העימות בין נתניהו ולפיד
(צילום: ערוץ הכנסת )

דיון סוער ומתקפות הדדיות בכנסת: בדיון "40 חתימות" שהתקיים אחר הצהריים (יום ד'), ומחייב את נוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו עד תומו, תקפו נואמים מהאופוזיציה ונתניהו אחד את השני עד לשיא העימות בינו ובין יו"ר האופוזיציה לפיד."ראש ממשלה צריך השכלה, היית כתב במחנה ועכשיו אתה צייצן המחנה", אמר נתניהו. לפיד השיב: "הלחצתי אותך. אולי כדאי היה שאבא שלך היה מציע לך לכבד את האנשים סביבך". ynet העביר את הדיון בשידור חי.
נתניהו נואם במליאה
(צילום: ערוץ הכנסת )


נתניהו: "גומרים לארגן את ההפגנה והולכים לארוחת בוקר במלון"

ראש הממשלה נתניהו התעמת בתחילת דבריו עם כמה חברי כנסת מהרשימה המשותפת לאחר שהביע תנחומים על אסון הפיצוץ שאירע אתמול בלבנון. נתניהו כינה "טענות סרק" את נאומי חברי הכנסת מהאופוזיציה, ואמר: "כפי שקורה במדינות רבות בעולם, גם אנחנו בישראל מתמודדים עם הגל השני של הקורונה, והמשימה שלנו היא להוריד את רמת התחלואה כדי לקטוע את שרשרת ההדבקה.
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו במליאה. מתקפה חריגה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"אנחנו יכולים לקטוע את שרשרת ההדבקה וצריכים להוריד את רמת התחלואה בכמה רמות ולהביא לקטיעת השרשרת. זה יאפשר לנו לפתוח את שנת הלימודים, את הכלכלה, לחזור לשגרת חיים כמעט נורמלית וזה מלווה בתנאי אחד שהציבור ומנהיגי הציבור יעטו מסכות, ישמור על מרחק והיגיינה ויימנעו מהתקהלויות מיותרות".
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
יאיר לפיד
(צילום: ערות הכנסת)
לאחר מכן עבר נתניהו למתקפה: "גם אם הייתי מביא חיסון לקורונה ושלום עולמי, היו שואלים אותי 'למה רק עכשיו?'. חברי בשמאל, אתכם העובדות לא מעניינות, אצלכם בשמאל הכל פוליטי. הקורונה פוליטית, הכלכלה פוליטית וגם ההפגנות פוליטיות. לוקחים רבע מנדט של השמאל ומציגים כהפקות של המונים - פייק ניוז בשידור חי. שבעה שידורים במהדורה אחת, והשדרנים בעיניים בוהקות, אלה שדיווחו ברדיו בבוקר משתתפים בערב, תקשורת מגויסת ומגייסת. אומרים לנו שהפגנות השמאל הן ספונטניות. אלה ההפגנות הספונטניות הכי מאורגנות שהיו אי פעם, שמאורגנות ממלונות פאר ומגדלי צמרת, הם גומרים לארגן את ההפגנה והם הולכים לאכול ארוחת בוקר או צהריים במלון. האופוזיציה בעולם מתגייסת במאבק לצד הממשלה, אבל בישראל זה הפוך".
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נתניהו במהלך נאומי האופוזיציה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
נפתלי בנט
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
ניצן הורוביץ
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
תמר זנדברג
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
במהלך נאומו של נתניהו הוצאו מהמליאה ח"כ אלי אבידר (ישראל ביתנו), ח"כ היבא יזבק (הרשימה המשותפת), ח"כ מאי גולן (הליכוד), ח"כ קטי שטרית (הליכוד) וח"כ תמר זנדברג (מרצ). נתניהו אמר במליאה על ח"כ אבידר: "שערותיו סומרות בגלל שהוא חרד לדמוקרטיה".

לפיד: "אתה לא בעל הבית פה, אתה שכיר"

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד נאם אחרי נתניהו והשיב: ""אנחנו שילמנו על הכסא שעליו אתה יושב עכשיו. הוא לא שלך. הוא של אזרחי ישראל. אתה לא בעל הבית פה. אתה שכיר. אני שכיר, כולנו, כל הבניין הזה, שכירים של אזרחי ישראל. אתה יודע למה המפגינים באים לבלפור, כי הם בעלי הבית. זה לא הבית שלך, זה הבית שלהם, הם באו להגיד לך שהחוזה נגמר".
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
איימן עודה
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"הם לא יפטרו אותך כי הם שמאלנים. הם לא יפטרו אותך כי הם אנרכיסטים, או מפיצי מחלות, או כל אחד מהשמות המכוערים שבהם קראת להם. הם יפטרו אותך בגלל סיבה פשוטה בהרבה. פרוזאית בהרבה. הם יפטרו אותך כי אתה עושה עבודה לא טובה. פעם עשית, אתה כבר לא. הם יפטרו אותך בגלל הכלכלה, ובגלל שהם לא יכולים לסבול את מה שאתה מעולל למערכת הפוליטית".
נאומו של לפיד
(צילום: ערוץ הכנסת )

"לא אני אחליף אותך - אנחנו נחליף אותך. זה ההבדל הכי גדול בינינו. אני לא לבד. להבדיל ממך אני חלק מקבוצה. מתפיסה של צוות. אני עומד בראש קבוצה שיודעת לעבוד יחד. זה לא רק אנשים מהמפלגה שלי. זה מכל המפלגות. הבניין הזה מלא באנשים חכמים ומנוסים שאני יודע ואוהב לעבוד איתם. איווט, נפתלי, אנשים בליכוד, בכחול לבן. במשותפת. במפלגות החרדיות יש אנשים שאני עובד איתם מצויין".
9 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
אביגדור ליברמן
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
"הייתי בשבת בגשרים. הסתובבתי בין המפגינים, והבנתי מה מפחיד אותך כל כך. הולדתה של התקווה. פעם ראשונה מהרבה זמן, התקווה נולדה מחדש. הם מדברים על ריפוי. ריפוי מהמחלה. ריפוי לכלכלה. ריפוי לניתוק. ריפוי לשחיתות, לעם ישראל, לחברה הישראלית. פצענו את עצמנו מספיק. הגיע הזמן להתחיל להחלים. ייאשנו את עצמנו מספיק. הגיעה זמנה של התקווה".
אחרי נאומו של לפיד עלה שוב נתניהו והעימות עלה מדרגה: "בזמנו ששקלתי להתמודד לתפקיד רה"מ, חשבתי להתייעץ עם אדם שמאוד הערכתי, את תבונתו, את יכולתו לחדור לעומקם של דברים. שאלתי את אבי פרופ' בן ציון ז"ל, אבא מה צריך אדם שיהיה לו, תנאי הכרחי, כדי שיוכל רה"מ בישראל? והוא אמר לי מילה אחת שהדהימה אותי. הוא אמר מה שחיוני לרה"מ בישראל זה השכלה. אם אין לו השכלה עמוקה ורחבה הוא יהיה עבד של הפקידים והסובבים אותו - יאיר לפיד, פעם היית כתב המחנה, היום אתה צייצן המחנה יש עוד כמה דברים שאתה צריך להיות באמצע כדי להיות רה"מ".
לפיד לא נשאר חייב והשיב: "הלחצתי אותך. לעלות הנה ולתקוף אותי אישית זה כמו להודיע 'חבר'ה תזהרו, הוא אכן מועמד לגיטימי לראשות הממשלה'. אם אביך דיבר איתך ונתן לך הצעות איך להיות רה"מ, אולי כדאי שהיה נותן לך את ההצעה הבאה- תכבד את האנשים סביבך".
נאום ליברמן בכנסת
(צילום: ערוץ כנסת)

ליברמן הקריא נאום של נתניהו לאחר רצח רבין

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר בדיון: "בשבועות האחרונים השתררה במדינה אווירה של הפחדה, כל ביקורת כלפי הממשלה נענתה בכך שההסתה עלולה להביא לאלימות. בלעדי ויכוח כזה אין דמוקרטיה, ולכן לא רק הסתה ואלימות מסכנות את הדמוקרטיה, גם אווירה של השחתה היא סכנה אמיתית לכל חברה חופשית".
ליברמן, שהתעמת מול צעקות של חברי כנסת של הליכוד, ציטט בנאומו דברים שאמר נתניהו ב-25 בדצמבר 1995 לאחר רצח ראש הממשלה יצחק רבין. "את הנאום הזה כתב כותב הנאומים מספר 1 - בנימין נתניהו: 'אני פשוט תופס את עצמי בשבועות האחרונים ושואל את עצמי - מה קרה פה במדינה? אנשים מפחדים לדבר זה עם זה? מסתכלים מאחורי הכתף? אני שמעתי אנשים אומרים שהם מפחדים לדבר בטלפון. מה זה פה, קומוניזם? מדינת משטרה? אסור לדבר? אסור להפגין? אסור להניף שלטים?'".
בהמשך התעמת ליברמן עם חברי כנסת מהליכוד ומהסיעות החרדיות בעקבות ציטוט של דברים שאמר בעבר יו"ר ש"ס השר אריה דרעי.
"ב-9 במאי 2020 אמר דרעי: 'צריך לעשות חשבון נפש מעמיק מאוד בתוך הציבור שלנו. לצערי הרב, 70% בערך מהחולים בכל מדינת ישראל - הם חרדים. אל תספור רק את ירושלים, בני ברק, ביתר עילית, אלעד ומודיעין עילית. גם בתוך הערים האחרות בארץ, מי שמכיר את הנתונים כמוני יודע שגם השכונות שם זה בעיקר חרדים'". ליברמן הגיב למוחים: "אתם צבועים, קואליציה של צבועים".
נאומו של ח"כ בנט

יו"ר ימינה ח"כ נפתלי בנט סיפר בנאומו מול ראש הממשלה כי נתניהו סירב לפגוש אותו. "לפני 40 יום פניתי לראש לשכתך בבקשה לשיחה אישית בנושא הקורונה. ביקשתי שוב אחרי 20 יום. ושוב. העברתי לך כבר ב-29 במרץ בעודי שר הביטחון תוכנית התמודדות ראשונית ולאחר מכן התמודדות לקראת גל שני. אין לי עניין להיכנס לממשלה המנופחת והאטומה בתולדות המדינה. אני רק רוצה לעזור".
יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר התייחס להפגנות מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים. לדבריו, "ההפגנות בבלפור לא מגיעות ממקום של דאגה לציבור. הציבור חכם, תפנימו שהציבור הישראלי חכם. למה מספר המנדטים שלכם קטן? מסיבה פשוטה - הציבור הישראלי יודע להבחין בין טוב לרע. בין שנאה מיותרת לעשייה מבורכת וזה כל השוני. שנאה מול עשייה. השנאה היא הדבר המנצח ואתם לא מסוגלים להפנים את זה".
ח"כ זוהר הזהיר מהליכה לבחירות אם לא יאושר תקציב חד-שנתי בהקדם. לדבריו, "לצערי הרב, מה שאני רואה מכחול לבן זה מה שדחוף להם זה להגן על הזכות להפגין, וזה בסדר, אבל אסור שהזכות להפגין תתחלף בזכות להדביק בקורונה, כי ההפגנות מדבקות. זה יכול להיות מדגרת קורונה, ובסופו של יום אם נדע להתעסק בדברים החשובים כמו הכלכלה הישראלית, בריאות הציבור וביטחונם של אזרחי ישראל, נוכל להמשיך להנהיג את המדינה להרבה מאוד זמן יחד עם כחול לבן".

"הציבור הישראלי ישלם שנים על מחדליך"

יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, תקף את נתניהו בפתח הדיון שאותו יזם: "מעשיך ומחדליך הפכו את ישראל למדינה 'אדומה' בוהקת, הן ברמת התחלואה ובהיקף המשבר הכלכלי. הציבור הישראלי ישלם שנים על מחדליך, ההפקרות הזו עולה גם בחיי אדם שניתן היה להציל בהיערכות נכונה".
הורוביץ אמר עוד: "בעקבות התרשלותך עלה מספר הנדבקים בישראל לכ-75 אלף ומספר המתים עלה ל-550. החל מינואר הקרוב תידרש להתייצב שלוש פעמים בשבוע בבית המשפט המחוזי ותיאלץ לצאת לנבצרות מתפקיד ראש הממשלה. לנוכח זאת אתה מנהל שנים מסע הפחדה ושיסוי נגד מערכת אכיפת החוק. התנהלותך מוכיחה כי ראש הממשלה לא יכול לכהן תחת כתב אישום".
נאום התוכחה של בנט
(צילום: ערוץ הכנסת)

מוקדם יותר תקף יו"ר ימינה ח"כ בנט את הממשלה ברקע משבר הקורונה: "אני בא עכשיו מסיור חנויות בירושלים. פגשתי בעל עסק ליודאיקה. הוא גמור. בן אדם בן 75, מזה הוא חי, מזה הוא משלם את שכר הדירה, מזה הוא קונה את הלחם. מה עשיתם ב-80 יום? כלום. מה עשיתם בחקירות האפידמיולוגיות? כלום.
"תגידו, אתם מטורפים? מה עשיתם? אתם הורסים את החיים של מיליוני אזרחי מדינת ישראל. אתם הורגים אותם, אתם הורגים אותם מבפנים. עמותות וארגונים קורסים. עובדי 'קרן קרב', 'כנפיים של קרמבו', ילדים עם מוגבלויות לא מקבלים פתרונות כי אתם רבים ביניכם. אתם השתגעתם? מה עוד אני צריך לעשות? אלוהים ישמור.
"כשאני הייתי שר ביטחון - עבדתי בשבת. חיללתי שבת כי זה פיקוח נפש. אנשים מתים, מה אתם עושים? אתם השתגעתם? תתפסו את עצמכם בידיים, תבינו שיש לנו עם שהולך ומת, ושלא תעזו להאשים אף אחד אחר. תתחילו לעבוד, אחרת לא יישאר לנו עם, לא תישאר לנו מדינה".
פורסם לראשונה: 15:00, 05.08.20