6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ )

עם התפתחות עולם הרפואה האסתטית, מתגלים עוד ועוד שימושים חדשניים שניתנים לביצוע בעזרת חומצה היאלורונית, אחד המרתקים שבהם הוא עיצוב יחסי לסתות ופתירת עיוותים בלסת. כיום, מטופל או מטופלת שמבקשים להימנע מניתוח או לא ששים לפנות לאורתודנטיה בגיל מתקדם מסיבות כאלו ואחרות, יכולים לפנות לרופא שיניים שעוסק באסתטיקה ולבקש ממנו שיבחן את האפשרות לשפר את יחסי הלסתות הלא סימטריים בעזרת הזרקה של חומצה היאלורונית."עיוות לסתות היא תופעה מוכרת שנגרמת כאשר הלסת העליונה והתחתונה ו/או הסגר של השיניים לא מותאמים האחד לשני בצורה נכונה ", מסביר ד"ר חן חג'בי, רופא שיניים אשר עובד עם סדרת חומרי המילוי של "Revanesse" המטפל בקליניקה פרטית בתל אביב ובאשדוד.
6 צפייה בגלריה
 ד"ר חן חג'בי
 ד"ר חן חג'בי
ד"ר חן חג'בי
(צילום: יח"צ חן חג'בי)
ד"ר חג'בי מבהיר שבכל מקרה, חומרי המילוי אינם פותרים בעיה תפקודית ומשמעותם אסתטית בלבד. "זהו פתרון למטופלים שאינם מעוניינים ביישור שיניים ו/או בהליך כירורגי אלא בטיפול אסתטי במראה הלסתות ובאי סדירויות מבניות בחלק הפנים התחתון", הוא מסביר. "זמן ההחלמה קצר יחסית, התוצאה מהירה מאוד ומתקבלת לאחר 14 ימים, ובהשוואה לטיפול כירורגי הסיבוכים שבשימוש בחומצה היאלורונית הם מינימליים בלבד".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חן חג'בי)
עד איזה גיל הלסתות שלנו גדלות?
הלסתות שלנו ממשיכות להשתנות במהלך כל ימי חיינו, אולם עיקר גדילת הלסתות מתבצע בין הגילאים 6-20 ,כשהלסת התחתונה גדלה פי 2 מהלסת העליונה". "אבל לא רק הלסתות גדלות בגיל ההתבגרות", אומר ד"ר חג'בי. "גם הרקמות הרכות כמו השפתיים גדלות עד גיל 15. מה שחשוב הוא שרופא השיניים יאבחן האם עיוות הלסתות הגורם לחוסר פרופורציה נובע מיחסי לסתות שאינם תקינים, עקב חוסר ברקמה הרכה או בשל בעיות בשיניים עצמן, או שמא מדובר בפגם אסתטי בלבד".
מה הם הגורמים לעיוות לסתות?
"בראש ובראשונה יש כאן מרכיב גנטי. הדבר יכול לקרות גם בשל גורמים נרכשים כמו: חבלות, טראומות או אובדן שיניים. יש גם מחלות מסוימות שגורמות לצמיחה לא סימטרית של הלסת, למשל היפרפלזיה קונדילרית. עוד סיבה לעיוות לסתות היא ספיגת עצם מתקדמת, תופעה שקורית לאור סיבות מגוונות והפרעות סביבתיות".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חן חג'בי)
מתי רופא השיניים יחשוד שאכן מדובר בעיוות לסתות?
"אם הרופא יאבחן קושי בלעיסה, קושי בבליעה או קושי בדיבור. כאשר מדובר בלסת התחתונה הממוקמת קדמית ללסת העליונה, הרופא יזהה שהסנטר בולט ביחס לפנים, ושהשליש התחתון אינו פרופורציונלי לעומת שאר הפנים. במקרה ההפוך – כשיש לסת נסוגה, הרופא יזהה שהסנטר קטן מדי ביחס לפנים, בדרך כלל בעמדה אחורית ושהשיניים והלסת העליונה יהיו בולטות יותר בהשוואה ללסת התחתונה".
"אינדיקציות נוספות לעיוות לסתות", אומר ד"ר חג'בי, "כוללות צמיחה לא סימטרית של אחת או של שתי הלסתות , נשימה כרונית מהפה , כאב כרוני במפרקי הלסת, שחיקת שיניים ומצבים שבהם שפתי המטופל אינן נסגרות ללא מאמץ".
כיצד הזרקת חומרי מילוי לאזור הפנים תשפר את מראה המטופל ?
"כאן עליי להפריד בין סוגי האבחונים השונים: במקרה של לסת תחתונה הנמצאת בעמדה קדמית מידי ביחס ללסת העליונה, הזרקת חומרי מילוי לאזור הלסת העליונה עם הרחבת מרכז הפנים, תשפר את הפרופורציה ותביא לקידום הלסת העליונה. אזורי ההזרקה במקרה הזה יכללו את: הלחיים, עצמות הלחיים, השפה העליונה והעור שמעל השפתיים. לעיתים אף נמלא את הקמט שבין האף לשפה.
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חן חג'בי)
"במקרה של לסת נסוגה, הזרקת חומרי המילוי תיעשה לאזור הסנטר ולשקע שמעל הסנטר, כדי שהמילוי יביא לקידום הלסת התחתונה. לעיתים אף נמלא ונעצב גם את השפה התחתונה".
"השימוש השלישי", אומר ד"ר חג'בי, "הוא במקרה של מה שנקרא ''Gummy Smile'' - הארכה ניכרת של הלסת העליונה וחשיפת יתר של החניכיים בזמן החיוך הוא מטרד אסתטי שמציק למטופלים רבים. במקרה כזה הרופא ישלב הזרקה של בוטולוניום טוקסין לשרירים האחראים על הרמת זווית הפה , ומילוי השפתיים יתבצע בעזרת חומצה היאלורונית".
מה ניתן לעשות במקרים של חיוך שמשתנה בעקבות הגיל?
"עם השנים, החיוך שלנו נהיה רחב יותר במישור הרוחבי, אך צר יותר במישור האנכי. זה קורה בעקבות היחלשות השרירים האחראים לחיוך, וקיצור המרחק שבין קצה האף לסנטר. אזורי ההזרקה במקרה כזה יכללו את מילוי מסגרת השפה ואת הקמט שבן זווית הפה לקו הלסת. כמובן שמילוי והרמה של זוויות הפה יעניקו מראה צעיר ורענן לאזור שמסביב לפה".
6 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ חן חג'בי)

"לעיתים, אומר ד"ר חג'בי, הרופא יזהה שאובדן הגובה הרוחבי והאנכי נגרם בעקבות ספיגת העצם שעוקפת ותומכת בשורשי השיניים. זה קורה כתוצאה מגורמים מכאניים כמו: תותבות וחריקת שיניים, גורמים זיהומיים וגורמים סיסטמיים כמו היריון. במקרים כאלו, הזרקת חומרי מילוי לעיצוב והארכת הסנטר, בנוסף להזרקה לבסיס האף, יביאו לשיפור הזווית שבין האף לשפה העליונה , ויאפשרו לרופא לתקן את הפרופורציה של השליש התחתון של הפנים".
"בנוסף, ניתן לשפר את מראה הפנים בעזרת חומרי מילוי גם במקרים של מומים מולדים וגם במקרה של אסימטריה של הפנים הנגרמת בעקבות טראומות ושברים בילדות, שהובילו לגדילת הלסת התחתונה באופן לא מאוזן".
ד"ר חג'בי מספר שהוא מרבה להשתמש בחומרי המילוי של Revanesse מאחר שהם הוכחו כבטוחים ויעילים על ידי רשויות הבריאות המחמירות ביותר בעולם, ביניהן ה -FDA האמריקאי, ה -CE האירופאי והאמ“ר הישראלי. בנוסף, מכיוון שהגוף מכיר ואף מייצר בעצמו חומצה היאלורונית, ג'ל ה-Revanesse נוטה להתפרק בעור באופן טבעי.
"אם אני שואף ליצור פרופיל סימטרי שבו אני מוציא את הסנטר או את עצמות הלחיים, אני חייב לבחור בחומצה היאלורונית סמיכה שמתאימה למילוי נפחים כמו למשל REVANESSE SHAPE מאחר שהוא החומר הכי סמיך בסדרה. חומר כזה", אומר ד"ר חג'בי, "ידמה לי החלפה של עצם ויעניק לי את מלוא הנפח הדרוש''.
''עם זאת", אומר ד"ר חג'בי, "אסור לשכוח שחומרי המילוי הם זמניים ולכן יש צורך לשמר את התוצאה. כמו כן, הזרקות של חומרי מילוי אינן מתבצעות בילדים ובבני נוער, ההמלצה שלי היא להתחיל מגיל 21''.
*באדיבות גבריאל (גבי) חנני מנכ"ל פרומדיקס ישראל