2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו בני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
(צילום: אבי מועלם אוליבייה פיטוסי, פלאש90)
עוד משבר בדרך לחקיקה על דחיית אישור התקציב ב-120 יום, שאמורה לייצב הערב (יום ב') את ממשלת האחדות ולמנוע מערכת בחירות רביעית תוך שנתיים: בצהריים הופסקו המגעים על רקע דרישת הליכוד להעביר החלטת ממשלה מהירה לפני ההצבעה שתבטיח שלא ימונו בכירים בשירות הציבורי כגון יועץ משפטי לממשלה.
בליכוד ממשיכים להאשים את מפלגתו של בני גנץ ואת גבי אשכנזי בפרט ביצירת המשבר. בכיר במפלגה אמר כי "כחול לבן בורחים מפשרת האוזר שהם עצמם הסכימו לה, וגוררים את המדינה לבחירות בטענות שקריות והערמת קשיים של הרגע האחרון.
2 צפייה בגלריה
צבי האוזר
צבי האוזר
האוזר. יוזם הפשרה
(צילום: עידן ארבל )
"על אף שראש הממשלה כבר הודיע שהוא לא יתערב במינויי בכירים במערכת המשפט, כחול לבן מסרבים להקים ועדה פריטטית למינוי בכירים כפי שקבעה פשרת האוזר וכפי שהוסכם בהסכם הקואליציוני". כמו כן האשים הבכיר כי "כחול לבן גם מנסים להגדיר את התקציב כדו-שנתי למרות שבפשרת האוזר התקציב אינו מוגדר כך, וכחול לבן דורשים את אישור תקנון הממשלה - דבר שגם הוא לא מופיע בפשרה".
בכחול לבן רואים בזה ניסיון אחרון של הליכוד לדחוק התחייבויות שקשורות במינויי בכירים, בעיקר על רקע הסירוב לאשר תקנון פריטטי. הם מסרו כי "לנתניהו נותרו שעות ספורות להוכיח את הבטחתו לאומה מאמש למנוע בחירות בישראל. נותרו לו שעות בודדות להראות אם יעמוד בהבטחתו לציבור לקיים ממשלת אחדות שתטפל בקורונה ובביטחון, או לשבור את הכלים לטובת שיקוליו האישיים והמשפטיים. כל נסיונות מחטף הרגע האחרון של הליכוד באשר למינוי פרקליט מדינה או יועץ משפטי לממשלה ייתקלו בחומה בצורה".
הדיון בוועדת הכספים, הלילה
(צילום: ערוץ הכנסת)
המועד האחרון לחקיקה יגיע הלילה בחצות. ההצבעה על דחיית אישור התקציב צפוייה להתקיים הערב ב-21:00.
לפנות בוקר הגיעו הליכוד וכחול לבן להסכמות שאמורות היו לסלול את הדרך לפתרון המשבר. ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק שתאפשר דחייה של 120 יום במועד האחרון להעברת התקציב. הצעת החוק מתבססת על הצעת הפשרה של ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ) שנועדה לפתור את המשבר הקואליציוני.
נתניהו: זה לא הזמן לבחירות
(צילום: גיל יוחנן )

אמש הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא תומך בפשרה. מליאת הכנסת נדרשת כאמור לאשר את המהלך עד חצות, ואם לא כן - תפוזר הכנסת.
לפי מתווה הפשרה, המועד האחרון להעברת תקציב המדינה אמור היה להידחות במאה ימים. אלא שבמהלך הלילה, ובזמן שהוועדה יצאה להפסקה, הוחלט לשנות את המועד האחרון להעברת התקציב ל-23 בדצמבר.
במקביל סוכם שבאותה התקופה לא ניתן יהיה לאשר מינויי בכירים בשירות הציבורי. בתקופת הביניים עד אישור התקציב לשנת 2021 תינתן תוספת בגובה 11 מיליארד שקל לתקציב ההמשכי ל-2020.
בדברי ההסבר נכתב כי "מצב מיוחד וחסר תקדים של התמודדות עם נגיף הקורונה מצריך מסגרת זמנים שונה לשם גיבוש תקציב מדינה מזו הקבועה בחוק היסוד. פיזור הכנסת בעת זו יפגע פגיעה של ממש באיתנות משקי הבית, ביציבות הכלכלית הישראלית באינטרס הציבורי הכולל".