"לא רע"מ. או ממשלת שמאל או בחירות ישירות"

ראש הממשלה נתניהו הודיע במסיבת עיתונאים כי ישראל נערכת לצאת במבצע חיסונים נוסף בעוד שישה חודשים אבל הדבר החשוב ביותר היה התייחסותו לממשלה בתמיכת סיעת רע"מ של מנסור עבאס. ״לא צריך את רע״מ, צריך בחירה ישירה כדי שנקים ממשלה. זה פותר את כל השאלה הזאת. יש רק 2 אפשרויות: או ממשלת שמאל או בחירות ישירות לראשות הממשלה״.
יו"ר רע"מ ח"כ עבאס אמר הבוקר כי הוא ציפה שראש הממשלה בנימין נתניהו יעמוד מול ההטחות שהושמעו כלפיו וכלפי מפלגתו מצד הציונות הדתית של חברי הכנסת בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר. "זה מה שהיה נכון לעשות", אמר בריאיון לאולפן ynet. "לא שמעתי קול ברור בגוש הימין של הליכוד ומפלגות שאיתו נגד ההסתה שהייתה נגד רע"מ ונגדי".
ואילו היום בצהריים נמסר מהליכוד כנגד יו"ר ימינה נפתלי בנט כי "מי שרוצה ממשלת ימין לא מצביע נגד הימין עם גוש השמאל בכנסת כפי שבנט עשה אתמול בלילה, ולא מנהל איתו משא ומתן על חלוקת תפקידים לניצן הורוביץ, מרב מיכאלי ואבתיסאם מראענה". הדברים נאמרו ברקע יציאת אנשי "ימינה" מהמליאה בזמן ההצבעה השנייה על הרכב הוועדה המסדרת.

הרס ופרנויה בטהרן

בכתבה ב"ניו יורק טיימס" צוין כי רצף המתקפות באיראן הוביל לחשש כבד אצל המנהיגים. הטחת ההאשמות החלה, בכיר מודיעין אמריקני בעבר פירט איך פועל המוסד: "עוקב במדינות אחרות אחר ציוד שמיועד לאיראן, מסתיר בתוכו משדרים או מטמין מתקני חבלה - שמתפוצצים באיראן".
בכתבה הוזכרה העובדה שבסוף השבוע פרסמו האיראנים את זהותו של החשוד בחבלה בנתנז ודיווחו על מותו של סגן מפקד כוח קודס מוחמד חג'אזי, שבעבר סומן בישראל כאחראי על פרויקט דיוק טילי חיזבאללה. "באיראן אמרו כי מת מהתקף לב, אבל החשדות לפעולה עוינת עלו מיד". אם חג'אזי לא מת מסיבות בריאותיות, הוא הבכיר האיראני השלישי שחוסל ב-15 החודשים האחרונים. ארצות הברית חיסלה בינואר את קאסם סולימאני ובנובמבר האחרון חוסל אבי תוכנית הגרעין האיראנית מוחסן פחריזאדה, בפעולה שיוחסה למוסד.
בשעות הערב דווח כי שיחות הגרעין בווינה, שבהן מתקיימות שיחות לא ישירות בין ארה"ב לאיראן על הסכם הגרעין, הופסקו להתייעצויות כשרוסיה ואיראן מדווחות על התקדמות.
2 צפייה בגלריה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
זירת החיסול של מוחסיין פחריזאדה
(צילום: רויטרס)
לקריאה נוספת
היום הורגשה ירידה קלה בטמפרטורות. מחר תורגש ירידה משמעותית אבל עדיין יהיה חם. ביום חמישי לא צפוי שינוי משמעותי, אך בסוף השבוע הטמפרטורות שוב יעלו, וביום שבת ישרור שרב נוסף עם טמפרטורות של יותר מ-33 מעלות בכל הארץ.
קורונה ב-2021 וכאב ב-2051. האם זה אפשרי רפואית שכעבור 30 שנה אנשים יסבלו מכאב שהוא השלכה ישירה של המגפה של היום? דיברנו בעבר על קורונה שנמשכת חודשים ויתכן שמעבר לכך. אבל, 30 שנה? העיתונאית ג'ודי סיגל הפנתה את תשומת לבי למחקר שהתפרסם בעיתון "סטרס ובריאות". החוקרים בדקו השלכות של משבר כלכלי שעברו חוואים בארה"ב בסוף שנות ה-80 על כאב כרוני בימים אלה. הקשר שהם מצאו בין החוויה הפסיכולוגית הטראומטית לבין כאב פיזי כעבור כמעט 30 שנה צריך להדליק נורה אדומה אצל כל מי שמטפל בסובלים מתופעות פוסט טראומטיות.
להבדיל מכאב חריף, שתפקידו להגן על הגוף מול גורם שעלול להזיק, למשל, לפגוע ברקמות הגוף, כאב כרוני אינו מנגנון הגנה. כאב מוגדר ככרוני אם הוא נמשך 6 חודשים ויותר. בהיווצרותו משחקת תפקיד חשוב מערכת העצבים, לרבות, מרכזים במוח. למערכת זו יש יכולת להשתנות הן לטובה והן לרעה. לא במקרה, בין התרופות הנפוצות לטיפול בכאב כרוני נמצאות תרופות שמשמשות גם לטיפול נגד דיכאון. קיים מעגל קסמים, כאשר כאב שנמשך חודשים ואף שנים גורם בפני עצמו לדיכאון, לחרדה ולכעס, וכל התחושות האלה מצדן, מגבירות את הכאב. לכן, בהחלט הגיוני שתקופת הסטרס, חרדות ומתח במהלך מגפה כה ארוכה, עלולה לגרום לשינויים במערכת העצבים המרכזית שיאיצו התפתחות של כאבים כרוניים לשנים רבות קדימה.
למרות ההצלחה של מבצע החיסונים, 932 אלף ישראלים בני 16 ומעלה עדיין לא התחסנו. מנתוני משרד הבריאות עולה כי 139 אלף מאלו שלא התחסנו הם בני 60 ויותר ו-82 אלף הם בני 50 עד 59 – שתי קבוצות גיל שבהן התחלואה מסוכנת יותר. בקרב בני 40 עד 49 – 83% מהישראלים התחסנו וכך גם 79% מהישראלים שבשנות ה-30 לחייהם ו-74% מהצעירים שבשנות ה-20 לחייהם. בקרב קבוצת גילאי 16 עד 19 שיעור ההתחסנות הוא הנמוך ביותר והוא עומד על 57%.
בהתפלגות לחברות שונות עולה כי בחברה הכללית שיעור המחוסנים בקרב בני 50 ויותר הוא 93%, בחברה הערבית 85% ובחרדית 75%. שיעור ההתחסנות הארצי בקרב בני 50 ויותר הוא 91%.
"המפקדת". הסדרה החדשה של "כאן", שאתמול שודר הפרק השני שלה, חודשה לעונה שנייה. הצילומים לעונה השנייה של הסדרה שיצרה עטרה פריש, בכיכובה של אלונה סער, יחלו בתחילת השנה הבאה. העלילה מתרחשת בבסיס אימונים של צה"ל, ובמינוי המפתיע של נועה (סער) למ"מ של טירוניות מסובכות במיוחד. מפיקי הסדרה מסרו היום כי "יחד עם יוצרי הסדרה עטרה פריש וניר ברגר אנחנו שמחים ונרגשים על החיבוק מהקהל".
2 צפייה בגלריה
מתוך "המפקדת"
מתוך "המפקדת"
מתוך "המפקדת"
(צילום: ורד אדיר)

פיתה מפוצצת בקבב טעים: המונה טועם אכל באשקלון.
המונה טועם הגיע לאשקלון
(צילום: שחר גולדשטיין, משי בן עמי)
פייסבוק מעתיקה מקלאבהאוס: הרשת הכריזה על שורה של מוצרים מבוססי אודיו, כולל חדרי שיחה קוליים והאזנה לפודקאסטים.
והסדרה התיעודית של גורי אלפי, "היהודי החדש", הלהיבה את סמדר שילוני, מבקרת הטלוויזיה שלנו.