זה קרה! הילדים הלכו (שוב) לבית הספר. בחלק מהיישובים. אנחת רווחה של הורים נשמעה היום לאחר שילדי הגנים וכיתות א'-ד' חזרו למסגרות החינוך בערים ירוקות וצהובות, ובערים כתומות שציון הרמזור שלהן אינו גבוה מ-6.5, וששיעור המחוסנים בהן בקרב בני 50 ומעלה גבוה מ-70% לפי מתווה הפתיחה ההדרגתי שאושר בקבינט הקורונה.
4 צפייה בגלריה
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
בי"ס גבריאלי הכרמל
(צילום: מוטי קמחי)
"מההתרגשות היא התעוררה מוקדם וישר עשתה לעצמה קוקו", סיפרה דלית חדד, אמא של שיה בת השלוש וינאי בן החמש. "אני כבר לא זוכרת כמה פעמים חזרנו השנה לגן. כשהיה שיעור זום עם צוות הגן זה שימח אותה מאוד, אבל אין תחליף למפגש אמיתי עם הילדים.
ויש גם מי שלא הביא את ילדיו לכיתות הלימוד שנפתחו. הילדה אריאל חנן שנשארה הבוקר בבית סיפרה לאולפן ynet: "אני לא הולכת כי אני מפחדת להידבק ולהדביק את אח שלי התינוק". אמה טל אמרה שהיא "מעדיפה אותה כרגע בבית", וברצונה לחכות עוד כמה ימים עד לחזרה ללימודים. "זה מרגיש לי מהר מדי, אנחנו גרים ברעננה שמוגדרת 'כתומה' אבל גבולית. יש לי הרגשה שמהר מאוד ניכנס לעוד סגר".
הילדים בערים הירוקות והצהובות חוזרים לבתי הספר
(צילום: עמית הובר, רענן בן צור)
שר החינוך, יואב גלנט, אמר בריאיון: "אני מסתכל על ההחלטות ועל ההישגים שאליהם הגענו, בתנאים הקשים - וכולם יודעים שנכנסתי לתפקיד תוך כדי קורונה. בעיניי, המבחן המרכזי ביותר הוא בקיום הבטחות: הבטחתי לפתוח את השנה, ופתחתי אותה כמו שצריך". כשנשאל איזה ציון היה נותן לעצמו על ניהול מערכת החינוך בזמן הקורונה אמר: "אני נותן לעצמי ציון 90".
לקריאה נוספת
פתחו - וקיבלו דו"חות. 3 קניונים נפתחו הבוקר למחוסנים. קניון בת ים נפתח לפי "התו הירוק" למרות התנגדות ראש העיר. במתחם ביג בכרמיאל פרצו ויכוחים בין נציגי ההנהלה לבין שוטרים ופקחים שהגיעו למקום לקראת פתיחת החנויות. השוטרים הזהירו את המוכרים ונתנו דו"חות, בין היתר לאנשים שלא עטו מסיכה. הם הזהירו את עובדי החנויות שלא יפתחו את העסקים בניגוד לחוק. בסופו של דבר ניתן קנס רק לבית עסק אחד. כוחות שיטור רבים הגיעו גם לקניון הגדול בפתח תקווה וחנויות שפתחו קיבלו קנסות ונסגרו.
4 צפייה בגלריה
קניון בת ים
קניון בת ים
קניון בת ים
(צילום: מוטי קמחי)
אבל ההתנגשויות עם המשטרה נמשכות. כך למשל החנויות פוט לוקר ונייקי פעלו במשך יומיים בנמל ת"א ואחרי שקיבלו הבוקר דו"חות - נסגרו. בעלים של חנות בגדים פרטית בת"א טוען שסגר את החנות כי ספג קנסות. "כל החנויות נפתחו. אנחנו עצמאים אין לנו הגנה מהמדינה. פתחתי עם שולחן שחוסם את דלת הכניסה ולמרות זאת תוך כמה שעות נקנסתי". בביג בית שמש התעמת מנהל המתחם ציון כהן, עם שוטרת: "כל בית שמש פתוחה, תנו לאנשים להתפרנס קצת. הם עושים טייק אוויי".
רשתות המסחר שלחו מכתב לשר לביטחון פנים אמיר אוחנה ולמפכ"ל המשטרה קובי שבתאי, בטענה לאכיפה בררנית. התאגדות רשתות המסחר האופנה וההסעדה, שמאגדת 400 חנויות בקניונים טוענת שהבוקר נפרסו עשרות שוטרי משטרת ישראל במרכזי הקניות שנפתחו בניגוד להנחיות הממשלה.
לקריאה נוספת
שנה מאז התפשטות הקורונה בישראל - המספרים ופתח לאופטימיות. לפני קצת פחות משנה הגיע לישראל מאיטליה חולה הקורונה הראשון. מאז נכנסו עוד חולים לישראל וגם מוטציות – שגרמו לתחלואה רבה יותר. הבוקר עמד מספר הנדבקים הכולל מפרוץ המגפה על 712,078 ומספר הנפטרים מהנגיף על 5,266 בני אדם.
ירושלים היא העיר שבה אובחנו הכי הרבה נדבקים מפרוץ המגפה. 114,329 מתושבי הבירה אובחנו כחיוביים לנגיף בשנה האחרונה. לשם השוואה, בכל סין, שם התפרצה המגפה, אובחנו פחות מ-90 אלף נדבקים. מספר חולי הקורונה שנפטרו בירושלים הוא הגבוה ביותר והוא עומד על 754, נכון לאתמול.
העיר השנייה במספר הנדבקים היא בני ברק – שם אובחנו 45,054 חיוביים לנגיף בשנה האחרונה. למעשה, יותר מ-20% מהתושבים כבר חלו בקורונה. 195 חולי קורונה תושבי העיר נפטרו. מודיעין עילית מדורגת במקום השלישי בארץ מבחינת מספר הנדבקים. 23,564 מתושבי העיר – כמעט שליש – אובחנו כחיוביים מפרוץ המגפה. מספר הנפטרים עומד על 18, בין היתר בשל האוכלוסייה הצעירה מאוד בעיר. לכל הנתונים.
והנתון האופטימי לסוף השבוע הוא שמנתוני משרד הבריאות שהגיעו לידי ynet עולה כי מבין 183 חולי הקורונה במצב קריטי מעל לגיל 60 – רק אחד מהם הוא מחוסן שחלפו יותר משבועיים מאז שקיבל את מנת החיסון השנייה.
לקריאה נוספת
לאחר סגר מתמשך, השלישי במספר, יש צפי להמוני מטיילים בפארקי הארץ ובאטרקציות הפתוחות לאור מזג האוויר החמים הצפוי.
סוף השבוע יהיה מושלם לטיולים וגם בתחילת השבוע הבא יהיה חם מהרגיל. אבל באמצע השבוע הבא יגיע השינוי - והחורף יחזור, ובגדול. ייתכן מזג אוויר סוער וגל קור, ובלילה שבין רביעי לחמישי יש אפילו סיכוי לשלג בהרי הצפון ובהרי המרכז.
מודרנה או פייזר, שואל אותי ד"ר ע., רופא בכיר באחד מבתי החולים בארץ. הוריו בני 85 ו-80 גרים בניו-ג'רזי, ארה"ב. הוא מאוד דואג להוריו ובודק מתי הם יוכלו להתחסן. לפני כשלושה שבועות הוא סוף סוף הצליח לרשום אותם ברשויות במדינת ניו-ג'רזי. עכשיו הוא צריך לקבוע תור בתחנת חיסון. כמובן, הוא מעוניין לקבוע עבורם תור במקום שלא מצריך נסיעה במשך שעות ארוכות. הוא איתר תחנה אחת סמוך לאזור מגוריהם, אך לא הצליח אפילו לשלוח בקשה, כי מיד הופיעה הודעה שאין תורים. גם בתחנות השנייה והשלישית, כל התורים כבר היו תפוסים. הוא בודק יום יום ומצפה שיתמזל מזלו ומזל הוריו והם יתחילו להתחסן בקרוב. ד"ר ע. התחסן בארץ בחיסון של חברת פייזר. עכשיו הוא רואה שהחיסון שיהיה זמין להוריו הוא תוצרת מודרנה. כמו לגבי כל דבר חדש, בנאדם שואל שאלות. הרי, לפייזר כבר התרגלנו, מה לגבי מודרנה?
מאחורי החיסון של מודרנה עומד המכון הלאומי לבריאות של ממשלת ארה"ב. כמו פייזר, הוא מתבסס על טכנולוגיה חדשה שמשתמשת בחומצת גרעין -mRNA ומבחינה זו, דומה לפייזר. בנוסף, ישנם בו מרכיבים שונים מפייזר. להבדיל ממנו, הוא לא צריך תנאי שימור חריגים – הקפאה במינוס 70 מעלות, רק מינוס 20 מעלות, וכשפותחים את הקופסה ניתן לשמור מנות במקרר רגיל. הטכנולוגיה של שני חיסונים אלה שונה מחיסונים אחרים, שנקראים לפעמים חיסוני וקטור, מאחר שהם חודרים לתוך הגוף באמצעות נגיף אחר בלתי מזיק לאדם. ובשונה מחיסונים המבוססים על אותו נגיף שגורם למחלה, אך מוחלש. בחיפושים אחר חיסון אידיאלי נגד קורונה קיימים כבר חיסונים מכל סוגים אלה. לפי מה שידוע היום, השפעתו של חיסון מודרנה לא צריכה להיות שונה מהשפעתו של חיסון פייזר. כמו כן, התחסנות באמצעות מודרנה, כמו בפייזר, דורשת מתן שתי זריקות. במקרה של מודרנה, יש להמתין 4 שבועות עד הזריקה השנייה.
מספר החולים הקשים ירד היום לראשונה מאז 9 בינואר אל מתחת ל-1,000. בשיא הגל השלישי היו 1,204 חולים שמצבם קשה.
בדו"ח אמ"ן נכתב כי נמצאו סימנים לשינוי תמהיל הגילאים של החולים הקשים - וישנה ירידה בשיעור המאומתים ובתחלואה הקשה בקרב המבוגרים בני 60 ומעלה, ככל הנראה בהשפעת מבצע החיסונים.
עם זאת, נכתב בדו"ח, ניכרת עלייה במספר החולים במצב קשה החדשים בקרב הקבוצות הצעירות יותר, המהוות בשבוע האחרון כ-40% מהתחלואה הקשה החדשה. בשל היקף התחלואה הנרחב והעובדה שאוכלוסייה גדולה טרם חוסנה, שינוי תמהיל החולים אינו מביא בשלב זה לירידה משמעותית בתחלואה הקשה.
ב-19 בינואר נרשם שיא במספר החולים החדשים במצב קשה ביום, אז הגיעו לבתי החולים 184 חולים במצב זה. אתמול עמד המספר על 135.
ולנטיין 2021. למה? כי ביום ראשון יחול ולנטיינס דיי, יום האהבה. יום ולנטיין הוא חג שמקורו במסורת הנוצרית, לזכר ולנטינוס הקדוש, ולמעשה לזכר שלושה קדושים, שעל אחד מהם סופר כי השיא חיילים נוצרים שנרדפו מפאת דתם בתקופת הקיסר קלאודיוס השני, ובעקבות כך הוצא להורג. עם השנים התחדדו מסורות היום שכוללות כרטיסי ברכה, שליחת פרחים – ומחוות רומנטיות. בני זוגכם ימתינו להם משבת בערב.
יש מי שיגיד שזה היה צפוי - השייח בן חליפה מהאמירויות לא סיפק תשובות גם לתמיהות שהעלתה חברת המודיעין העסקי ששכרה ההתאחדות כדי לבדוק את חוסנו הפיננסי ולא ירכוש את בית"ר ירושלים.
4 צפייה בגלריה
חמד בן ח'ליפה ומשה חוגג
חמד בן ח'ליפה ומשה חוגג
חמד בן ח'ליפה ומשה חוגג
(צילום: באדיבות בית"ר ירושלים)
המבקרת שלנו צפתה ב"פייק מפורסמים" - על האמת מאחורי החיים היפים של המשפיענים.
וצפו בקואלה שגרמה לתאונת שרשרת.
מבזק חדשות טובות
(צילום: אורי דוידוביץ)