לפני שבועיים היו 3,500 תלמידים חולי קורונה, היום כבר יש 8,662. ועדת החינוך, שהפכה את החלטת הממשלה לא לקיים לימודים בכיתות ה'-י', ביקשה להחזיר לבית הספר את תלמידי י"א-י"ב ביישובים אדומים וכתומים. שר החינוך צייץ בטוויטר: "בתי ספר הם מרסני תחלואה". פרופ' גרוטו צייץ בחזרה "אשמח לראות את הנתונים שלך".
לקריאה נוספת
בחירות בצל קורונה. מנכ"לית ועדת הבחירות, עו"ד אורלי עדס, מסרה היום כי מספר הקלפיות יגדל בשליש. עוד אמרה כי "אחד הדברים שנעשה הוא להציב שני פרגודים בכל קלפי. התייעצנו עם מומחים לחקר ביצועים לגבי מספר הבוחרים בקלפי, על מנת להפחית את זמני ההמתנה". עוד מתוכנן, לדבריה, "למנות סדרן ממונה קורונה ייעודי, רק לצורך שמירת מרחקים". בנוסף, ייפתחו קלפיות ניידות שבהן ניתן יהיה להצביע בה מבלי לצאת מהרכב.
ובזירה הפוליטית, אתמול הודיע יו"ר כחול לבן בני גנץ לח"כ אסף זמיר על הדחתו, לאחר מכן סיכם גם עם ח"כ מיקי חיימוביץ' על סיום דרכם המשותפת בפוליטיקה. בנוסף, מסתמן שגם מספר 2 ברשימה, שר החוץ גבי אשכנזי, בדרך החוצה מהמפלגה. ואילו ראש העיר אילת, מאיר יצחק הלוי, הודיע הבוקר כי הוא מצטרף למפלגתו של גדעון סער. הוא צפוי להשתלב בעשירייה הראשונה במפלגת "תקווה חדשה".
וכדי שנזכור כמה נמוך אפשר לרדת, ועדת הכנסת דנה היום בפניית יושב ראש סיעת הליכוד, מיקי זוהר, שדרש להכריז על חברת הכנסת יפעת שאשא ביטון כפורשת מהסיעה. ח"כ עוזי דיין אמר לחברת הכנסת שעברה לסיעתו של גדעון סער: "לא צריך לתת לזה גושפנקא. אני רוצה לתת עצה ספרותית לגדעון סער - על מקרים כאלו כתב שייקספיר, האישה הזאת היא בת מעל (מלשון מועלת). היא בגדה באביה והיא תבגוד גם בבעל". מאוחר יותר התנצל דיין: "מישהו כתב לי, 'בחייך, איזו אמירה סקסיסטית'. אם זה נתפס ככזה, אני ממש מתנצל. אני אחליף את זה בפסוק הרבה יותר נכון: 'סוף מעשה במחשבה תחילה'".
ובשעות הערב נמסר מטעם רון חולדאי כי ימסור הצהרה מחר בערב על כניסתו למערכת הפוליטית הארצית והקמת מפלגה חדשה.
לקריאה נוספת
מזג האוויר השבוע יוסיף להיות יבש מאוד בגלל הרוח המזרחית. מהירות הרוח תרד מיום רביעי ועד תחילת השבוע הבא יהיה יבש. נעים ביום וקר בלילה אבל לא צפוי גשם.
מחר יחגגו את חג המולד ברחבי העולם. סטאז'רים בקורונה - פרויקט מיוחד. פרויקט מיוחד ב-ynet: הסמארטפונים הגדולים של 2020.
יעקב נדבק בקורונה. סיפור רגיל. השונה הוא שיעקב היה אחד מהראשונים שהספיקו להתחסן במנה הראשונה. כמו מחוסנים רבים, הוא חשב שאחרי הזריקה בזרוע הוא יהיה מוגן. כאן חשוב להאיר את העובדות שנעלמו מעיני הציבור תחת אור הזרקורים של הימים האחרונים - הגוף מתחיל לעבד את המידע החדש שהוחדר אליו מיד אחרי הזרקת החיסון. לוקח לו כ-7 ימים לפתח את הנוגדנים, שנותנים הגנה חלקית בלבד. לכן, יש צורך בזריקה שנייה 21 יום לאחר הראשונה. לאחר מכן, חולפים 7-10 ימים עד היווצרות מצב של הגנה מספקת דיה (ב-95%). המשמעות היא, שליעקב הייתה סיבה טובה להניח שלא יופיעו אצלו תסמיני קורונה אם הוא ייחשף לנגיף, חודש לאחר הזריקה הראשונה. האם מישהו שהשלים את החודש יכול להימצא כמאומת ואף להפיץ את הנגיף? מקווים שלא ונדע זאת בקרוב. בכל מקרה, גם אחרי חודש, יש לשמור על מרחק ועל עטית מסכה.
איך יעקב משפיע על אורך הסגר? צריכים להסביר: הסגר השלישי נקבע, כפי ששמענו, בשל מספר רב של מאומתים. עצם העלייה במספר המאומתים לא צריכה להפתיע איש לאחר הכישלון בטיפול במוקדי ההתפרצות. היה צפוי מספר גבוה במיוחד של מאומתים החל משבועיים לאחר ההתקהלויות בחנוכה. וכך אכן קרה. ראש הממשלה הודיע על סגר קצר לאור ההתחסנות ההמונית, אבל, הסיפור של יעקב מדגים בבירור מדוע אין סיכוי שמספר המאומתים ירד משמעותית במהלך השבועיים הקרובים. אני בטוח, שיועצי ראש הממשלה אמרו לו שאם הוא רוצה שביום הבחירות מספר המאומתים יהיה נמוך, הוא צריך להאריך את הסגר הנוכחי מעבר ל-6 שבועות או לתכנן סגר נוסף בפברואר.
עד כה אובחנו ברחבי העולם למעלה מ-81 מיליון נדבקים בקורונה. יותר מ-1,773,000 חולים מתו. אבל בעוד שהקורונה משתוללת באירופה, צפון אמריקה, דרום אמריקה ובחלקים באסיה – באוקיאניה מספר הנדבקים רחוק מאוד מכך. באזור אוקיאניה, שבו בין היתר נמצאות אוסטרליה, ניו זילנד, פפואה גינאה החדשה וגם הידידה הגדולה של ישראל – מיקרונזיה – אובחנו מאז פרוץ המגפה כ-48 אלף נדבקים. כלומר כשמינית ממספר הנדבקים בישראל.
באוסטרליה אובחנו עד כה למעלה מ-28 אלף נדבקים, בפולינזיה הצרפתית 16,550, בניו זילנד 2,144 ובפפואה גינאה החדשה 780 נדבקים. פרט לפולינזיה הצרפתית, שם כ-5% מהאוכלוסייה נדבקו – התחלואה ביתר מדינות האזור נמוכה מאוד. באוסטרליה נדבקו 0.11% מהתושבים ובניו זילנד 0.04%. לשם השוואה, בישראל נדבקו יותר מ-4% מהתושבים. פרט לאוסטרליה, שם נרשמו 909 מקרי מוות ופולינזיה הצרפתית עם 108, כמעט לא היו קורבנות למגפה במדינות האחרות באזור. בניו זילנד, למשל, מתו 25 חולים ובפפואה גינאה החדשה – שם מתגוררים כ-9 מיליון תושבים – מתו תשעה חולים.
אסף זמיר. למה? שר התיירות לשעבר הוסר אתמול מרשימת "כחול לבן" לבחירות לכנסת, והיום סיפר כי הוא פועל לגיבוש גוש השמאל-מרכז. לדבריו באולפן ynet, לא סביר שבני גנץ יעמוד בראשו. על הפרידה ביניהם אמר: "ברור שדרכנו הלכו למקומות אחרים. הודעתי בשבוע שעבר שלא אתמודד שוב, וזו הייתה שיחת סיכום ונפרדנו כידידים".
(צילום: משי בן עמי)


הכל זהב בדובאי. חוזר מדובאי נתפס בנתב"ג עם אייפון 12 פרו מצופה זהב 24 קראט.
4 צפייה בגלריה
אייפון שעון דובאי מכס
אייפון שעון דובאי מכס
אייפון ושעון מדובאי במכס
(צילום: רשות המיסים)
איך הגיב יולי אדלשטיין לחיקוי של יניב ביטון?
בני זוג לא הורשו לעלות עם הכלבים שלהם לאוטובוס מהצפון לתל אביב במוצאי שבת, למרות שהרכבת מושבתת בסופי שבוע. מה הם יכלו לעשות?
כולם בבית בגלל הסגר? אספנו עבורכם 7 מתכונים ללזניה - מנה שהיא ארוחה שלמה.

רן רימון, עורך עמוד הבית וכותב סיכום זה: שלושה זרים זהים (Three Identical Strangers) הוא אמנם לא סרט דוקומנטרי חדש והוא יצא בשנת 2018, אבל כעת ניתן לצפות בו בנטפליקס הקרוב לביתכם. כל תאור של עלילת הסרט למעשה יהרוס לכם, אבל משם הסרט ניתן להבין את הרעיון.
שלושה אחים מאומצים מגלים בטעות זה על קיומו של זה ומנסים להשלים את הפערים. העלילה רק מסתבכת ככל שהם למדים יותר. מדובר בדוקו לכל דבר כשהתסריטאי המוכשר בעולם לא יכל לכתוב סיפור שכזה. סרט שמעלה לא מעט שאלות על מוסר, נפש ועד כמה מותר לאדם להתערב בחייו של אדם אחר, וכמה רחוק נלך בשביל המדע.
4 צפייה בגלריה
שלושה זרים זהים
שלושה זרים זהים
שלושה זרים זהים