ועדת החוקה של הכנסת אישרה בצהריים (יום א') את תקנות המתווה של קבינט הקורונה אל מול זן האומיקרון. בעקבות בקשה של שר הבריאות ניצן הורוביץ, הוקדמה לשעה 18:00 חובת ההעברה של ישראלים ששבים ממדינות אדומות באפריקה למלוניות עד קבלת תשובת בדיקת PCR. שאר התקנות ייכנסו לתוקף בחצות ויימשכו עד 7 בדצמבר.
פרויקטור הקורונה בריאיון על הזן החדש: החיסון טוב נגדו
(צילום: אבי חי, סטס קופולו)
"זן האומיקרון מאוד מטריד בגלל שיש לו שלל מוטציות חריגות" אמרה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי פרייס בפתח הדיון שבו דווח כי לזן שמעורר בהלה יש 38 מוטציות בחלבון הספייק.
נכון לשעות הבוקר יש בישראל 13 מאומתים וחשודים כמאומתים לזן. פרט לעובדת הזרה ממלאווי, הם מתגוררים ברעננה, רמת גן, ראשון לציון, רחובות, קריית מלאכי, באר שבע, כסייפה, אטרש, לקיה, חורה, אום בטין ושבט עאצם. העובדת הזרה, תושבת רעננה ובן 21 מכסייפה כבר שוהים במלונית בידוד בירושלים. חמישה מאותם חשודים התגלו הלילה. מתוך השמונה שאותרו לפני כן, שניים מחוסנים לחלוטין בשלושה חיסונים של פייזר, ועוד שניים קיבלו חיסון של ג'ונסון ואסטרהזניקה בחצי השנה האחרונה. מתוך אותם שמונה, שלושה כלל לא היו בחו"ל בתקופה האחרונה. שלושה מהאחרים, ובהם העובדת הזרה ממלאווי, חזרו מדרום אפריקה. שני האחרים – מירדן ומאיחוד האמירויות.
במקביל, ברוב גדול אישרו השרים את איכוני השב"כ למאומתים בזן אומיקרון. במסגרת הדיון פרץ עימות חריף בין ראש הממשלה נפתלי בנט לבין השר לתכנון אסטרטגי במשרדו, אלי אבידר - שכבר אתמול תקף את בנט באופן חריג. עוד לפני ישיבת הממשלה אמר אבידר כי "איכוני השב"כ הם קו אדום מטורף", ובמהלכה אמר כי ראש השב"כ רונן בר "התאהב בכלי".
"אל תדבר לגופו של ראש השב"כ, אל תכפיש אותו", התערב בנט. אבידר הגיב: "אני אגיד מה שאני רוצה". בנט ענה: "אתה לא תכפיש את ראש השב"כ שעושה עבודה מצוינת. מי אתה בכלל?". שרים בישיבה, ובהם ניצן הורוביץ, אורנה ברביבאי ונחמן שי, תקפו את אבידר על הסגנון. לפני הישיבה הבהיר אבידר כי יצביע נגד ההחלטה להטיל איכוני שב"כ על מאומתים בווריאנט החדש: "הממשלה הזאת לא יכולה להכשיר את כל הרעות החולות של הממשלה הקודמת. אני מצפה שכל מי שהתנגד אז יצביע היום נגד. איכוני השב"כ זה דבר רע לדמוקרטיה".
3 צפייה בגלריה
אלי אבידר, נפתלי בנט בישיבת הממשלה
אלי אבידר, נפתלי בנט בישיבת הממשלה
השר אלי אבידר וראש הממשלה נפתלי בנט
(צילום: מארק ישראל סלם)
במקביל, במהלך היום צפויים לעבור בנתב"ג כ-41,800 נוסעים. 23,400 מהם ימריאו ב-157 טיסות, ואילו 18,400 נוסעים ינחתו בישראל ב-132 טיסות אחרות. לפי ההחלטה שאושרה אמש בקבינט הקורונה, תיאסר לשבועיים כניסת זרים לישראל מכל המדינות, למעט מקרים שיאושרו על ידי ועדת חריגים. גם תוקף יתר ההחלטות שהתקבלו לאחר שאותרה מאומתת ראשונה בווריאנט הדרום-אפריקני - עובדת זרה שהגיעה ממלאווי - הן לשבועיים. ישראלים שמוגדרים מחוסנים או מחלימים לפי משרד הבריאות יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשלושה ימים. הם יוכלו להשתחרר מבידוד בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השלישי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצעו את הבדיקה הנוספת ביום השלישי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום.
ריאיון עם הטסים בנתב"ג, שישובו לבידוד בישראל
(צילום: אבי חי, סטס קופולו)
בעקבות ההגבלות - אמירייטס, חברת התעופה הלאומית של איחוד האמירויות, הודיעה בצהריים על דחיית טיסה הבכורה שלה לתל אביב שתוכננה להתקיים ב-6 בדצמבר. טיסת הבכורה אמורה הייתה להתבצע במטוס איירבוס A380, מטוס הנוסעים הגדול בעולם שכמוהו טרם נחת בנתב"ג. השקת קו הטיסות נדחה עד להודעה חדשה בשל השינויים האחרונים בהנחיות הכניסה לישראל.
ישראלים לא מחוסנים יבצעו בדיקת PCR עם הנחיתה בישראל, שלאחריה ייכנסו לבידוד ביתי לפחות לשבוע. הם יוכלו להשתחרר מבידוד ביתי בכפוף לביצוע בדיקת PCR שנייה ביום השביעי שתוצאתה שלילית. מי שלא יבצע את הבדיקה הנוספת ביום השביעי, יידרש להשלים בידוד מלא של 14 יום. בנוסף הוחלט על הטלת קנסות על נוחתים שלא עברו בדיקת PCR בסיום תקופת הבידוד.
גם ברחבי העולם, כמו בישראל, ממשיכים לעקוב בדאגה אחר זן הקורונה החדש, אומיקרון: אמש הודיעו בריטניה ואיטליה כי איתרו נדבקים ראשונים בזן הזה גם בשטחן. ביום שישי הייתה בלגיה למדינה הראשונה באירופה שמודיעה כי זיהתה נשא של אומיקרון בתחומיה, ובשבת בצהריים הודיעו גרמניה וצ'כיה על נדבקים ראשונים בו גם אצלן. גם הולנד חושדת שזיהתה כמה נשאים. לכול ברור כי בימים הקרובים יתגלו ביבשת, ובשאר העולם, נדבקים רבים חדשים – והמאמץ כעת הוא לנקוט צעד מגננה שיצמצמו את מספרם כבר עכשיו.
שר התיירות רזבוזוב: טורקיה תוגדר כאדומה
(צילום: עידו ארז, סטס קופולו)

עבור אירופה הבשורה שאומיקרון הגיע ליבשת היא מתסכלת במיוחד: מדינות אירופה מתמודדות זה כמה שבועות עם עלייה חדה במספר הנדבקים בקורונה, ובהתחשב בכך שאומיקרון הוא על פי החשד זן מידבק במיוחד – הוא עלול לחרב סופית את חלומותיהם של האירופים על חג מולד רגוע בחיק המשפחה. בשבועות האחרונים הטילו מדינות מאוקראינה, דרך אוסטריה ועד הולנד הגבלות חדשות על התושבים, אבל לעת עתה ההתפשטות נמשכת.

אלפי עולים מאתיופיה יגיעו תוך שבועות

הממשלה אישרה פה אחד בישיבת הממשלה את המשך מבצע "צור ישראל" להעלאת הממתינים מאתיופיה שיש להם קרובים מדרגה ראשונה בישראל. הצעת הממשלה, שגובשה על ידי שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, עברה לאחר דיונים ארוכים עם שרת הפנים איילת שקד ובהסכמת שר האוצר, שר הבריאות, שר החוץ וגורמי הביטחון.
למרות החששות מזן האומיקרון, שר הבריאות אישר את קיום המבצע בהתאם לתנאי משרד הבריאות, המורים על כניסתם של העולים לבידוד מיד עם הגעתם ארצה.
ההחלטה מאשרת את עלייתם המיידית של הממתינים שלהם קרובי משפחה מדרגה ראשונה בישראל. ההערכות הן שמדובר ברוב הממתינים במחנות באדיס אבבה וגונדר. כזכור, בתקציב הנוכחי הוקצו 570 מיליון שקל למטרה זו, האמורים להספיק להעלאת כ-3,000 ממתינים. במקרה שיידרש תקציב נוסף, הממשלה תידרש לאשר זאת בהחלטת ממשלה ייעודית למציאת מקור תקציבי לצורך המשך העלאת הזכאים, כדי שלא יהיה עיכוב בהבאתם ארצה.
בשעות הבוקר תתחדש עדותו של ניר חפץ, עד המדינה הראשון (לצד שלמה פילבר וארי הרו) במשפטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שמואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים. בשבוע שעבר, במשך שלושה ימים, שבע שעות בכל יום, שרטט מי שהיה יועץ התקשורת של נתניהו את תפקידו כאיש הקשר בינו לבין בעלי השליטה דאז בחברת "בזק" ובאתר "וואלה", בני הזוג שאול אלוביץ' ורעייתו איריס – קשר שעל פי הפרקליטות מבסס בתיק 4000 יחסי שוחד לכאורה: סיקור חיובי שניתן לראש הממשלה דאז ולבני משפחתו באתר "וואלה", בתמורה להטבות רגולטוריות, שבבסיסן אישור המיזוג בין בזק לחברת yes ומשמעותן רווחי עתק לבני הזוג אלוביץ'.
השבוע הוא אמור להתייחס בעדותו לשתי הפרשות הנוספות במשפט נתניהו – תיק 1000 (המתנות) ותיק 2000 (שיחות נתניהו-מוזס). לאחר סיום העדות והשאלות תחל החקירה הנגדית של הסנגורים, וזו צפויה להימשך שבועות ארוכים.
מחר תחול עלייה קלה נוספת בטמפרטורות. יעשה חם מהרגיל לעונה ויבש ברוב אזורי הארץ. במהלך היום יתחזקו הרוחות במזרחיות בהרי הצפון. למי שמצפה לגשם - הוא יגיע ברביעי. אז יירדו מדי פעם גשמים מצפון הארץ ועד לצפון הנגב, וינשבו רוחות ערות. בצפון הארץ יתכנו סופות רעמים בודדות.
לאחר כמה שבועות שבהם אובחנו בדרום אפריקה כמה מאות מאומתים מדי יום, חלה בימים האחרונים עלייה, המיוחסת לזן החדש של הקורונה. אתמול אובחנו במדינה 3,220 מאומתים לנגיף ושמונה חולים מתו. לשם השוואה, בשבת שעברה אובחנו במדינה 691 מאומתים.
עם זאת, המדינה רחוקה מאוד משיא המאומתים היומי, שנרשם בתחילת חודש יולי, אז אובחנו יותר מ-26 אלף חיוביים חדשים לקורונה ביממה אחת.
דרום אפריקה ידעה שלושה גלים של קורונה – הראשון היה בחודשים מאי עד יולי 2020, השני מדצמבר 2020 ועד ינואר 2021 והשלישי – והקשה מכולם בין יוני לספטמבר השנה.
בסך הכול קרוב ל-3 מיליון תושבים בדרום אפריקה אובחנו כחיוביים לקורונה מאז פרוץ המגפה, קרוב ל-90 אלף מהם מתו מסיבוכי המחלה.
חנוכה - חג החנוכה מתחיל השנה (התשפ"ב) ביום ראשון בערב, אור לכ"ה בכסלו (28/11/2021) ונמשך עד יום שני ב' בטבת (6/12/2021). ביום הראשון מדליקים נר אחד, ובכל יום מוסיפים נר, עד היום השמיני שבו מדליקים שמונה נרות. מצווה להדליק את נר החנוכה בבית. המקום העדיף הוא על הפתח הפונה לרשות הרבים, בצד שמול המזוזה. אפשר גם להדליק על אדן חלון הפונה לרשות הרבים.
אחרי 12 שנות נישואים ושלושה ילדים משותפים, ליאור נרקיס ואשתו ספיר החליטו לפרק את החבילה ולהיפרד. לשניים יש שלושה ילדים משותפים: דיוויד (11), אליה (10) ותהל (7).
3 צפייה בגלריה
חתונה דודו אהרון ליאור נרקיס ספיר
חתונה דודו אהרון ליאור נרקיס ספיר
ספיר וליאור נרקיס
(צילום: אמיר מאירי)
בערב חתונת בתו, השף שלום קדוש עבר תקיפה אכזרית בתחנת דלק בירושלים. שבעה חודשים אחרי כן, קדוש בן ה-74 מתאושש בבית ונמצא עדיין בתהליך שיקום. לקראת פרס מפעל חיים שיוענק לו בשבוע הבא, רעייתו, זוהרה קדוש, מגיבה לראשונה מאז המקרה. "הוא היה מורדם ומונשם הרבה זמן והרופאים היו סקפטים בנוגע להחלמתו, זה נס", היא מסרה ל-ynet.
3 צפייה בגלריה
תמונתו של השף שלום קדוש
תמונתו של השף שלום קדוש
השף שלום קדוש
(צילום: תיקי גולן)
וגם: באתר ארכיאולוגי בפרו נמצאה מומיה כפותה, שהשתמרה היטב, שעשויה להיות בת 1,200-800 שנים. המומיה התגלתה במתחם הממוקם מזרחית ללימה, ומשערים שהיא שייכת לאחת מתרבויות האינקה. המומיה נמצאה בתנוחת עובר, קשורה בחבלים במבנה קבורה תת קרקעי, ומסביבה מנחות, מתנות – כגון סירים וקרמיקה. מה שעשוי להעיד על חשיבותה.
מבזק חדשות טובות
(צילום: סטס קופולו)