אנחנו חיים בעולם של דימויים חזותיים - בטלוויזיה, בקולנוע, על מסך המחשב ובסמארטפון, אנו חשופים תמידית לאלמנטים ויזואליים אינסופיים. בתוך כל העומס החזותי של המאה ה-21, החשיבות של הצילום והיצירה באים לידי ביטוי בתחומים רבים ומגוונים בחיינו כגון אמנות, בידור, תקשורת וחדשות, אופנה והן בחיינו הפרטיים מאלבומי משפחה, סרטוני טיקטוק ואינסטגרם. הלימודים במחלקה מעניקים כלים מגוונים ליצירה ולהתפתחות בתחומים אלה תוך דגש על התפתחות אישית וייחודית של כל סטודנט/ית.
מה כוללת תכנית הלימודים של התואר הייחודי? ולאן בוגרי המחלקה יכולים לקחת את הקריירה שלהם?

לימודים שמדמים את העולם האמיתי - כיתות אמן עם יוצרים מובילים ופרויקטים קהילתיים

תכנית הלימודים הייחודית מבוססת על "כיתת אמן" המדמה סדנאות מעשיות שמשולבות עם לימודים עיוניים בהיסטוריה של הצילום, הקולנוע, התרבות והחברה. בין המרצים שמעבירים את כיתות האמן: האמנים ראובן קופרמן ואורי גרשוני, היוצרת ליבי קסל, היוצר הדוקומנטרי וראש המחלקה ערן חדד ברק, הצלם ואמן הוידיאו-ארט עודד הירש - כולם גם יוצרים מובילים בתחומם.
"הלימודים בסדנאות מדמים את העולם האמיתי. כבר משנה א' מביאים את הסטודיו של האמן לתוך המחלקה", אומר ערן חדד ברק, ראש המחלקה לאומנויות הצילום והמסך במרכז האקדמי ויצו חיפה. "אנחנו לומדים איך נראה תהליך עבודה יצירתי – משלב האינטואיציה והגישוש דרך היציאה לצילומים, גיבוש השפה האישית והבנת המרחב התרבותי בו מתקיימת העבודה. בשנת הלימודים השלישית כל סטודנט יוצא לסטאז' של 130 שעות, בו הוא מתנסה בעבודה מקצועית באפיק הלימודים בו בחר. השנה הרביעית מוקדשת לפרויקט גמר והכנה לכיוון ההתמחות".
הרצון לצאת ממרחב הלימודים ה'סטרילי' משתקף גם במרכז החברתי לקולנוע ותעודה, שייפתח בשנה הבאה בלב לבו של שוק תלפיות בחיפה. הסטודנטים של המרכז האקדמי ויצו חיפה ילמדו שם פעם בשבוע ומעבר לכך, הוא ישמש בשעות אחר הצהרים והערב כמרכז לאמנים וקולנוענים באזור הצפון. "הסטודנטים יפעילו את המקום ויערכו בו ערבי קולנוע, סדנאות אמן ואירועים תרבותיים אחרים, בהנחייתנו המרצים", מספר ברק חדד. "הרעיון הוא לצאת ולפעול בעיר וליצור קהילה תומכת המחליפה רעיונות ומשתפת פעולה סביב פרויקטים אמנותיים שונים.
3 צפייה בגלריה
ענת וסרמן
ענת וסרמן
ענת וסרמן

בין בוגרי המחלקה: מפיקים, צלמי אופנה, אמנים, יוצרים ומורים

"הבוגרים שלנו לא יוצאים עם תחום התמחות צר, אלא רוכשים מיומנויות רבות להתמודד עם כל הטריטוריות שקשורות לצילום וידיאו וסטילס בעולם המקצועי", מסביר חדד ברק. "בתור בוגר של המחלקה, אני החלטתי לעסוק לאחר הלימודים ביצירה תיעודית. יש לנו בוגרים שמפיקים סרטי תדמית לחברות היי טק, לרפואה, למדע. יש בוגרים שהם צלמי אופנה, מזון, אמנים ויוצרים עצמאים.
בוגרי הלימודים במרכז האקדמי ויצו חיפה מקבלים תואר ראשון בהוראת הצילום ותעודת הוראה (B.Ed.F.A), המייצרת הזדמנות לשלב יצירה והוראה. לדברי חדד ברק, "תעודת ההוראה מקנה לסטודנטים ביטחון תעסוקתי, והם יכולים להתברג בבית ספר פורמלי או לא פורמלי וללמד שם, במקביל לעבודה בתחום. בנוסף, הלימודים בתחום החינוך אצלנו כוללים פוטותרפיה, טיפול בצילום, תחום מאוד נחשק היום".
3 צפייה בגלריה
יומני קורונה - יוני לוי
יומני קורונה - יוני לוי
יומני קורונה - יוני לוי

"לייצר אינטראקציה בין אדם לבין מצלמה" - על הפרויקט מעורר ההשראה בבית הכלא

פרויקט יוצא דופן שנעשה השנה במחלקה היה במסגרת קורס של תלמידי שנה ג' יחד עם 10 אסירי עולם בכלא שטה השמור. "למדנו על אמנות, קולנוע וצילום, ויצרנו פרויקט משותף – 'מחברות הכלא'. זו הייתה חוויה עוצמתית, והסטודנטים עדיין מעבדים את התוצרים", מספר חדד ברק. "האינטראקציה בין האסירים לסטודנטים הייתה מפתיעה מאוד. המרחב המשותף הפך למקום בו מוחלפים רעיונות, תחושות וסיפורים".
"אסור היה לנו לצלם אותם, אז הקלטנו את המפגשים, ועכשיו הסטודנטים משתמשים בהקלטות ומצלמים בהשראתם סרטים, עבודות וידאו וסטילס", מספר חדד ברק. בנוסף, כל אסיר וסטודנט כתב במחברת מן יומן אישי המורכב מסיפורים, זיכרונות ותצלומים במהלך הסדנא. שיתוף הפעולה עם שירות בתי הסוהר צפוי להימשך גם בשנת הלימודים הבאה.

"קולנוע ווידאו אישי הפועל מתוך תגובה למהפכות הטכנולוגיות של המאה ה-21

"אנחנו מאמינים שאפשר לעשות סרטים ועבודות וידיאו גם בצוותים קטנים", אומר חדד ברק. "בעולם של היום אנו מלמדים כיצד ליצור סרטים ועבודות וידאו כמעט לבד תוך ניצול אמצעי הצילום הזמינים לכל. המציאות המורכבת בה אנו חיים יחד עם חזון יצירתי, תשוקה ומיומנות יכולים להביא ליצירות משמעותיות לא פחות מעבודות היוצאות מתעשיית הקולנוע".
בוגרי המחלקה קיבלו מלגות וזכו בפרסים בפסטיבלי הקולנוע המובילים, עם סרטים אינטימיים ויצירתיים בעלי איכויות קולנועיות בולטות. אחת הבוגרות שלנו זכתה בפרס ראשון בצילום בפסטיבל דוק אביב, עם סרט אותו צילמה לבד בתוך דירת המשפחה שלה - סרט מופלא שקיבל הכרה, פרסים ומלגות. זה הכיוון שאנחנו שואפים אליו", אומר חדד ברק.
3 צפייה בגלריה
גיא גלזרברג
גיא גלזרברג
גיא גלזרברג

פרס הצילום ע"ש הצלם מיכה קירשנר

השנה השיקה המחלקה יחד עם משפחתו של מיכה קירשנר ומשפחת בן ימי פרס צילום ע"ס 10000 ש"ח שיחולק בכל שנה לסטודנטים/יות מצטיינים במחלקות לצילום ואמנות ברחבי הארץ.

חוויה לימודית משמעותית בחיפה המתעוררת

למה כדאי להגיע דווקא לחיפה? "זאת עיר שאפשר ללמוד בה 4 שנים בראש שקט. השכירות פה יחסית זולה. זו עיר גם מאוד סבלנית, יש פה גיוון מרתק של אוכלוסיות, היסטוריה מרתקת ומתחילים לזוז פה דברים ברמה האמנותית והתרבותית", אומר חדד ברק. "השילוב בין תוכנית לימודים ייחודית, תחושת קהילה יוצרת ועבודה במרחב העירוני החיפאי הופכים את הלימודים במחלקה לחוויה מעצבת ומשמעותית".



פורסם לראשונה: 19:09, 15.06.21